Міністр освіти і науки України в прямому ефірі ток-шоу "МАРАФОН" на телеканалі "НАШ" - про розвиток освіти і науки, про вплив пандемії на систему освіти та проведення ЗНО (відео можна переглянути на фейсбук-сторінці МОН).
На початку розмови пан Сергій Шкарлет говорить про співпрацю з комітетом науки, з президентом та їхню потужну підтримку.
Про ЗНО: "Залишити, але в специфічній формі". У цьому році ЗНО залишається, воно було і буде. Специфічна форма ЗНО проста: є 4 варіанти проведення ЗНО - від ЗНО в повному обсязі до ЗНО до відміни ДПА чи проведення ДПА в школі (залежить від епідемситуації). Ці 4 варіанти оприлюднені на сайтах МОН та УЦОЯО.
Трансформація ЗНО для контрактників. Є люди, які не складали ЗНО (наприклад, ті, що навчалися до 2007 року). Ідеться про складання тесту для виявлення спроможності до навчання - IQ, EQ.
Чи планує міністр робити аудит реформ? Планується аудит НУШ.
Навчання з 5 років. Батьки - особливо з сільської місцевості - занепокоєні тим, що дітям доведеться завершувати навчання у 18-19 років. Водночас є країни, у яких навчання починається навіть із 4 років. Якщо ми хочемо і є запит суспільства, можна підготувати педагогів до навчання дітей з раннього віку. У школі головне - вчитель. 5-річний вік - у перспективі.
Дистанційне навчання. Система освіти зазнає втрат від дистанційного навчання. Поставлено в план систему моніторингу якості освіти (Державною службою якості освіти) під час дистанційного навчання - можливо, результати будуть оприлюднені до кінця січня. У сільських школах є викладачі, які не є профільні, читають не властиві їм дисципліни. Для таких учителів створено Всеукраїнську школу онлайн - це один із порятунків вирівнювання якості освіти. На платформі ВШО вчитель має можливість навіть оцінити дитину.
Цифровізація. Тільки 59 шкіл в Україні наразі не мають доступу до інтернету. Від 8 січня працює окремий директорат із цифровізації та діджиталізації, який відповідає за якісне дистанційне навчання.
Звичайно, не в кожного є гаджет. Учитель може напрацювати власні уроки і "донести їх учням" - це залежить від майстерності вчителя. Мільярд гривень передбачено на 2021 рік на цифровізацію освіти. Про терміни освоєння коштів наразі говорити важко. Співпраця з обласними адміністраціями, місцевими органами - джерело коштів цифровізації освіти.
Ольга Халепа, учителька біології з Харківщини. Запитання до міністра: "Учителі придбали гаджети, зараз іде взаємонавчання... І тут міністерство видає поради. Коли МОН буде лідером в освіті, а не аутсайдером?" Пан Шкарлет відповів, що МОН відкрито до діалогу.
Ольга Халепа: "Працювали інститути, управління, усі контролювали вчителя, але не надали жодної допомоги вчителю для дистанційного навчання. Освітян турбує забезпечення сучасними гаджетами та фінансування".
Відповідь п. Шкарлета цікава: міністр говорить про збільшення фінансування у сфері освіти та те, що з 1 січня на 20% збільшилися зарплати вчителів. А далі цитую: "Усе залежить від керівництва, від керівника, від прозорливості, від далекоглядності того, хто це готував. Якщо ви до цього не готувались завчасно, жоден інститут, жодна методика вам нічим не допоможе".
Видані методичні рекомендації, Санітарний регламент, створено ВШО - усе робиться для підвищення якості освіти.
Нерівність сільських і міських шкіл є. Але все залежить від учителя. У конкурсах виграють учителі зі звичайних простих шкіл - це показав Global Teacher Prize Ukraine.
Децентралізація. Те, скільки шкіл закриють, буде видно в кінці місяця. Міністр проти закриття шкіл, це буде перетворення звичайних шкіл на філії опорних. Дуже часто батьки думають не про якість освіти, а про довезення дітей до іншої школи - роз'яснювати мають під час утворення громад. Є субвенція на шкільні автобуси.
Про 7 заступників + т.в.о державного секретаря. Абсолютно всі заступники є фахівцями у своїй сфері, тому з ними працювати комфортно.
__________________
Намагалася слухати розмову уважно. Жодного слова про захист учителів під час пандемії не прозвучало. Створення опорних шкіл, реорганізація освітніх закладів у всіх громадах - питання часу в умовах децентралізації. Чудово, що є програма підвезення дітей до опорних шкіл. Але із закриттям (яке пан міністр шанобливо називає "перетворенням освітніх закладів") шкіл чи їхньою реорганізацією відбудеться і скорочення персоналу. Що буде з цими людьми? Звісно, якщо десь щось піде не так, можна використати мантру: "Усе залежить від майстерності вчителя".
Коментарі