Перейти до основного вмісту

Інтерв'ю з міністром освіти і науки: "Усе залежить від майстерності вчителя"

 


Міністр освіти і науки України в прямому ефірі ток-шоу "МАРАФОН" на телеканалі "НАШ" -  про розвиток освіти і науки, про вплив  пандемії на систему освіти та проведення  ЗНО (відео можна переглянути на фейсбук-сторінці МОН).

На початку розмови пан Сергій Шкарлет говорить про співпрацю з комітетом науки, з президентом та їхню потужну підтримку.

Про ЗНО: "Залишити, але в специфічній формі". У цьому році ЗНО залишається, воно було і буде. Специфічна форма ЗНО проста: є 4 варіанти проведення ЗНО - від ЗНО в повному обсязі до ЗНО до відміни ДПА чи проведення ДПА в школі (залежить від епідемситуації). Ці 4 варіанти оприлюднені на сайтах МОН та УЦОЯО.

Трансформація ЗНО для контрактників. Є люди, які не складали ЗНО (наприклад, ті, що навчалися до 2007 року). Ідеться про складання тесту для виявлення спроможності до навчання - IQ, EQ.

Чи планує міністр робити аудит реформ? Планується аудит НУШ. 

Навчання з 5 років. Батьки - особливо з сільської місцевості - занепокоєні тим, що дітям доведеться завершувати навчання у 18-19 років. Водночас є країни, у яких навчання починається навіть із 4 років. Якщо ми хочемо і є запит суспільства, можна підготувати педагогів до навчання дітей з раннього віку. У школі головне - вчитель. 5-річний вік - у перспективі.

Дистанційне навчання. Система освіти зазнає втрат від дистанційного навчання. Поставлено в план систему моніторингу якості освіти  (Державною службою якості освіти) під час дистанційного навчання - можливо, результати будуть оприлюднені до кінця січня. У сільських школах є викладачі, які не є профільні, читають не властиві їм дисципліни. Для таких учителів створено Всеукраїнську школу онлайн - це один із порятунків вирівнювання якості освіти. На платформі ВШО вчитель має можливість навіть оцінити дитину.

Цифровізація. Тільки 59 шкіл в Україні наразі не мають доступу до інтернету. Від 8 січня працює окремий директорат із цифровізації та діджиталізації, який відповідає за якісне дистанційне навчання.

Звичайно, не в кожного є гаджет. Учитель може напрацювати власні уроки і "донести їх учням" - це залежить від майстерності вчителя. Мільярд гривень передбачено на 2021 рік на цифровізацію освіти. Про терміни освоєння коштів наразі говорити важко. Співпраця з обласними адміністраціями, місцевими органами - джерело коштів цифровізації освіти.

Ольга Халепа, учителька біології з Харківщини. Запитання до міністра: "Учителі придбали гаджети, зараз іде взаємонавчання... І тут міністерство видає поради. Коли МОН буде лідером в освіті, а не аутсайдером?" Пан Шкарлет відповів, що МОН відкрито до діалогу. 

Ольга Халепа: "Працювали інститути, управління, усі контролювали вчителя, але не надали жодної допомоги вчителю для дистанційного навчання. Освітян турбує забезпечення сучасними гаджетами та фінансування".

Відповідь п. Шкарлета цікава: міністр говорить про збільшення фінансування у сфері освіти та те, що з 1 січня на 20% збільшилися зарплати вчителів. А далі цитую: "Усе залежить від керівництва, від керівника, від прозорливості, від далекоглядності того, хто це готував. Якщо ви до цього не готувались завчасно, жоден інститут, жодна методика вам нічим не допоможе". 

Видані методичні рекомендації, Санітарний регламент, створено ВШО - усе робиться для підвищення якості освіти.

Нерівність сільських і міських шкіл є. Але все залежить від учителя. У конкурсах виграють учителі зі звичайних простих шкіл - це показав Global Teacher Prize Ukraine.

Децентралізація. Те, скільки шкіл закриють, буде видно в кінці місяця. Міністр проти закриття шкіл, це буде перетворення звичайних шкіл на філії опорних. Дуже часто батьки думають не про якість освіти, а про довезення дітей до іншої школи - роз'яснювати мають під час утворення громад. Є субвенція на шкільні автобуси.

Про 7 заступників + т.в.о державного секретаря. Абсолютно всі заступники є фахівцями у своїй сфері, тому з ними працювати комфортно.

__________________

Намагалася слухати розмову уважно. Жодного слова про захист учителів під час пандемії не прозвучало. Створення опорних шкіл, реорганізація освітніх закладів у всіх громадах - питання часу в умовах децентралізації. Чудово, що є програма підвезення дітей до опорних шкіл. Але із закриттям (яке пан міністр шанобливо називає "перетворенням освітніх закладів") шкіл чи їхньою реорганізацією відбудеться і скорочення персоналу. Що буде з цими людьми? Звісно, якщо десь щось піде не так, можна використати мантру: "Усе залежить від майстерності вчителя".


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Інтерактивні додатки до підручника української літератури для 6 класу

Корисні інтерактивні додатки до підручника української літератури для 6 класу створені Людмили Кузьмич, учительки української мови та літератури Самчиківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старокостянтинівської міської ради: ✅аудіокнига, ✅експрес-уроки, ✅онлайн-пазли, ✅інтерактивні вправи, ✅онлайн-ігри, ✅літературне доміно, ✅ребуси, ✅онлайн-тести Сьогодні написала колега пані Людмила з Хмельниччини. Надзвичайно приємно читати, що наш підручник української літератури для 6 класу (Олеся Калинич, Світлана Дячок; за наук. редакцією професора Юрія Ковбасенка) надихнув на творчість. Пані Людмила створила сайт - безоплатний інтерактивний додаток. Тож рекомендуємо до використання: інтерактивний додаток зробить уроки цікавішими і яскравішими✨ Дякуємо, пані Людмило! Анотація Зміст Інтерактивні ресурси _____________________________________________ Матеріали до підручника української літератури 5 клас 6 клас 7 клас

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 5. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 6. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 7. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 8. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 9. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1 (усі уроки буде опубліковано поступово ) 10. През

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо й ім

2023 / 2024 навчальний рік: державні стандарти - типові освітні програми - навчальні (+модельні) програми

Тут зібрано матеріали з офіційних джерел, із якими будемо працювати з нового навчального року (формула: стандарт - освітня програма - навчальна програма) 1-4 класи (НУШ) Стандарт Державний стандарт початкової освіти (1 - 4 класи) Типові освітні програми Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 1-2 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 1-2 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 3-4 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 3-4 клас Навчальні програми Навчальні програми для 1-4 класів 5-9 класи  Стандарт (НУШ, 5-6, 7 (пілотні в 2023/2024 н.р.) Державний стандарт базової середньої освіти (5 - 9 класи НУШ, у 2023 / 2024 н.р. - 5-6 класи та 7 (пілотування НУШ) Модельні навчальні програми (за ними розробляють навчальні програми) Модельні навчальні програми для 5-9 класів (НУШ) Стандарт ( 7 (крім пілотних) - 9 класи в 2023/2024 н.р.) Державний стандарт загальної середн

Діагностувальні роботи (контрольне оцінювання). Українська мова для 6 класу

  Через певні об'єктивні причини у видавництві "Астон" зошит для діагностувальних (контрольних робіт) ще не дійшов до своїх користувачів, тому розміщуємо  покликання для завантаження першої контрольної роботи у двох варіантах  (за підручником української мови для 6 класу (автори Олена Семеног, Олеся Калинич,Тетяна Дятленко, Михайло Білясник, Валентина Волницька).  Зошит для замовлення буде в доступі на сайті "Астон" тут.  Усі інші матеріали до підручника тут. Зошит написаний у двох варіантах. Кожний варіант містить 9 мовних діагностувальних робіт. Шкала оцінювання тестових завдань   Номер завдання 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Бали 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5

ЗНО. ЧВЕРТЬ. Числівник чи все-таки іменник?

  Не бійтесь заглядати у словник... Максим Рильський Учора старшокласники складали ЗНО з української мови та літератури. Звісно, кожен учитель, не чекаючи офіційних відповідей, перевірив зошити своїх учнів. Так зробила і я. Але, зізнаюся, у завданні 28 зі словом "чверть" засумнівалася. Спочатку визначила як іменник (про що написала у своєму інстаграмі), адже в чинних підручниках - іменник. Але потім вирішила, що в сполуці "чверть на восьму" "чверть" - частина дробу, тому числівник. Проте все одно "чверть" - це ЩО?, тому іменник (ПРАВИЛЬНА ВІДПОВІДЬ У ТЕСТАХ - ІМЕННИК). Я вчитель і не боюся ані помилятися, ані вчитися, тому звернулася до правопису й чинних підручників (думаю, багато хто зробив так само). Варіанти наступні. 1. Правопис. У правописі (уже старому, правда, але ми до ЗНО готувалися за цим варіантом) у параграфі 72 "Дробові числівники" зазначено: "Половина (1/2), третина (1/3), чверть (1/4) відмінюються як

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорожня карта  за підруч

Українська література для 5 класу НУШ (підручник, матеріали до нього)

Для зручності зібрано матеріали для 5-го класу (українська література): Підручник (електронна версія) Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін Календарно-тематичне планування Календарне планування для завантаження в електронний журнал («Єдина школа») від Світлани Дячо к Картки "Паспорти творів" (додаток до підручника для 5-го класу) Плани-конспекти  Розробки уроків (1 частина) Діагностувальні к онтрольні роботи  (перегляд) Діагностувальні  роботи  для формувального та поточного оцінювання (перегляд) Робочий зошит Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА СЛУХАТИ! Придбати матеріали можна тут: Українська література : підручник для 5 класу НУШ Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для контрольного оцінювання. 5 клас Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для формувального та поточного оцінювання. 5 клас Зошит для робіт з української

Таблиці, дорожні карти: навчально-методичні рекомендації з української мови та літератури, зарубіжної літератури на 2023 / 2024 н. р.

Українська мова. 5 клас   Українська література. 5 клас Українська література. 6 клас Дуже зручно саме для вчителя-практика - пропонують авторитені фахівці Тетяна Гнаткович, Олена Котусенко, Оксана Опачко: ✴️Рекомендовані види робіт з української мови в 5-6 класах ✴️Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт у 7-9 класах ✴️Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт у 10-11 класах ✴️Рекомендовані види робіт з української літератури в 5-6 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю з української літератури у 7–9 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю з української літератури в 10-11 класах ✴️Контрольні класні твори пропонуємо давати у формі есе, мінітворів щодо розкриття певної проблеми чи образу програмового тексту тощо ✴️Можливі види контрольних робіт із розвитку мовлення ✴️Рекомендовані види робіт із зарубіжної літератури в 5 – 6 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю із зарубіжної літератури в 7–9 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю із заруб

До питання роду: який зв'язок між COVID і бешамель?

   В угорській мові з родами все дуже просто: їх нема. Тому важко пояснити угорськомовним дітям, чому українською  книжка, пісня  - вона;  знання, сонце  - воно, а  воєвода, суддя  - він. Це вищий пілотаж. Проте й українськомовним дітям часом непросто доводити, що, наприклад,  бешамель -  вона , хоч і соус :).  Цікаво, що перша згадка про цей соус з'явилася  1651  року в книзі «Le Cuisinier François», яку написав кухар  Людовика XIV . Отже, соус  бешамель  має французьке походження. Але звідки взявся жіночий рід, якщо слово "соус" - чоловічого? З родами іменників у Франції, виявляється, усе не зовсім просто. Сьогодні натрапила на допис про роди іменників Андрія Панченкова - мовознавця, або моволюба, як він сам про себе каже.    "Виявляється, члени Французької Академії ухвалили рішення про те, що слово COVID у французькій мові має вживатися в жіночому роді. Річ у тім, що в англійській абревіатурі COVID "Coronavirus disease" головне слово "disease&q