Перейти до основного вмісту

Інституційний аудит. Погляд засновника закладу освіти (управління освіти)


Передісторія.
Хустська громада - найбільша в Закарпатській області за кількістю приєднаних рад (до міста Хуста приєдналося 15 сіл).
 Населення - 80858 осіб. У нас 31 заклад загальної середньої освіти та 26 закладів дошкільної освіти. 
Також є позашкільний заклад "Сузір'я" з трьома структурними підрозділами. 
Ми не реорганізували жоден заклад загальної середньої освіти. Поки що. І якість освіти в реорганізації - важливий інструмент.

…Цей допис мені (як чиновниці) варто б написати в строгому офіційно-діловому стилі.

Але нехай він буде в стилі... живому.

Розпочну з того, що, прочитавши першу "Абетку для директора" від Служби якості освіти України (з усіма порадами й анкетами), подумала, що це казка. Подумала, що є теорія і є практика. Та й неможливо втиснути життя школи в таблиці й сухі рекомендації. Це було, здається, у 2019-му році. Тоді ж відшукала інформацію, хто може до мене - учительки - іти на урок. І вирішила, що нічого з цього не буде...

Улітку 2021-го року отримала оновлену "Абетку для директора" в подарунок. Уже як начальник освіти проаналізувала її й зробила висновок, що Служба якості - своєрідна освітянська поліція, каральний орган для шкіл.

Аудит. І от 1 грудня. У всіх це початок зими, а в Хустській громаді (Закарпаття) - перший інституційний аудит в Стеблівській ЗОШ І-ІІІ ступенів (керівниця закладу замовила аудит). Зрозуміло, що засновник (управління освіти) насамперед зацікавлений у якісній роботі кожного закладу і за все відповідальний. Тому зрозуміло, що початок аудиту - свято і для директора школи, і для начальника управління. Якщо відверто, то я була переконана в думці: якщо керівник запрошує до себе аудит, значить у нього все майже ідеально...

Отже, 1 грудня почався аудит на 5 робочих днів, оскільки педколектив невеликий (30 учителів), а в школі всього 245 учнів.

Сьогодні, 7 грудня, останній день аудиту і керівнику в присутності засновника (мене як начальника управління освіти) зачитали та вручили історичний документ - акт (повна назва - акт за результатами перевірки додержання закладом освіти вимог законодавства у сфері загальної середньої освіти).

Отже, комісія із трьох осіб 5 днів ретельно вивчила всю документацію (повірте, опрацьовують дуже ретельно всі документи за три роки - за новим законодавством, не варто тішитися ілюзією на кшталт "та хто це читатиме").

Вражає скрупульозність роботи працівників Служби: в Акті вказують не тільки порушення й зауваження, а й детально прописують нормативну базу, яка врегульовує кожне питання (тобто ти можеш виправдовуватися, але мова документів - безапеляційна).

 Зачитування акта в нас тривало орієнтовно дві години. Дуже важливо, що це було не озвучення недоліків, а своєрідний майстер-клас і живе спілкування в режимі запитань і відповідей.

Основні тези Служби (за наслідками аудиту в нашій школі):

- школа має бути для дитини, а не для працевлаштування вчителя (чи варто читати зоологію в 11-му класі? чи варто вивчати декілька мов у школі, де на ЗНО майже ніхто не обирає іноземну, а якщо й обирає, то складає її з низьким результатом?);

- школа має виховувати;

- група продовженого дня - робота з учнями в наповнених групах чи ще один спосіб довантаження вчителів?

- оплата за кабінет, у якому з кабінету - тільки вивіска на дверях (до речі, в акті знову ж за основу - відповідний наказ МОН); це ж стосується і спортзалу (спортзал - це не просто приміщення);

- організація інклюзивного навчання - не просто наявність асистента вчителя;

- тарифікаційні списки - не просто таблиця.

А ще - річний план і підвищення кваліфікації вчителів, атестація.

А ще - сайти і їх наповнюваність - це називається "забезпечення прозорості та інформаційної відкритості закладу"...

А ще - не тільки пофарбовані стіни, але і якість освіти.

А ще - експерти відвідують уроки... Тут не коментую. Почуте й побачене примушує задуматися. Про те, що еліту виховує еліта.

Не як керівниці - як учительці, мені імпонують слова Наталії Гордуз, начальниці відділу інституційного аудиту, що не можна всі недоліки в освіті перекладати на дітей. Дуже, дуже багато залежить від нас - освітян. Якось дивно й нерозумно, що ми, дорослі, перекладаємо свої недопрацювання на дітей.

Якщо відверто, то не можу й не хочу говорити багато в контексті порушень. Вони наші й ми їх точно усунемо. 

...Сьогодні як представник засновника закладу освіти кардинально змінила свою думку про Службу якості:   

1)Служба якості - служба, покликана навчити, як працювати на результат - на якість; 

2) Служба діє виважено й толерантно; не карає чи принижує, а рекомендує. Це точно не каральний орган;

3) усі таблиці, пункти, графіки й схеми інституційного аудиту - пазли, які справді можна скласти в одну картину об'єктивної дійсності. Інша річ, чи нам приємно споглядати цю картину.

Звісно, найважливіше (як і всюди) - люди. Якщо вам пощастило і в Службі працюють такі фахівці, як у нас Наталія Гордуз та Оксана Гербей, то ви отримаєте якісні фахові консультації. Зрозуміло, що згаданий вище акт - не остаточний документ. За 15 робочих днів керівник закладу та засновник отримає довідку з коментарями експертів щодо відвіданих уроків, а також результати анкетування учнів і батьків. До довідки додадуть дорожню карту - терміни усунення порушень.

Якщо керівник хоче, може і вміє працювати, усуне всі недоліки. Переконана, у нашій громаді буде саме так.

Щиро вдячна працівникам Служби якості в Закарпатській області Наталії Гордуз, Оксані Гербей та Наталії Горошковій, а також експертам за професіоналізм і толерантність.

Ми готові виправитися, якщо нам зауваження роблять фахівці. 

З етичних міркувань не буду аналізувати всі моменти. Я люблю освітян. Але своїх - найбільше. Водночас дуже приємно, що Служба якості відзначила: найкраще в Стеблівській школі організовано харчування - і документація, і сам процес. Усю документацію для кожного закладу освіти підготувала Тетяна Сливка, спеціаліст управління освіти; також проведено чи не з два десятки зустрічей і майстер-класів з керівниками закладів освіти, медперсоналом та кухарями).  

Які висновки за результатами аудиту представника засновника?

1. Переглянути навантаження вчителів; оплату кабінетів; гуртків; груп продовженого дня (фінансовий аудит теж вказує на ці болючі місця - нам не просто так бракує субвенції).

2. Нам потрібні майстер-класи не тільки з упровадження нової системи харчування. Нам критично важливо опрацювати закони "Про освіту", "Про повну загальну середню освіту", Інструкцію з діловодства... і не тільки (дарма що нормативна база давно не нова).

3. Учителям критично важливо зрозуміти: зарплату дають не за фізичну присутність на уроці (далі не коментую).

4. Сайти закладів освіти та їх наповнюваність (це теж із теми закону "Про освіту").

...Декілька моїх зошитів для підготовки до ЗНО починаються улюбленою фразою: "Більшість справ вирішують дуже просто: їх треба взяти й зробити".

 Саме ці слова спадають на думку після завершення інституційного аудиту. 

До речі. Наступний аудит - плановий - у міській школі. Також  міркуємо над тим, щоб написати заяву на позапланові аудити.

«Щоб керувати собою, використовуйте голову. Для управління іншими використовуйте серце» - цей вислів приписують Елеонорі Рузвельт. Що ж, скористаюся порадою. Усе в нас обов'язково мусить бути добре. І правильно.

P. S. Перший пункт в акті - наявність ліцензії (не коментую, керівники всіх закладів освіти нашої громади зрозуміють).

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ЗНО. ЧВЕРТЬ. Числівник чи все-таки іменник?

  Не бійтесь заглядати у словник... Максим Рильський Учора старшокласники складали ЗНО з української мови та літератури. Звісно, кожен учитель, не чекаючи офіційних відповідей, перевірив зошити своїх учнів. Так зробила і я. Але, зізнаюся, у завданні 28 зі словом "чверть" засумнівалася. Спочатку визначила як іменник (про що написала у своєму інстаграмі), адже в чинних підручниках - іменник. Але потім вирішила, що в сполуці "чверть на восьму" "чверть" - частина дробу, тому числівник. Проте все одно "чверть" - це ЩО?, тому іменник (ПРАВИЛЬНА ВІДПОВІДЬ У ТЕСТАХ - ІМЕННИК). Я вчитель і не боюся ані помилятися, ані вчитися, тому звернулася до правопису й чинних підручників (думаю, багато хто зробив так само). Варіанти наступні. 1. Правопис. У правописі (уже старому, правда, але ми до ЗНО готувалися за цим варіантом) у параграфі 72 "Дробові числівники" зазначено: "Половина (1/2), третина (1/3), чверть (1/4) відмінюються як

Інтерактивні додатки до підручника української літератури для 6 класу

Корисні інтерактивні додатки до підручника української літератури для 6 класу створені Людмили Кузьмич, учительки української мови та літератури Самчиківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старокостянтинівської міської ради: ✅аудіокнига, ✅експрес-уроки, ✅онлайн-пазли, ✅інтерактивні вправи, ✅онлайн-ігри, ✅літературне доміно, ✅ребуси, ✅онлайн-тести Сьогодні написала колега пані Людмила з Хмельниччини. Надзвичайно приємно читати, що наш підручник української літератури для 6 класу (Олеся Калинич, Світлана Дячок; за наук. редакцією професора Юрія Ковбасенка) надихнув на творчість. Пані Людмила створила сайт - безоплатний інтерактивний додаток. Тож рекомендуємо до використання: інтерактивний додаток зробить уроки цікавішими і яскравішими✨ Дякуємо, пані Людмило! Анотація Зміст Інтерактивні ресурси _____________________________________________ Матеріали до підручника української літератури 5 клас 6 клас 7 клас

2023 / 2024 навчальний рік: державні стандарти - типові освітні програми - навчальні (+модельні) програми

Тут зібрано матеріали з офіційних джерел, із якими будемо працювати з нового навчального року (формула: стандарт - освітня програма - навчальна програма) 1-4 класи (НУШ) Стандарт Державний стандарт початкової освіти (1 - 4 класи) Типові освітні програми Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 1-2 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 1-2 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 3-4 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 3-4 клас Навчальні програми Навчальні програми для 1-4 класів 5-9 класи  Стандарт (НУШ, 5-6, 7 (пілотні в 2023/2024 н.р.) Державний стандарт базової середньої освіти (5 - 9 класи НУШ, у 2023 / 2024 н.р. - 5-6 класи та 7 (пілотування НУШ) Модельні навчальні програми (за ними розробляють навчальні програми) Модельні навчальні програми для 5-9 класів (НУШ) Стандарт ( 7 (крім пілотних) - 9 класи в 2023/2024 н.р.) Державний стандарт загальної середн

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 5. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 6. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 7. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 8. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 9. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1 (усі уроки буде опубліковано поступово ) 10. През

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо й ім

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорожня карта  за підруч

Діагностувальні роботи (контрольне оцінювання). Українська мова для 6 класу

  Через певні об'єктивні причини у видавництві "Астон" зошит для діагностувальних (контрольних робіт) ще не дійшов до своїх користувачів, тому розміщуємо  покликання для завантаження першої контрольної роботи у двох варіантах  (за підручником української мови для 6 класу (автори Олена Семеног, Олеся Калинич,Тетяна Дятленко, Михайло Білясник, Валентина Волницька).  Зошит для замовлення буде в доступі на сайті "Астон" тут.  Усі інші матеріали до підручника тут. Зошит написаний у двох варіантах. Кожний варіант містить 9 мовних діагностувальних робіт. Шкала оцінювання тестових завдань   Номер завдання 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Бали 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5

Українська література для 5 класу НУШ (підручник, матеріали до нього)

Для зручності зібрано матеріали для 5-го класу (українська література): Підручник (електронна версія) Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін Календарно-тематичне планування Календарне планування для завантаження в електронний журнал («Єдина школа») від Світлани Дячо к Картки "Паспорти творів" (додаток до підручника для 5-го класу) Плани-конспекти  Розробки уроків (1 частина) Діагностувальні к онтрольні роботи  (перегляд) Діагностувальні  роботи  для формувального та поточного оцінювання (перегляд) Робочий зошит Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА СЛУХАТИ! Придбати матеріали можна тут: Українська література : підручник для 5 класу НУШ Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для контрольного оцінювання. 5 клас Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для формувального та поточного оцінювання. 5 клас Зошит для робіт з української

До питання роду: який зв'язок між COVID і бешамель?

   В угорській мові з родами все дуже просто: їх нема. Тому важко пояснити угорськомовним дітям, чому українською  книжка, пісня  - вона;  знання, сонце  - воно, а  воєвода, суддя  - він. Це вищий пілотаж. Проте й українськомовним дітям часом непросто доводити, що, наприклад,  бешамель -  вона , хоч і соус :).  Цікаво, що перша згадка про цей соус з'явилася  1651  року в книзі «Le Cuisinier François», яку написав кухар  Людовика XIV . Отже, соус  бешамель  має французьке походження. Але звідки взявся жіночий рід, якщо слово "соус" - чоловічого? З родами іменників у Франції, виявляється, усе не зовсім просто. Сьогодні натрапила на допис про роди іменників Андрія Панченкова - мовознавця, або моволюба, як він сам про себе каже.    "Виявляється, члени Французької Академії ухвалили рішення про те, що слово COVID у французькій мові має вживатися в жіночому роді. Річ у тім, що в англійській абревіатурі COVID "Coronavirus disease" головне слово "disease&q

Про блог 📚

  Понад три мільйони переглядів блогу🙃🙂 Блог Олесі Калинич народився як одна з вимог участі в конкурсі «Учитель року». Хотілося тоді придумати красиву і цікаву назву, яка б легко запамʼятовувалася й привертала увагу… але так і не встигла🙂 Чи планувала таке довге життя для блогу?  Чесно? Звісно, ні. Але виявилося, що моя писанина цікава й іншим. Тому з часом навіть почала називати її більш серйозним словом - допис☝️🙃 …А зараз пишеться все менше й менше…  Чи то часу немає.  Чи не так хочеться реагувати.  Чи не можеш дозволити собі розкоші думок уголос.  Або взагалі з віком мудрієш і усвідомлюєш, що люди обійдуться й без твоїх коментарів 🙂🙃 Дякую постійним читачам і всім, хто залишив свій перегляд як частинку цих трьох мільйонів 🌱