Закон "Про повну загальну середню освіту" прийнято тільки 16 січня, а стаття 22 вже встигла викликати хвилю обурень. Ще б пак, адже вона узаконює можливість того, що вчителювати тепер може кожен, хто бажає, бо для цього досить мати вищу освіту чи професійну кваліфікацію, а також вільно володіти державною мовою. Невже справді можна мати, наприклад, освіту будівельника, а коли в житті щось піде не так, махнути на все рукою й піти до школи?
Не все так просто. Дуже слушне роз'яснення щодо цього питання дає на своїй сторінці у фейсбуці Сергій Горбачов, освітній омбудсмен: він рекомендує читати спочатку закон вищого порядку - "Про освіту", зокрема статтю 58, за якою, і справді, вчителювати дозволено особам без педосвіти, але мінімум рік, а продовжити педагогічну діяльність вони зможуть тільки після атестації й за умови присвоєння педагогічної кваліфікаціїї відповідним закладом.
З дозволу пана Сергія, дублюю згаданий вище допис.
"Чому в Законі "Про повну загальну середню освіту" може бути відсутнім детальний опис певних норм? Наприклад - можливість залучення до викладання людини, яка має фахову освіту, але не має педагогічної.
Тут потрібне деяке роз'яснення.
Чинне освітнє законодавство - велика система нормативно-правових актів (НПА) різного рівня та суб'єктів видання: від міжнародних договорів та Конституції України - до наказів МОН.
Один із принципів побудови цієї системи полягає в тому, щоб, наскільки це можливо, уникати надлишковості НПА.
Простіше кажучи - щоб не було повторів одної і тієї ж самої норми в НПА різного рівня.
Це, на жаль, не завжди вдається з різних причин, але на загал нормопроектувальна техніка це передбачає.
Тому у законах нижчого рівня, як правило, не дублюються норми закону більш високого рівня. А Закон "Про повну загальну середню освіту" - це спеціальний закон на відміну від Закону "Про освіту", який є рамковим (тобто - містить в собі опис спеціальних законів, які треба додатково ухвалити на виконання рамкового).
А тепер подивимося тексти обох законів.
---
Закон України "Про повну загальну середню освіту" (законопроєкт у редакції до ухвалення у другому читанні)
"Стаття 22. Педагогічні працівники
1. На посади педагогічних працівників приймаються особи, які мають педагогічну освіту, вищу освіту та/або професійну кваліфікацію, вільно володіють державною мовою (для громадян України) або володіють державною мовою в обсязі, достатньому для спілкування (для іноземців та осіб без громадянства), моральні якості та фізичний і психічний стан здоров’я яких дозволяють виконувати професійні обов’язки."
---
Тобто - умови прийняття на педагогічну посаду працівника без педагогічної освіти детально не прописані.
Тим часом чинний Закон "Про освіту", ухвалений ще у вересні 2017 року, чітко визначає можливість залучати до викладання людину, яка має фахову освіту, але не має педагогічної.
---
Закон України "Про освіту"
Стаття 58. Вимоги до освіти та професійної кваліфікації педагогічного працівника закладу освіти
<...>
5. Особи, які здобули вищу, фахову передвищу чи професійну (професійно-технічну) освіту за іншою спеціальністю та яким не було присвоєно професійну кваліфікацію педагогічного працівника, можуть бути призначені на посаду педагогічного працівника строком на один рік.
Особи можуть продовжити працювати на відповідних посадах педагогічних працівників системи дошкільної, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої та післядипломної освіти після їх успішної атестації у порядку, визначеному законодавством.
Особам, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, професійна кваліфікація педагогічного працівника може бути присвоєна закладом вищої чи післядипломної освіти або відповідним кваліфікаційним центром після одного року роботи на посадах педагогічних працівників, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, за умови успішного складення кваліфікаційного іспиту відповідно до кваліфікаційних вимог до педагогічного працівника чи відповідного професійного стандарту (за наявності)"
"Чому в Законі "Про повну загальну середню освіту" може бути відсутнім детальний опис певних норм? Наприклад - можливість залучення до викладання людини, яка має фахову освіту, але не має педагогічної.
Тут потрібне деяке роз'яснення.
Чинне освітнє законодавство - велика система нормативно-правових актів (НПА) різного рівня та суб'єктів видання: від міжнародних договорів та Конституції України - до наказів МОН.
Один із принципів побудови цієї системи полягає в тому, щоб, наскільки це можливо, уникати надлишковості НПА.
Простіше кажучи - щоб не було повторів одної і тієї ж самої норми в НПА різного рівня.
Це, на жаль, не завжди вдається з різних причин, але на загал нормопроектувальна техніка це передбачає.
Тому у законах нижчого рівня, як правило, не дублюються норми закону більш високого рівня. А Закон "Про повну загальну середню освіту" - це спеціальний закон на відміну від Закону "Про освіту", який є рамковим (тобто - містить в собі опис спеціальних законів, які треба додатково ухвалити на виконання рамкового).
А тепер подивимося тексти обох законів.
---
Закон України "Про повну загальну середню освіту" (законопроєкт у редакції до ухвалення у другому читанні)
"Стаття 22. Педагогічні працівники
1. На посади педагогічних працівників приймаються особи, які мають педагогічну освіту, вищу освіту та/або професійну кваліфікацію, вільно володіють державною мовою (для громадян України) або володіють державною мовою в обсязі, достатньому для спілкування (для іноземців та осіб без громадянства), моральні якості та фізичний і психічний стан здоров’я яких дозволяють виконувати професійні обов’язки."
---
Тобто - умови прийняття на педагогічну посаду працівника без педагогічної освіти детально не прописані.
Тим часом чинний Закон "Про освіту", ухвалений ще у вересні 2017 року, чітко визначає можливість залучати до викладання людину, яка має фахову освіту, але не має педагогічної.
---
Закон України "Про освіту"
Стаття 58. Вимоги до освіти та професійної кваліфікації педагогічного працівника закладу освіти
<...>
5. Особи, які здобули вищу, фахову передвищу чи професійну (професійно-технічну) освіту за іншою спеціальністю та яким не було присвоєно професійну кваліфікацію педагогічного працівника, можуть бути призначені на посаду педагогічного працівника строком на один рік.
Особи можуть продовжити працювати на відповідних посадах педагогічних працівників системи дошкільної, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої та післядипломної освіти після їх успішної атестації у порядку, визначеному законодавством.
Особам, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, професійна кваліфікація педагогічного працівника може бути присвоєна закладом вищої чи післядипломної освіти або відповідним кваліфікаційним центром після одного року роботи на посадах педагогічних працівників, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, за умови успішного складення кваліфікаційного іспиту відповідно до кваліфікаційних вимог до педагогічного працівника чи відповідного професійного стандарту (за наявності)"
______________________________________________________________________________
Може бути цікаво
Підвищуємо кваліфікацію та атестуємося по-новому
Коментарі