Перейти до основного вмісту

"Методичні" НЕрекомендації підготовки до ЗНО з української мови та літератури-2019

11-А та 11-Б присвячується 
(у принципі, і всім, 
хто коли-небудь планує
 складати ЗНО :) )


  Часу до головного іспиту все менше, робота кипить і є небезпека, що ви складете ЗНО з української мови та літератури настільки добре, що налякаєте батьків. Ще б пак! Усе життя навчатися на 6 - 7 балів, а ЗНО скласти на 10! Точно щось не так.
Отже, як працювати над завданнями ЗНО
Загальні рекомендації
1. Звичайно, учитель на уроці спонукатиме вас працювати із завданнями у форматі ЗНО. Нехай намагається - робота в нього така. До речі, на уроці можна зайнятися іншими справами: переглянути сторінку в інстаграмі, зробити нове селфі, урешті-решт помріяти.
2. Не читайте тестове завдання, відразу починайте з варіантів відповідей: наприклад, поставте пропущені літери на місці крапок, знайдіть пунктуаційну помилку. Зовсім несуттєво, якщо вас, наприклад, просять вибрати речення без помилок. Головне, що ви вмієте ставити розділові знаки.
3. Якщо ж усе-таки ви помітили завдання, читайте його або не спочатку, або не до кінця.
Тести
1.Варіанти відповідей у тестах переглядайте (справді, достатньо переглянути) в хаотичному порядку - є шанс пропустити якийсь рядок. Аналізуючи тест послідовно, можете потрапити в халепу, помітивши логіку й вибравши правильну відповідь.
2. Не зважайте на слово ОКРІМ у завданні, головне, помітити початок: "Апостроф ставиться..." - отже, усе зрозуміло.
3. Визначаючи вид односкладних речень, ніколи не підкреслюйте граматичні основи, а то ще, не дай Боже, помітите, що в реченні є підмет, тому воно називне, а не безособове. До речі, коли підкреслите підмет, не надумайте перевірятися на наявність обставини, бо є небезпека не помилитися, а визначити, що таке речення - двоскладне неповне.
5. Установлюючи відповідності між видами речень, не членуйте складні речення на прості частини, не зважайте на сполучники. Можна відразу встановлювати відповідності. Є сполучник сурядності? Складносурядне (дарма що це можуть бути просто однорідні члени). Речення дуже коротке? Точно просте (головне не визначати граматичні основи, бо ще виявиться складним). І, звичайно, найдовше речення - складне, адже в ньому так багато слів!
Читання й аналіз тексту
1. Текст читати не потрібно - можна відразу перейти до тестів, до того ж абзаци в тексті пронумеровано - для чого витрачати час на читання? Та й що там тих тестів? Усього-на-всього 2. А текст он який великий. Ні, це зайве витрачання часу.
Українська література
1. На щастя, у програмових творах Марусі, Марічки, Марійки, Марусини - є що сплутати.
2. Нагадую: завдання, а особливо цитати, не варто дочитувати до кінця. Для чого?
3. Якщо ж усе-таки читаєте (?!), пам'ятайте: те, що написане маленькими літерами, курсивом (наприклад, ремарки у драмі "Мина Мазайло" Миколи Куліша), можна пропустити - швидше завершите. До того ж головне пишуть великими літерами (ви звертали увагу на текст на бігбордах?).
4. Прочитали, а вчителька все одно каже, що треба повторити? От вона нехай і повторює, якщо забула, а у вас з пам'яттю гаразд.
5. Читали скорочено? Чудово: є ж тести й на відповідність "автор - твір", тут достатньо знати назви.
6. Не читали взагалі? То й не починайте - творів багато, часу мало, а надворі весна.
7. Вивчили поезії напам'ять? Не біда. Ви ж і так цитувати можете, а автора вже забули.
....Одним словом, варіантів безліч.
Власне висловлення
1. Теза. Формулюйте тезу як вам хочеться. Це просто дизайнерська забаганка - виділити жирним запитання в темі. Усе ж якщо сформулювали тезу, не зважайте на попередні речення. Головне - творіть!
2. Аргументи. Наводьте два аргументи. Перший випливає з тези, а другий - ні? Яка різниця? Головне, вам подобається.
3. Приклади. Зрозуміло, як би ви не мудрували, але після стількох років навчання точно наведете один приклад із літератури, інший із суспільного життя. Тут є дві поради: говорячи про літературу, завжди можете сплутати авторів, героїв, жанри... До речі, сміливо цитуйте! Не пам'ятаєте цитату? Нічого, беріть будь-які слова в лапки, пишіть будь-якого автора - той, хто перевірятиме, потім усе з'ясує.
Приклад із суспільного життя. Хм. Якщо ви добре знаєте історію, можуть виникнути проблеми... Але вихід є! Усе одно пишіть про вигаданого друга або про випадок, який трапився з вашим дідусем.
4. Висновок. Напишіть усе що хочете, але не перечитуйте твір. Навіщо? Перша думка завжди найкраща.
5. Увага! Твір не варто перевіряти на грамотність: за помилки знімуть максимум 8 балів із 20.

Гарантую: дотримуючись вище наведених рекомендацій, ви точно не отримаєте  200 балів. Сумніваюся, чи й 140 наберете. Але для чого? Тести обмежують вашу свободу й примушують вибирати 1 варіант із 5.

P.S. Якщо у вас нема почуття гумору, не читайте ці НЕрекомендації. А якщо й читаєте, то хоча б непослідовно, уривками й не до кінця - тоді точно зможете обурюватися, а не усміхатися :)

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Дорожня карта: зразки комплексних контрольних робіт та оцінювання (2024 / 2025 н. р.)

🔖Українська мова, 🔖українська література, 🔖зарубіжна література 🗂️Дорожня карта (автори Тетяна Гнаткович, Олена Котусенко, Оксана Опачко) пропонує такий маршрут у системі оцінювання - усе в одному документі:  📚нормативна база; 📚рекомендації щодо оцінювання; 📒5-7 (8 пілотні) класи: 🖇️зразки комплексних підсумкових робіт; 🖇️зразки завдань за групами результатів (УВ, ПТ, ПВ, ДМ); 🖇️зразки заповнення сторінок класного журналу (різні варіанти) тощо 📗8-11 класи: 🖇️критерії оцінювання; 🖇️поточне оцінювання; 🖇️види робіт тощо Дорожня карта  (завантажити) Дорожня карта (для нацменшин, завантажити) Більше матеріалів на тему тут.

Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році

Якщо цього року викладаєте предмети мовно-літературної галузі, пройдіть тест для вчителів-словесників. Позначте пункт / пункти, які актуальні для вас. А як уникнути "двочитань" у рекомендаціях щодо оцінювання в 5-7 (8 пілотних) класах НУШ Б як заповнити сторінки журналу щодо оцінювання по-новому В що означають абревіатури УВ, ПТ, ПВ, ДМ Г скільки і яких оцінок має бути Д якою нормативно-правовою базою користуватися Е якою має бути КПР Ключ до тесту. Якщо для вас актуальним є бодай один варіант, читайте роз'яснення в Інструктивно-методичних рекомендаціях щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році від ЗІППО  Інструктивно-методичних рекомендаціях щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин у 2024/2025 н.р. від ЗІППО Дорожня карта  (завантажити) Дорожня карта (для нацменшин, завантажити) ЗМІСТ Українська мова Модельні навчальні програми з україн

Діагностувальні роботи (контрольне оцінювання). Українська мова для 6 класу

  Через певні об'єктивні причини у видавництві "Астон" зошит для діагностувальних (контрольних робіт) ще не дійшов до своїх користувачів, тому розміщуємо  покликання для завантаження першої контрольної роботи у двох варіантах  (за підручником української мови для 6 класу (автори Олена Семеног, Олеся Калинич,Тетяна Дятленко, Михайло Білясник, Валентина Волницька).  Зошит для замовлення буде в доступі на сайті "Астон" тут.  Усі інші матеріали до підручника тут. Зошит написаний у двох варіантах. Кожний варіант містить 9 мовних діагностувальних робіт. Шкала оцінювання тестових завдань   Номер завдання 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Бали 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1  , інші уроки 11. Презе

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорожня карта  за підруч

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо й ім

Дисципліна й результат

Досягти успіху без тренувань неможливо ані в спорті, ані в навчанні. Тренування потребують дисципліни - саме дисципліни, а не чарів феї над мозком дитини чи дорослого.  Уявімо, що двоє навчаються плавати. Один тренується щодня, інший - зрідка, коли має настрій, натхнення. Хто навчиться плавати? Ви хочете грамотно писати, але просто не пишете? Хочете вільно спілкуватися іноземною, але просто не практикуєте щодня? Думаю, відповідь зрозуміла  Водночас якось останнім часом ми більше говоримо про мотивацію, заохочення і менше - про результати, які дає  дисципліна.  Як привчити дітей до дисципліни? 1. Установити чіткі й зрозумілі правила . Діти мають знати, які правила існують. Визначте їх разом, щоб діти відчували свою причетність. Формулюйте правила зрозуміло і без двозначностей. Наприклад, "Прибери речі в кімнаті" замість "Будь охайним / охайною". 2. Регулярність та послідовність.  Створіть графік, який включає час для навчання, ігор, відпочинку та сну. Діти краще реаг

ЗНО. ЧВЕРТЬ. Числівник чи все-таки іменник?

  Не бійтесь заглядати у словник... Максим Рильський Учора старшокласники складали ЗНО з української мови та літератури. Звісно, кожен учитель, не чекаючи офіційних відповідей, перевірив зошити своїх учнів. Так зробила і я. Але, зізнаюся, у завданні 28 зі словом "чверть" засумнівалася. Спочатку визначила як іменник (про що написала у своєму інстаграмі), адже в чинних підручниках - іменник. Але потім вирішила, що в сполуці "чверть на восьму" "чверть" - частина дробу, тому числівник. Проте все одно "чверть" - це ЩО?, тому іменник (ПРАВИЛЬНА ВІДПОВІДЬ У ТЕСТАХ - ІМЕННИК). Я вчитель і не боюся ані помилятися, ані вчитися, тому звернулася до правопису й чинних підручників (думаю, багато хто зробив так само). Варіанти наступні. 1. Правопис. У правописі (уже старому, правда, але ми до ЗНО готувалися за цим варіантом) у параграфі 72 "Дробові числівники" зазначено: "Половина (1/2), третина (1/3), чверть (1/4) відмінюються як

Українська література для 5 класу НУШ (підручник, матеріали до нього)

Для зручності зібрано матеріали для 5-го класу (українська література): Підручник (електронна версія) Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін Календарно-тематичне планування Календарне планування для завантаження в електронний журнал («Єдина школа») від Світлани Дячо к Картки "Паспорти творів" (додаток до підручника для 5-го класу) Плани-конспекти  Розробки уроків (1 частина) Діагностувальні к онтрольні роботи  (перегляд) Діагностувальні  роботи  для формувального та поточного оцінювання (перегляд) Робочий зошит Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА СЛУХАТИ! Придбати матеріали можна тут: Українська література : підручник для 5 класу НУШ Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для контрольного оцінювання. 5 клас Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для формувального та поточного оцінювання. 5 клас Зошит для робіт з української

7 клас. Українська література (методичний супровід)

  Навчальний рік 2024 / 2025 Підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Автори: Олеся Калинич, Світлана Дячок. За редакцією проф. Юрія Ковбасенка М одельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи» (авт.: Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, О. А. Слижук, І. А. Тригуб) Навчальна програма української літератури (відповідно до змін, зазначених у додатку 6 Типової освітньої програми+ особливості оцінювання у 2024/2025 н.р.) (автор Світлана Дячок) Календарно-тематичне планування (оновлене відповідно до вимог щодо оцінювання) (автор Світлана Дячок) Календарно-тематичне планування для завантаження на платформу "Єдина школа" (електронний журнал) (автор Світлана Дячок) Діагностувальне оцінювання (зразок) Зошит для формувального та поточного оцінювання Зошит для контрольного оцінювання Літературні диктанти Паспорти творів Конспекти уроків Зразок (буде додано поступово, також їх можна завантажити на сайті вид