Перейти до основного вмісту

"Методичні" НЕрекомендації підготовки до ЗНО з української мови та літератури-2019

11-А та 11-Б присвячується 
(у принципі, і всім, 
хто коли-небудь планує
 складати ЗНО :) )


  Часу до головного іспиту все менше, робота кипить і є небезпека, що ви складете ЗНО з української мови та літератури настільки добре, що налякаєте батьків. Ще б пак! Усе життя навчатися на 6 - 7 балів, а ЗНО скласти на 10! Точно щось не так.
Отже, як працювати над завданнями ЗНО
Загальні рекомендації
1. Звичайно, учитель на уроці спонукатиме вас працювати із завданнями у форматі ЗНО. Нехай намагається - робота в нього така. До речі, на уроці можна зайнятися іншими справами: переглянути сторінку в інстаграмі, зробити нове селфі, урешті-решт помріяти.
2. Не читайте тестове завдання, відразу починайте з варіантів відповідей: наприклад, поставте пропущені літери на місці крапок, знайдіть пунктуаційну помилку. Зовсім несуттєво, якщо вас, наприклад, просять вибрати речення без помилок. Головне, що ви вмієте ставити розділові знаки.
3. Якщо ж усе-таки ви помітили завдання, читайте його або не спочатку, або не до кінця.
Тести
1.Варіанти відповідей у тестах переглядайте (справді, достатньо переглянути) в хаотичному порядку - є шанс пропустити якийсь рядок. Аналізуючи тест послідовно, можете потрапити в халепу, помітивши логіку й вибравши правильну відповідь.
2. Не зважайте на слово ОКРІМ у завданні, головне, помітити початок: "Апостроф ставиться..." - отже, усе зрозуміло.
3. Визначаючи вид односкладних речень, ніколи не підкреслюйте граматичні основи, а то ще, не дай Боже, помітите, що в реченні є підмет, тому воно називне, а не безособове. До речі, коли підкреслите підмет, не надумайте перевірятися на наявність обставини, бо є небезпека не помилитися, а визначити, що таке речення - двоскладне неповне.
5. Установлюючи відповідності між видами речень, не членуйте складні речення на прості частини, не зважайте на сполучники. Можна відразу встановлювати відповідності. Є сполучник сурядності? Складносурядне (дарма що це можуть бути просто однорідні члени). Речення дуже коротке? Точно просте (головне не визначати граматичні основи, бо ще виявиться складним). І, звичайно, найдовше речення - складне, адже в ньому так багато слів!
Читання й аналіз тексту
1. Текст читати не потрібно - можна відразу перейти до тестів, до того ж абзаци в тексті пронумеровано - для чого витрачати час на читання? Та й що там тих тестів? Усього-на-всього 2. А текст он який великий. Ні, це зайве витрачання часу.
Українська література
1. На щастя, у програмових творах Марусі, Марічки, Марійки, Марусини - є що сплутати.
2. Нагадую: завдання, а особливо цитати, не варто дочитувати до кінця. Для чого?
3. Якщо ж усе-таки читаєте (?!), пам'ятайте: те, що написане маленькими літерами, курсивом (наприклад, ремарки у драмі "Мина Мазайло" Миколи Куліша), можна пропустити - швидше завершите. До того ж головне пишуть великими літерами (ви звертали увагу на текст на бігбордах?).
4. Прочитали, а вчителька все одно каже, що треба повторити? От вона нехай і повторює, якщо забула, а у вас з пам'яттю гаразд.
5. Читали скорочено? Чудово: є ж тести й на відповідність "автор - твір", тут достатньо знати назви.
6. Не читали взагалі? То й не починайте - творів багато, часу мало, а надворі весна.
7. Вивчили поезії напам'ять? Не біда. Ви ж і так цитувати можете, а автора вже забули.
....Одним словом, варіантів безліч.
Власне висловлення
1. Теза. Формулюйте тезу як вам хочеться. Це просто дизайнерська забаганка - виділити жирним запитання в темі. Усе ж якщо сформулювали тезу, не зважайте на попередні речення. Головне - творіть!
2. Аргументи. Наводьте два аргументи. Перший випливає з тези, а другий - ні? Яка різниця? Головне, вам подобається.
3. Приклади. Зрозуміло, як би ви не мудрували, але після стількох років навчання точно наведете один приклад із літератури, інший із суспільного життя. Тут є дві поради: говорячи про літературу, завжди можете сплутати авторів, героїв, жанри... До речі, сміливо цитуйте! Не пам'ятаєте цитату? Нічого, беріть будь-які слова в лапки, пишіть будь-якого автора - той, хто перевірятиме, потім усе з'ясує.
Приклад із суспільного життя. Хм. Якщо ви добре знаєте історію, можуть виникнути проблеми... Але вихід є! Усе одно пишіть про вигаданого друга або про випадок, який трапився з вашим дідусем.
4. Висновок. Напишіть усе що хочете, але не перечитуйте твір. Навіщо? Перша думка завжди найкраща.
5. Увага! Твір не варто перевіряти на грамотність: за помилки знімуть максимум 8 балів із 20.

Гарантую: дотримуючись вище наведених рекомендацій, ви точно не отримаєте  200 балів. Сумніваюся, чи й 140 наберете. Але для чого? Тести обмежують вашу свободу й примушують вибирати 1 варіант із 5.

P.S. Якщо у вас нема почуття гумору, не читайте ці НЕрекомендації. А якщо й читаєте, то хоча б непослідовно, уривками й не до кінця - тоді точно зможете обурюватися, а не усміхатися :)

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

8 клас. Українська література (2025 / 2026)

  2025 / 2026 навчальний рік Українська література. Підручник для 8 класу (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) Електронний додаток на платформі ВШО ПРЕЗЕНТАЦІЇ до уроків (за КТП 2 год на тиждень) Дорожня карта за підручником Модельна програма Календарно-тематичне планування (Світлана Дячок) 2 год на тиждень 1,5 год на тиждень 1 год на тиждень Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Зошит для комплексних підсумкових робіт (за групами результатів) (буде додано згодом) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри) Додаткові м атеріали на сайті видавництва "Астон" Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Строкові договори для вчителів і педагогічна ставка: шлях від 18 до 22, або Зміни (можливі чи неможливі)

Цього тижня педагогічна спільнота вибухнула. Можливо, не всі помітили (хтось - удав, що не помітив) зміни - на цей раз дуже суттєві, - які пропонують увести до освітнього законодавста. То ж про що йдеться? Перше. Чого ми, освітяни,  прагнемо? Суттвого підвищення заробітної плати - тут, безперечно, усі освітяни - однодумці. У своєму телеграмі Сергій Бабак, голова комітету ВР з питань освіти, проводить опитування з таким формулюванням: "Якщо збільшити тижневе навантаження вчителя з 18 до 22 годин, але підвищити заробітну плату з 8-16.5 тис грн до 20-32 тис грн «чистими» на місяць, чи погодилися б ви працювати на таких умовах?" (наразі відповіді такі: 54% - так, 46% - ні). Друге. Отже, реальних змін (не тимчасової доплати - тисяча, дві чи скільки) у зростанні оплати праці без інших змін не буде: з 18 годин ставка виросте до 22. Третє. На тлі надшвидкості зменшення кількості учнів - і звідси зменшення кількості класів та - відповідно - годин, кількість ставок у школах уже зменш...

9 клас. Українська література (апробація, 2025 / 2026 н. р.)

 Українська література (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією Юрія Ковбасенка). Посібник для 9 класу (апробація в 2025 / 2026 н. р.). Семестр І Модельна програма КТП (2 години на тиждень; документ можна завантажити та редагувати)  (Світлана Дячок) КПР (у 2 варіантах, семестр І). Завдання КПР (у 2 варіантах, семестр І). Відповіді ПРЕЗЕНТАЦІЇ до уроків 1-30 ( семестр 1; 2 год на тиждень) Конспекти уроків (Людмила Власенко) Паспорти творів ( семестр 1) _______________ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас

Дорожня карта - 2025 / 2026

ДОРОЖНЯ КАРТА вчителя / учительки мовно-літературної галузі: інструментарії оцінювання (для 5–8 (НУШ) та 9–11 класів закладів загальної середньої освіти) - справжній грамотний помічник, створений на допомогу педагогам фахівцями Тетяною Гнаткович, Оленою Котусенко, Оксаною Опачко. НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА .. 5 НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ .. 8 РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ .. 9 Групи результатів навчання для мовно-літературної галузі 9 Планування оцінювання . 10 Тематичне оцінювання . 10 Семестрове та річне оцінювання . 11 Орієнтири щодо завдань за групами результатів для мовно-літературної галузі 12 Група 1 ― Усна взаємодія (УВ) . 12 Група 2 ― Працює з текстом (ПТ) . 12 Група 3 ― Письмова взаємодія (ПВ) . 13 Група 4 ― Досліджує мовлення (ДМ) 13 УКРАЇНСЬКА МОВА .. 14 5-8 КЛАСИ .. 14 Фіксація оцінювання за групами результатів навчання з української мови в класному журналі в 5-8 класах НУШ .... 14 Комплексна підсумкова робота (КПР) . 17 Орієнтовні зразки завдань для ...

7 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Навчальний рік 2025 / 2026 Підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Автори: Олеся Калинич, Світлана Дячок. За редакцією проф. Юрія Ковбасенка М одельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи»  (авт.: Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, О. А. Слижук, І. А. Тригуб) Навчальна програма української літератури (2 год)  (автор Світлана Дячок) Календарно-тематичне планування: 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів)   Діагностувальне оцінювання  (зразок) Зошит для формувального та поточного оцінювання Літературні диктанти Паспорти творів Конспекти уроків _____ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Мовно-літературна галузь - 2025 / 2026 (Інструктивно-методичні рекомендації з прикладами та коментарями)

Оновлені  Інструктивно-методичні рекомендації на 2025/2026 навчальний рік  (укладачка - кандидат педагогічних наук Тетяна Гнаткович) стали нагадуванням, що якісна освіта — це про баланс між формальністю документів і живим словом на уроці: оцінювання результатів навчання ставить акцент не лише на знаннях, а й на компетентностях учня;  цінною  є структуризація на групи результатів для мовно-літературної галузі , адже це допомагає вчителю зрозуміти, де учень справді росте, а де ще потребує підтримки; подано планування оцінювання: ми можемо поєднувати традиційні форми з сучасними інструментами; роз'яснення про тематичне, семестрове та річне оцінювання тепер бачиться не як формальний підсумок, а як важлива частина шляху учня до власних перемог; для зручності в документі - нормативна база для вчителів мовно-літературної галузі. Власне, документ містить детальний перелік відповідей на всі запитання щодо викладання предметів мовно-літературної галузі (українська мов...

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо ...

Діагностувальні роботи (контрольне оцінювання). Українська мова для 6 класу

  Через певні об'єктивні причини у видавництві "Астон" зошит для діагностувальних (контрольних робіт) ще не дійшов до своїх користувачів, тому розміщуємо  покликання для завантаження першої контрольної роботи у двох варіантах  (за підручником української мови для 6 класу (автори Олена Семеног, Олеся Калинич,Тетяна Дятленко, Михайло Білясник, Валентина Волницька).  Зошит для замовлення буде в доступі на сайті "Астон" тут.  Усі інші матеріали до підручника тут. Зошит написаний у двох варіантах. Кожний варіант містить 9 мовних діагностувальних робіт. Шкала оцінювання тестових завдань   Номер завдання 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Бали 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5...

Чи може невільник виховати вільне покоління?

Mабуть, ще п’ять років тому я могла б повірити, що "зміни в оплаті праці" - це про розвиток. Про крок уперед. Про турботу й обов'язково - про віру в учителя. Але сьогодні, коли щодня доводиться говорити не про далекі горизонти й абстрактні формули, а відповідати на дуже конкретні запитання людей, що працюють у школах тут і тепер, прочитую зміни в іншому контексті. Бо скажіть, як збільшення навантаження з 18 до 22 годин вирішує проблему гімназій, де є одна-єдина паралель? Звідки там узяти повне навантаження вчителям? Помножити години? Створити "навчальний план з повітря"? Чи ми справді прагнемо повернутися до школи XIX століття, де один учитель читає все - від математики до природознавства? Звісно, "таблиці з таблицями" звітів так заповнити простіше. А що ж із навчанням, його якістю?  А початкова школа? Там, де кожен урок - не предмет, а безперервність, підтримка? Як навчати там, де ми механічно крутимо гайки навантаження? Звісно, на папері можна краси...

До питання роду: який зв'язок між COVID і бешамель?

   В угорській мові з родами все дуже просто: їх нема. Тому важко пояснити угорськомовним дітям, чому українською  книжка, пісня  - вона;  знання, сонце  - воно, а  воєвода, суддя  - він. Це вищий пілотаж. Проте й українськомовним дітям часом непросто доводити, що, наприклад,  бешамель -  вона , хоч і соус :).  Цікаво, що перша згадка про цей соус з'явилася  1651  року в книзі «Le Cuisinier François», яку написав кухар  Людовика XIV . Отже, соус  бешамель  має французьке походження. Але звідки взявся жіночий рід, якщо слово "соус" - чоловічого? З родами іменників у Франції, виявляється, усе не зовсім просто. Сьогодні натрапила на допис про роди іменників Андрія Панченкова - мовознавця, або моволюба, як він сам про себе каже.    "Виявляється, члени Французької Академії ухвалили рішення про те, що слово COVID у французькій мові має вживатися в жіночому роді. Річ у тім, що в англійській абре...