Перейти до основного вмісту

Українська література для 5 класу НУШ

 



_______________________________________________
Підручник (електронна версія)

Картки "Паспорти творів" (додаток до підручника для 5-го класу)

Плани-конспекти Людмили Власенко

Презентація підручника

Календарно-тематичне планування

Розробки уроків (1 частина)

Контрольні роботи

Самостійні роботи

Робочий зошит

Література для читання влітку (4 клас)

Література для читання влітку (5 клас)

Придбати підручник

ПІДРУЧНИК МОЖНА СЛУХАТИ!  


Покликання на навчально-методичний супровід підручника (пілотування)

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК для 5 класів закладів загальної середньої освіти Частина І

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК для 5 класів закладів загальної середньої освіти
 Частина ІІ

Календарно-тематичне планування

Література для читання влітку (4 клас)

Література для читання влітку (5 клас)

Автори про пілотні навчальні матеріали української літератури для 5 класів НУШ (відео)

ВІДГУКИ ВЧИТЕЛІВ

Українська література. 5-6 класи (модельна навчальна програма)



________________________________________________________________________

Щоденник підручника 📚

Матеріали пілотного навчального посібника, який наразі доопрацьовуємо, зміщено на сайті видавництва: https://aston.te.ua/catalog/pilotuvannia-osvitnikh-materialiv/

Переглянути електронний варіант поки що посібника можна тут: https://aston.te.ua/userfiles/file/ukr_l_t_5_kl_na_sayt.pdf

03.06.2022


Цей скромний посібник зі світлини колись мріяв стати підручником🌿


Але мрії, якщо над ними працювати, стають реальністю🙂


Тому сьогодні - найщиріші слова вдячності всім людям, які нас підтримували, які спонукали до праці й допомагали вірити в себе🙂


Дорогі колеги! Дякуємо за те, що повірили нашому підручнику й нам як авторкам. Дякуємо за потужний кредит довіри, з яким ми отримуємо не лише вашу підтримку, а й величезну відповідальність, бо майже в кожному куточку нашої України дитячі розум і серця торкатимуться й нас через сторінки цієї новонародженої книжки🙂


Сьогодні оголошено результати конкурсного відбору: наш підручник #украінська_література #5_клас #НУШ - серед переможців🙂


Нам випала честь змагатися з потужними авторськими колективами - і це робить здобутки ще більш цінними❤️

Адже наш зі   Svitlana Diachok підручник за науковою редакцією шановного Юрій Ковбасенко посів за кількістю голосів почесне друге місце, поступившись тільки відомому в усій Україні автору підручників Олександр Авраменко🙂


Попереду багато роботи. Шлях не завершено - його тільки розпочато. Розпочато в складний для нашої держави час. Але війна в рази збільшує відповідальність за долю наших дітей і за їхню освіту💙💛


Принагідно вітаємо всі авторські колективи з визнанням і тішимося з можливості бути частиною потужної всеукраїнської освітянської спільноти❤️


З любов‘ю, вдячністю, вірою й усвідомленням рівня відповідальності 💙💛


… Мрії здійснюються: посібник справді став підручником🙂❤️


24.05.2022

Від сьогодні (24.05) до 29 травня вчителі обирають підручники для 5 класу НУШ. 

Ми створили підручник з української літератури, за яким можна й потрібно навчатися в цікавій і доступній формі. 

Учитель зекономить час, готуючись до уроку за нашим підручником, бо матиме весь арсенал під рукою (і підручник, і супровідний сайт). 

Тож коротко про підручник #українська_література_нуш #5_клас  (автори Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою ред. професора Юрій Ковбасенко): 

✅тексти - марковані прикладами теорії;

адаптовані для п‘ятикласників; 

скорочені варіанти повістей, але за кодом - повні); 

✅теорія - чітко, коротко, доступно, з прикладами і в правилах, і в текстах; 

теорія візуалізована схемами, таблицями, малюнками;

✅завдання різних рівнів - «низькі пороги та високі стелі»; 

запитання, на які є однозначна відповідь і на які відповіді нема (так, життя також не відповідає однозначно на запитання);

✅алгоритми до творчих завдань; до створення проєктів; 

✅тести - «звичайні» й візуальні, у форматі ЗНО та «на декілька дій»; 

✅власне висловлення - навчаємося зв‘язно висловлюватися - усно й письмово; 

✅робочий зошит (Svitlana Diachok)

✅зошити для самостійних та контрольних робіт (у форматі ЗНО) (Олеся Калинич); 

✅плани-конспекти уроків для вчителя (Lyudmila  Vlasenko); 

✅аудіосупровід підручника; 

✅ сайт із додатками; 

✅ паперовий та електронний варіанти.

А ще - багато цікавинок🙂, які дозволяють працювати і очно, і дистанційно. 

І найголовніше: у рядках і між рядками - любов до Батьківщини, до української мови, усвідомлення уроків минулого й сьогодення і безмежна віра - у сили життя, у завтрашній день і в нашу велику українську Перемогу💙💛🇺🇦

Спойлер: Тетяна Парадовська вже створила до всіх уроків чудові презентації й тести👌

 ТОВ "видавництво Астон"

Підручник можна переглянути тут: 

https://aston.te.ua/pidruchniky/vybir-pidruchnykiv-dlia-5-klasu-2022/ukrainska-literatura-5-klas/?fbclid=IwAR3d88Qlu0OY7rMElDUS9rm4B8AjzrBved3jBOpfwHctMpLWCYr6JN2TYBU


06.02.2021



Продовжуємо роботу над підручником для 5 класу НУШ 👌

Сьогодні - про QR-коди✔️

✔️За санітарними нормами, підручник не може мати необмежену кількість сторінок. Але ж стільки всього цікавого хочеться вмістити на сторінках😊 

✔️Тому за кодами - не лише додаткова інформація та завдання, які не будуть надруковані, а й своєрідні дорожні карти, як виконувати ці завдання. 

✔️Не достатньо пропонувати дітям створити, треба показати спосіб, як це можна зробити😊

Відео - робочий варіант. 

Svitlana Diachok

Юрій Ковбасенко

#українська_література_5клас_нуш #5_клас #нуш


———-

31.01.2021


📈Ми часто стаємо свідками поширення дезінформації. 


📈Значна частина населення нашої країни, на жаль, далека від медіаграмотності. Більшість із легкістю поширює неперевірену інформацію, не аналізує джерела. 


📚Культуру читання, аналізу інформації потрібно виховувати змалку. 

📚Можливо, коли виросте покоління медіаграмотних, ми будемо справді нацією, а не територією? 


📒Саме тому в підручнику з української  літератури під час аналізу тексту звертаємо увагу на медіаграмотність. 


🦊У 5-му класі вивчають казку Івана Франка «Фарбований Лис»: твір про те, як звичайнісінький, на перший погляд, лис упав у бочку з синьою фарбою. Цю прикру пригоду завдяки обмеженості світогляду лісових звірів лис використав собі на користь, самопроголосившись царем… 

Чим не благодатний матеріал навчати дітей мислити? 

Медіаграмотність - не перелік різних «це», а щоденна праця, тому ми, автори підручника, й пропонуємо відповідні завдання. 

Svitlana Diachok

Юрій Ковбасенко

#5_клас

#українська_література_5клас_нуш #українська_література #нуш


18.01.2022


Житомир❤️

З Житомиром нас пов‘язує вже давня дружба: спочатку приймали гостей-колег у Хусті в гімназї-інтернаті, потім - майстер-клас разом із Юрій Ковбасенко в Житомирі. 

… Тоді (а можливо, колись саме так розповідатимемо онукам🙃) ще навіть не було карантинів 😊


Сьогодні - віртуальна мандрівка на запрошення вже доброї знайомої Lyudmila  Vlasenko: це була презентація нашого зі Svitlana Diachok та за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка підручника з української літератури для 5 класу НУШ❤️ 


Важливо, щоб ми не звели навчання до кольорових картинок, кодів і ще невідомо яких «прикрас». 

Важливо навчити дітей читати - тоді у нас усіх буде майбутнє❤️


Так завершується ще один день, переповнений зустрічами - і офлайн, і онлайн😊


Напередодні великого християнського свята Водохреща бажаю всім нам чистоти - чистих помислів, почуттів і прагнень✨


16.01.2022


Успішні люди мають великі бібліотеки, а всі інші - великі телевізори.

Ден Кеннеді

📚Головне завдання всіх учителів - навчити дітей читати. 

Ідеться не про вміння впізнавати букви та вимовляти звуки, поєднувати їх у склади й слова (хоча й про це теж). 

📚Важливо, щоб дитина розуміла зміст прочитаного, уміла і відповідати, і ставити запитання; розуміла головне й другорядне; де правда, а де - маніпуляція. 

📚Тоді ця дитина розумітиме і математику, і хімію, і фізику. 

📚Бо читання - усьому голова. 

✔️Разом зі Svitlana Diachok та Юрій Ковбасенко створюємо підручник, який би допоміг дитині навчитися читати. 

✔️Про всі особливості підручника #українська_література_5клас_нуш - у наступних дописах (усі дописи можна буде переглянути в блозі під назвою «Щоденник підручника»)

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

8 клас. Українська література (2025 / 2026)

  2025 / 2026 навчальний рік Українська література. Підручник для 8 класу (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) Електронний додаток на платформі ВШО ПРЕЗЕНТАЦІЇ до уроків (за КТП 2 год на тиждень) Дорожня карта за підручником Модельна програма Календарно-тематичне планування (Світлана Дячок) 2 год на тиждень 1,5 год на тиждень 1 год на тиждень Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Зошит для комплексних підсумкових робіт (за групами результатів) (буде додано згодом) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри) Додаткові м атеріали на сайті видавництва "Астон" Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Строкові договори для вчителів і педагогічна ставка: шлях від 18 до 22, або Зміни (можливі чи неможливі)

Цього тижня педагогічна спільнота вибухнула. Можливо, не всі помітили (хтось - удав, що не помітив) зміни - на цей раз дуже суттєві, - які пропонують увести до освітнього законодавста. То ж про що йдеться? Перше. Чого ми, освітяни,  прагнемо? Суттвого підвищення заробітної плати - тут, безперечно, усі освітяни - однодумці. У своєму телеграмі Сергій Бабак, голова комітету ВР з питань освіти, проводить опитування з таким формулюванням: "Якщо збільшити тижневе навантаження вчителя з 18 до 22 годин, але підвищити заробітну плату з 8-16.5 тис грн до 20-32 тис грн «чистими» на місяць, чи погодилися б ви працювати на таких умовах?" (наразі відповіді такі: 54% - так, 46% - ні). Друге. Отже, реальних змін (не тимчасової доплати - тисяча, дві чи скільки) у зростанні оплати праці без інших змін не буде: з 18 годин ставка виросте до 22. Третє. На тлі надшвидкості зменшення кількості учнів - і звідси зменшення кількості класів та - відповідно - годин, кількість ставок у школах уже зменш...

9 клас. Українська література (апробація, 2025 / 2026 н. р.)

 Українська література (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією Юрія Ковбасенка). Посібник для 9 класу (апробація в 2025 / 2026 н. р.). Семестр І Модельна програма КТП (2 години на тиждень; документ можна завантажити та редагувати)  (Світлана Дячок) КПР (у 2 варіантах, семестр І). Завдання КПР (у 2 варіантах, семестр І). Відповіді ПРЕЗЕНТАЦІЇ до уроків 1-30 ( семестр 1; 2 год на тиждень) Конспекти уроків (Людмила Власенко) Паспорти творів ( семестр 1) _______________ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас

7 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Навчальний рік 2025 / 2026 Підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Автори: Олеся Калинич, Світлана Дячок. За редакцією проф. Юрія Ковбасенка М одельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи»  (авт.: Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, О. А. Слижук, І. А. Тригуб) Навчальна програма української літератури (2 год)  (автор Світлана Дячок) Календарно-тематичне планування: 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів)   Діагностувальне оцінювання  (зразок) Зошит для формувального та поточного оцінювання Літературні диктанти Паспорти творів Конспекти уроків _____ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Дорожня карта - 2025 / 2026

ДОРОЖНЯ КАРТА вчителя / учительки мовно-літературної галузі: інструментарії оцінювання (для 5–8 (НУШ) та 9–11 класів закладів загальної середньої освіти) - справжній грамотний помічник, створений на допомогу педагогам фахівцями Тетяною Гнаткович, Оленою Котусенко, Оксаною Опачко. НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА .. 5 НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ .. 8 РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ .. 9 Групи результатів навчання для мовно-літературної галузі 9 Планування оцінювання . 10 Тематичне оцінювання . 10 Семестрове та річне оцінювання . 11 Орієнтири щодо завдань за групами результатів для мовно-літературної галузі 12 Група 1 ― Усна взаємодія (УВ) . 12 Група 2 ― Працює з текстом (ПТ) . 12 Група 3 ― Письмова взаємодія (ПВ) . 13 Група 4 ― Досліджує мовлення (ДМ) 13 УКРАЇНСЬКА МОВА .. 14 5-8 КЛАСИ .. 14 Фіксація оцінювання за групами результатів навчання з української мови в класному журналі в 5-8 класах НУШ .... 14 Комплексна підсумкова робота (КПР) . 17 Орієнтовні зразки завдань для ...

Діагностувальні роботи (контрольне оцінювання). Українська мова для 6 класу

  Через певні об'єктивні причини у видавництві "Астон" зошит для діагностувальних (контрольних робіт) ще не дійшов до своїх користувачів, тому розміщуємо  покликання для завантаження першої контрольної роботи у двох варіантах  (за підручником української мови для 6 класу (автори Олена Семеног, Олеся Калинич,Тетяна Дятленко, Михайло Білясник, Валентина Волницька).  Зошит для замовлення буде в доступі на сайті "Астон" тут.  Усі інші матеріали до підручника тут. Зошит написаний у двох варіантах. Кожний варіант містить 9 мовних діагностувальних робіт. Шкала оцінювання тестових завдань   Номер завдання 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Бали 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5...

Мовно-літературна галузь - 2025 / 2026 (Інструктивно-методичні рекомендації з прикладами та коментарями)

Оновлені  Інструктивно-методичні рекомендації на 2025/2026 навчальний рік  (укладачка - кандидат педагогічних наук Тетяна Гнаткович) стали нагадуванням, що якісна освіта — це про баланс між формальністю документів і живим словом на уроці: оцінювання результатів навчання ставить акцент не лише на знаннях, а й на компетентностях учня;  цінною  є структуризація на групи результатів для мовно-літературної галузі , адже це допомагає вчителю зрозуміти, де учень справді росте, а де ще потребує підтримки; подано планування оцінювання: ми можемо поєднувати традиційні форми з сучасними інструментами; роз'яснення про тематичне, семестрове та річне оцінювання тепер бачиться не як формальний підсумок, а як важлива частина шляху учня до власних перемог; для зручності в документі - нормативна база для вчителів мовно-літературної галузі. Власне, документ містить детальний перелік відповідей на всі запитання щодо викладання предметів мовно-літературної галузі (українська мов...

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо ...

Чи може невільник виховати вільне покоління?

Mабуть, ще п’ять років тому я могла б повірити, що "зміни в оплаті праці" - це про розвиток. Про крок уперед. Про турботу й обов'язково - про віру в учителя. Але сьогодні, коли щодня доводиться говорити не про далекі горизонти й абстрактні формули, а відповідати на дуже конкретні запитання людей, що працюють у школах тут і тепер, прочитую зміни в іншому контексті. Бо скажіть, як збільшення навантаження з 18 до 22 годин вирішує проблему гімназій, де є одна-єдина паралель? Звідки там узяти повне навантаження вчителям? Помножити години? Створити "навчальний план з повітря"? Чи ми справді прагнемо повернутися до школи XIX століття, де один учитель читає все - від математики до природознавства? Звісно, "таблиці з таблицями" звітів так заповнити простіше. А що ж із навчанням, його якістю?  А початкова школа? Там, де кожен урок - не предмет, а безперервність, підтримка? Як навчати там, де ми механічно крутимо гайки навантаження? Звісно, на папері можна краси...

До питання роду: який зв'язок між COVID і бешамель?

   В угорській мові з родами все дуже просто: їх нема. Тому важко пояснити угорськомовним дітям, чому українською  книжка, пісня  - вона;  знання, сонце  - воно, а  воєвода, суддя  - він. Це вищий пілотаж. Проте й українськомовним дітям часом непросто доводити, що, наприклад,  бешамель -  вона , хоч і соус :).  Цікаво, що перша згадка про цей соус з'явилася  1651  року в книзі «Le Cuisinier François», яку написав кухар  Людовика XIV . Отже, соус  бешамель  має французьке походження. Але звідки взявся жіночий рід, якщо слово "соус" - чоловічого? З родами іменників у Франції, виявляється, усе не зовсім просто. Сьогодні натрапила на допис про роди іменників Андрія Панченкова - мовознавця, або моволюба, як він сам про себе каже.    "Виявляється, члени Французької Академії ухвалили рішення про те, що слово COVID у французькій мові має вживатися в жіночому роді. Річ у тім, що в англійській абре...