Перейти до основного вмісту

ІQ, EQ ...та зошити для підготовки контрольних робіт та ЗНО з української мови та літератури для 9 класу

Зошити для підготовки контрольних робіт та ЗНО з української мови та літератури для 9 класу (за новою програмою зі змінами 2017 р.; автори Олеся Калинич та Дмитро Дроздовський) - спроба по-сучасному подати теорію, візуалізувати сюжети програмових творів, оцінити не тільки себе, а й... учителя. Завдяки видавництву "Соняшник" зошити  якісні, кольорові, що неабияк потішило дев'ятикласників. "Із цим крутим зошитом на уроці зовсім не дивишся на годинник", - кажуть мої учні - і такі слова - найвища оцінка для авторів.

  Вислів давно відомий: якщо батьки хочуть виховати дитину, їм треба спочатку виховати себе. Це ж можна сказати й про вчителя. Кожен педагог-практик погодиться, що з часом учні стають схожими на нього. Не дарма Джон Тейлор Гатто в книзі «Учитель 2.0» говорить, що педагог у школі не просто «дає знання», а вчить бути ним. Якщо хочемо виховати успішного учня, мусимо спочатку самі стати відповідними.
  Такий підхід передбачає й Нова українська школа. Ідеться про дві центральні зміни: перша - дитиноцентризм, тобто усвідомлення того, що учні  — надзвичайно важливі гравці в освітньому процесі; друга - перехід від школи знань до школи вмінь, де дитина мислить креативно.  Проте, як відомо, умінь, творчості без знань не існує. Кен Робінсон у книзі «Освіта проти таланту» наводить слушний приклад: «Я не вмію грати на піаніно. Але це не значить, що я не творчий у грі на піаніно, - просто не навчився, як це робиться". Без базових знань і навичок людина не пізнає й не розвине свій хист. "Навіщо мені ця математика? Вона в житті не знадобиться",-часто кажуть учні. Але ж, можливо, без математики згодом не відкрити свій потенціал чи прихований талант. Знання - не накопичення інформації, а процес розвитку. Багато людей розчаровуються не тому, що вони не здатні реалізувати власні амбіції, а тому що в них на певному етапі бракує "технічних" знань, щоб рухатися далі.
 Бути творчим означає щось РОБИТИ. Дивно називати творчим і успішним того, хто ніколи нічого не зробив". У першу чергу це повинен розуміти вчитель.

Що потрібно сьогодні, щоб стати успішним? Високий IQ? Чи, можливо, емоційний інтелект, мислення, довіра? Часто бачимо, як випускник, який учився в школі посередньо, стає успішним бізнесменом, а в той же час колишній відмінник працює за мінімальну зарплату. Невже винна школа? Останнім часом голосно говорять про емоційний інтелект - про вміння мотивувати себе, про хист взаємодіяти з людьми. Без саморегуляції власних емоцій, без мотивування себе не буде ніяких досягнень. Насправді в  нашому повсякденному житті ситуацій, де необхідно застосовувати IQ, небагато, а от регулювати свої емоції, мотивувати діяльність доводиться майже щодня. Саме тому перед учителем стоїть завдання не просто дати знання, а мотивувати учня, допомогти йому стати успішним.
Учитель з одного боку  мусить підготувати учня до успішного складання ЗНО (інакше як випускник вступить до омріяного вищого навчального закладу?), а з іншого – розвивати ключові компетентності. На перший погляд, педагог опинився в ситуації, як у казці «Мудра дівчина», коли пан каже батькові, щоб дочка прийшла в гості, та так, щоб ні йшла, ні їхала; ні боса, ні взута. Та ще й діти не хочуть учитися… 
Виникає одвічне запитання: що робити? Відповідь проста: перестати жалітися й перекладати відповідальність на когось. Навчальний процес повинен бути й цікавим, і ефективним. Сучасний освітній простір дає безліч можливостей для творчості: завдяки інтернету можемо деякі стандартні види робіт замінити обговореннями в онлайн-форумах; запропонувати учням вести сторінку письменника в соцмережі й спілкуватися з користувачами через опитування й коментарі; дати можливість учням відчувати себе значущими, роблячи корисну справу. Учитель покликаний допомогти учням у комфортний спосіб опанувати знання програмового матеріалу, показати, що вчитися – весело й приємно.
Ці та інші ідеї ми реалізували в зошитах з української мови та літератури для підготовки до контрольних робіт та ЗНО разом із Дмитром Ігоровичем Дроздовським - літературознавцем, головою журі Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2015» в номінації «Українська мова та література». Дмитро Ігорович є співавтором та ініціатором проекту.
Зошити мають амбітну мету: довести сучасним учням, шо інтелектуально розвинена, комунікативна особистість завжди в моді: і в школі, і в дружньому колі, і на вечірках. Ми пояснюємо: у сучасному світі успіхів досягає людина конкурентно спроможна: поки хтось шукає інформацію в інтернеті, з’ясовує достовірність, інший уже використовує її. Цей зошит «наділений» почуттям гумору, адже позитивні емоції – рушійна сила навчання.
Зошити не дублюють матеріал підручників - і в цьому їхня універсальність.
До прикладу, опис кількох рубрик.
Біографія письменника – не просто хронологічна таблиця. Ми показуємо, що письменник – теж людина зі своїми таємницями й слабкостями. Пропонуємо перевірити знання життя й творчості, зафарбувавши збіги з біографією й значенням імені.
Рубрика «Майстер психоаналізу» спонукає досліджувати характери та темпераменти літературних героїв (а також свої) завдяки здобуткам психології.
Зорова пам’ять – дуже потужний інструмент у навчанні, тому в зошиті – «колекція» авторських ментальних карт, мемів.
Ми ввели також рубрику «Нестрашна теорія :) », яка передбачає ідейно-художній аналіз програмових творів. 
Оскільки зошит не супроводжує жоден підручник, немає потреби подавати теоретичний матеріал традиційно. Тому правила - в гумористичній формі: сполучники сурядності, наприклад, ілюструють герої популярного серед підлітків мультфільма. А сполучники підрядності й сполучні слова пропонуємо запам’ятати, уявивши себе детективом на місці злочину.
Крім традиційних тестів у форматі ЗНО, створили напівтести – «творчі» тести: у них треба самостійно дописати завдання чи відповідь так, щоб тест можна розв’язати; правильну відповідь зазначають теж учні. Родзинкою такого завдання є те, що один тест може мати безліч варіантів.
Цікавою є рубрика «Бонус у форматі ЗНО :) ». Зошит побудований так, щоб учні не просто заробили певну оцінку з теми, а готувалися до успішного складання ЗНО. Якщо виконають контрольну, а час залишиться, то можна розв’язати тести ЗНО (справжнього й пробного) минулих років, дібраних до теми, яку вивчили в 9 класі.
«Есе – це круто». Замість стандартного набору фраз «по-перше,…по-друге,…» пропонуємо висловити власні думки. Поради, як написати есе, а також теми творів для зручності подано в кінці зошита (див. зміст). Спонукаємо учнів думати над складними проблемами: булінг у школі, чи добре бути вундеркіндом тощо.
У зошиті можливі три оцінки з кожної теми: самооцінка (за таблицею), гумористична оцінка вчителеві (виставляє учень) та контрольна оцінка (її традиційно ставить учитель ).
Після контрольної дев’ятикласник за бажанням може написати вчителеві й отримати відповідь. Така форма спілкування сприяє доброзичливим партнерським стосункам, де вчитель – порадник і друг, а не суворий критик і екзаменатор.А ще в зошиті - QR-коди, тести, відповіді до них та багато іншого.
...Історія зошитів з української мови та літератури для контрольних робіт та підготовки до ЗНО почалася не зараз, а ще в 2015 році, коли я виборола почесне звання «Учитель року-2015». 




  Не секрет, що серед освітян (і не тільки) побутує думка, що сучасний учитель закутий у ланцюги бюрократизму, що система не дозволяє йому розвиватися, бути творчим, не дозволяє сповна реалізуватися. Пройшовши шлях від учителя з маленького закарпатського містечка до переможця Всеукраїнського конкурсу, маю кардинально протилежну точку зору: конкурс спонукав мене творити, спілкуватися, вчитися, а найголовніше – вийти із зони комфорту, зробити більше, ніж вимагає урок. Саме завдяки конкурсу почала вести блог, який зараз має близько мільйона переглядів. Саме завдяки конкурсу з'явилися вище описані зошити...
    Та вчитель року - не найкращий учитель..  Це вчитель, який "виріс" серед інших учителів і завдяки учителям (перепрошую за тавтологію); той, якому вистачило сміливості брати участь у змаганнях і серед учасників здобути найвищу сумарну кількість балів. Дякую членам фахового журі усіх етапів, які вірили в мій успіх і розуміли, що реформа освіти починається з учителя.

   Насамкінець хочеться додати. Багато проблем освіти потребують вирішення, не абстрактно-захмарного, а конкретного. І реформи варто починати не завтра десь у далеких кабінетах чиновників, а сьогодні й зараз у конкретному класі. Так, школа переживає не найкращі часи. АЛЕ той, хто обрав професію вчителя, зобов’язаний іти до учня, стати поруч із ним і не навчити всього (це неможливо зробити), а показати дорогу.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Дорожня карта - 2025 / 2026

ДОРОЖНЯ КАРТА вчителя / учительки мовно-літературної галузі: інструментарії оцінювання (для 5–8 (НУШ) та 9–11 класів закладів загальної середньої освіти) - справжній грамотний помічник, створений на допомогу педагогам фахівцями Тетяною Гнаткович, Оленою Котусенко, Оксаною Опачко. НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА .. 5 НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ .. 8 РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ .. 9 Групи результатів навчання для мовно-літературної галузі 9 Планування оцінювання . 10 Тематичне оцінювання . 10 Семестрове та річне оцінювання . 11 Орієнтири щодо завдань за групами результатів для мовно-літературної галузі 12 Група 1 ― Усна взаємодія (УВ) . 12 Група 2 ― Працює з текстом (ПТ) . 12 Група 3 ― Письмова взаємодія (ПВ) . 13 Група 4 ― Досліджує мовлення (ДМ) 13 УКРАЇНСЬКА МОВА .. 14 5-8 КЛАСИ .. 14 Фіксація оцінювання за групами результатів навчання з української мови в класному журналі в 5-8 класах НУШ .... 14 Комплексна підсумкова робота (КПР) . 17 Орієнтовні зразки завдань для ...

Мовно-літературна галузь - 2025 / 2026 (Інструктивно-методичні рекомендації з прикладами та коментарями)

Оновлені  Інструктивно-методичні рекомендації на 2025/2026 навчальний рік  (укладачка - кандидат педагогічних наук Тетяна Гнаткович) стали нагадуванням, що якісна освіта — це про баланс між формальністю документів і живим словом на уроці: оцінювання результатів навчання ставить акцент не лише на знаннях, а й на компетентностях учня;  цінною  є структуризація на групи результатів для мовно-літературної галузі , адже це допомагає вчителю зрозуміти, де учень справді росте, а де ще потребує підтримки; подано планування оцінювання: ми можемо поєднувати традиційні форми з сучасними інструментами; роз'яснення про тематичне, семестрове та річне оцінювання тепер бачиться не як формальний підсумок, а як важлива частина шляху учня до власних перемог; для зручності в документі - нормативна база для вчителів мовно-літературної галузі. Власне, документ містить детальний перелік відповідей на всі запитання щодо викладання предметів мовно-літературної галузі (українська мов...

8 клас. Українська література (2025 / 2026)

  2025 / 2026 навчальний рік Українська література. Підручник для 8 класу (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) Електронний додаток на платформі ВШО Дорожня карта за підручником Модельна програма Календарно-тематичне планування (Світлана Дячок) 2 год на тиждень 1,5 год на тиждень 1 год на тиждень Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Зошит для комплексних підсумкових робіт (за групами результатів) (буде додано згодом) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри) Додаткові м атеріали на сайті видавництва "Астон" Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорож...

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

7 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Навчальний рік 2025 / 2026 Підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Автори: Олеся Калинич, Світлана Дячок. За редакцією проф. Юрія Ковбасенка М одельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи»  (авт.: Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, О. А. Слижук, І. А. Тригуб) Навчальна програма української літератури (2 год)  (автор Світлана Дячок) Календарно-тематичне планування: 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів)   Діагностувальне оцінювання  (зразок) Зошит для формувального та поточного оцінювання Літературні диктанти Паспорти творів Конспекти уроків _____ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

5 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Оновлено для 2025/ 2026 навчального року 1️⃣ Підручник (електронна версія) 2️⃣Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3️⃣Календарно-тематичне планування (авторка Світлана Дячок): 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень 4️⃣ Літературні диктанти 5️⃣ Паспорти творів (оновлено) 6️⃣ Розробки уроків (1 частина) 7️⃣Комплексні підсумкові роботи (за групами результатів) (буде додано згодом). 8️⃣ Зошит для робіт з української літератури для 5 класу Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА  СЛУХАТИ!  Методичний супровід підручника в 2024 / 2025-му н. р. Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

6 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Матеріали для використання у 2025 / 2026 навчальному році 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3.Календарно-тематичне планування 1 год на тиждень 1.5 год на тиждень 2 год на тиждень 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів)   7. Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів )  8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита -  поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1  ,  інші уроки ...

9 клас. Українська література (апробація, 2025 / 2026 н. р.)

 Українська література (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією Юрія Ковбасенка). Посібник для 9 класу (апробація в 2025 / 2026 н. р.). Семестр І Модельна програма КТП (2 години на тиждень; документ можна завантажити та редагувати)  (Світлана Дячок) КПР (у 2 варіантах, семестр І). Завдання КПР (у 2 варіантах, семестр І). Відповіді Конспекти уроків (Людмила Власенко) _______________ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас

Українська література. 5-9 класи (2025 / 2026)

Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)