Перейти до основного вмісту

ІQ, EQ ...та зошити для підготовки контрольних робіт та ЗНО з української мови та літератури для 9 класу

Зошити для підготовки контрольних робіт та ЗНО з української мови та літератури для 9 класу (за новою програмою зі змінами 2017 р.; автори Олеся Калинич та Дмитро Дроздовський) - спроба по-сучасному подати теорію, візуалізувати сюжети програмових творів, оцінити не тільки себе, а й... учителя. Завдяки видавництву "Соняшник" зошити  якісні, кольорові, що неабияк потішило дев'ятикласників. "Із цим крутим зошитом на уроці зовсім не дивишся на годинник", - кажуть мої учні - і такі слова - найвища оцінка для авторів.

  Вислів давно відомий: якщо батьки хочуть виховати дитину, їм треба спочатку виховати себе. Це ж можна сказати й про вчителя. Кожен педагог-практик погодиться, що з часом учні стають схожими на нього. Не дарма Джон Тейлор Гатто в книзі «Учитель 2.0» говорить, що педагог у школі не просто «дає знання», а вчить бути ним. Якщо хочемо виховати успішного учня, мусимо спочатку самі стати відповідними.
  Такий підхід передбачає й Нова українська школа. Ідеться про дві центральні зміни: перша - дитиноцентризм, тобто усвідомлення того, що учні  — надзвичайно важливі гравці в освітньому процесі; друга - перехід від школи знань до школи вмінь, де дитина мислить креативно.  Проте, як відомо, умінь, творчості без знань не існує. Кен Робінсон у книзі «Освіта проти таланту» наводить слушний приклад: «Я не вмію грати на піаніно. Але це не значить, що я не творчий у грі на піаніно, - просто не навчився, як це робиться". Без базових знань і навичок людина не пізнає й не розвине свій хист. "Навіщо мені ця математика? Вона в житті не знадобиться",-часто кажуть учні. Але ж, можливо, без математики згодом не відкрити свій потенціал чи прихований талант. Знання - не накопичення інформації, а процес розвитку. Багато людей розчаровуються не тому, що вони не здатні реалізувати власні амбіції, а тому що в них на певному етапі бракує "технічних" знань, щоб рухатися далі.
 Бути творчим означає щось РОБИТИ. Дивно називати творчим і успішним того, хто ніколи нічого не зробив". У першу чергу це повинен розуміти вчитель.

Що потрібно сьогодні, щоб стати успішним? Високий IQ? Чи, можливо, емоційний інтелект, мислення, довіра? Часто бачимо, як випускник, який учився в школі посередньо, стає успішним бізнесменом, а в той же час колишній відмінник працює за мінімальну зарплату. Невже винна школа? Останнім часом голосно говорять про емоційний інтелект - про вміння мотивувати себе, про хист взаємодіяти з людьми. Без саморегуляції власних емоцій, без мотивування себе не буде ніяких досягнень. Насправді в  нашому повсякденному житті ситуацій, де необхідно застосовувати IQ, небагато, а от регулювати свої емоції, мотивувати діяльність доводиться майже щодня. Саме тому перед учителем стоїть завдання не просто дати знання, а мотивувати учня, допомогти йому стати успішним.
Учитель з одного боку  мусить підготувати учня до успішного складання ЗНО (інакше як випускник вступить до омріяного вищого навчального закладу?), а з іншого – розвивати ключові компетентності. На перший погляд, педагог опинився в ситуації, як у казці «Мудра дівчина», коли пан каже батькові, щоб дочка прийшла в гості, та так, щоб ні йшла, ні їхала; ні боса, ні взута. Та ще й діти не хочуть учитися… 
Виникає одвічне запитання: що робити? Відповідь проста: перестати жалітися й перекладати відповідальність на когось. Навчальний процес повинен бути й цікавим, і ефективним. Сучасний освітній простір дає безліч можливостей для творчості: завдяки інтернету можемо деякі стандартні види робіт замінити обговореннями в онлайн-форумах; запропонувати учням вести сторінку письменника в соцмережі й спілкуватися з користувачами через опитування й коментарі; дати можливість учням відчувати себе значущими, роблячи корисну справу. Учитель покликаний допомогти учням у комфортний спосіб опанувати знання програмового матеріалу, показати, що вчитися – весело й приємно.
Ці та інші ідеї ми реалізували в зошитах з української мови та літератури для підготовки до контрольних робіт та ЗНО разом із Дмитром Ігоровичем Дроздовським - літературознавцем, головою журі Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2015» в номінації «Українська мова та література». Дмитро Ігорович є співавтором та ініціатором проекту.
Зошити мають амбітну мету: довести сучасним учням, шо інтелектуально розвинена, комунікативна особистість завжди в моді: і в школі, і в дружньому колі, і на вечірках. Ми пояснюємо: у сучасному світі успіхів досягає людина конкурентно спроможна: поки хтось шукає інформацію в інтернеті, з’ясовує достовірність, інший уже використовує її. Цей зошит «наділений» почуттям гумору, адже позитивні емоції – рушійна сила навчання.
Зошити не дублюють матеріал підручників - і в цьому їхня універсальність.
До прикладу, опис кількох рубрик.
Біографія письменника – не просто хронологічна таблиця. Ми показуємо, що письменник – теж людина зі своїми таємницями й слабкостями. Пропонуємо перевірити знання життя й творчості, зафарбувавши збіги з біографією й значенням імені.
Рубрика «Майстер психоаналізу» спонукає досліджувати характери та темпераменти літературних героїв (а також свої) завдяки здобуткам психології.
Зорова пам’ять – дуже потужний інструмент у навчанні, тому в зошиті – «колекція» авторських ментальних карт, мемів.
Ми ввели також рубрику «Нестрашна теорія :) », яка передбачає ідейно-художній аналіз програмових творів. 
Оскільки зошит не супроводжує жоден підручник, немає потреби подавати теоретичний матеріал традиційно. Тому правила - в гумористичній формі: сполучники сурядності, наприклад, ілюструють герої популярного серед підлітків мультфільма. А сполучники підрядності й сполучні слова пропонуємо запам’ятати, уявивши себе детективом на місці злочину.
Крім традиційних тестів у форматі ЗНО, створили напівтести – «творчі» тести: у них треба самостійно дописати завдання чи відповідь так, щоб тест можна розв’язати; правильну відповідь зазначають теж учні. Родзинкою такого завдання є те, що один тест може мати безліч варіантів.
Цікавою є рубрика «Бонус у форматі ЗНО :) ». Зошит побудований так, щоб учні не просто заробили певну оцінку з теми, а готувалися до успішного складання ЗНО. Якщо виконають контрольну, а час залишиться, то можна розв’язати тести ЗНО (справжнього й пробного) минулих років, дібраних до теми, яку вивчили в 9 класі.
«Есе – це круто». Замість стандартного набору фраз «по-перше,…по-друге,…» пропонуємо висловити власні думки. Поради, як написати есе, а також теми творів для зручності подано в кінці зошита (див. зміст). Спонукаємо учнів думати над складними проблемами: булінг у школі, чи добре бути вундеркіндом тощо.
У зошиті можливі три оцінки з кожної теми: самооцінка (за таблицею), гумористична оцінка вчителеві (виставляє учень) та контрольна оцінка (її традиційно ставить учитель ).
Після контрольної дев’ятикласник за бажанням може написати вчителеві й отримати відповідь. Така форма спілкування сприяє доброзичливим партнерським стосункам, де вчитель – порадник і друг, а не суворий критик і екзаменатор.А ще в зошиті - QR-коди, тести, відповіді до них та багато іншого.
...Історія зошитів з української мови та літератури для контрольних робіт та підготовки до ЗНО почалася не зараз, а ще в 2015 році, коли я виборола почесне звання «Учитель року-2015». 




  Не секрет, що серед освітян (і не тільки) побутує думка, що сучасний учитель закутий у ланцюги бюрократизму, що система не дозволяє йому розвиватися, бути творчим, не дозволяє сповна реалізуватися. Пройшовши шлях від учителя з маленького закарпатського містечка до переможця Всеукраїнського конкурсу, маю кардинально протилежну точку зору: конкурс спонукав мене творити, спілкуватися, вчитися, а найголовніше – вийти із зони комфорту, зробити більше, ніж вимагає урок. Саме завдяки конкурсу почала вести блог, який зараз має близько мільйона переглядів. Саме завдяки конкурсу з'явилися вище описані зошити...
    Та вчитель року - не найкращий учитель..  Це вчитель, який "виріс" серед інших учителів і завдяки учителям (перепрошую за тавтологію); той, якому вистачило сміливості брати участь у змаганнях і серед учасників здобути найвищу сумарну кількість балів. Дякую членам фахового журі усіх етапів, які вірили в мій успіх і розуміли, що реформа освіти починається з учителя.

   Насамкінець хочеться додати. Багато проблем освіти потребують вирішення, не абстрактно-захмарного, а конкретного. І реформи варто починати не завтра десь у далеких кабінетах чиновників, а сьогодні й зараз у конкретному класі. Так, школа переживає не найкращі часи. АЛЕ той, хто обрав професію вчителя, зобов’язаний іти до учня, стати поруч із ним і не навчити всього (це неможливо зробити), а показати дорогу.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Інтерактивні додатки до підручника української літератури для 6 класу

Корисні інтерактивні додатки до підручника української літератури для 6 класу створені Людмили Кузьмич, учительки української мови та літератури Самчиківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старокостянтинівської міської ради: ✅аудіокнига, ✅експрес-уроки, ✅онлайн-пазли, ✅інтерактивні вправи, ✅онлайн-ігри, ✅літературне доміно, ✅ребуси, ✅онлайн-тести Сьогодні написала колега пані Людмила з Хмельниччини. Надзвичайно приємно читати, що наш підручник української літератури для 6 класу (Олеся Калинич, Світлана Дячок; за наук. редакцією професора Юрія Ковбасенка) надихнув на творчість. Пані Людмила створила сайт - безоплатний інтерактивний додаток. Тож рекомендуємо до використання: інтерактивний додаток зробить уроки цікавішими і яскравішими✨ Дякуємо, пані Людмило! Анотація Зміст Інтерактивні ресурси _____________________________________________ Матеріали до підручника української літератури 5 клас 6 клас 7 клас

ЗНО. ЧВЕРТЬ. Числівник чи все-таки іменник?

  Не бійтесь заглядати у словник... Максим Рильський Учора старшокласники складали ЗНО з української мови та літератури. Звісно, кожен учитель, не чекаючи офіційних відповідей, перевірив зошити своїх учнів. Так зробила і я. Але, зізнаюся, у завданні 28 зі словом "чверть" засумнівалася. Спочатку визначила як іменник (про що написала у своєму інстаграмі), адже в чинних підручниках - іменник. Але потім вирішила, що в сполуці "чверть на восьму" "чверть" - частина дробу, тому числівник. Проте все одно "чверть" - це ЩО?, тому іменник (ПРАВИЛЬНА ВІДПОВІДЬ У ТЕСТАХ - ІМЕННИК). Я вчитель і не боюся ані помилятися, ані вчитися, тому звернулася до правопису й чинних підручників (думаю, багато хто зробив так само). Варіанти наступні. 1. Правопис. У правописі (уже старому, правда, але ми до ЗНО готувалися за цим варіантом) у параграфі 72 "Дробові числівники" зазначено: "Половина (1/2), третина (1/3), чверть (1/4) відмінюються як

2023 / 2024 навчальний рік: державні стандарти - типові освітні програми - навчальні (+модельні) програми

Тут зібрано матеріали з офіційних джерел, із якими будемо працювати з нового навчального року (формула: стандарт - освітня програма - навчальна програма) 1-4 класи (НУШ) Стандарт Державний стандарт початкової освіти (1 - 4 класи) Типові освітні програми Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 1-2 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 1-2 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 3-4 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 3-4 клас Навчальні програми Навчальні програми для 1-4 класів 5-9 класи  Стандарт (НУШ, 5-6, 7 (пілотні в 2023/2024 н.р.) Державний стандарт базової середньої освіти (5 - 9 класи НУШ, у 2023 / 2024 н.р. - 5-6 класи та 7 (пілотування НУШ) Модельні навчальні програми (за ними розробляють навчальні програми) Модельні навчальні програми для 5-9 класів (НУШ) Стандарт ( 7 (крім пілотних) - 9 класи в 2023/2024 н.р.) Державний стандарт загальної середн

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 5. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 6. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 7. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 8. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 9. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1 (усі уроки буде опубліковано поступово ) 10. През

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо й ім

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорожня карта  за підруч

Діагностувальні роботи (контрольне оцінювання). Українська мова для 6 класу

  Через певні об'єктивні причини у видавництві "Астон" зошит для діагностувальних (контрольних робіт) ще не дійшов до своїх користувачів, тому розміщуємо  покликання для завантаження першої контрольної роботи у двох варіантах  (за підручником української мови для 6 класу (автори Олена Семеног, Олеся Калинич,Тетяна Дятленко, Михайло Білясник, Валентина Волницька).  Зошит для замовлення буде в доступі на сайті "Астон" тут.  Усі інші матеріали до підручника тут. Зошит написаний у двох варіантах. Кожний варіант містить 9 мовних діагностувальних робіт. Шкала оцінювання тестових завдань   Номер завдання 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Бали 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5

Українська література для 5 класу НУШ (підручник, матеріали до нього)

Для зручності зібрано матеріали для 5-го класу (українська література): Підручник (електронна версія) Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін Календарно-тематичне планування Календарне планування для завантаження в електронний журнал («Єдина школа») від Світлани Дячо к Картки "Паспорти творів" (додаток до підручника для 5-го класу) Плани-конспекти  Розробки уроків (1 частина) Діагностувальні к онтрольні роботи  (перегляд) Діагностувальні  роботи  для формувального та поточного оцінювання (перегляд) Робочий зошит Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА СЛУХАТИ! Придбати матеріали можна тут: Українська література : підручник для 5 класу НУШ Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для контрольного оцінювання. 5 клас Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для формувального та поточного оцінювання. 5 клас Зошит для робіт з української

До питання роду: який зв'язок між COVID і бешамель?

   В угорській мові з родами все дуже просто: їх нема. Тому важко пояснити угорськомовним дітям, чому українською  книжка, пісня  - вона;  знання, сонце  - воно, а  воєвода, суддя  - він. Це вищий пілотаж. Проте й українськомовним дітям часом непросто доводити, що, наприклад,  бешамель -  вона , хоч і соус :).  Цікаво, що перша згадка про цей соус з'явилася  1651  року в книзі «Le Cuisinier François», яку написав кухар  Людовика XIV . Отже, соус  бешамель  має французьке походження. Але звідки взявся жіночий рід, якщо слово "соус" - чоловічого? З родами іменників у Франції, виявляється, усе не зовсім просто. Сьогодні натрапила на допис про роди іменників Андрія Панченкова - мовознавця, або моволюба, як він сам про себе каже.    "Виявляється, члени Французької Академії ухвалили рішення про те, що слово COVID у французькій мові має вживатися в жіночому роді. Річ у тім, що в англійській абревіатурі COVID "Coronavirus disease" головне слово "disease&q

Про блог 📚

  Понад три мільйони переглядів блогу🙃🙂 Блог Олесі Калинич народився як одна з вимог участі в конкурсі «Учитель року». Хотілося тоді придумати красиву і цікаву назву, яка б легко запамʼятовувалася й привертала увагу… але так і не встигла🙂 Чи планувала таке довге життя для блогу?  Чесно? Звісно, ні. Але виявилося, що моя писанина цікава й іншим. Тому з часом навіть почала називати її більш серйозним словом - допис☝️🙃 …А зараз пишеться все менше й менше…  Чи то часу немає.  Чи не так хочеться реагувати.  Чи не можеш дозволити собі розкоші думок уголос.  Або взагалі з віком мудрієш і усвідомлюєш, що люди обійдуться й без твоїх коментарів 🙂🙃 Дякую постійним читачам і всім, хто залишив свій перегляд як частинку цих трьох мільйонів 🌱