Перейти до основного вмісту

ІQ, EQ ...та зошити для підготовки контрольних робіт та ЗНО з української мови та літератури для 9 класу

Зошити для підготовки контрольних робіт та ЗНО з української мови та літератури для 9 класу (за новою програмою зі змінами 2017 р.; автори Олеся Калинич та Дмитро Дроздовський) - спроба по-сучасному подати теорію, візуалізувати сюжети програмових творів, оцінити не тільки себе, а й... учителя. Завдяки видавництву "Соняшник" зошити  якісні, кольорові, що неабияк потішило дев'ятикласників. "Із цим крутим зошитом на уроці зовсім не дивишся на годинник", - кажуть мої учні - і такі слова - найвища оцінка для авторів.

  Вислів давно відомий: якщо батьки хочуть виховати дитину, їм треба спочатку виховати себе. Це ж можна сказати й про вчителя. Кожен педагог-практик погодиться, що з часом учні стають схожими на нього. Не дарма Джон Тейлор Гатто в книзі «Учитель 2.0» говорить, що педагог у школі не просто «дає знання», а вчить бути ним. Якщо хочемо виховати успішного учня, мусимо спочатку самі стати відповідними.
  Такий підхід передбачає й Нова українська школа. Ідеться про дві центральні зміни: перша - дитиноцентризм, тобто усвідомлення того, що учні  — надзвичайно важливі гравці в освітньому процесі; друга - перехід від школи знань до школи вмінь, де дитина мислить креативно.  Проте, як відомо, умінь, творчості без знань не існує. Кен Робінсон у книзі «Освіта проти таланту» наводить слушний приклад: «Я не вмію грати на піаніно. Але це не значить, що я не творчий у грі на піаніно, - просто не навчився, як це робиться". Без базових знань і навичок людина не пізнає й не розвине свій хист. "Навіщо мені ця математика? Вона в житті не знадобиться",-часто кажуть учні. Але ж, можливо, без математики згодом не відкрити свій потенціал чи прихований талант. Знання - не накопичення інформації, а процес розвитку. Багато людей розчаровуються не тому, що вони не здатні реалізувати власні амбіції, а тому що в них на певному етапі бракує "технічних" знань, щоб рухатися далі.
 Бути творчим означає щось РОБИТИ. Дивно називати творчим і успішним того, хто ніколи нічого не зробив". У першу чергу це повинен розуміти вчитель.

Що потрібно сьогодні, щоб стати успішним? Високий IQ? Чи, можливо, емоційний інтелект, мислення, довіра? Часто бачимо, як випускник, який учився в школі посередньо, стає успішним бізнесменом, а в той же час колишній відмінник працює за мінімальну зарплату. Невже винна школа? Останнім часом голосно говорять про емоційний інтелект - про вміння мотивувати себе, про хист взаємодіяти з людьми. Без саморегуляції власних емоцій, без мотивування себе не буде ніяких досягнень. Насправді в  нашому повсякденному житті ситуацій, де необхідно застосовувати IQ, небагато, а от регулювати свої емоції, мотивувати діяльність доводиться майже щодня. Саме тому перед учителем стоїть завдання не просто дати знання, а мотивувати учня, допомогти йому стати успішним.
Учитель з одного боку  мусить підготувати учня до успішного складання ЗНО (інакше як випускник вступить до омріяного вищого навчального закладу?), а з іншого – розвивати ключові компетентності. На перший погляд, педагог опинився в ситуації, як у казці «Мудра дівчина», коли пан каже батькові, щоб дочка прийшла в гості, та так, щоб ні йшла, ні їхала; ні боса, ні взута. Та ще й діти не хочуть учитися… 
Виникає одвічне запитання: що робити? Відповідь проста: перестати жалітися й перекладати відповідальність на когось. Навчальний процес повинен бути й цікавим, і ефективним. Сучасний освітній простір дає безліч можливостей для творчості: завдяки інтернету можемо деякі стандартні види робіт замінити обговореннями в онлайн-форумах; запропонувати учням вести сторінку письменника в соцмережі й спілкуватися з користувачами через опитування й коментарі; дати можливість учням відчувати себе значущими, роблячи корисну справу. Учитель покликаний допомогти учням у комфортний спосіб опанувати знання програмового матеріалу, показати, що вчитися – весело й приємно.
Ці та інші ідеї ми реалізували в зошитах з української мови та літератури для підготовки до контрольних робіт та ЗНО разом із Дмитром Ігоровичем Дроздовським - літературознавцем, головою журі Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2015» в номінації «Українська мова та література». Дмитро Ігорович є співавтором та ініціатором проекту.
Зошити мають амбітну мету: довести сучасним учням, шо інтелектуально розвинена, комунікативна особистість завжди в моді: і в школі, і в дружньому колі, і на вечірках. Ми пояснюємо: у сучасному світі успіхів досягає людина конкурентно спроможна: поки хтось шукає інформацію в інтернеті, з’ясовує достовірність, інший уже використовує її. Цей зошит «наділений» почуттям гумору, адже позитивні емоції – рушійна сила навчання.
Зошити не дублюють матеріал підручників - і в цьому їхня універсальність.
До прикладу, опис кількох рубрик.
Біографія письменника – не просто хронологічна таблиця. Ми показуємо, що письменник – теж людина зі своїми таємницями й слабкостями. Пропонуємо перевірити знання життя й творчості, зафарбувавши збіги з біографією й значенням імені.
Рубрика «Майстер психоаналізу» спонукає досліджувати характери та темпераменти літературних героїв (а також свої) завдяки здобуткам психології.
Зорова пам’ять – дуже потужний інструмент у навчанні, тому в зошиті – «колекція» авторських ментальних карт, мемів.
Ми ввели також рубрику «Нестрашна теорія :) », яка передбачає ідейно-художній аналіз програмових творів. 
Оскільки зошит не супроводжує жоден підручник, немає потреби подавати теоретичний матеріал традиційно. Тому правила - в гумористичній формі: сполучники сурядності, наприклад, ілюструють герої популярного серед підлітків мультфільма. А сполучники підрядності й сполучні слова пропонуємо запам’ятати, уявивши себе детективом на місці злочину.
Крім традиційних тестів у форматі ЗНО, створили напівтести – «творчі» тести: у них треба самостійно дописати завдання чи відповідь так, щоб тест можна розв’язати; правильну відповідь зазначають теж учні. Родзинкою такого завдання є те, що один тест може мати безліч варіантів.
Цікавою є рубрика «Бонус у форматі ЗНО :) ». Зошит побудований так, щоб учні не просто заробили певну оцінку з теми, а готувалися до успішного складання ЗНО. Якщо виконають контрольну, а час залишиться, то можна розв’язати тести ЗНО (справжнього й пробного) минулих років, дібраних до теми, яку вивчили в 9 класі.
«Есе – це круто». Замість стандартного набору фраз «по-перше,…по-друге,…» пропонуємо висловити власні думки. Поради, як написати есе, а також теми творів для зручності подано в кінці зошита (див. зміст). Спонукаємо учнів думати над складними проблемами: булінг у школі, чи добре бути вундеркіндом тощо.
У зошиті можливі три оцінки з кожної теми: самооцінка (за таблицею), гумористична оцінка вчителеві (виставляє учень) та контрольна оцінка (її традиційно ставить учитель ).
Після контрольної дев’ятикласник за бажанням може написати вчителеві й отримати відповідь. Така форма спілкування сприяє доброзичливим партнерським стосункам, де вчитель – порадник і друг, а не суворий критик і екзаменатор.А ще в зошиті - QR-коди, тести, відповіді до них та багато іншого.
...Історія зошитів з української мови та літератури для контрольних робіт та підготовки до ЗНО почалася не зараз, а ще в 2015 році, коли я виборола почесне звання «Учитель року-2015». 




  Не секрет, що серед освітян (і не тільки) побутує думка, що сучасний учитель закутий у ланцюги бюрократизму, що система не дозволяє йому розвиватися, бути творчим, не дозволяє сповна реалізуватися. Пройшовши шлях від учителя з маленького закарпатського містечка до переможця Всеукраїнського конкурсу, маю кардинально протилежну точку зору: конкурс спонукав мене творити, спілкуватися, вчитися, а найголовніше – вийти із зони комфорту, зробити більше, ніж вимагає урок. Саме завдяки конкурсу почала вести блог, який зараз має близько мільйона переглядів. Саме завдяки конкурсу з'явилися вище описані зошити...
    Та вчитель року - не найкращий учитель..  Це вчитель, який "виріс" серед інших учителів і завдяки учителям (перепрошую за тавтологію); той, якому вистачило сміливості брати участь у змаганнях і серед учасників здобути найвищу сумарну кількість балів. Дякую членам фахового журі усіх етапів, які вірили в мій успіх і розуміли, що реформа освіти починається з учителя.

   Насамкінець хочеться додати. Багато проблем освіти потребують вирішення, не абстрактно-захмарного, а конкретного. І реформи варто починати не завтра десь у далеких кабінетах чиновників, а сьогодні й зараз у конкретному класі. Так, школа переживає не найкращі часи. АЛЕ той, хто обрав професію вчителя, зобов’язаний іти до учня, стати поруч із ним і не навчити всього (це неможливо зробити), а показати дорогу.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорож...

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо ...

5 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Оновлено для 2025/ 2026 навчального року 1️⃣ Підручник (електронна версія) 2️⃣Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3️⃣Календарно-тематичне планування (авторка Світлана Дячок): 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень 4️⃣ Літературні диктанти 5️⃣ Паспорти творів (оновлено) 6️⃣ Розробки уроків (1 частина) 7️⃣Комплексні підсумкові роботи (за групами результатів) (буде додано згодом). 8️⃣ Зошит для робіт з української літератури для 5 класу Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА  СЛУХАТИ!  Методичний супровід підручника в 2024 / 2025-му н. р.

6 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Матеріали для використання у 2025 / 2026 навчальному році 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3.Календарно-тематичне планування 1 год на тиждень 1.5 год на тиждень 2 год на тиждень 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів)   7.Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів) (покликання буде додано невдовзі, стежте за оновленнями).  8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита -  поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти урокі...

Назад у майбутнє, або Чому мовно-літературна освіта досі озирається (громадське обговорення концептуальних засад освітніх галузей)

Напевно, немає жодного вчителя літератури, який би не визнавав: неможливо якісно опрацювати за рік десятки текстів (а серед них - і повісті, і романи) - і це лише з української літератури. Приблизно стільки - із зарубіжної. Це без текстів, що стосуються інших навчальних предметів. На тему перевантаження програм дискутують давно і багато - принаймні за мій педстаж (а це понад 20 років) точно. Подібне стосується і курсу української мови. Колись на запитання, навіщо знати всі види обставин, жартома відповіла учням: «Будете знати, що таке обставини місця, часу й причини, - у житті не заблукаєте». Минуло двадцять років - і мушу визнати: ми все ж трохи заблукали. Зокрема, у лабіринті мовних термінів, вивчених напам’ять, і в літературознавчій теорії. Власне, в ідеалі терміни мали б допомогти зрозуміти тексти, а натомість зробили літературу схожою на вправу зі зразковими відповідями.  То що ж робити? Перше  - усвідомити, що навчання - не про стандарт, програму й  підручник, а про...

Проєкт ЗУ. Додаток "Мрія"

 На сайті Верховної Ради України зареєстровано  ПРОЕКТ Закону України  «Про внесення змін до Закону України «Про освіту»щодо використання в освітньому процесі освітнього мобільногододатку «Мрія», а також використання е-документа про освіту» Додаток Мрія є інформаційно-комунікаційною системою, завданнями якої є:   1) забезпечення користувачів інформацією про освітній процес;   2) забезпечення комунікації та взаємодії між учасниками освітнього процесу;  3) формування засобами додатка Мрія електронних відображень інформації, що міститься в документах, які можуть пред’являтися (надаватися) через додаток Мрія, та відображення іншої інформації, що може бути отримана з національних електронних інформаційних ресурсів, інших інформаційно комунікаційних систем, єдиних інформаційних систем та систем електронного документообігу;   4) обробка (збирання, реєстрація, накопичення, зберігання, адаптування, зміна, поновлення, використання і пошире...

8 клас. Українська література (методичний супровід)

2024 / 2025 навчальний рік Апробація (оновлено 25.11.2024) Для вчителів, які апробують посібник української літератури для 8 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка).  Цю сторінку будемо оновлювати поступово. Українська література. Посібник для 8 класу (частина 1) Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка) Модельна програма Навчальна програма Календарно-тематичне планування  (Світлана Дячок) Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Комплексні підсумкові роботи Завдання КПР (семестр 1, усі розділи) Відповіді КПР (семестр 1, усі розділи) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри)

Літературні диктанти для 6 класу

Новинка Літературні диктанти   - один із безкоштовних методичних додатків до підручника української літератури для 6 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за ред. проф. Юрія Ковбасенка) у формі таблиць.  Літературні диктанти у формі гри «Так / ні» дозволяють швидко зорієнтуватися, наскільки уважно учні прочитали той чи той текст. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Завдання можна використовувати для формувального оцінювання (бліц-опитування, для самооцінювання, для оцінювання в парі тощо). Відповіді подано за QR -кодом (з відповідними виправленнями, якщо твердження помилкове). Літературні диктанти можна переглянути та завантажити тут  (безкоштовно).

10-11 класи: оновлено Типову освітню програму

  Наказ МОН України № 890 від 20 червня 2025 року вносить зміни до Типових освітніх програм для 10–11 класів, затверджених ще у 2018 році. Фактично з аклади освіти отримали більше автономії у формуванні курсів за вибором учнів, зокрема: курси за інтересами; міжгалузеві інтегровані курси; спецкурси на основі модельних або авторських програм. Оновлено й вимоги до вивчення окремих предметів: історії України та Всесвітньої історії — можлива інтеграція; громадянської освіти — акцент на критичне мислення, права людини; інформатики — з урахуванням цифрової трансформації освіти; математики — більше варіантів для профільного поглиблення. Заклади можуть створювати змішані або міжкласні групи для опанування предметів варіативного компонента. Освітня програма може включати модулі та короткострокові курси. Структура освітньої програми у 10–11 класах максимально наближена до нової профільної моделі, яка стартує у 2027 році. Ось порівняльна таблиця основних змін у Типовій освітній п...