Перейти до основного вмісту

"Сонячні пелюстки" у Львові. Частина перша. Зошити з мемами для 9 класу


   12 травня у Львові Всеукраїнський фестиваль "Сонячні пелюстки", організований видавництвом "Соняшник", подарував радість зустрічі з освітянами з різних регіонів (представниками Міністерства освіти й науки України, методистами обласних та районних, міських відділів освіти, учителями).
 Перший мій виступ присвячений зошитам із мемами для 9 класу, другий - зошитам для 10 класу, а третій - "кухні" ментальних карт (майстер-клас).
   Примітка. Насправді я готувала один виступ, але (уже традиційно :) ) не обійшлося без курйозу: Дмитро Дроздовський, співавтор зошитів, замість запланованих 20 хвилин, півтори години натхненно говорив про реалізацію ключових компетентностей на сучасному уроці української літератури (відповідно забрав мій час:) ). Організаторам фестивалю довелося імпровізувати й виділити мені аж три виступи (дорогий Юрію Олександровичу, перепрошую, що забрала Ваш час) :). 

  Частина перша. Зошити з української мови та літератури для 9 класу (автори                  Д. Дроздовський, О. Калинич), його плюси й недоліки. 
   Ще до Концепції Нової української школи й до самого поняття НУШ учителі розуміли, що уроки мають бути емоційні; уроки – не для вчителя, а для учня й орієнтовані на особистість – так, напевно, й народилося в педагогіці поняття дитиноцентризму.
   Коли ми починали створювати зошити з мемами, розуміли, що йдемо на ризик: так, хочемо викликати в дітей емоції і сподобатися учням, тому й намагалися говорити їхньою мовою. Ми добре розуміли, що такий хід може не спрацювати, якщо діти відчують нещирість – це викличе не симпатію, а цілковиту байдужість. У чому полягав ризик? Як відомо, мем – інтерпретація відомого зображення (у нашому випадку герої мультфільма – minions) через аналогії й асоціації - такий собі постмодерний ефект іронії та пародіювання. Але місяці роботи з зошитами з мови й літератури в 9-Б довели, що ми обрали правильний шлях. Наприклад, для мене однією з найвищих оцінок став коментар учениці в Інстаграмі - захоплення "мемасиками" :) .
  Вирішила не знайомити присутніх із рубриками зошита, а зупинитися на практичних аспектах використання його на уроках української мови й літератури. Щоб відійти від "абстрактної" розповіді, разом із 9-Б записали відеофрагменти роботи з зошитами на уроках: використання QR-кодів, вивчення біографії письменника, аналіз сюжету через малюнок та інші. До речі, відео не професійне й не є інсценованим: учні міркують і помиляються, сміються і заперечують думки вчителя (якщо діти дозволять, відео буде опубліковане).
  Звичайно, зошит має і переваги, і свої недоліки. Оскільки зошит створений для учнів, то насамперед треба врахувати їхні думки й побажання.
  Отже, ми плануємо  відредагувати зошити для 9 класу:
  • виправити неточності в деяких тестах і відповідях; 
  • зняти рубрику «Написати вчителеві» (жоден учень у 9-Б за півроку не скористався цим видом роботи); 
  • передбачити місце для нотаток; також у малюнках за сюжетами  залишити місце для власної творчості; 
  • додати бланки А (у форматі ЗНО) для відповідей на тести;
  • контрольні тести видати окремим додатком, який зберігатиме вчитель; 
  • розширити «шкалу» оцінювання вчителя (на прохання учнів).
  P. S. Дякую колегам зі Львова за запрошеня на майстер-клас із зошитами з української мови та літератури (автори Д. Дроздовський, О. Калинич) - уже будуємо плани на серпень :) . Тішуся із нових знайомств із однодумцями з різних регіонів нашої країни, бо так приємно чути, що мій блог читають :) . 
  P.S. P.S. Дякую за комплімент Соняшнику Юрієві Морщавці, який уважає, що в мене класні діти, амбіційні, вільні й незалежні :) . Також дякую Андрієві Панченкову, який уважно слухає моїх учнів та розуміє мовну ситуацію Закарпаття.
  P.S. P.S.  P.S. Дякую організаторам за фестиваль - за торжество духу й сонця сердець. Завдяки Соняшникам відбувається живе спілкування, яке є не просто обміном досвіду однодумців, а джерелом енергії, наснаги, підтримки. 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Діагностувальні роботи (контрольне оцінювання). Українська мова для 6 класу

  Через певні об'єктивні причини у видавництві "Астон" зошит для діагностувальних (контрольних робіт) ще не дійшов до своїх користувачів, тому розміщуємо  покликання для завантаження першої контрольної роботи у двох варіантах  (за підручником української мови для 6 класу (автори Олена Семеног, Олеся Калинич,Тетяна Дятленко, Михайло Білясник, Валентина Волницька).  Зошит для замовлення буде в доступі на сайті "Астон" тут.  Усі інші матеріали до підручника тут. Зошит написаний у двох варіантах. Кожний варіант містить 9 мовних діагностувальних робіт. Шкала оцінювання тестових завдань   Номер завдання 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Бали 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5

Про відкриті уроки

  Про уроки - ті, які ВІДКРИТІ Субʼєктивно  20 років працюючи в школі, упевнено можу сказати: ефективною є системна й систематична робота. Одноразове - хіба що просто ефектне. Бо навчання - насамперед праця, щоденна праця розуму, хай і звучить «не по-модньому».  Універсальних методів, прийомів, форм навчання нема - усе залежить від класу, але найбільше - від особистості вчителя, його професійності, характеру, харизми.  Кожен учитель, який себе поважає, завжди готовий до уроку: це можуть бути інтерактивні заняття, а можуть бути і «банальні» тренувальні вправи.  Вибивають учителя з роботи так звані показові уроки - заняття, на які приходять подивитися пів школи колег, адмістрація і - для повного щастя - управлінці… Можливо, тільки я не бачу ефективності відкритих уроків, бо часто вони таки зводяться до вистави.  Є і варіант, коли вчителі прагнуть запросити до себе когось - колегу, батьків, консультантів, експертів … Щоб побачити збоку свої плюси і мінуси. Але це вже інша історія.  Чи мож

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр) 5. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 6. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 7. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 8. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 9. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1 (усі уроки буде опубліковано поступово ) 10. Презентація п ідручника _______________________

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорожня карта  за підруч

2023 / 2024 навчальний рік: державні стандарти - типові освітні програми - навчальні (+модельні) програми

Тут зібрано матеріали з офіційних джерел, із якими будемо працювати з нового навчального року (формула: стандарт - освітня програма - навчальна програма) 1-4 класи (НУШ) Стандарт Державний стандарт початкової освіти (1 - 4 класи) Типові освітні програми Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 1-2 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 1-2 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 3-4 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 3-4 клас Навчальні програми Навчальні програми для 1-4 класів 5-9 класи  Стандарт (НУШ, 5-6, 7 (пілотні в 2023/2024 н.р.) Державний стандарт базової середньої освіти (5 - 9 класи НУШ, у 2023 / 2024 н.р. - 5-6 класи та 7 (пілотування НУШ) Модельні навчальні програми (за ними розробляють навчальні програми) Модельні навчальні програми для 5-9 класів (НУШ) Стандарт ( 7 (крім пілотних) - 9 класи в 2023/2024 н.р.) Державний стандарт загальної середн

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо й ім

Формувальне та поточне оцінювання. Українська література для 6 класу

  Завантажити частину зошита для діагностувальних робіт (формувальне та поточне оцінювання) можна тут  (з а підручником «Українська література. 6 клас»  (авторки Олеся Калинич, Світлана Дячок;  за редакцією проф. Юрія Ковбасенка ).  Усі інші матеріали до підручника тут. Зокрема, у вільному доступі такі частини: Народні пісні. Календарно-обрядові пісні.  «Нова радість стала…» (давні й нові варіанти),  «Щедрик, щедрик, щедрівочка…» Народні пісні. Календарно-обрядові пісні.  «Благослови, мати, весну закликати», «Кривий танець», «Купайло, Купайло, де ти зимувало?» Григорій Сковорода. «Бджола та Шершень»  Леонід Глібов . «Вовк і Кіт»  Шкала оцінювання завдань. Додаток для самооцінювання. Відповіді - за QR-кодом. ЗМІСТ зошита Міфи прадавньої України. «Сокіл-Род», «Дажбог і Жива», «Дерево Життя». Дара Корній «Лісовик»............................................... 4 Народні пісні. Календарно-обрядові пісні. «Нова радість стала…» (давні й нові варіанти), «Щедрик, щедрик, щедрівоч

Таблиці, дорожні карти: навчально-методичні рекомендації з української мови та літератури, зарубіжної літератури на 2023 / 2024 н. р.

  Дуже зручно саме для вчителя-практика - пропонують авторитені фахівці Тетяна Гнаткович, Олена Котусенко, Оксана Опачко: ✴️Рекомендовані види робіт з української мови в 5-6 класах ✴️Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт у 7-9 класах ✴️Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт у 10-11 класах ✴️Рекомендовані види робіт з української літератури в 5-6 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю з української літератури у 7–9 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю з української літератури в 10-11 класах ✴️Контрольні класні твори пропонуємо давати у формі есе, мінітворів щодо розкриття певної проблеми чи образу програмового тексту тощо ✴️Можливі види контрольних робіт із розвитку мовлення ✴️Рекомендовані види робіт із зарубіжної літератури в 5 – 6 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю із зарубіжної літератури в 7–9 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю із зарубіжної літератури в 10-11 класах ▶️Завантажити чи переглянути матеріали можна тут: Ме

Методичні рекомендації щодо вивчення української мови в закладах загальної середньої освіти у 2023 / 2024 навчальному році

  Методичні рекомендації для вчителів української мови підготували Ніна Голуб, Олена Горошкіна (Інститут педагогіки НАПН України), авторки модельної навчальної програми з української мови для 5-6 класів НУШ та підручників. Олена Горошкіна надала згоду на розміщення та поширення матеріалу (авторки оприлюднили матеріали частинами у фейсбуці у фаховій групі). Методичні рекомендації щодо вивчення української мови в закладах загальної середньої освіти у 2023 / 2024 навчальному році Може бути цікаво Українська мова для 6 класу НУШ Українська література для 6 класу НУШ Українська література для 5 класу НУШ

ЗНО. ЧВЕРТЬ. Числівник чи все-таки іменник?

  Не бійтесь заглядати у словник... Максим Рильський Учора старшокласники складали ЗНО з української мови та літератури. Звісно, кожен учитель, не чекаючи офіційних відповідей, перевірив зошити своїх учнів. Так зробила і я. Але, зізнаюся, у завданні 28 зі словом "чверть" засумнівалася. Спочатку визначила як іменник (про що написала у своєму інстаграмі), адже в чинних підручниках - іменник. Але потім вирішила, що в сполуці "чверть на восьму" "чверть" - частина дробу, тому числівник. Проте все одно "чверть" - це ЩО?, тому іменник (ПРАВИЛЬНА ВІДПОВІДЬ У ТЕСТАХ - ІМЕННИК). Я вчитель і не боюся ані помилятися, ані вчитися, тому звернулася до правопису й чинних підручників (думаю, багато хто зробив так само). Варіанти наступні. 1. Правопис. У правописі (уже старому, правда, але ми до ЗНО готувалися за цим варіантом) у параграфі 72 "Дробові числівники" зазначено: "Половина (1/2), третина (1/3), чверть (1/4) відмінюються як