Не бійтесь заглядати у словник...
Максим Рильський
Учора старшокласники складали ЗНО з української мови та літератури. Звісно, кожен учитель, не чекаючи офіційних відповідей, перевірив зошити своїх учнів.
Так зробила і я. Але, зізнаюся, у завданні 28 зі словом "чверть" засумнівалася.
Спочатку визначила як іменник (про що написала у своєму інстаграмі), адже в чинних підручниках - іменник. Але потім вирішила, що в сполуці "чверть на восьму" "чверть" - частина дробу, тому числівник. Проте все одно "чверть" - це ЩО?, тому іменник (ПРАВИЛЬНА ВІДПОВІДЬ У ТЕСТАХ - ІМЕННИК).
Я вчитель і не боюся ані помилятися, ані вчитися, тому звернулася до правопису й чинних підручників (думаю, багато хто зробив так само).
Варіанти наступні.
1. Правопис. У правописі (уже старому, правда, але ми до ЗНО готувалися за цим варіантом) у параграфі 72 "Дробові числівники" зазначено: "Половина (1/2), третина (1/3), чверть (1/4) відмінюються як звичайні іменники". Зверніть увагу: "ВІДМІННЮЮТЬСЯ як іменники", але НЕ вказано, що "половина", "третина", "чверть" - іменники. У тесті ЗНО (завдання 28) потрібно визначити приналежність до частини мови, а не вказати спосіб відмінювання.

Звичайно, можна наводити варіанти різних підручників.
3. У підручнику з української мови для 10 класу (автори: Плющ М. Я., Тихоша В. І., Караман С. О., Караман В. О.) на сторінці 339 зазначено: "Увага! Половина, третина, чверть - це іменники з кількісно-предметним значенням, вони можуть уживатися в значенні числівників".
Звичайно, можна наводити ще багато прикладів та аргументів. Розумію, що до уваги береться й відмінювання слова, і лексичне значення. Мова - живий організм - і, як усе живе, вона "дихає", змінюється, її неможливо помістити в строгі рамки. Та якщо наукові видання неоднозначно трактують "чверть", то як можуть бути учні всієї України однозначні?
Сьогодні до мене звернулася дуже багато колег з різних куточків України щодо цього питання.
Загалом проблеми нема. Тестами і з мови, і з літератури учні (а це надзвичайно важливо) задоволені. Проте якщо обидва варіанти (чверть-ІМЕННИК і чверть-ЧИСЛІВНИК) "співіснують" у науковій літературі, то було б доцільно зарахувати нашим учням обидва варіанти відповідей у тесті ЗНО як правильні.
А ви як уважаєте?
Увага! Усвідомлюю, що питання болюче, але коментарі з неконструктивною критикою, "криком душі" чи образами (не важливо, на чию адресу) видалятимуться. Дякую за розуміння. Поважаймо одне одного!
P.S. Дякую команді УЦОЯО та комісії з визначення результатів ЗНО за роботу. Тести були, за визначенням учнів, "класними" :)
24 коментарі:
ПаніОлесю!Підтримую вас!
На користь дітей зарахувати
Зарахувати обидва варіанти.
Зарахувати обидва варіанти.
Зарахувати обидва варіанти.
Зарахувати обидва варіанти.
Зарахувати обидва варіанти
Зарахувати обидва варіанти
Звичайно,зарахувати на користь дітей!
Зарахувати обидва варіанти
Зарахувати обидва варіанти.
Зважаючи на СУМ-11, чверть - це іменник: http://sum.in.ua/s/Chvertj У всіх підручниках вказано, що це іменник (і в довіднику ч.1 О.Авраменка про це наголошено окремо: "Не треба плутати числівники з іншими частинами мови, які мають числове значення: двійка, десяток, сотня, половина, третина, чверть -іменники").
Оскільки в Правописі все ж ЧВЕРТЬ кваліфікується як числівник (а Правопис - "вищий" документ над усіма підручниками), пропоную також оцінити це завдання на користь учнів.
Зарахувати обидва варіанти
Зарахувати обидва варіанти
Зарахувати обидва варіанти
Зарахувати обидва варіанти
Я також за обидва варіанти
Зарахувати обидва варіанти
Зарахувати дітям обидва варіанти! Потрібно підбирати запитання з однозначними відповідями.
Зарахувати дітям обидва варіанти!
Звичайно,потрібно зарахувати дітям обидва варіанти.
Зарахувати дві відповіді.Потрібно підбирати запитання з однозначними відповідями.
Зарахувати дітям обидва варіанти! Потрібно підбирати запитання з однозначними відповідями.
Зарахувати на користь дітей
Дописати коментар