Перейти до основного вмісту

Домашня робота. Батьки впораються краще

Напевно, учителям не раз доводилося перевіряти зошити в 5-6 класі, підписані дбайливою мамою. Чи вправу, охайно написану почерком, схожим (а часто й не схожим) на дитячий. Або ж перевіряти твір, над яким "чаклували" батьки. На запитання вчителя, чому робота не самостійна, діти щиро відповідають: "У мами почерк кращий" (хм, справді кращий) чи "Тато вміє писати твори" (ну, так, непогано як для 5-6 класу).
Ніби й усе правильно: дбайливі батьки контролюють дітей, допомагають їм, щоб оцінки були кращими...

Та для кого оцінки важливіші: для учнів чи для батьків? Можливо, не діти, а ми, дорослі, прагнемо високих балів задля задоволення власних амбіцій? Так, я напишу вправу добре (краще й швидше) - і в моєї дитини не буде низької оцінки за домашню, а значить, дочки й сини найкращі / не найгірші в класі.

Кен Робінсон та Лу Ароніка в книзі "Ви, Ваша дитина і школа" оголюють проблему, замасковану під дбайливість, - проблему гіперопіки. Автори пишуть про батьків-гелікоптерів - гіперопікунів, які стараються максимально "допомагати" дітям, виконуючи замість них завдання й приймаючи рішення.
Надмірна опіка - хвороба багатьох сучасних батьків. Якщо дітям не дають можливості самостійно впоратися з проблемами, вони не вчаться розв’язувати їх, не розвивають упевненості у власних здібностях - і це негативно впливає на їхню самооцінку. Є ще одна проблема. Якщо все дається легко, ти не знаєш, що таке невдача, і через це боїшся помилитись і розчарувати інших.
Навчання – наче фізична вправа. Ніхто не може виконати її за нас. Це особисте досягнення, яке вимагає наполегливості й зусиль. Ми можемо сидіти в спортзалі шість годин на день п’ять днів на тиждень, але якщо весь час просто спиратимемось на тренажери, навряд чи отримаємо бажану форму. Якщо вмовимо свого приятеля позайматися замість нас, він стане стрункішим, а ми – ні. Так само й навчання: який результат матиме ваша дитина, якщо домашню замість неї виконаєте ви? Будьмо відвертими із собою: наші діти можуть чемно ходити до школи й цілими днями там сидіти, але ніхто не зможе навчитись замість них.


Птахи будують гнізда високо на дереві не тільки для захисту потомства, тиші чи спокою. Більшість розташовується на величезній висоті для того, щоб пташеня з народження звикало до відчуттів за десятки метрів над землею і навіть небезпеки падіння. Птиця, у якої не розвивається природний інстинкт літати, приречена на загибель.
Домашня робота - не стільки спосіб навчання (так, про його ефективність / неефективність точаться дискусії), скільки один із різновидів самоорганізації, самодисципліни, виховання відповідальності та вміння розумно витрачати час. Дозвольмо нашим дітям учитися (нехай, можливо, і повільно, і десь недосконало), щоб вони згодом змогли літати. Ми ж, люди, розумніші за птахів?

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

8 клас. Українська література (2025 / 2026)

  2025 / 2026 навчальний рік Українська література. Підручник для 8 класу (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) Електронний додаток на платформі ВШО Дорожня карта за підручником Модельна програма Календарно-тематичне планування (Світлана Дячок) 2 год на тиждень 1,5 год на тиждень 1 год на тиждень Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Зошит для комплексних підсумкових робіт (за групами результатів) (буде додано згодом) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри) Додаткові м атеріали на сайті видавництва "Астон" Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Дорожня карта - 2025 / 2026

ДОРОЖНЯ КАРТА вчителя / учительки мовно-літературної галузі: інструментарії оцінювання (для 5–8 (НУШ) та 9–11 класів закладів загальної середньої освіти) - справжній грамотний помічник, створений на допомогу педагогам фахівцями Тетяною Гнаткович, Оленою Котусенко, Оксаною Опачко. НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА .. 5 НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ .. 8 РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ .. 9 Групи результатів навчання для мовно-літературної галузі 9 Планування оцінювання . 10 Тематичне оцінювання . 10 Семестрове та річне оцінювання . 11 Орієнтири щодо завдань за групами результатів для мовно-літературної галузі 12 Група 1 ― Усна взаємодія (УВ) . 12 Група 2 ― Працює з текстом (ПТ) . 12 Група 3 ― Письмова взаємодія (ПВ) . 13 Група 4 ― Досліджує мовлення (ДМ) 13 УКРАЇНСЬКА МОВА .. 14 5-8 КЛАСИ .. 14 Фіксація оцінювання за групами результатів навчання з української мови в класному журналі в 5-8 класах НУШ .... 14 Комплексна підсумкова робота (КПР) . 17 Орієнтовні зразки завдань для ...

Мовно-літературна галузь - 2025 / 2026 (Інструктивно-методичні рекомендації з прикладами та коментарями)

Оновлені  Інструктивно-методичні рекомендації на 2025/2026 навчальний рік  (укладачка - кандидат педагогічних наук Тетяна Гнаткович) стали нагадуванням, що якісна освіта — це про баланс між формальністю документів і живим словом на уроці: оцінювання результатів навчання ставить акцент не лише на знаннях, а й на компетентностях учня;  цінною  є структуризація на групи результатів для мовно-літературної галузі , адже це допомагає вчителю зрозуміти, де учень справді росте, а де ще потребує підтримки; подано планування оцінювання: ми можемо поєднувати традиційні форми з сучасними інструментами; роз'яснення про тематичне, семестрове та річне оцінювання тепер бачиться не як формальний підсумок, а як важлива частина шляху учня до власних перемог; для зручності в документі - нормативна база для вчителів мовно-літературної галузі. Власне, документ містить детальний перелік відповідей на всі запитання щодо викладання предметів мовно-літературної галузі (українська мов...

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорож...

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

7 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Навчальний рік 2025 / 2026 Підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Автори: Олеся Калинич, Світлана Дячок. За редакцією проф. Юрія Ковбасенка М одельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи»  (авт.: Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, О. А. Слижук, І. А. Тригуб) Навчальна програма української літератури (2 год)  (автор Світлана Дячок) Календарно-тематичне планування: 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів)   Діагностувальне оцінювання  (зразок) Зошит для формувального та поточного оцінювання Літературні диктанти Паспорти творів Конспекти уроків _____ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

6 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Матеріали для використання у 2025 / 2026 навчальному році 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3.Календарно-тематичне планування 1 год на тиждень 1.5 год на тиждень 2 год на тиждень 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів)   7. Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів )  8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита -  поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1  ,  інші уроки ...

5 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Оновлено для 2025/ 2026 навчального року 1️⃣ Підручник (електронна версія) 2️⃣Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3️⃣Календарно-тематичне планування (авторка Світлана Дячок): 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень 4️⃣ Літературні диктанти 5️⃣ Паспорти творів (оновлено) 6️⃣ Розробки уроків (1 частина) 7️⃣Комплексні підсумкові роботи (за групами результатів) (буде додано згодом). 8️⃣ Зошит для робіт з української літератури для 5 класу Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА  СЛУХАТИ!  Методичний супровід підручника в 2024 / 2025-му н. р. Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Українська література. 5-9 класи (2025 / 2026)

Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Літературні диктанти для 6 класу

Новинка Літературні диктанти   - один із безкоштовних методичних додатків до підручника української літератури для 6 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за ред. проф. Юрія Ковбасенка) у формі таблиць.  Літературні диктанти у формі гри «Так / ні» дозволяють швидко зорієнтуватися, наскільки уважно учні прочитали той чи той текст. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Завдання можна використовувати для формувального оцінювання (бліц-опитування, для самооцінювання, для оцінювання в парі тощо). Відповіді подано за QR -кодом (з відповідними виправленнями, якщо твердження помилкове). Літературні диктанти можна переглянути та завантажити тут  (безкоштовно).