Перейти до основного вмісту

Якість освіти, або Людиноцентризм у школі (деякі роздуми над ... "Абеткою для директора")

   Під час вивчення стану викладання математики в нашій школі проведено анкетування учнів. Чому? Саме такою буде одна з форм проведення інституційного аудиту, який має планово пройти кожен освітній заклад раз на 10 років.
  Як на мене, внутрішнє анкетування є дуже цікавим способом чесно глянути у вічі насамперед собі й почути, що про нас, учителів, думають діти. Ідеться не про моменти, коли 20 учнів пишуть, що вчитель використовує ІКТ чи намагається мотивувати до навчання, а 10 зазначає, що педагог цього не робить (цифри орієнтовні, жодні дані, почуті на педраді, не озвучую). Такі відповіді не стільки інформативні, скільки емоційні. Як би ми, учителі, не заперечували, любов до нашої дисципліни залежить і від любові до нас. Якщо учневі емоційно комфортно з нами, він з уроку не втече, навіть якщо й учитися особливо не прагне. Що це означає? Учні цінують професійність. Навіть якщо ти вимогливий, якщо  буваєш строгий і забороняєш скиглити, ставиш одиниці (заслужені). Учні цінують щирість: ти вимагаєш знань і вмінь, але показуєш, що знаєш і вмієш сам.

  Внутрішнє анкетування -  спосіб побачити про себе правду, виявити недоліки й усунути їх.  Усвідомити, що розумна критика - не деструкція, помилятися може кожен і, власне, завжди потрібно працювати над собою.
  Але є зворотний бік медалі. Кожен освітній заклад прагне високих результатів, перших місць у рейтингах. Отже, учителів цього закладу мають любити всі. Відсотки позитивних відгуків - найвищі.  Заради них учитель має воювати за учнівську любов - і тоді 100% отримає позитивні відповіді в анкетуванні? Але ж навчання - робота розуму. Не всі готові працювати. А ще є списування домашніх (найшвидший спосіб бути порядним в очах батьків і не морочитися самому). А ще є безпідставні амбіції. А ще ми хочемо високих пафосних відсотків. І знову складається враження, що вчитель - заручник ситуації.
  Щоб "не розтікатися мислю по древу", звернімося до "Абетки для директора" (Бобровський М.В., Горбачов С.І., Заплотинська О.О. Рекомендації допобудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти. – Київ, Державна служба якості освіти, 2019 - 240 с.; можна завантажити за покликанням), у якій подано методичні рекомендації для допомоги закладу загальної середньої освіти у розбудові внутрішньої системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти.

Педагогічна діяльність. Зупинимося на розділі про педагогічну діяльність. Від учителя можна не тільки вимагати, ЩО і ЯК робити. Про це розповідає детально в частині "Напрям 3. Оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників". Тут читаємо і про вивчення ефективності планування, використання сучасних освітніх підходів до організації освітнього процесу, і про постійне підвищення професійного рівня, і налагодження співпраці зі здобувачами освіти, їх батьками, працівниками закладу освіти, а також про засади академічної доброчесності.

Освітні ресурси. Оприлюднення власних матеріалів. Окремі абзаци (с. 115 - 116) - про те, що педагогічні працівники створюють освітні ресурси, які використовують у своїй роботі, поступово формуючи власне освітнє портфоліо: "Створені освітні ресурси вчитель МОЖЕ (отже, за бажання? - авт.) використати для обміну педагогічним досвідом в межах закладу освіти (семінари, майстер-класи, засідання методичних об’єднань), на рівні району, міста, області, всієї країни. Оприлюднюватись освітні ресурси МОЖУТЬ (отже, не обов'язково - авт.) на сайті закладу освіти, освітніх сайтах, фахових виданнях, матеріалах конференцій, збірниках наукових праць тощо. Обмін досвідом сприяє професійному зростанню педагогів. Оцінювання педагогічних працівників за цим критерієм МОЖЕ відбуватись шляхом вивчення створених освітніх ресурсів. Ця інформація МОЖЕ використовуватись при атестації вчителя, визначенні заходів морального та матеріального заохочення. Портфоліо із зібраним власним освітнім продуктом є своєрідним капіталом, який є основою професійного зростання та підвищення кваліфікації вчителя" (великі літ. - авт.). Вимоги до портфоліо - на с. 115.

Від вас вимагають оприлюднювати свою роботу? Ось що каже "Абетка": "Треба враховувати, що підготовка електронних публікацій може бути для вчителя досить складною суто технічно. Тому правильним кроком керівника було б організувати технічну підтримку колег, наприклад, інженером-електроніком (якщо такий працівник є у закладі) або вчителем інформатики"
 (с. 168).

Використання ІКТ. Від учителя можна вимагати використання ІКТ на уроці, коли в освітньому  закладі реалізовані для цього умови (є необхідна матеріальна база: наявність комп’ютерів та іншого технічного обладнання, програм, доступу до мережі Інтернет); формується інформаційна культура вчителя, його розвиток умінь знаходити необхідну інформацію; розвиток комп’ютерної грамотності вчителів, навички впевненого користувача у використанні комп’ютерних технологій, офісних програм; знання методик ефективного застосування комп’ютерних програм; наявність відповідного програмного забезпечення, що відповідало б навчальним програмам з цих дисциплін.

Підвищення кваліфікації. "Підвищення кваліфікації, вдосконалення професійного розвитку – це не тільки курсова перепідготовка в Інституті післядипломної педагогічної освіти. Це також участь педагогічних працівників у різноманітних тренінгах, конференціях, семінарах, вебінарах, онлайн-курсах тощо" (с. 123).

Мотивація педагогів. Отже, зараз до педагогів дуже високі вимоги. АЛЕ (!): "Ефективна робота педагогічних та інших працівників закладу освіти можлива лише за умови якісної мотивації до професійної діяльності" (с. 162). Звісно, преміювання - чудово, але для цього не завжди є кошти в силу об'єктивних причин. Як на мене, дуже добре, що "Абетка" передбачає таке: "Важливим та дієвим може виявитися й організаційне нематеріальне стимулювання. Наприклад, сприяння у професійному вдосконаленні: участь у різноманітних семінарах, конференціях, заходах руху вчительських (не)конференцій EdCamp, допомога у підготовці публікацій тощо" (отже, не може бути, що "директор не відпустив", наприклад, на семінар). До речі, шановні колеги, коли проводитиметься інституційний аудит у вашому закладі, доведеться відповісти на запитання: чи обізнані ви  з підставами для матеріального та морального стимулювання,  наскільки регулярно та обгрунтовано здійснюється матеріальне та моральне заохочення працівників, чи вважають працівники закладу справедливими принципи та практику застосування матеріального та морального заохочення.
А ще важливо організувати в школі неформальне спілкування колег; заохочувати (НЕ примушувати) вчителів до створення різноманітних методичних матеріалів – ще один спосіб активізувати роботу із професійного самовдосконалення.

Психологічний клімат. Відпочинок І для вчителів. Дуже цікавим є розділ "Освітнє середовище": у школі мають бути місця для сидіння учнів й настільних ігор; облаштовані місця для роботи та відпочинку педагогів, які можуть бути і в навчальних кабінетах, і в учительській кімнаті.
"Психологічний клімат у закладі освіти є визначальним чинником для створення комфортних умов для здобувачів освіти та педагогічних працівників. Саме від того, як саме і наскільки успішно керівництво закладу впливатиме на формування сприятливого психологічного клімату та атмосфери довіри між учасниками освітнього процесу, залежить досягнення мети діяльності закладу" (с. 150).  Ось він - один із головних принципів фінської освіти - добробут учителя, моральний комфорт.


Традиційно, у неділю роблю огляд якоїсь книги. Сьогодні мимоволі такою виявилася "Абетка для директора" - не сухе, а досить жваве видання з вдало продуманою структурою. Величезним плюсом згаданих методичних рекомендацій є не тільки зазначення вимог, а й подання шляхів ЯК і ЩО робити, аби відповідати цим вимогам. Вимоги, звісно, не всім можуть подобатися, але вчитель (як і будь-хто) має не тільки якісно виконувати свої обов'язки, але як мінімум знати свої права, щоб користуватися ними. Бо ж "організація освітнього процесу має здійснюватися на засадах людиноцентризму" (с.169).
Однозначно, дуже, дуже добре, що "Абетка", крім іншого, містить перелік способів, як мотивувати вчителів. Формула успіху освітнього закладу така: умотивована дирекція - умотивований учитель - умотивований учень.

Як учительці, найбільше мені подобаються слова: "Важливо не перетворити ініціативу педагогічних працівників на формальний паперопотік. Ніякі звіти про проведену роботу ... питання не потрібні" (про практику педагогічного наставництва, взаємонавчання та інших форм професійної співпраці, с. 132).

Директор департаменту інституційного аудиту Державної служби якості освіти пан Юрій Вергун коментує: "Електронна версія ("Абетки" - прим. авт.) - на сайті Державної служби якості освіти. Там будуть розміщуватись також матеріали, які допоможуть школі провести самооцінювання осв. діяльності та розбудувати внутрішню систему забезпечення якості, зокрема вербальний шаблон для самооцінювання, кращі освітянські практики за результатами інституційних аудитів. Запрошуємо також приєднатись до нашої сторінки у ФБ, де розміщується актуальна інформація з питань розбудови вітчизняної системи забезпечення якості освіти (дошкільної, позашкільної, професійно-технічної, середньої)" (коментар опубліковано з дозволу автора).

P.S. До речі, у нашій школі ніколи не було проблем із мотивацією вчителів чи сприянням їхній участі в різних заходах чи будь-яких інших видах діяльності. Тому наші педагоги такі активні. P.S. P.S. Перечитайте уважно "Абетку для директора" й поставте подумки оцінку своїй школі. Я своїй поставила. Не 12 (ідеалів не існує), але досить високу 😊

Корисні покликання:
Державна служба якості освіти України (сайт).
Сторінка Державної служби якості України у фейсбуці.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ЗНО. ЧВЕРТЬ. Числівник чи все-таки іменник?

  Не бійтесь заглядати у словник... Максим Рильський Учора старшокласники складали ЗНО з української мови та літератури. Звісно, кожен учитель, не чекаючи офіційних відповідей, перевірив зошити своїх учнів. Так зробила і я. Але, зізнаюся, у завданні 28 зі словом "чверть" засумнівалася. Спочатку визначила як іменник (про що написала у своєму інстаграмі), адже в чинних підручниках - іменник. Але потім вирішила, що в сполуці "чверть на восьму" "чверть" - частина дробу, тому числівник. Проте все одно "чверть" - це ЩО?, тому іменник (ПРАВИЛЬНА ВІДПОВІДЬ У ТЕСТАХ - ІМЕННИК). Я вчитель і не боюся ані помилятися, ані вчитися, тому звернулася до правопису й чинних підручників (думаю, багато хто зробив так само). Варіанти наступні. 1. Правопис. У правописі (уже старому, правда, але ми до ЗНО готувалися за цим варіантом) у параграфі 72 "Дробові числівники" зазначено: "Половина (1/2), третина (1/3), чверть (1/4) відмінюються як

2023 / 2024 навчальний рік: державні стандарти - типові освітні програми - навчальні (+модельні) програми

Тут зібрано матеріали з офіційних джерел, із якими будемо працювати з нового навчального року (формула: стандарт - освітня програма - навчальна програма) 1-4 класи (НУШ) Стандарт Державний стандарт початкової освіти (1 - 4 класи) Типові освітні програми Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 1-2 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 1-2 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 3-4 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 3-4 клас Навчальні програми Навчальні програми для 1-4 класів 5-9 класи  Стандарт (НУШ, 5-6, 7 (пілотні в 2023/2024 н.р.) Державний стандарт базової середньої освіти (5 - 9 класи НУШ, у 2023 / 2024 н.р. - 5-6 класи та 7 (пілотування НУШ) Модельні навчальні програми (за ними розробляють навчальні програми) Модельні навчальні програми для 5-9 класів (НУШ) Стандарт ( 7 (крім пілотних) - 9 класи в 2023/2024 н.р.) Державний стандарт загальної середн

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 5. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 6. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 7. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 8. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 9. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1 (усі уроки буде опубліковано поступово ) 10. През

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо й ім

Діагностувальні роботи (контрольне оцінювання). Українська мова для 6 класу

  Через певні об'єктивні причини у видавництві "Астон" зошит для діагностувальних (контрольних робіт) ще не дійшов до своїх користувачів, тому розміщуємо  покликання для завантаження першої контрольної роботи у двох варіантах  (за підручником української мови для 6 класу (автори Олена Семеног, Олеся Калинич,Тетяна Дятленко, Михайло Білясник, Валентина Волницька).  Зошит для замовлення буде в доступі на сайті "Астон" тут.  Усі інші матеріали до підручника тут. Зошит написаний у двох варіантах. Кожний варіант містить 9 мовних діагностувальних робіт. Шкала оцінювання тестових завдань   Номер завдання 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Бали 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорожня карта  за підруч

До питання роду: який зв'язок між COVID і бешамель?

   В угорській мові з родами все дуже просто: їх нема. Тому важко пояснити угорськомовним дітям, чому українською  книжка, пісня  - вона;  знання, сонце  - воно, а  воєвода, суддя  - він. Це вищий пілотаж. Проте й українськомовним дітям часом непросто доводити, що, наприклад,  бешамель -  вона , хоч і соус :).  Цікаво, що перша згадка про цей соус з'явилася  1651  року в книзі «Le Cuisinier François», яку написав кухар  Людовика XIV . Отже, соус  бешамель  має французьке походження. Але звідки взявся жіночий рід, якщо слово "соус" - чоловічого? З родами іменників у Франції, виявляється, усе не зовсім просто. Сьогодні натрапила на допис про роди іменників Андрія Панченкова - мовознавця, або моволюба, як він сам про себе каже.    "Виявляється, члени Французької Академії ухвалили рішення про те, що слово COVID у французькій мові має вживатися в жіночому роді. Річ у тім, що в англійській абревіатурі COVID "Coronavirus disease" головне слово "disease&q

Інтерактивні додатки до підручника української літератури для 6 класу

Корисні інтерактивні додатки до підручника української літератури для 6 класу створені Людмили Кузьмич, учительки української мови та літератури Самчиківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старокостянтинівської міської ради: ✅аудіокнига, ✅експрес-уроки, ✅онлайн-пазли, ✅інтерактивні вправи, ✅онлайн-ігри, ✅літературне доміно, ✅ребуси, ✅онлайн-тести Сьогодні написала колега пані Людмила з Хмельниччини. Надзвичайно приємно читати, що наш підручник української літератури для 6 класу (Олеся Калинич, Світлана Дячок; за наук. редакцією професора Юрія Ковбасенка) надихнув на творчість. Пані Людмила створила сайт - безоплатний інтерактивний додаток. Тож рекомендуємо до використання: інтерактивний додаток зробить уроки цікавішими і яскравішими✨ Дякуємо, пані Людмило! Анотація Зміст Інтерактивні ресурси _____________________________________________ Матеріали до підручника української літератури 5 клас 6 клас 7 клас

Про блог 📚

  Понад три мільйони переглядів блогу🙃🙂 Блог Олесі Калинич народився як одна з вимог участі в конкурсі «Учитель року». Хотілося тоді придумати красиву і цікаву назву, яка б легко запамʼятовувалася й привертала увагу… але так і не встигла🙂 Чи планувала таке довге життя для блогу?  Чесно? Звісно, ні. Але виявилося, що моя писанина цікава й іншим. Тому з часом навіть почала називати її більш серйозним словом - допис☝️🙃 …А зараз пишеться все менше й менше…  Чи то часу немає.  Чи не так хочеться реагувати.  Чи не можеш дозволити собі розкоші думок уголос.  Або взагалі з віком мудрієш і усвідомлюєш, що люди обійдуться й без твоїх коментарів 🙂🙃 Дякую постійним читачам і всім, хто залишив свій перегляд як частинку цих трьох мільйонів 🌱

Українська література для 5 класу НУШ (підручник, матеріали до нього)

Для зручності зібрано матеріали для 5-го класу (українська література): Підручник (електронна версія) Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін Календарно-тематичне планування Календарне планування для завантаження в електронний журнал («Єдина школа») від Світлани Дячо к Картки "Паспорти творів" (додаток до підручника для 5-го класу) Плани-конспекти  Розробки уроків (1 частина) Діагностувальні к онтрольні роботи  (перегляд) Діагностувальні  роботи  для формувального та поточного оцінювання (перегляд) Робочий зошит Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА СЛУХАТИ! Придбати матеріали можна тут: Українська література : підручник для 5 класу НУШ Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для контрольного оцінювання. 5 клас Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для формувального та поточного оцінювання. 5 клас Зошит для робіт з української