Перейти до основного вмісту

Дистанційне навчання (за матеріалами виступу п. Руслана Гурака під час онлайн-EdCamp-2020)

    Не помилюся, якщо скажу, що велика частина освітян стежить за масштабною подією - EdCamp-2020, яка проходитиме онлайн увесь тиждень.

Сьогодні з 14.30 до 15.35  на зв'язку - пан Руслан Гурак, голова Державної служби якості освіти.
 Сесія була інформативною, цікавою й живою. Власне, вразили результати опитувань учнів, батьків, учителів і директорів, які проводила ДСЯО.

Дуже коротко про почуте.

  • Державна служба якості освіти спробувала проаналізувати дистанційне навчання в Україні й порівняти з його навчанням у світі. Більшість країн, як і Україна,  виявилися неготовими до дистанційного навчання.
  • Варто відзначити, що в нас іде дуже активний пошук, як організувати швидко і якісно дистанційне навчання. Проте миттєвих універсальних рішень нема. 
  • Якщо учень не засвоює добре предмет, він потрапляє в освітню яму.
  • Служба провела опитування про дистанційне навчання, щоб побачити ЯК організовано освітній процес в Україні.
  • Існує потреба впроваджувати форми змішаного навчання в Україні (ідеться про час після карантину).
  • Зроблено акцент на трьох формах взаємодії під час освітнього процесу: учень-зміст, учень-учень, учень-учитель.
  • Голова ДСЯО відзначив досвід дистанційного навчання деяких освітніх закладів Вінниці, Харкова, Полтави, Одеси та ін., а також  приватних закладів освіти Києва.
  • Там, де батьки беруть участь у навчанні, результати значно вищі. Важливо організувати онлайн-курси для батьків; батьки почали теж потрапляти в освітню прірву.
  • На сайті ЮНЕСКО є рекомендації щодо організації дистанційного навчання.
  • Цікавими виявилися відповіді на запитання анкет - вони примушують задуматися.

ДСЯО опрацювала понад 180 тис. заповнених анкет (див. скрин).

Якщо ви додасте всі відповіді зі слайда, отримаєте рівно 180 тис., а не ПОНАД. Цю помилку, за коментарем пана Руслана, допустили навмисно (вона, до речі, була виправлена на наступному слайді), щоб укотре довести: право на помилку мають усі - помилки треба виправляти.


  • УЧНІ. В анкетах діти зазначили: учителі найбільше користуються такими інструментами: вайбер, соцмережі...

Комунікація учень-учитель відбувається через різні платформи - батьки й учні не встигають "перемикатися".
Діти вказали, що їм бракує живого спілкування. Учитель повинен врахувати це.

  • ДИРЕКТОРИ. 57% директорів указали, що для них це перший досвід дистанційного навчання. Тільки 7% успішно використовували його раніше. Упровадити дистанційне навчання на рівному місці неможливо. Зараз є добра нагода розпочати активну роботу по організації онлайн-курсів для учнів школи. У системі вищої освіти дистанційне навчання використовується давно - можна звернутися по допомогу.


  • УЧИТЕЛІ. 79% учителів указали, що їм потрібно підвищити методику оганізації освітнього процесу в умовах дистанційного навчання.

Час, який учитель витрачає на підготовку дистанційного навчання, у порівнянні з класно-урочним збільшився на 46%.


  • БАТЬКИ. Навантаження на дітей збільшилося на 38%. 60% батьків зауважують, що їм важко мотивувати дитину до навчання.

25%  батьків указують, що дитині вдома важко засвоїти нову тему.

    Руслан Гурак отримав 55 запитань на час відповіді - 3 хвилини (до речі, відповіді на запитання будуть розміщені на сайті ДСЯО).
"Маємо з гідністю пройти виклики", - резюмує голова ДСЯО, дякуючи директорам шкіл і особливо вчителям.  Діти вказали, що їм подобаються онлайн-уроки. Але опитування показало, що це точкові моменти, потрібно будувати систему. Прикінцева цитата: "Краще менше, але краще".

Додам від себе як практик. Учителі вже вкотре опиняються в ситуації, як у казці "Мудра дівчина" (пам'ятаєте: Маруся мала і йти, і їхати водночас?): вони повинні якісно навчити дітей, але не навантажувати їх. Зробити навчання цікавим, але не використовувати різні платформи...
Спілкуватися наживо. Надихати й спонукати. Не дозволити впасти в освітню яму ані учням, ані батькам, ані собі.
Нам справді конче потрібно "облаштувати" доступ до якісного дистанційного навчання, щоб насамперед мати змогу працювати в комфортних умовах - тоді й нашим учням буде комфортно. Учителі готові брати на себе відповідальність, приймати виклики. Але як мінімум варто створити загальнодержавну платформу для роботи, щоб ми не кидалися "від того берега до того".
Зараз багато дискусій точиться навколо вчителів. Тому одну тезу із сьогоднішнього виступу (мені вона здається найголовнішою) дозволю собі винести насамкінець: "Без учителя неможливе дистанційне навчання. Тільки вчитель може знайти мотивацію для своїх учнів. Батьки цього зробити не зможуть".

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Дорожня карта - 2025 / 2026

ДОРОЖНЯ КАРТА вчителя / учительки мовно-літературної галузі: інструментарії оцінювання (для 5–8 (НУШ) та 9–11 класів закладів загальної середньої освіти) - справжній грамотний помічник, створений на допомогу педагогам фахівцями Тетяною Гнаткович, Оленою Котусенко, Оксаною Опачко. НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА .. 5 НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ .. 8 РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ .. 9 Групи результатів навчання для мовно-літературної галузі 9 Планування оцінювання . 10 Тематичне оцінювання . 10 Семестрове та річне оцінювання . 11 Орієнтири щодо завдань за групами результатів для мовно-літературної галузі 12 Група 1 ― Усна взаємодія (УВ) . 12 Група 2 ― Працює з текстом (ПТ) . 12 Група 3 ― Письмова взаємодія (ПВ) . 13 Група 4 ― Досліджує мовлення (ДМ) 13 УКРАЇНСЬКА МОВА .. 14 5-8 КЛАСИ .. 14 Фіксація оцінювання за групами результатів навчання з української мови в класному журналі в 5-8 класах НУШ .... 14 Комплексна підсумкова робота (КПР) . 17 Орієнтовні зразки завдань для ...

Мовно-літературна галузь - 2025 / 2026 (Інструктивно-методичні рекомендації з прикладами та коментарями)

Оновлені  Інструктивно-методичні рекомендації на 2025/2026 навчальний рік  (укладачка - кандидат педагогічних наук Тетяна Гнаткович) стали нагадуванням, що якісна освіта — це про баланс між формальністю документів і живим словом на уроці: оцінювання результатів навчання ставить акцент не лише на знаннях, а й на компетентностях учня;  цінною  є структуризація на групи результатів для мовно-літературної галузі , адже це допомагає вчителю зрозуміти, де учень справді росте, а де ще потребує підтримки; подано планування оцінювання: ми можемо поєднувати традиційні форми з сучасними інструментами; роз'яснення про тематичне, семестрове та річне оцінювання тепер бачиться не як формальний підсумок, а як важлива частина шляху учня до власних перемог; для зручності в документі - нормативна база для вчителів мовно-літературної галузі. Власне, документ містить детальний перелік відповідей на всі запитання щодо викладання предметів мовно-літературної галузі (українська мов...

8 клас. Українська література (2025 / 2026)

  2025 / 2026 навчальний рік Українська література. Підручник для 8 класу (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) Електронний додаток на платформі ВШО Дорожня карта за підручником Модельна програма Календарно-тематичне планування (Світлана Дячок) 2 год на тиждень 1,5 год на тиждень 1 год на тиждень Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Зошит для комплексних підсумкових робіт (за групами результатів) (буде додано згодом) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри) Додаткові м атеріали на сайті видавництва "Астон" Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорож...

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

7 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Навчальний рік 2025 / 2026 Підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Автори: Олеся Калинич, Світлана Дячок. За редакцією проф. Юрія Ковбасенка М одельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи»  (авт.: Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, О. А. Слижук, І. А. Тригуб) Навчальна програма української літератури (2 год)  (автор Світлана Дячок) Календарно-тематичне планування: 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів)   Діагностувальне оцінювання  (зразок) Зошит для формувального та поточного оцінювання Літературні диктанти Паспорти творів Конспекти уроків _____ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

5 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Оновлено для 2025/ 2026 навчального року 1️⃣ Підручник (електронна версія) 2️⃣Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3️⃣Календарно-тематичне планування (авторка Світлана Дячок): 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень 4️⃣ Літературні диктанти 5️⃣ Паспорти творів (оновлено) 6️⃣ Розробки уроків (1 частина) 7️⃣Комплексні підсумкові роботи (за групами результатів) (буде додано згодом). 8️⃣ Зошит для робіт з української літератури для 5 класу Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА  СЛУХАТИ!  Методичний супровід підручника в 2024 / 2025-му н. р. Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

6 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Матеріали для використання у 2025 / 2026 навчальному році 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3.Календарно-тематичне планування 1 год на тиждень 1.5 год на тиждень 2 год на тиждень 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів)   7. Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів )  8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита -  поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1  ,  інші уроки ...

9 клас. Українська література (апробація, 2025 / 2026 н. р.)

 Українська література (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією Юрія Ковбасенка). Посібник для 9 класу (апробація в 2025 / 2026 н. р.). Семестр І Модельна програма КТП (2 години на тиждень; документ можна завантажити та редагувати)  (Світлана Дячок) КПР (у 2 варіантах, семестр І). Завдання КПР (у 2 варіантах, семестр І). Відповіді Конспекти уроків (Людмила Власенко) _______________ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас

Українська література. 5-9 класи (2025 / 2026)

Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)