Перейти до основного вмісту

ЗНО: опорна таблиця для власного висловлення


Цю таблицю пропоную своїм учням під час підготовки до ЗНО

Приклади для власного висловлювання (твору-роздуму у форматі ЗНО)
Таблиця містить цитати з творів українських письменників (другий стовпчик), факти з життя відомих людей (третій стовпчик ), які вражають, а тому – легко запам’ятовуються. Четвертий стовпчик заповнюйте самостійно: тут можуть бути цитати, які вас надихають, особисті спостереження, факти про відомих людей тощо. 
Тематика твору
Приклад із літератури
(автор, твір, жанр,  цитати)
Приклад із життя
Власні думки, приклади
Призначення в житті, сенс життя, пошук себе у світі
http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fmido.mukachevo&3&0Мирослав Дочинець -сучасний письменник, родом із Закарпаття, лауреат Шевченківської премії) - у своєму Facebook (до речі, на сторінці письменника завжди багато цікавих думок і спостережень – перейдіть за QR-кодом):

«Мене ніхто не розуміє», – жаліється він.
«Ти не оригінальний. На це жалівся й Ісус, і Галілей, і Ньютон, і Ейнштейн, і Ван Гог, і махатма Ганді… До пори, до часу. Продовжуй робити те, чого не розуміють інші, але розумієш ти».
«Я нічого толком не знаю і не вмію».
«І Будда спочатку не знав як це – бути богом. І Ной не народився корабелом. Сократ не просидів жодного дня в школі. А Едісона взагалі вигнали зі школи за невстигання. Гомер не вмів писати. Піросмані не вмів малювати. Олександр Великий не вчився на полководця. Біблійний Давид не знав, звідки беруться псалми, доки не взяв до рук перо. І Цукерберг толком не знав, яким має бути фейсбук...»
«Я не знаю, чим мені зайнятися».
«І Сервантес не знав, що напише в тюрмі з нудьги «Дон Кіхота». І Гоген не знав, що малюватиме, коли починав колекціонувати чужі картини... І Шевченко не знав, що його зшиток віршів під ліжком розбудить Україну. І Параджанов не знав, що його вибрики з «Тінями забутих предків» сколихнуть світ кіно.
 «Я не знаю, чи в мене вийде».
«І вони всі не знали, коли починали. Спочатку їх не помічали. Потім над ними сміялися. Потім боролися з ними. А потім вони перемагали…»
Томас Едісон – винахідник зі світовим ім’ям, США. Протягом трьох місяців ходив до школи, однак вчителі визнали хлопчика не здатним до наук, а особливої наполегливості виправити ситуацію Едісон не демонстрував. Мати забрала Томаса зі школи.
Щоб допомогти родині вижити, хлопчина торгував фруктами, а потім - газетами. Також працював телеграфістом і допомагав лагодити системи сигналізацій у ремонтному бюро.
Увесь цей час Томас із захопленням читає наукову літературу, багато думає й активно ставить хімічні досліди. А у 22 роки кидає найману працю і засновує фірму «Поп, Едісон і компанія». З цього моменту хлопець цілком присвячує себе винахідництву.

«Найбільша помилка в тому, що ми швидко здаємося. Іноді, щоб отримати бажане, треба просто спробувати ще один раз»

«Більшість людей вірять, що одного разу вони прокинуться багатими. Наполовину вони праві. Коли-небудь вони дійсно прокинуться»

«Секрет генія - це робота, наполегливість і здоровий глузд»


Олександр Довженко, «Зачарована Десна», кіноповість

«…не втратив щастя бачити отi зорi навiть  у  буденних
калюжах на життєвих шляхах»



Праця, професія, покликання, здібності


















Григорій Сковорода, «Бджола та Шершень», байка

«…незрівнянно більша радість збирати мед, аніж його споживати»

«Багато шершнів без пуття кажуть: нащо сей, до прикладу, студент учився, а нічого не має? Нащо, мовляв, учитися, коли не матимете достатку?.. Кажуть се незважаючи на слова Сіраха: "Веселість серця — життя для людини" — і не тямлять, що природжене діло є для неї найсолодша втіха»

«…сказав древній Епікур таке: "Подяка блаженній натурі за те, що потрібне зробила неважким, а важке непотрібним"».


У 20 років Михайло Коцюбинський зважився на дебют: написав оповідання «Андрій Соловейко, або Вченіє світ, а невченіє тьма». Свою першу спробу молодий автор передав на суд співробітникові «Кіевской старини» Цейславові Нейманові. Вирок був жорстокий: «бросить несоответствующее занятие», «Не калічити святу нашу мову».
Кілька років Коцюбинський мовчав.
Та Михайло Коцюбинський переміг насамперед себе й подарував світові акварельні новели, «Тіні забутих предків».

Нація, народ, держава, історія
Іван Франко, пролог до поеми «Мойсей»
Невже повік уділом буде твоїм
Укрита злість, облудлива покірність
Усякому, хто зрадою й розбоєм
Тебе скував і заприсяг на вірність?

Та прийде час, і ти огнистим видом
Засяєш у народів вольних колі,
Труснеш Кавказ, впережешся Бескидом,

Покотиш Чорним морем гомін волі
І глянеш, як хазяїн домовитий,
По своїй хаті і по своїм полі.
Ярослав Мудрий, князь київський.
Його називали тестем Європи через укладення низки династичних шлюбів. Великий будівничий – за його князювання було широко запроваджено кам’яне будівництво; засновано міста Корсунь, Юр’їв, Ярославль, Гюргів (Біла Церква), Новгород-Сіверський; засновник першої бібліотеки в Київській Русі, який «населяв книжними словесами серця людей».

Іван Мазепа - найвідоміший в Європі та Америці гетьман України, був одним із найбагатших людей у всій Європі. 
Саме Іван Мазепа створив перший український флот. На особисті гроші спорудив більше 100 стругов і 6 сотень човнів, які були розташовані на Дніпрі. Це він зробив, щоб успішно протистояти турецькій армії.
До речі, Мазепа був дуже освіченою людиною.

Євген Чикаленко - мільйонер, який уклав усі статки в справи державотворення України, найбільший землевласник. Уважав, що «любити свою країну треба не до глибини душі, а до глибини власної кишені».





Олександр Довженко, кіноповість «Україна в огні»
Ернст фон Крауз до сина Людвіга: «…у цього народу є нічим і ніколи не прикрита ахіллесова п’ята. Ці люди абсолютно позбавлені вміння прощати один одному незгоди навіть в ім’я інтересів загальних, високих. У них немає державного інстинкту. Ти знаєш, вони не вивчають історії. Дивовижно. Вони вже двадцять п’ять літ живуть негативними лозунгами одкидання бога, власності, сім’ї, дружби! У них від слова «нація» остався тільки прикметник. У них немає вічних істин. Тому серед них так багато зрадників. От ключ до скриньки, де схована їхня загибель. Нам ні для чого знищувати їх усіх. Ти знаєш, якщо ми з тобою будемо розумні, вони самі знищать один одного».

«Так не підкорятися і так умирати, як умирають українці, можуть лише люди високої марки»


Олександр Данилюк,
(128-ма окрема гірсько-піхотна бригада АТО,
http://qrcoder.ru/code/?http%3A%2F%2Flitera.co.ua%2F2017%2F12%2F03%2Fvin-ne-krichav-shho-v-nogo-prava-ruka-vid17%2F&3&0Закарпатська область) – лікар-хірург Ужгородської центральної міської клінічної лікарні. Хірург невідкладних станів, пройшов Дебальцівський котел. Урятував сотні життів, ризикуючи власним.
 Олександр Данилюк в одному з інтерв’ю ділиться спогадом: «Олежик, у вкрай важкому стані поступав. Коли почав приходити до тями, першими словами його були: «Чи я побачу свою Софійку?» Я спитав: «Це хто?» – «Моя дочка, їй 2 роки»… Розумієте, він не кричав, що в нього права рука відірвана, що в нього хребет зруйнований, в грудях знаходився величезний осколок… він не кричав, не скаржився, він просто спитав про свою дочку і дружину… а я йому не знав, що сказати – це було дуже боляче…».

Ми боролись за життя Олега й стабілізували його до того рівня, що він почав посміхатися. На той період Олег був у нас найважчий поранений, але він найгероїчніше, найсильніше тримав себе. Жодного разу не поскаржився, жодного разу не попросив знеболення, чи ще щось, чи щоб укрили його… нічого.
Він першої ночі почав пити воду, а на ранок вже їв печиво. З’являлась надія, що буде жити. А потім, під час прориву, їх розстріляли…»


Ліна Костенко, роман у віршах «Маруся Чурай»
Історії ж бо пишуть на столі.
Ми ж пишем кров’ю на своїй землі.
Ми пишем плугом, шаблею, мечем,
піснями і невільницьким плачем.
Могилами у полі без імен,
дорогою до Києва з Лубен!

Колись нащадки будуть одмивати
оцю печаль од крові і глупот.
Бо можновладці — тяжко винуваті.
А що зробив народові народ?!

Ой люди, люди, Божа подобизна
до чого ж ви цю землю довели?!
http://qrcoder.ru/code/?http%3A%2F%2Fwww.uaua.world%2F3925%2F&3&0За цим покликанням – 26 коротких історій про видатних українців.

Любов, вірність, зрада
Ліна Костенко, роман у віршах «Маруся Чурай»
Зрадити в житті
державу — злочин, а людину — можна?!

«Любов — це, люди, діло неосудне»

Моя любов чолом сягала неба,
а Гриць ходив ногами по землі.

Нерівня душ — це гірше, ніж майна!

…любов любов’ю, а життя життям.

…бо зрада — діло темне і брудне.




Сила духу, мужність
Ліна Костенко, «Маруся Чурай», роман у віршах

…не скигли, доню, то великий брид.
Здушили сльози — не виходь на люди.
Болить душа — не виявляй на вид.

В житті найперше — це притомність духа,
тоді і вихід знайдеться з нещасть.

Душа у тебе має бути крицею.


Багато людей із обмеженими можливостями сприяли розвитку людства. Факт інвалідності не завадив правити величезною країною у важкі часи Світової економічної кризи й Другої світової війни Франкліну Рузвельту – 32-му президенту США. Він став однією з ключових фігур Америки, це єдина людина в історії такої великої країни, яка обиралася на пост президента більше, ніж на два терміни. Рузвельт був обраний у президенти вже після захворювання поліомієлітом, який прикував його назавжди до інвалідного крісла. Діяльність Рузвельта допомогла США стати на шлях процвітання; створення ООН – так само його заслуга.

Беззаперечним прикладом мужності є біографія австралійського мотиватора, оратора Ніколаса Джеймса Вуйчича. Ніколас народився з синдромом тетраамелії – рідкісним спадковим захворюванням, яке призводить до відсутності чотирьох кінцівок. У нього частково була одна стопа з двома зрощеними пальцями, це дозволило хлопчикові після хірургічного поділу пальців навчитися ходити, плавати, кататися на скейті, грати на комп'ютері й писати. Із 1999 року Ніколас почав виступати в церквах, тюрмах, школах і дитячих притулках, і незабаром відкрив некомерційну організацію «Життя без кінцівок», почавши благодійну діяльність і допомагаючи інвалідам по всьому світу. Ним відвідано понад 55 країн, виступаючи в школах, університетах та інших організаціях.

Зміни, час
Олександр Довженко, кіноповість «Зачарована Десна»
«О час! Великий, мудрий художник! Ти несеш на своїй палітрі не тільки сивизну нашу, чи задерті кирпи, чи короткозорість нашу, чи випадкові часом ознаки наших геройств, а щось незмірно більше, глибше і велике»
Заповіді студентів Гарвардського університету
1. Коли ти спиш, тобі сниться твоя мрія. А коли ти вчишся, втілюєш її в життя.
http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fznoclub.com%2Fzagalni-porady%2F295-15-zapovidej-studentiv-garvarda.html&3&02. Як тільки тобі здається, що тепер вже пізно щось робити, це навпаки означає, що час для цього ще не настав.
3. Навчання тяжке, але це проходить. Якщо ж не навчатися в молоді роки, життя стане мукою.
4. Не важливо, скільки часу ви витрачаєте на навчання, проте головне - які зусилля ви прикладуєте в процесі здобуття знань.
5. Авжеж, навчання - це не все життя. Та чого ж ти здатний досягти в житті, якщо ти не можеш впоратися з цієї частиною свого життєвого шляху?!
6. Нехай краще біль приносить вам задоволення, ніж докучає.
7. Роби сьогодні те, що можна відкласти на завтра, та насолоджуйся своїм успіхом.
8. Неможливо бути успішним у всіх сферах, але ви можете досягти бажаного в обраній галузі разом із купою рішучості та самовдосконалення.
9. Пам’ятайте, що ваш час обмежений.
10 Реально вигідно кожному інвестувати в своє майбутнє.
11. Ваш рівень заробітної плати залежатиме від рівня здобутої освіти - це прямо пропорційна залежність.
12. Ця мить вже ніколи не повториться.
13. Поки ти читаєш ці принципи, твої завтрашні конкуренти старанно навчаються.



Григорій Сковорода, афоризм
«З усіх утрат утрата часу - найтяжча»

Мирослав Дочинець», книга «Многії літа. Благії літа»
Прийде час – і ви не схочете, не зможете бути таким, як раніше. Це може з’явитися враз. І не слід цього боятися. Все змінюється в цьому світі. І людина теж. Змінюйтесь. Одягайте іншу сорочку на тіло. Одягайте душу в нові шати. І не чекайте для цього нового ранку, понеділка чи нового року. Ставайте новою людиною вже.
Якщо мало працювали, працюйте більше. Якщо забагато – працюйте менше. І так в усьому. Вирівнюйте себе з Природою. Скидайте з себе недобрі звички старої людини (без огляду на те, скільки вам років) – і обновитесь. І полегшено підете вперед.
І не озирайтесь, не жалкуйте за тим, що лишилося позаду, що впало з вашого горба...»





Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Дорожня карта: зразки комплексних контрольних робіт та оцінювання (2024 / 2025 н. р.)

🔖Українська мова, 🔖українська література, 🔖зарубіжна література 🗂️Дорожня карта (автори Тетяна Гнаткович, Олена Котусенко, Оксана Опачко) пропонує такий маршрут у системі оцінювання - усе в одному документі:  📚нормативна база; 📚рекомендації щодо оцінювання; 📒5-7 (8 пілотні) класи: 🖇️зразки комплексних підсумкових робіт; 🖇️зразки завдань за групами результатів (УВ, ПТ, ПВ, ДМ); 🖇️зразки заповнення сторінок класного журналу (різні варіанти) тощо 📗8-11 класи: 🖇️критерії оцінювання; 🖇️поточне оцінювання; 🖇️види робіт тощо Дорожня карта  (завантажити) Дорожня карта (для нацменшин, завантажити) Більше матеріалів на тему тут.

Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році

Якщо цього року викладаєте предмети мовно-літературної галузі, пройдіть тест для вчителів-словесників. Позначте пункт / пункти, які актуальні для вас. А як уникнути "двочитань" у рекомендаціях щодо оцінювання в 5-7 (8 пілотних) класах НУШ Б як заповнити сторінки журналу щодо оцінювання по-новому В що означають абревіатури УВ, ПТ, ПВ, ДМ Г скільки і яких оцінок має бути Д якою нормативно-правовою базою користуватися Е якою має бути КПР Ключ до тесту. Якщо для вас актуальним є бодай один варіант, читайте роз'яснення в Інструктивно-методичних рекомендаціях щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році від ЗІППО  Інструктивно-методичних рекомендаціях щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин у 2024/2025 н.р. від ЗІППО Дорожня карта  (завантажити) Дорожня карта (для нацменшин, завантажити) ЗМІСТ Українська мова Модельні навчальні програми з україн

Діагностувальні роботи (контрольне оцінювання). Українська мова для 6 класу

  Через певні об'єктивні причини у видавництві "Астон" зошит для діагностувальних (контрольних робіт) ще не дійшов до своїх користувачів, тому розміщуємо  покликання для завантаження першої контрольної роботи у двох варіантах  (за підручником української мови для 6 класу (автори Олена Семеног, Олеся Калинич,Тетяна Дятленко, Михайло Білясник, Валентина Волницька).  Зошит для замовлення буде в доступі на сайті "Астон" тут.  Усі інші матеріали до підручника тут. Зошит написаний у двох варіантах. Кожний варіант містить 9 мовних діагностувальних робіт. Шкала оцінювання тестових завдань   Номер завдання 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Бали 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1  , інші уроки 11. Презе

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорожня карта  за підруч

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо й ім

Дисципліна й результат

Досягти успіху без тренувань неможливо ані в спорті, ані в навчанні. Тренування потребують дисципліни - саме дисципліни, а не чарів феї над мозком дитини чи дорослого.  Уявімо, що двоє навчаються плавати. Один тренується щодня, інший - зрідка, коли має настрій, натхнення. Хто навчиться плавати? Ви хочете грамотно писати, але просто не пишете? Хочете вільно спілкуватися іноземною, але просто не практикуєте щодня? Думаю, відповідь зрозуміла  Водночас якось останнім часом ми більше говоримо про мотивацію, заохочення і менше - про результати, які дає  дисципліна.  Як привчити дітей до дисципліни? 1. Установити чіткі й зрозумілі правила . Діти мають знати, які правила існують. Визначте їх разом, щоб діти відчували свою причетність. Формулюйте правила зрозуміло і без двозначностей. Наприклад, "Прибери речі в кімнаті" замість "Будь охайним / охайною". 2. Регулярність та послідовність.  Створіть графік, який включає час для навчання, ігор, відпочинку та сну. Діти краще реаг

ЗНО. ЧВЕРТЬ. Числівник чи все-таки іменник?

  Не бійтесь заглядати у словник... Максим Рильський Учора старшокласники складали ЗНО з української мови та літератури. Звісно, кожен учитель, не чекаючи офіційних відповідей, перевірив зошити своїх учнів. Так зробила і я. Але, зізнаюся, у завданні 28 зі словом "чверть" засумнівалася. Спочатку визначила як іменник (про що написала у своєму інстаграмі), адже в чинних підручниках - іменник. Але потім вирішила, що в сполуці "чверть на восьму" "чверть" - частина дробу, тому числівник. Проте все одно "чверть" - це ЩО?, тому іменник (ПРАВИЛЬНА ВІДПОВІДЬ У ТЕСТАХ - ІМЕННИК). Я вчитель і не боюся ані помилятися, ані вчитися, тому звернулася до правопису й чинних підручників (думаю, багато хто зробив так само). Варіанти наступні. 1. Правопис. У правописі (уже старому, правда, але ми до ЗНО готувалися за цим варіантом) у параграфі 72 "Дробові числівники" зазначено: "Половина (1/2), третина (1/3), чверть (1/4) відмінюються як

Українська література для 5 класу НУШ (підручник, матеріали до нього)

Для зручності зібрано матеріали для 5-го класу (українська література): Підручник (електронна версія) Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін Календарно-тематичне планування Календарне планування для завантаження в електронний журнал («Єдина школа») від Світлани Дячо к Картки "Паспорти творів" (додаток до підручника для 5-го класу) Плани-конспекти  Розробки уроків (1 частина) Діагностувальні к онтрольні роботи  (перегляд) Діагностувальні  роботи  для формувального та поточного оцінювання (перегляд) Робочий зошит Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА СЛУХАТИ! Придбати матеріали можна тут: Українська література : підручник для 5 класу НУШ Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для контрольного оцінювання. 5 клас Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для формувального та поточного оцінювання. 5 клас Зошит для робіт з української

7 клас. Українська література (методичний супровід)

  Навчальний рік 2024 / 2025 Підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Автори: Олеся Калинич, Світлана Дячок. За редакцією проф. Юрія Ковбасенка М одельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи» (авт.: Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, О. А. Слижук, І. А. Тригуб) Навчальна програма української літератури (відповідно до змін, зазначених у додатку 6 Типової освітньої програми+ особливості оцінювання у 2024/2025 н.р.) (автор Світлана Дячок) Календарно-тематичне планування (оновлене відповідно до вимог щодо оцінювання) (автор Світлана Дячок) Календарно-тематичне планування для завантаження на платформу "Єдина школа" (електронний журнал) (автор Світлана Дячок) Діагностувальне оцінювання (зразок) Зошит для формувального та поточного оцінювання Зошит для контрольного оцінювання Літературні диктанти Паспорти творів Конспекти уроків Зразок (буде додано поступово, також їх можна завантажити на сайті вид