З 1 вересня 2027 року учні здобуватимуть освіту не в ЗЗСО з 1 по 11 клас, а в ліцеях - професійних та академічних (10-12 класи).
Сьогодні ще навколо проєктів щодо змін до ЗУ "Про повну загальну середню освіту" точаться дискусії, водночас Міністерство освіти і науки України запропонувало для громадського обговорення проєкт Типової освітньої програми для 10–12 класів закладів загальної середньої освіти, які забезпечують здобуття профільної середньої освіти за академічним спрямуванням, розроблений відповідно до Плану заходів на 2017 – 2029 роки із запровадження Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти.
До речі, Типова освітня програма також ґрунтується на 10-12 класах (групах) на паралелі.
Ось кілька аспектів, які пропонує Типова освітня програма (проєкт):
Одна освітня програма - кілька навчальних планів водночас. Освітня програма академічного ліцею може містити кілька навчальних планів, кожен із яких відповідає певному профілю (і, відповідно, кластеру). Для цього академічний ліцей:
- обирає для кожного профілю відповідний типовий навчальний план;
- формує в межах освітньої програми академічного ліцею окремі навчальні плани на основі кожного з обраних типових планів;
- в освітній програмі зазначає, що в академічному ліцеї наявні профілі за різними кластерами, і тому застосовуються відповідні варіанти типових навчальних планів.
Розподіл годин (предметів, курсів). Розподіл навчального навантаження здійснено за освітніми галузями та роками навчання. Кількість навчальних годин за освітніми галузями й роками навчання визначено відповідно до базових навчальних планів (додаток 23 Державного стандарту) для:
- обовʼязкових освітніх компонентів, спільних для всіх профілів;
- обовʼязкових освітніх компонентів за обраним профілем відповідно до освітніх галузей (навчальних предметів / інтегрованих курсів / міжгалузевих інтегрованих курсів / проведення індивідуальних консультацій, групових занять та проєктної діяльності);
- вибіркових освітніх компонентів, що фінансуються з державного бюджету (навчальних предметів, інтегрованих курсів, міжгалузевих інтегрованих курсів; без урахування поділу на групи).
10 клас. Кількість годин для обов’язкових освітніх компонентів у першому семестрі 10 класу є однаковою для всіх кластерів.
Здобувачі освіти можуть змінювати профіль навчання в будь-який час упродовж 10 року навчання, але не пізніше ніж після завершення профільно-адаптаційного циклу.
Академічний ліцей визначає перелік навчальних предметів та/або інтегрованих курсів для реалізації кожної освітньої галузі, зокрема перелік предметів та/або інтегрованих курсів за обраним профілем, а також предмети / курси вибіркового освітнього компонента з урахуванням освітніх потреб здобувачів освіти, що відображає в навчальному плані освітньої програми академічного ліцею.
Профілі. Академічні ліцеї формують профілі навчання в межах трьох кластерів:
- мовно-літературний кластер (зокрема профілі з поглибленим вивченням української мови та літератури, профілі з поглибленим вивченням іноземної мови);
- соціально-гуманітарний кластер (зокрема профілі з поглибленим вивченням історії та громадянської освіти, профілі з поглибленим вивченням географії та іноземної мови);
- STEM кластер (зокрема профілі з поглибленим вивченням хімії та біології, профілі з поглибленим вивченням математики та фізики, профілі з поглибленим вивченням інформатики, математики, технологій).
Також академічний ліцей може формувати:
- моногалузеві профілі, що зосереджуються на поглибленому вивченні навчальних предметів / курсів однієї освітньої галузі (наприклад, математичний профіль у STEM кластері);
- багатогалузеві профілі, що поєднують поглиблене вивчення навчальних предметів / курсів з різних галузей (наприклад, профіль із поглибленим вивченням географії та іноземної мови в межах соціально-гуманітарного кластера, що інтегрує природничу та мовно-літературну освітні галузі).
Не постійні класи, а змінні групи. Для реалізації індивідуальних освітніх потреб здобувачів освіти рекомендовано формувати змінні групи для вивчення окремих навчальних предметів / курсів. Такі групи можуть обʼєднувати здобувачів освіти з різних класів та різних профілів навчання.
З метою належної організації освітнього процесу в академічних ліцеях формуються класи та/або групи, зокрема спеціальні, інклюзивні, з дистанційною, вечірньою формою здобуття освіти, з навчанням мовою корінного народу чи національної меншини України поряд із державною мовою.
____________
Зауваження та пропозиції до зазначеного проєкту приймають до 30 квітня 2025 року на електронну адресу: roman.hladkovskyi@mon.gov.ua.
Звіт буде розміщено на офіційному вебсайті Міністерства освіти і науки України не пізніше ніж через два тижні після прийняття рішень за результатами обговорення.
Коментарі