Перейти до основного вмісту

Про "підручник", "тести", "правила", "директора" й 6-В :)

     
    Гортаючи стрічку у фейсбуці, натрапила на дуже приємний допис :) .
     Одне інтернет-видання пише про Олесю Калинич як про вчительку, яка не ставить поганих оцінок у п'ятницю і створює з учнями підручник :). Розумію, що замітка написана на основі моїх публікацій про 6-В, але хотілося б дещо уточнити. 
    По-перше, я зовсім не ідеальна вчителька й мої діти отримують різні бали; ні дні тижня, ні погода на оцінки не впливають.
    По-друге, так, у шостому класі ми трохи експериментуємо з формою навчання. Але я не вчитель-новатор і не винайшла жодної нової методики. Усе дуже просто. У шостому класі українська мова чотири рази на тиждень, тож можу дозволити собі розкіш час від часу трохи погратися. Та й насправді ніякі це не ігри, а звичайна робота, але трохи в іншому форматі, бо деякі традиційні види робіт подаємо інакше. Про це детальніше.

   Фронтальне опитування замінюємо на вікторину. Удома учні готують запитання для класу, добирають відповіді. Оскільки діти знають, що оцінок не буде, не намагаються схитрувати - дізнатися запитання наперед. Отже, маємо банк запитань - це речення, записані на смужках паперу. Вікторину проводимо залежно від бажання: витягуємо смужку з заплющеними очима, або дуже швидко роздаємо, або вибираємо "доповідача" кинувши в нього м'ячик, або називаємо числа тощо.

  •   Відповіді біля дошки. Насправді відповідати біля дошки одному й нудно, і самотньо, а часом (особливо якщо нічого не вчив) і страшно :) . У п'ятницю (передостанній урок - додому) до дошки можна йти з асистентом-консультантом - учнем, який допоможе проаналізувати речення, визначити частини мови, написати слова правильно. Суть у тому, що асистент має право підказувати своєму "директорові", але перед класом виступати не може. Тому помічникові замало виконати завдання самому, бо його завдання ускладнене - навчити свого "директора" :). "Директора" до дошки викликає вчитель, а от асистента обирає вже учень :) . 
  • Підручник. Зрозуміло, що в нашому випадку слово "підручник" не має нічого спільного з академічним виданням. Наш "підручник" - це поки що гарно оздоблені сторінки, які ми заповнюємо матеріалом - тестами й "правилами".
Як створюємо тести. Працюємо в групі (троє-четверо учнів) чи в парі. 
Спосіб перший. Класом придумовуємо запитання, а варіанти відповідей (А, Б, В, Г) добираємо самостійно.
Спосіб другий. Варіанти відповідей - це речення чи слова із вправи справжнього підручника. А завдання придумовують учні так, щоб "тест" можна розв'язати. Наприклад, підкреслюємо прикметники відповідно до синтаксичної ролі й бачимо, що в одному реченні прикметник виступає присудком, тому  завдання формулюємо так: Виберіть варіант, у якому означення виступає присудком. 
Виходить, що ми не просто написали вправу, а створили тест - сторінку для власного "підручника", але, що дуже важливо, час витратили як на традиційну вправу.
Апробація. Коли тест готовий, даємо його розв'язати іншій групі, щоб з'ясувати, чи все продумано правильно.
Фінальний етап - переписуємо завдання в "підручник", обов'язково вказуємо авторів тесту (щоб бути знаменитим) :)

Як створюємо правила. Звичайно, щоб написати власне новаторське правило, треба спочатку вивчити традиційне й уміти його застосовувати :). Наші "правила" - це пояснення "своїми словами" правопису того чи іншого слова. Дуже важливо, щоб "правило" було коротке й зрозуміле - хто ж любить учити довге? :).
Наприклад, "правило" про правопис складних прикметників разом має приблизно таке формулювання: "Не знаєте, як писати кислолимонний? Уявіть собі цей фрукт. Що ви бачите? Два різні фрукти - один кислий, другий лимон? Чи один - кислий лимон? Так от, ви бачите одне поняття, тому пишіть складний прикметник разом". Звичайно, "правила" складаються в групі, а за потреби діти консультуються з учителем.
Апробація. "Правило" проходить апробацію, за потреби редагується й переписується в "підручник".

Рецензія. Будь-який підручник мусить прочитати рецензент. Тести шестикласників пропоную розв'язати десятикласникам :). Думаєте, старшокласники знехтують такою роботою? Зовсім ні :) , більше того, навіть на сторінках майбутньої книги пишуть подяки "науковцям" :).

Результат. Час. За часом на такі форми роботи витрачаємо стільки хвилин, як і на традиційне розв'язування вправ чи фронтального опитування. 
Емоції. Знімаємо стрес, напругу й переживання. 
Знання. Нарешті починаємо самостійно розв'язувати тести правильно й розуміти прочитане. У нас іще багато проблем, але краще вирішувати їх повільно, ніж ніяк :).
Фото. Діти хочуть слави. Їм приємно, що про них пишуть у блозі, бо почуваються важливими й потрібними. Світлини у нас не круті, не яскраві й не конкурентно спроможні, а парти розташовані традиційно. Але хіба це головне? :)

P.S. Звичайно, якщо відсіяти поняття "тести", "підручник", "правило", "директор", асистент" чи "консультант", "вікторина", то особливо нічого не зміниться. Для вчителя (тому й кажу, що нічого нового не роблю). А для дітей?

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорож...

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо ...

5 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Оновлено для 2025/ 2026 навчального року 1️⃣ Підручник (електронна версія) 2️⃣Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3️⃣Календарно-тематичне планування (авторка Світлана Дячок): 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень 4️⃣ Літературні диктанти 5️⃣ Паспорти творів (оновлено) 6️⃣ Розробки уроків (1 частина) 7️⃣Комплексні підсумкові роботи (за групами результатів) (буде додано згодом). 8️⃣ Зошит для робіт з української літератури для 5 класу Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА  СЛУХАТИ!  Методичний супровід підручника в 2024 / 2025-му н. р.

Назад у майбутнє, або Чому мовно-літературна освіта досі озирається (громадське обговорення концептуальних засад освітніх галузей)

Напевно, немає жодного вчителя літератури, який би не визнавав: неможливо якісно опрацювати за рік десятки текстів (а серед них - і повісті, і романи) - і це лише з української літератури. Приблизно стільки - із зарубіжної. Це без текстів, що стосуються інших навчальних предметів. На тему перевантаження програм дискутують давно і багато - принаймні за мій педстаж (а це понад 20 років) точно. Подібне стосується і курсу української мови. Колись на запитання, навіщо знати всі види обставин, жартома відповіла учням: «Будете знати, що таке обставини місця, часу й причини, - у житті не заблукаєте». Минуло двадцять років - і мушу визнати: ми все ж трохи заблукали. Зокрема, у лабіринті мовних термінів, вивчених напам’ять, і в літературознавчій теорії. Власне, в ідеалі терміни мали б допомогти зрозуміти тексти, а натомість зробили літературу схожою на вправу зі зразковими відповідями.  То що ж робити? Перше  - усвідомити, що навчання - не про стандарт, програму й  підручник, а про...

Проєкт ЗУ. Додаток "Мрія"

 На сайті Верховної Ради України зареєстровано  ПРОЕКТ Закону України  «Про внесення змін до Закону України «Про освіту»щодо використання в освітньому процесі освітнього мобільногододатку «Мрія», а також використання е-документа про освіту» Додаток Мрія є інформаційно-комунікаційною системою, завданнями якої є:   1) забезпечення користувачів інформацією про освітній процес;   2) забезпечення комунікації та взаємодії між учасниками освітнього процесу;  3) формування засобами додатка Мрія електронних відображень інформації, що міститься в документах, які можуть пред’являтися (надаватися) через додаток Мрія, та відображення іншої інформації, що може бути отримана з національних електронних інформаційних ресурсів, інших інформаційно комунікаційних систем, єдиних інформаційних систем та систем електронного документообігу;   4) обробка (збирання, реєстрація, накопичення, зберігання, адаптування, зміна, поновлення, використання і пошире...

6 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Матеріали для використання у 2025 / 2026 навчальному році 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3.Календарно-тематичне планування 1 год на тиждень 1.5 год на тиждень 2 год на тиждень 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів)   7.Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів) (покликання буде додано невдовзі, стежте за оновленнями).  8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита -  поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти урокі...

8 клас. Українська література (методичний супровід)

2024 / 2025 навчальний рік Апробація (оновлено 25.11.2024) Для вчителів, які апробують посібник української літератури для 8 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка).  Цю сторінку будемо оновлювати поступово. Українська література. Посібник для 8 класу (частина 1) Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка) Модельна програма Навчальна програма Календарно-тематичне планування  (Світлана Дячок) Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Комплексні підсумкові роботи Завдання КПР (семестр 1, усі розділи) Відповіді КПР (семестр 1, усі розділи) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри)

Літературні диктанти для 6 класу

Новинка Літературні диктанти   - один із безкоштовних методичних додатків до підручника української літератури для 6 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за ред. проф. Юрія Ковбасенка) у формі таблиць.  Літературні диктанти у формі гри «Так / ні» дозволяють швидко зорієнтуватися, наскільки уважно учні прочитали той чи той текст. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Завдання можна використовувати для формувального оцінювання (бліц-опитування, для самооцінювання, для оцінювання в парі тощо). Відповіді подано за QR -кодом (з відповідними виправленнями, якщо твердження помилкове). Літературні диктанти можна переглянути та завантажити тут  (безкоштовно).

10-11 класи: оновлено Типову освітню програму

  Наказ МОН України № 890 від 20 червня 2025 року вносить зміни до Типових освітніх програм для 10–11 класів, затверджених ще у 2018 році. Фактично з аклади освіти отримали більше автономії у формуванні курсів за вибором учнів, зокрема: курси за інтересами; міжгалузеві інтегровані курси; спецкурси на основі модельних або авторських програм. Оновлено й вимоги до вивчення окремих предметів: історії України та Всесвітньої історії — можлива інтеграція; громадянської освіти — акцент на критичне мислення, права людини; інформатики — з урахуванням цифрової трансформації освіти; математики — більше варіантів для профільного поглиблення. Заклади можуть створювати змішані або міжкласні групи для опанування предметів варіативного компонента. Освітня програма може включати модулі та короткострокові курси. Структура освітньої програми у 10–11 класах максимально наближена до нової профільної моделі, яка стартує у 2027 році. Ось порівняльна таблиця основних змін у Типовій освітній п...