Наказ МОН України № 890 від 20 червня 2025 року вносить зміни до Типових освітніх програм для 10–11 класів, затверджених ще у 2018 році. Фактично заклади освіти отримали більше автономії у формуванні курсів за вибором учнів, зокрема:
- курси за інтересами;
- міжгалузеві інтегровані курси;
- спецкурси на основі модельних або авторських програм.
Оновлено й вимоги до вивчення окремих предметів:
- історії України та Всесвітньої історії — можлива інтеграція;
- громадянської освіти — акцент на критичне мислення, права людини;
- інформатики — з урахуванням цифрової трансформації освіти;
- математики — більше варіантів для профільного поглиблення.
- Заклади можуть створювати змішані або міжкласні групи для опанування предметів варіативного компонента.
- Освітня програма може включати модулі та короткострокові курси.
- Структура освітньої програми у 10–11 класах максимально наближена до нової профільної моделі, яка стартує у 2027 році.
Ось порівняльна таблиця основних змін у Типовій освітній програмі для 10–11 класів згідно з Наказом МОН № 890 від 20 червня 2025 року, у порівнянні з попередньою редакцією програми 2018 року.
Типова освітня програма для 10–11 класів
Критерій |
Редакція 2018 року |
Редакція 2025 року (Наказ № 890) |
Тип програми |
Поділ на інваріантну та варіативну складові |
Збережено, але з гнучкішим розподілом і правом інтегрувати міжгалузеві курси |
Назви освітніх галузей |
Частково застарілі назви (наприклад, «Математика», «Природознавство») |
Уніфіковано відповідно до НУШ (наприклад, «Математична», «Природнича» освітня галузь) |
Предмети за вибором учнів |
Вибір обмежений; найчастіше — другі іноземні мови або спецкурси |
Розширено: будь-які курси за інтересами, інтегровані модулі, проєктна діяльність |
Інтеграція предметів |
Можлива лише частково, через варіативну складову |
Дозволено інтегрувати: історію України і всесвітню, предмети з природничої галузі |
Форма реалізації програми |
Переважно класно-урочна |
Дозволено змішане навчання, модульне, короткострокові курси, міжкласні групи |
Профільність навчання |
Лише профілі: академічний, технологічний, філологічний тощо |
Орієнтація на майбутню трирічну профільну школу, гнучка структура |
Оцінювання результатів |
Переважно предметне, за знаннями |
Орієнтовано на компетентнісне оцінювання за очікуваними результатами навчання |
Годинне навантаження |
Фіксоване (до 33 год/тиждень у 10 кл., 34 – у 11 кл.) |
Залишається в межах санітарних норм, є гнучкість у розподілі варіативного компоненту |
Упровадження НУШ‑елементів |
Не інтегровані |
Частково впроваджені принципи НУШ: інтеграція, рефлексія, міжпредметні зв’язки |
Громадянська освіта |
10 клас — окремий курс |
Акцентовано на практичному громадянстві, правах людини, соціальній відповідальності |
Інформатика |
Без змін, переважно теоретична |
Рекомендовано доповнювати цифровою грамотністю, ІКТ-проєктами |
Право закладу змінювати розклад |
Обмежене |
Надається автономія: створення змішаних і міжкласних груп, модульність навчання |
Форма подання програми |
Таблиці з фіксованими предметами та годинами |
Додано пояснювальну записку, можливість адаптації змісту під потреби конкретного ЗЗСО |
Місце мови меншин/інклюзії |
Слабо прописано |
Програма передбачає реалізацію освітніх потреб учнів мовами меншин, з інклюзивними умовами |
Таким чином, наказ № 890 (2025) вносить осучаснення та адаптацію програми 10–11 класів до принципів НУШ і підготовки до профільної 12-річної школи. Він не скасовує програму 2018 року, а оновлює її.
Цікавою є й порівняльна таблиця навчальних планів 10–11 класів за базовою типовою освітньою програмою 2018 року та оновленою програмою 2025 року (Наказ № 890).
Навчальні плани 10–11 класів: 2018 та 2025
Параметр / Предмет |
2018–2024 (Типова програма) |
2025 (оновлений Наказ № 890) |
Базові предмети (10 кл.) |
27 год/тиждень (або 29 для мов нацменшин) |
27–29 год/тиждень, плюс можливість коригування за варіативною складовою () |
Базові предмети (11 кл.) |
26 год (28 для мов нацменшин) () |
26–28 год, із гнучкістю у розподілі годин () |
Максимум навантаження |
33 год + до 5 год варіативних (38 фінансується) () |
Збережено 38 год/тиж, варіативна складова – гнучка, до 8,5 год/тиж () |
Українська мова / література |
2+2 год у 10 класі; 2+2 у 11 класі () |
Без змін у нормі, але можливе поглиблення в межах профільного блоку |
Історія України / Всесвітня історія |
1,5 + 1 (10 кл); 1,5 + 1 (11 кл) () |
Інтеграція курсів дозволяє гнучкий розподіл годин між історіями |
Громадянська освіта |
2 год у 10 класі; у 11 — відсутнє () |
Акцент на проєктному вивченні, права людини; може бути профільним або варіативним |
Математика |
3 год об’єднано (10кл) та 3 год у 11 кл () |
За профільного рівня — можливе поглиблене вивчення з додатковими годинами |
Природничі (біологія, фізика, хімія) |
Приблизно 2–4 год (10 кл); 2–4 год (11кл) () |
Інтегровані STEM-кластери з трансфером годин на профільні дисципліни |
Інформатика, технології, мистецтво (вибірково‑обов’язкові) |
3 год кожного року () |
Збільшені можливості для ІКТ-проектів і вибору додаткових курсів |
Додаткові / профільні години |
До 8 (10 кл) / 9 (11 кл) год () |
Гнучкий варіативний компонент до 8,5 год/тиж; можливість адаптації під профіль |
Профільне навчання |
В основному для 11 класу; обмежено |
Новий підхід: старт у 10 класі адаптаційною фазою з вибором профілю; 11 клас — поглиблений |
Групи та варіативність |
Обмежена можливість міжкласних груп |
Чітко дозволено міжкласні, змінні групи, модулі, авторські курси |
Оцінювання |
Переважно предметно-орієнтоване |
Компетентнісний підхід для оцінювання знань і навичок |
Інклюзивність і мови нацменшин |
Прописано, але обмежено |
Активна підтримка; можливість варіативних курсів мов меншин |
3.До майбутнього розрахунку освітньої субвенції з 1 вересня 2025 року буде враховано кількість учнів комунальних і приватних закладів загальної середньої освіти з кількістю учнів 45 осіб і більше (до 45 осіб можуть фінансувати місцеві бюджети). Це рішення не стосується початкових і спеціальних шкіл.
Типова освітня програма. 10-12 класи
Таблиці створено з використанням ШІ.
Коментарі