Перейти до основного вмісту

10-11 класи: оновлено Типову освітню програму

 Наказ МОН України № 890 від 20 червня 2025 року вносить зміни до Типових освітніх програм для 10–11 класів, затверджених ще у 2018 році. Фактично заклади освіти отримали більше автономії у формуванні курсів за вибором учнів, зокрема:

    • курси за інтересами;
    • міжгалузеві інтегровані курси;
    • спецкурси на основі модельних або авторських програм.

Оновлено й вимоги до вивчення окремих предметів:

    • історії України та Всесвітньої історії — можлива інтеграція;
    • громадянської освіти — акцент на критичне мислення, права людини;
    • інформатики — з урахуванням цифрової трансформації освіти;
    • математики — більше варіантів для профільного поглиблення.
  • Заклади можуть створювати змішані або міжкласні групи для опанування предметів варіативного компонента.
  • Освітня програма може включати модулі та короткострокові курси.
  • Структура освітньої програми у 10–11 класах максимально наближена до нової профільної моделі, яка стартує у 2027 році.

Ось порівняльна таблиця основних змін у Типовій освітній програмі для 10–11 класів згідно з Наказом МОН № 890 від 20 червня 2025 року, у порівнянні з попередньою редакцією програми 2018 року. 

 Типова освітня програма для 10–11 класів


Критерій

Редакція 2018 року

Редакція 2025 року (Наказ № 890)

Тип програми

Поділ на інваріантну та варіативну складові

Збережено, але з гнучкішим розподілом і правом інтегрувати міжгалузеві курси

Назви освітніх галузей

Частково застарілі назви (наприклад, «Математика», «Природознавство»)

Уніфіковано відповідно до НУШ (наприклад, «Математична», «Природнича» освітня галузь)

Предмети за вибором учнів

Вибір обмежений; найчастіше — другі іноземні мови або спецкурси

Розширено: будь-які курси за інтересами, інтегровані модулі, проєктна діяльність

Інтеграція предметів

Можлива лише частково, через варіативну складову

Дозволено інтегрувати: історію України і всесвітню, предмети з природничої галузі

Форма реалізації програми

Переважно класно-урочна

Дозволено змішане навчання, модульне, короткострокові курси, міжкласні групи

Профільність навчання

Лише профілі: академічний, технологічний, філологічний тощо

Орієнтація на майбутню трирічну профільну школу, гнучка структура

Оцінювання результатів

Переважно предметне, за знаннями

Орієнтовано на компетентнісне оцінювання за очікуваними результатами навчання

Годинне навантаження

Фіксоване (до 33 год/тиждень у 10 кл., 34 – у 11 кл.)

Залишається в межах санітарних норм, є гнучкість у розподілі варіативного компоненту

Упровадження НУШ‑елементів

Не інтегровані

Частково впроваджені принципи НУШ: інтеграція, рефлексія, міжпредметні зв’язки

Громадянська освіта

10 клас — окремий курс

Акцентовано на практичному громадянстві, правах людини, соціальній відповідальності

Інформатика

Без змін, переважно теоретична

Рекомендовано доповнювати цифровою грамотністю, ІКТ-проєктами

Право закладу змінювати розклад

Обмежене

Надається автономія: створення змішаних і міжкласних груп, модульність навчання

Форма подання програми

Таблиці з фіксованими предметами та годинами

Додано пояснювальну записку, можливість адаптації змісту під потреби конкретного ЗЗСО

Місце мови меншин/інклюзії

Слабо прописано

Програма передбачає реалізацію освітніх потреб учнів мовами меншин, з інклюзивними умовами


Таким чином, наказ № 890 (2025) вносить осучаснення та адаптацію програми 10–11 класів до принципів НУШ і підготовки до профільної 12-річної школи. Він не скасовує програму 2018 року, а оновлює її.

Цікавою є й порівняльна таблиця навчальних планів 10–11 класів за базовою типовою освітньою програмою 2018 року та оновленою програмою 2025 року (Наказ № 890).

 Навчальні плани 10–11 класів: 2018 та 2025


Параметр / Предмет

2018–2024 (Типова програма)

2025 (оновлений Наказ № 890)

Базові предмети (10 кл.)

27 год/тиждень (або 29 для мов нацменшин) 

27–29 год/тиждень, плюс можливість коригування за варіативною складовою ()

Базові предмети (11 кл.)

26 год (28 для мов нацменшин) ()

26–28 год, із гнучкістю у розподілі годин ()

Максимум навантаження

33 год + до 5 год варіативних (38 фінансується) ()

Збережено 38 год/тиж, варіативна складова – гнучка, до 8,5 год/тиж ()

Українська мова / література

2+2 год у 10 класі; 2+2 у 11 класі ()

Без змін у нормі, але можливе поглиблення в межах профільного блоку

Історія України / Всесвітня історія

1,5 + 1 (10 кл); 1,5 + 1 (11 кл) ()

Інтеграція курсів дозволяє гнучкий розподіл годин між історіями

Громадянська освіта

2 год у 10 класі; у 11 — відсутнє ()

Акцент на проєктному вивченні, права людини; може бути профільним або варіативним

Математика

3 год об’єднано (10кл) та 3 год у 11 кл ()

За профільного рівня — можливе поглиблене вивчення з додатковими годинами

Природничі (біологія, фізика, хімія)

Приблизно 2–4 год (10 кл); 2–4 год (11кл) ()

Інтегровані STEM-кластери з трансфером годин на профільні дисципліни

Інформатика, технології, мистецтво (вибірково‑обов’язкові)

3 год кожного року ()

Збільшені можливості для ІКТ-проектів і вибору додаткових курсів

Додаткові / профільні години

До 8 (10 кл) / 9 (11 кл) год ()

Гнучкий варіативний компонент до 8,5 год/тиж; можливість адаптації під профіль

Профільне навчання

В основному для 11 класу; обмежено

Новий підхід: старт у 10 класі адаптаційною фазою з вибором профілю; 11 клас — поглиблений

Групи та варіативність

Обмежена можливість міжкласних груп

Чітко дозволено міжкласні, змінні групи, модулі, авторські курси

Оцінювання

Переважно предметно-орієнтоване

Компетентнісний підхід для оцінювання знань і навичок

Інклюзивність і мови нацменшин

Прописано, але обмежено

Активна підтримка; можливість варіативних курсів мов меншин

Водночас, акцентуючи на гнучкості оновленої Типової освітньої програми (курси, факультативи тощо), варто зазначити й спроможність засновників здійснювати оплату праці педпрацівників:


2.Розподіл субвенції в 2025 році здійснено тільки по серпень 2025 року. Для розрахунку освітньої субвенції на січень–серпень 2025 року використано дані про кількість учнів усіх типів закладів загальної середньої освіти на 1 листопада 2024 року.

3.До майбутнього розрахунку освітньої субвенції з 1 вересня 2025 року буде враховано кількість учнів комунальних і приватних закладів загальної середньої освіти з кількістю учнів 45 осіб і більше (до 45 осіб можуть фінансувати місцеві бюджети). Це рішення не стосується початкових і спеціальних шкіл.


Типова освітня програма. 10-12 класи 

Таблиці створено з використанням ШІ.






Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорож...

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

6 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Матеріали для використання у 2025 / 2026 навчальному році 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3.Календарно-тематичне планування 1 год на тиждень 1.5 год на тиждень 2 год на тиждень 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів)   7.Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів) (покликання буде додано невдовзі, стежте за оновленнями).  8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита -  поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти урокі...

7 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Навчальний рік 2025 / 2026 Підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Автори: Олеся Калинич, Світлана Дячок. За редакцією проф. Юрія Ковбасенка М одельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи»  (авт.: Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, О. А. Слижук, І. А. Тригуб) Навчальна програма української літератури (2 год)  (автор Світлана Дячок) Календарно-тематичне планування: 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів) (буде додано згодом) Діагностувальне оцінювання  (зразок) Зошит для формувального та поточного оцінювання Літературні диктанти Паспорти творів Конспекти уроків 6 клас 5 клас

5 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Оновлено для 2025/ 2026 навчального року 1️⃣ Підручник (електронна версія) 2️⃣Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3️⃣Календарно-тематичне планування (авторка Світлана Дячок): 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень 4️⃣ Літературні диктанти 5️⃣ Паспорти творів (оновлено) 6️⃣ Розробки уроків (1 частина) 7️⃣Комплексні підсумкові роботи (за групами результатів) (буде додано згодом). 8️⃣ Зошит для робіт з української літератури для 5 класу Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА  СЛУХАТИ!  Методичний супровід підручника в 2024 / 2025-му н. р.

Літературні диктанти для 6 класу

Новинка Літературні диктанти   - один із безкоштовних методичних додатків до підручника української літератури для 6 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за ред. проф. Юрія Ковбасенка) у формі таблиць.  Літературні диктанти у формі гри «Так / ні» дозволяють швидко зорієнтуватися, наскільки уважно учні прочитали той чи той текст. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Завдання можна використовувати для формувального оцінювання (бліц-опитування, для самооцінювання, для оцінювання в парі тощо). Відповіді подано за QR -кодом (з відповідними виправленнями, якщо твердження помилкове). Літературні диктанти можна переглянути та завантажити тут  (безкоштовно).

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо ...

8 клас. Українська література (методичний супровід)

2024 / 2025 навчальний рік Апробація (оновлено 25.11.2024) Для вчителів, які апробують посібник української літератури для 8 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка).  Цю сторінку будемо оновлювати поступово. Українська література. Посібник для 8 класу (частина 1) Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка) Модельна програма Навчальна програма Календарно-тематичне планування  (Світлана Дячок) Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Комплексні підсумкові роботи Завдання КПР (семестр 1, усі розділи) Відповіді КПР (семестр 1, усі розділи) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри)

Назад у майбутнє, або Чому мовно-літературна освіта досі озирається (громадське обговорення концептуальних засад освітніх галузей)

Напевно, немає жодного вчителя літератури, який би не визнавав: неможливо якісно опрацювати за рік десятки текстів (а серед них - і повісті, і романи) - і це лише з української літератури. Приблизно стільки - із зарубіжної. Це без текстів, що стосуються інших навчальних предметів. На тему перевантаження програм дискутують давно і багато - принаймні за мій педстаж (а це понад 20 років) точно. Подібне стосується і курсу української мови. Колись на запитання, навіщо знати всі види обставин, жартома відповіла учням: «Будете знати, що таке обставини місця, часу й причини, - у житті не заблукаєте». Минуло двадцять років - і мушу визнати: ми все ж трохи заблукали. Зокрема, у лабіринті мовних термінів, вивчених напам’ять, і в літературознавчій теорії. Власне, в ідеалі терміни мали б допомогти зрозуміти тексти, а натомість зробили літературу схожою на вправу зі зразковими відповідями.  То що ж робити? Перше  - усвідомити, що навчання - не про стандарт, програму й  підручник, а про...