Перейти до основного вмісту

Державна служба якості освіти України. Завантаження

 
 20 березня 2018 року Київський національний університет імені Тараса Шевченка приймав гостей з усієї України - тут проведено стратегічну сесію Державної служби якості освіти (ДСЯО)  "Система забезпечення якості освіти. Завантаження". Програма була дуже цікавою й насиченою: час від 10.00 до 17.30 промайнув непомітно, а отже, цікаво.
  Закарпаття делегувало трьох учасників: Андріана Лукач, завідувач обласного методичного центру при департаменті освіти і науки Закарпатської облдержадміністрації; Оксана Гаяш,
завідувач ресурсного центру Закарпатського ІППО, та я, Олеся Калинич, учитель української мови та літератури Хустської гімназії-інтернату.

   Спробую дуже коротко (наскільки це можливо для філолога :) ) окреслити суть заходу.

Перша частина - пленарна.
 Павло Хобзей, заступник міністра освіти й науки України, наголошує: Закон про освіту дає свободу; зараз питання в іншому - скільки людей реально готові до свободи? Багато освітян воліють мати інструкцію дій, адже так менше відповідальності й завжди можна перекласти вину з себе на структури, які видали інструкцію. Державна служба якості освіти (ДСЯО) - інструмент, щоб перевірити, хто як користується свободою. Держінспекція (колишня) виконувала роль нагляду та контролю, ДСЯО ж матиме на меті не тільки виявляти недоліки, а й допомагати усунути їх. Від ДСЯО буде залежати рівень якості освіти країни.

Олександр Ляшенко, академік-секретар відділення загальної середньої освіти, підкреслює: не можна побудувати якісну освіту, якщо орієнтуватися тільки на роботу вчителя. Якщо учень не відчуватиме відповідальності за рівень своїх знань, освіта не буде якісною. Зараз у суспільстві багато дискусій з приводу навчання, та варто пам'ятати найголовніше: освіта виконує задоволення освітніх потреб УЧНІВ.

Руслан Гурак, Голова ДСЯО, зауважує, що робота ДСЯО залежатиме не стільки від Стандарту,  скільки від людей, які стануть експертами, від їхнього професіоналізму й порядності. Важливо, щоб стандарти ДСЯО не мали подвійного трактування, саме тому триває співпраця з Чехією, Португалією, Румунією і Шотландією. Пан Руслан представив дорожню карту розбудови ДСЯО, за якою передбачається
- утворити 25 територіальних органів;
- здійснити у 2018 році пілотування з розбудови 6 територіальних органів;
- підготувати експертів для територіальних органів Служби (протягом 2018 - 2019).

Дуже цікавим був виступ Ондржея Андриса, заступника Головного шкільного інспектора Чеської Республіки. Пан Одржей, ознайомлюючи з принципами роботи чеської шкільної інспекції, розповідає, що навчальний процес оцінюється й через онлайн-опитування (до речі, передбачається, що така форма роботи ДСЯО буде й у нас). Зараз не вдаватимуся до подробиць: про чеську шкільну інспекцію напишу згодом окремо, адже минулого року спілкувалася з учителькою з празької школи - так би мовити, є точка зору з іншого боку барикад.

Друга частина - це робота в групах. 
Усіх учасників стратегічної сесії поділили на 10 груп (в середньому по 10-12 у кожній групі): стратегія та процедури забезпечення якості повної загальної середньої освіти; забезпечення академічної доброчесності; оцінювання здобувачів освіти; оцінювання педагогічної (науково-педагогічної) діяльності; оцінювання управлінської діяльності керівників; забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу; забезпечення наявності інформаційних систем для ефективного управління закладом освіти; створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища; розробка та затвердження освітніх програм; управління освітою в умовах децентралізації.
   Групи були сформовані наперед. Я потрапила до групи, яка працювала над оцінюванням здобувачів освіти. Роботу в кожній команді вели фасилітатори (у нас - Павло Горбенко) та спеціаліст держслужби Алла Захарова. Не знаю, за яким принципом формувалися групи, але наша команда (і, як виявилося, кожна) спрацювалася зразу. Приємною для мене виявилася випадковість - у моїй групі опинився Микола Скиба, відомий освітній експерт. Також у нашій групі опинився Михайло Заремба, директор ЛНВК ім. В. Стуса - спеціалізованої школи І ступеня - гімназії міжнародних відносин та експерт руху EdCamp. Згодом до нас приєднався Андрій Осмоловський, генеральний директор Директорату дошкільної то шкільної освіти у Міністерстві освіти і науки України (якого раніше знала тільки через фейсбук). Дуже важливо, що члени групи різні в усьому: у посадах, званнях, у регіонах і навіть у віці.
  У дискусії народжувалися стандарти та критерії оцінювання здобувачів освіти - учнів, якщо говорити мовою вчителя. Усі ми зійшлися на тому, що оцінювати потрібно роботу учня в динаміці, пргресі, а не в статичному контрольному зрізі; у молодшій школі варто перейти на вербальне оцінювання; тестування - не єдиний показник оцінки, адже може виміряти певний рівень знань, а не, наприклад, компетентностей; важливо бачити, як учні працюють у команді, чи вміють розв'язувати проблеми; наскільки активні в житті школи та поза навчальним закладом тощо. Звичайно, за такий короткий час (здається, у нас було десь зо дві-три години (з перервою)) неможливо розробити стандарти й критерії, але закласти фундамент для подальшої роботи точно можна.
  Наступним етапом стала презентація роботи кожної групи - день, і справді, виявився дуже плідним.
  До речі, кожна команда заявила про бажання продовжити спілкування поза сесією.
  Звичайно, всі пропозиції будуть доопрацьовуватися, а згодом винесуться на громадське обговорення.

Підсумки підвів Руслан Гурак. В одній із груп голову ДСЯО запитали, чому треба творити Стандарт "із нуля" (а саме так і є); чому, наприклад, не можна взяти Стандарт певної країни й адаптувати під себе. Імпонує відповідь пана Руслана:  "Ми будемо творити продукт, який притаманний тільки нам, українцям, звичайно, урахувавши помилки іноземних колег". (Чи не Шевченкове "І чужому научайтесь, І свого не цурайтесь"? :) ).

Будемо сподіватися, що Державна служба якості освіти України стане органом, який підтримуватиме всіх учасників процесу; виявлятиме недоліки в роботі (як же без них?), але не каратиме, а допоможе усунути їх. Дуже хочеться вірити, що колись ДСЯО до шкіл запрошуватимуть і чекатимуть без остраху - у найкращому варіанті :) .

P.S. Учора був день знайомств. Але, як часто трапляється, координати губляться. Приємною виявилася ініціатива Михайла Заремби, який у вайбері створив групу нашої вчорашньої команди :). Отже, спілкування продовжується :).


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорож...

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо ...

5 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Оновлено для 2025/ 2026 навчального року 1️⃣ Підручник (електронна версія) 2️⃣Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3️⃣Календарно-тематичне планування (авторка Світлана Дячок): 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень 4️⃣ Літературні диктанти 5️⃣ Паспорти творів (оновлено) 6️⃣ Розробки уроків (1 частина) 7️⃣Комплексні підсумкові роботи (за групами результатів) (буде додано згодом). 8️⃣ Зошит для робіт з української літератури для 5 класу Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА  СЛУХАТИ!  Методичний супровід підручника в 2024 / 2025-му н. р.

Назад у майбутнє, або Чому мовно-літературна освіта досі озирається (громадське обговорення концептуальних засад освітніх галузей)

Напевно, немає жодного вчителя літератури, який би не визнавав: неможливо якісно опрацювати за рік десятки текстів (а серед них - і повісті, і романи) - і це лише з української літератури. Приблизно стільки - із зарубіжної. Це без текстів, що стосуються інших навчальних предметів. На тему перевантаження програм дискутують давно і багато - принаймні за мій педстаж (а це понад 20 років) точно. Подібне стосується і курсу української мови. Колись на запитання, навіщо знати всі види обставин, жартома відповіла учням: «Будете знати, що таке обставини місця, часу й причини, - у житті не заблукаєте». Минуло двадцять років - і мушу визнати: ми все ж трохи заблукали. Зокрема, у лабіринті мовних термінів, вивчених напам’ять, і в літературознавчій теорії. Власне, в ідеалі терміни мали б допомогти зрозуміти тексти, а натомість зробили літературу схожою на вправу зі зразковими відповідями.  То що ж робити? Перше  - усвідомити, що навчання - не про стандарт, програму й  підручник, а про...

Проєкт ЗУ. Додаток "Мрія"

 На сайті Верховної Ради України зареєстровано  ПРОЕКТ Закону України  «Про внесення змін до Закону України «Про освіту»щодо використання в освітньому процесі освітнього мобільногододатку «Мрія», а також використання е-документа про освіту» Додаток Мрія є інформаційно-комунікаційною системою, завданнями якої є:   1) забезпечення користувачів інформацією про освітній процес;   2) забезпечення комунікації та взаємодії між учасниками освітнього процесу;  3) формування засобами додатка Мрія електронних відображень інформації, що міститься в документах, які можуть пред’являтися (надаватися) через додаток Мрія, та відображення іншої інформації, що може бути отримана з національних електронних інформаційних ресурсів, інших інформаційно комунікаційних систем, єдиних інформаційних систем та систем електронного документообігу;   4) обробка (збирання, реєстрація, накопичення, зберігання, адаптування, зміна, поновлення, використання і пошире...

6 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Матеріали для використання у 2025 / 2026 навчальному році 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3.Календарно-тематичне планування 1 год на тиждень 1.5 год на тиждень 2 год на тиждень 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів)   7.Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів) (покликання буде додано невдовзі, стежте за оновленнями).  8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита -  поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти урокі...

8 клас. Українська література (методичний супровід)

2024 / 2025 навчальний рік Апробація (оновлено 25.11.2024) Для вчителів, які апробують посібник української літератури для 8 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка).  Цю сторінку будемо оновлювати поступово. Українська література. Посібник для 8 класу (частина 1) Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка) Модельна програма Навчальна програма Календарно-тематичне планування  (Світлана Дячок) Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Комплексні підсумкові роботи Завдання КПР (семестр 1, усі розділи) Відповіді КПР (семестр 1, усі розділи) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри)

Літературні диктанти для 6 класу

Новинка Літературні диктанти   - один із безкоштовних методичних додатків до підручника української літератури для 6 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за ред. проф. Юрія Ковбасенка) у формі таблиць.  Літературні диктанти у формі гри «Так / ні» дозволяють швидко зорієнтуватися, наскільки уважно учні прочитали той чи той текст. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Завдання можна використовувати для формувального оцінювання (бліц-опитування, для самооцінювання, для оцінювання в парі тощо). Відповіді подано за QR -кодом (з відповідними виправленнями, якщо твердження помилкове). Літературні диктанти можна переглянути та завантажити тут  (безкоштовно).

10-11 класи: оновлено Типову освітню програму

  Наказ МОН України № 890 від 20 червня 2025 року вносить зміни до Типових освітніх програм для 10–11 класів, затверджених ще у 2018 році. Фактично з аклади освіти отримали більше автономії у формуванні курсів за вибором учнів, зокрема: курси за інтересами; міжгалузеві інтегровані курси; спецкурси на основі модельних або авторських програм. Оновлено й вимоги до вивчення окремих предметів: історії України та Всесвітньої історії — можлива інтеграція; громадянської освіти — акцент на критичне мислення, права людини; інформатики — з урахуванням цифрової трансформації освіти; математики — більше варіантів для профільного поглиблення. Заклади можуть створювати змішані або міжкласні групи для опанування предметів варіативного компонента. Освітня програма може включати модулі та короткострокові курси. Структура освітньої програми у 10–11 класах максимально наближена до нової профільної моделі, яка стартує у 2027 році. Ось порівняльна таблиця основних змін у Типовій освітній п...