Перейти до основного вмісту

"Товста шкіра": про (не)користь конкуренції серед учителів

 
Спілкуюся з величезною кількістю колег. Умовно всіх нас можна поділити на дві групи: ті, для яких "робота заради життя", і ті, для яких "життя заради роботи".
Друга група - це вчителі, які працюють майже без відпочинку, фактично є на зв'язку 24/7. Про таких кажуть, що вони найкращі, ними захоплюються.  Такі вчителі живуть в умовах постійної конкуренції. Напевно, чим вища якість освіти в країні, тим більше "ідеальних" учителів?
  У книзі "Як навчають у Фінляндії" Тімоті Вокер (американський учитель, який працював у Гельсінській школі) розповідає про одну з найкращих систем освіти (минулого року вже писала про добробут учителя). Напевно, фінські вчителі постійно вдосконалюються, аби підвищити власну майстерність? Зовсім ні. Як не дивно, але у вільний час вони воліють займатися власними справами, а не робити значні інвестиції у професійне зростання (так-так, фінський учитель вихідні не витратить на майстер-класи чи перевірку зошитів; можливо тому, що в нього просто менше педагогічне навантаження?). 
   Тімоті Вокер підкреслює, що фінських учителів не переймає те, яке місце займають у рейтингу. Вони не сприймають колег як конкурентів - і це дозволяє їм співпрацювати.
  Фінську школу Тімоті Вокер порівнює з американською, де вчитель мусить рости до рівня майстра. Власне, стати майстром - не бути найкращим учителем. Навпаки, це означає визнання верховенства певної людини над іншими. 
  Серед фінських учителів нема так званих "мікропослужних списків". Американські ж колеги публікують у соцмережах (частина публічного резюме) списки певних "цифрових значків", які засвідчують проходження курсів, тренінгів. Здається, це позитивний жест визнання професійності педагога... однак останнім часом через доступність і розмаїття "цифрових значків" визнання достоїнств учителя перетворюється на своєрідну форму "позерства" (нічого не нагадує? :) ).
   Тімоті Вокер говорить про те, що ми повинні відійти від конкуренції, перестати бути кращими за інших учителів, натомість варто зосередитися на тому, щоб бути кращими для учнів.
  
 Водночас здорова конкуренція не шкідлива в жодній професії. Тільки серед українських учителів часто спостерігаємо не бажання конкурувати, а, навпаки, апатію й навіть агресію, неприйняття змін. 
  Чи винні в цьому самі вчителі? Нікого не захищаю, але є таке поняття, як професійна деформація (комплекс негативних змін у структурі особистості, що виникають під впливом змісту, організації та умов службової діяльності.Спочатку професійна деформація пов'язувалася з поширенням вироблених людиною професійних стереотипів — на інші сфери його життя, позапрофесійну поведінку (поведінку поза професією) і спілкування. Найімовірніше страждають представники професій типу «людина — людина»: працівники правоохоронних органів, військові, керівники, депутати, чиновники, соціальні працівники, юристи, педагоги, медики, продавці, самі психологи тощо).
У країнах з високим рівнем розвитку освітніх систем дуже добре розуміють цю проблему, тому після 15 років у професії вчитель має або змінити місце роботи, або взяти на рік творчу (оплачувану (!)) відпустку. 
  Чому? 
  Надзвичайно високе психологічне навантаження сприяє емоційному виснаженню. Навіть люди "сродної праці" потрапляють у пастку "конкурентозалежності": ми витрачаємо більше емоцій для того, щоб комусь щось довести, а не для того, щоб просто отримувати насолоду від того, що робимо. 
   Звісно, є багато способів, як уникати вигорання, але найбільш цікавою є порада фінських учителів - "мати товсту шкіру". 
Для цього можна виокремити декілька простих правил.
1. Робота - не все життя, а тільки його частина.
2. Критика вашої роботи - просто вказівка на помилки, які можна виправити. Помиляються абсолютно всі, навіть ті, які вас критикують. Якщо критика безпідставна, критикують не вас, а виказують власну некомпетентність.
3. Під час відпочинку потрібно відпочивати. Якщо для вас відпочинок читання, читайте. Якщо для вас відпочинок не згадувати про школу, не згадуйте.
4. Людина - дуже вразливе створіння, тому "товста шкіра" потрібна для того, щоб не дозволити згоріти тим емоціям, які роблять нас щасливими поза роботою.
Будьте щасливими. Щасливий учитель - це і є найкращий :)


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорож...

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо ...

5 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Оновлено для 2025/ 2026 навчального року 1️⃣ Підручник (електронна версія) 2️⃣Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3️⃣Календарно-тематичне планування (авторка Світлана Дячок): 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень 4️⃣ Літературні диктанти 5️⃣ Паспорти творів (оновлено) 6️⃣ Розробки уроків (1 частина) 7️⃣Комплексні підсумкові роботи (за групами результатів) (буде додано згодом). 8️⃣ Зошит для робіт з української літератури для 5 класу Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА  СЛУХАТИ!  Методичний супровід підручника в 2024 / 2025-му н. р.

Назад у майбутнє, або Чому мовно-літературна освіта досі озирається (громадське обговорення концептуальних засад освітніх галузей)

Напевно, немає жодного вчителя літератури, який би не визнавав: неможливо якісно опрацювати за рік десятки текстів (а серед них - і повісті, і романи) - і це лише з української літератури. Приблизно стільки - із зарубіжної. Це без текстів, що стосуються інших навчальних предметів. На тему перевантаження програм дискутують давно і багато - принаймні за мій педстаж (а це понад 20 років) точно. Подібне стосується і курсу української мови. Колись на запитання, навіщо знати всі види обставин, жартома відповіла учням: «Будете знати, що таке обставини місця, часу й причини, - у житті не заблукаєте». Минуло двадцять років - і мушу визнати: ми все ж трохи заблукали. Зокрема, у лабіринті мовних термінів, вивчених напам’ять, і в літературознавчій теорії. Власне, в ідеалі терміни мали б допомогти зрозуміти тексти, а натомість зробили літературу схожою на вправу зі зразковими відповідями.  То що ж робити? Перше  - усвідомити, що навчання - не про стандарт, програму й  підручник, а про...

6 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Матеріали для використання у 2025 / 2026 навчальному році 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3.Календарно-тематичне планування 1 год на тиждень 1.5 год на тиждень 2 год на тиждень 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів)   7.Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів) (покликання буде додано невдовзі, стежте за оновленнями).  8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита -  поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти урокі...

Проєкт ЗУ. Додаток "Мрія"

 На сайті Верховної Ради України зареєстровано  ПРОЕКТ Закону України  «Про внесення змін до Закону України «Про освіту»щодо використання в освітньому процесі освітнього мобільногододатку «Мрія», а також використання е-документа про освіту» Додаток Мрія є інформаційно-комунікаційною системою, завданнями якої є:   1) забезпечення користувачів інформацією про освітній процес;   2) забезпечення комунікації та взаємодії між учасниками освітнього процесу;  3) формування засобами додатка Мрія електронних відображень інформації, що міститься в документах, які можуть пред’являтися (надаватися) через додаток Мрія, та відображення іншої інформації, що може бути отримана з національних електронних інформаційних ресурсів, інших інформаційно комунікаційних систем, єдиних інформаційних систем та систем електронного документообігу;   4) обробка (збирання, реєстрація, накопичення, зберігання, адаптування, зміна, поновлення, використання і пошире...

8 клас. Українська література (методичний супровід)

2024 / 2025 навчальний рік Апробація (оновлено 25.11.2024) Для вчителів, які апробують посібник української літератури для 8 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка).  Цю сторінку будемо оновлювати поступово. Українська література. Посібник для 8 класу (частина 1) Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка) Модельна програма Навчальна програма Календарно-тематичне планування  (Світлана Дячок) Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Комплексні підсумкові роботи Завдання КПР (семестр 1, усі розділи) Відповіді КПР (семестр 1, усі розділи) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри)

Літературні диктанти для 6 класу

Новинка Літературні диктанти   - один із безкоштовних методичних додатків до підручника української літератури для 6 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за ред. проф. Юрія Ковбасенка) у формі таблиць.  Літературні диктанти у формі гри «Так / ні» дозволяють швидко зорієнтуватися, наскільки уважно учні прочитали той чи той текст. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Завдання можна використовувати для формувального оцінювання (бліц-опитування, для самооцінювання, для оцінювання в парі тощо). Відповіді подано за QR -кодом (з відповідними виправленнями, якщо твердження помилкове). Літературні диктанти можна переглянути та завантажити тут  (безкоштовно).

10-11 класи: оновлено Типову освітню програму

  Наказ МОН України № 890 від 20 червня 2025 року вносить зміни до Типових освітніх програм для 10–11 класів, затверджених ще у 2018 році. Фактично з аклади освіти отримали більше автономії у формуванні курсів за вибором учнів, зокрема: курси за інтересами; міжгалузеві інтегровані курси; спецкурси на основі модельних або авторських програм. Оновлено й вимоги до вивчення окремих предметів: історії України та Всесвітньої історії — можлива інтеграція; громадянської освіти — акцент на критичне мислення, права людини; інформатики — з урахуванням цифрової трансформації освіти; математики — більше варіантів для профільного поглиблення. Заклади можуть створювати змішані або міжкласні групи для опанування предметів варіативного компонента. Освітня програма може включати модулі та короткострокові курси. Структура освітньої програми у 10–11 класах максимально наближена до нової профільної моделі, яка стартує у 2027 році. Ось порівняльна таблиця основних змін у Типовій освітній п...