Перейти до основного вмісту

Тривожність у школі

А оцінка буде? У вас траплялися ситуації, коли детально прописали завдання вправи чи тесту, а дитина перепитує те саме, що написано? Чи коли щоразу учень цікавиться: "А оцінка буде?", "Я правильно це роблю?" Або коли працює над завданням, що потребує декілька кроків, і просить перевірити кожнісінький незначний етап, хоч має детальну інструкцію перебігу роботи? Як діяти в такій ситуації? Щоразу підказувати й допомагати? Але чи не ризикуємо ми виховати людей, які, по-перше, не розуміють прочитаного, по-друге, не вміють приймати рішення? Може, навпаки, варто просити дитину уважніше читати завдання й працювати самостійно? Але чи не виникне ризик, що перебіг роботи учня  буде помилковим?

Деструкція. У книзі "Психологічні особливості криз підлітка" професор
Д. С. Максименко робить екскурс у різні дослідження в царині підліткової психології. Цікаво, що всі відповіді на запитання, наведені вище, зводяться до поняття деструктивної поведінки, однією з яких є...тривожність.
Деструкція - це відсутність навичок, потрібних для подолання проблем у житті. Щоб з'явилася бажана поведінка, необхідне соціальне навчання, якому можна навчити. У психоаналізі деструктивна поведінка - результат внутрішнього конфлікту, коли в людини нема механізмів психологічного захисту.

Тривожність. Для підлітків (та й не тільки для підлітків) деструктивною є тривожність. Психологи стверджують, що тривожні стани - наслідок нездатності адекватно вирішити внутрішні конфлікти між несвідомими ірраціональними поривами та засвоєними соціальними обмеженнями. Наслідком тривожності є страждання - найбільш руйнівна емоція.
Тривожність може бути прогнозованою на етапі певного особистісного зростання. Наприклад, у п’ятому класі в порівнянні з початковою школою збільшується кількість навчальних предметів, з’являються нові педагоги з різними характерами та вимогами до учнів. Нормально, що в цей час тривожність школярів також підвищується.

Як може виявлятися тривожність? Наприклад, у 5 класі, де я викладаю, деякі діти перед уроком по декілька разів запитують, чи буде самостійна; ще не написавши (!) роботу, цікавляться, як виправити оцінку; просять не перевіряти роботу, не повідомляти бал тощо. Психологи стверджують, що тривожність має нівелюватися до кінця першого семестру. Проте в другому семестрі в деяких дітей тривожність не зникає.

Які можуть бути причини тривожності?

Гіперопіка батьків.
Однією з найбільш поширених причин тривожності є гіперопіка батьків та їхня установка на оцінку. Учень розуміє, що не дуже добре знає матеріал, не може отримати оцінку, за якою прийшов до школи,  тому уникає опитування, а звідси - зайві переживання й традиційне "Це на оцінку?". Тривогу викликає все, пов’язане з оцінюванням. Психологи стверджують, що такий страх притаманний дітям зі сформованими внутрішнім образом відмінника, коли дитина відчуває піклування батьків, але постійно перебуває в полоні страху втратити їхню любов і повагу через те, що не досягає вказаної вершини.

Учителі. Також поширеною причиною тривожності дітей є ... вчителі. Тривожні діти не можуть самостійно вирішити, чи правильно щось зробили, а тому чекають на оцінку дорослого. Дитина стає занадто залежна від думки дорослих, бо очікує схвалення за кожен крок. Від відсутності похвали зростає ризик психологічної травми (до речі, похвала може бути шкідливою також). Оскільки саме вчитель ставить негативні оцінки (чи такі, які не задовільняють учня), саме він травмує дитину, викликаючи деструктивний стан.
Один із варіантів зняття тривожності. Чи можливо створити однаково комфортні умови одночасно для 30 учнів в одному приміщенні й в один час для досягнення 100% високого рівня? На уроках української мови впродовж усього року ми ведемо зошит-конструктор (спочатку він мав бути просто коміксом, але цього виявилося недостатньо), у якому використовуємо елементи нейрографіки, казкотерапії, "моделювання" теорії. Зошит ми доповнили бізнес-грою, під час якої навчаємося без оцінок, а бізнес-бали, зароблені при виконанні різних завдань, додаємо до оцінки, наприклад, за "справжню" самостійну роботу. Щоб перевірити ефективність такої методики, час від часу проводимо "бізнес-нараду" - мініанкетування. Учні відповідають на запитання, чи комфортно їм працювати в групах, що є позитивним і які недоліки бачать. Зрозуміло, що в 5 класі дитина не може пояснити всі свої переживання, тому одним із пунктів є пропозиція вибрати з переліку емоції під час гри і під час традиційних видів робіт. Цікаво, що на уроці з використанням бізнес-гри жоден учень не вибирає варіант "тривожність", навіть якщо передбачена невелика самостійна робота, бо оцінку можна підвищити завдяки бізнес-балам.

Оцінки. Отже, чи є виходом не ставити негативні оцінки в п'ятому класі? Ні, це не вихід: дитина й батьки повинні бачити об'єктивний рівень успішності (це нормально, що діти різні й по-різному засвоюють навчальний матеріал). З іншого боку, хтось працює більше, хтось менше - звідси й результат. Діти повинні звикати до того, що в житті їх також будуть порівнювати й оцінювати.

Допомога. Чи є виходом для зняття тривожності постійно допомагати дитині під час виконання посильних завдань? І так, і ні. Представники культурної антропології Маргарет Мід і Рут Бенедикт довели, що в культурах, де підлітки рано беруть на себе обов'язки дорослих, не відбувається криз, немає непередбачуваності в їх поведінці. Наприклад, китайські підлітки з Гонконгу мають менше конфліктів з батьками, ніж їхні однолітки з західних культур. Важливо, щоб дитина усвідомила, що праця - це частина її особистого успіху, помилки можна виправити; а бачити навіть маленький результат власної праці - неабияка насолода. Тому вчитель має будувати завдання так, щоб навіть найслабший учень бачив нехай і мінімальний, але прогрес і розумів, що він не застряг на невдачах. А це і є допомога - невидима, але реальна й не шкідлива.

Коментарі

Unknown каже…
This is how my acquaintance Wesley Virgin's tale begins with this SHOCKING AND CONTROVERSIAL video.

Wesley was in the army-and soon after leaving-he revealed hidden, "MIND CONTROL" secrets that the CIA and others used to get everything they want.

These are the exact same tactics tons of famous people (notably those who "come out of nowhere") and elite business people used to become wealthy and successful.

You probably know how you use less than 10% of your brain.

Really, that's because the majority of your brainpower is UNCONSCIOUS.

Perhaps that thought has even occurred IN YOUR very own head... as it did in my good friend Wesley Virgin's head 7 years ago, while driving a non-registered, trash bucket of a vehicle without a license and with $3 on his bank card.

"I'm absolutely fed up with living paycheck to paycheck! When will I finally make it?"

You took part in those types of questions, ain't it so?

Your success story is waiting to be written. You just need to take a leap of faith in YOURSELF.

WATCH WESLEY SPEAK NOW

Популярні дописи з цього блогу

Діагностувальні роботи (контрольне оцінювання). Українська мова для 6 класу

  Через певні об'єктивні причини у видавництві "Астон" зошит для діагностувальних (контрольних робіт) ще не дійшов до своїх користувачів, тому розміщуємо  покликання для завантаження першої контрольної роботи у двох варіантах  (за підручником української мови для 6 класу (автори Олена Семеног, Олеся Калинич,Тетяна Дятленко, Михайло Білясник, Валентина Волницька).  Зошит для замовлення буде в доступі на сайті "Астон" тут.  Усі інші матеріали до підручника тут. Зошит написаний у двох варіантах. Кожний варіант містить 9 мовних діагностувальних робіт. Шкала оцінювання тестових завдань   Номер завдання 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Бали 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5...

Дорожня карта: зразки комплексних контрольних робіт та оцінювання (2024 / 2025 н. р.)

🔖Українська мова, 🔖українська література, 🔖зарубіжна література 🗂️Дорожня карта (автори Тетяна Гнаткович, Олена Котусенко, Оксана Опачко) пропонує такий маршрут у системі оцінювання - усе в одному документі:  📚нормативна база; 📚рекомендації щодо оцінювання; 📒5-7 (8 пілотні) класи: 🖇️зразки комплексних підсумкових робіт; 🖇️зразки завдань за групами результатів (УВ, ПТ, ПВ, ДМ); 🖇️зразки заповнення сторінок класного журналу (різні варіанти) тощо 📗8-11 класи: 🖇️критерії оцінювання; 🖇️поточне оцінювання; 🖇️види робіт тощо Дорожня карта  (завантажити) Дорожня карта (для нацменшин, завантажити) Більше матеріалів на тему тут.

Дисципліна й результат

Досягти успіху без тренувань неможливо ані в спорті, ані в навчанні. Тренування потребують дисципліни - саме дисципліни, а не чарів феї над мозком дитини чи дорослого.  Уявімо, що двоє навчаються плавати. Один тренується щодня, інший - зрідка, коли має настрій, натхнення. Хто навчиться плавати? Ви хочете грамотно писати, але просто не пишете? Хочете вільно спілкуватися іноземною, але просто не практикуєте щодня? Думаю, відповідь зрозуміла  Водночас якось останнім часом ми більше говоримо про мотивацію, заохочення і менше - про результати, які дає  дисципліна.  Як привчити дітей до дисципліни? 1. Установити чіткі й зрозумілі правила . Діти мають знати, які правила існують. Визначте їх разом, щоб діти відчували свою причетність. Формулюйте правила зрозуміло і без двозначностей. Наприклад, "Прибери речі в кімнаті" замість "Будь охайним / охайною". 2. Регулярність та послідовність.  Створіть графік, який включає час для навчання, ігор, відпочинку та сну. Діти краще ...

Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році

Якщо цього року викладаєте предмети мовно-літературної галузі, пройдіть тест для вчителів-словесників. Позначте пункт / пункти, які актуальні для вас. А як уникнути "двочитань" у рекомендаціях щодо оцінювання в 5-7 (8 пілотних) класах НУШ Б як заповнити сторінки журналу щодо оцінювання по-новому В що означають абревіатури УВ, ПТ, ПВ, ДМ Г скільки і яких оцінок має бути Д якою нормативно-правовою базою користуватися Е якою має бути КПР Ключ до тесту. Якщо для вас актуальним є бодай один варіант, читайте роз'яснення в Інструктивно-методичних рекомендаціях щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році від ЗІППО  Інструктивно-методичних рекомендаціях щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин у 2024/2025 н.р. від ЗІППО Дорожня карта  (завантажити) Дорожня карта (для нацменшин, завантажити) ЗМІСТ Українська мова Модельні навчальні програми з україн...

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо ...

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорож...

8 клас. Українська література (методичний супровід)

2024 / 2025 навчальний рік Апробація (оновлено 25.11.2024) Для вчителів, які апробують посібник української літератури для 8 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка).  Цю сторінку будемо оновлювати поступово. Українська література. Посібник для 8 класу (частина 1) Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка) Модельна програма Навчальна програма Календарно-тематичне планування  (Світлана Дячок) Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Комплексні підсумкові роботи Завдання КПР (семестр 1, усі розділи) Відповіді КПР (семестр 1, усі розділи) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри)

ЗНО. ЧВЕРТЬ. Числівник чи все-таки іменник?

  Не бійтесь заглядати у словник... Максим Рильський Учора старшокласники складали ЗНО з української мови та літератури. Звісно, кожен учитель, не чекаючи офіційних відповідей, перевірив зошити своїх учнів. Так зробила і я. Але, зізнаюся, у завданні 28 зі словом "чверть" засумнівалася. Спочатку визначила як іменник (про що написала у своєму інстаграмі), адже в чинних підручниках - іменник. Але потім вирішила, що в сполуці "чверть на восьму" "чверть" - частина дробу, тому числівник. Проте все одно "чверть" - це ЩО?, тому іменник (ПРАВИЛЬНА ВІДПОВІДЬ У ТЕСТАХ - ІМЕННИК). Я вчитель і не боюся ані помилятися, ані вчитися, тому звернулася до правопису й чинних підручників (думаю, багато хто зробив так само). Варіанти наступні. 1. Правопис. У правописі (уже старому, правда, але ми до ЗНО готувалися за цим варіантом) у параграфі 72 "Дробові числівники" зазначено: "Половина (1/2), третина (1/3), чверть (1/4) відмінюються як...

Українська література для 5 класу НУШ (підручник, матеріали до нього)

Для зручності зібрано матеріали для 5-го класу (українська література): Підручник (електронна версія) Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін Календарно-тематичне планування Календарне планування для завантаження в електронний журнал («Єдина школа») від Світлани Дячо к Картки "Паспорти творів" (додаток до підручника для 5-го класу) Плани-конспекти  Розробки уроків (1 частина) Діагностувальні к онтрольні роботи  (перегляд) Діагностувальні  роботи  для формувального та поточного оцінювання (перегляд) Робочий зошит Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА СЛУХАТИ! Придбати матеріали можна тут: Українська література : підручник для 5 класу НУШ Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для контрольного оцінювання. 5 клас Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для формувального та поточного оцінювання. 5 клас Зошит для робіт з укр...