Перейти до основного вмісту

Тривожність у школі

А оцінка буде? У вас траплялися ситуації, коли детально прописали завдання вправи чи тесту, а дитина перепитує те саме, що написано? Чи коли щоразу учень цікавиться: "А оцінка буде?", "Я правильно це роблю?" Або коли працює над завданням, що потребує декілька кроків, і просить перевірити кожнісінький незначний етап, хоч має детальну інструкцію перебігу роботи? Як діяти в такій ситуації? Щоразу підказувати й допомагати? Але чи не ризикуємо ми виховати людей, які, по-перше, не розуміють прочитаного, по-друге, не вміють приймати рішення? Може, навпаки, варто просити дитину уважніше читати завдання й працювати самостійно? Але чи не виникне ризик, що перебіг роботи учня  буде помилковим?

Деструкція. У книзі "Психологічні особливості криз підлітка" професор
Д. С. Максименко робить екскурс у різні дослідження в царині підліткової психології. Цікаво, що всі відповіді на запитання, наведені вище, зводяться до поняття деструктивної поведінки, однією з яких є...тривожність.
Деструкція - це відсутність навичок, потрібних для подолання проблем у житті. Щоб з'явилася бажана поведінка, необхідне соціальне навчання, якому можна навчити. У психоаналізі деструктивна поведінка - результат внутрішнього конфлікту, коли в людини нема механізмів психологічного захисту.

Тривожність. Для підлітків (та й не тільки для підлітків) деструктивною є тривожність. Психологи стверджують, що тривожні стани - наслідок нездатності адекватно вирішити внутрішні конфлікти між несвідомими ірраціональними поривами та засвоєними соціальними обмеженнями. Наслідком тривожності є страждання - найбільш руйнівна емоція.
Тривожність може бути прогнозованою на етапі певного особистісного зростання. Наприклад, у п’ятому класі в порівнянні з початковою школою збільшується кількість навчальних предметів, з’являються нові педагоги з різними характерами та вимогами до учнів. Нормально, що в цей час тривожність школярів також підвищується.

Як може виявлятися тривожність? Наприклад, у 5 класі, де я викладаю, деякі діти перед уроком по декілька разів запитують, чи буде самостійна; ще не написавши (!) роботу, цікавляться, як виправити оцінку; просять не перевіряти роботу, не повідомляти бал тощо. Психологи стверджують, що тривожність має нівелюватися до кінця першого семестру. Проте в другому семестрі в деяких дітей тривожність не зникає.

Які можуть бути причини тривожності?

Гіперопіка батьків.
Однією з найбільш поширених причин тривожності є гіперопіка батьків та їхня установка на оцінку. Учень розуміє, що не дуже добре знає матеріал, не може отримати оцінку, за якою прийшов до школи,  тому уникає опитування, а звідси - зайві переживання й традиційне "Це на оцінку?". Тривогу викликає все, пов’язане з оцінюванням. Психологи стверджують, що такий страх притаманний дітям зі сформованими внутрішнім образом відмінника, коли дитина відчуває піклування батьків, але постійно перебуває в полоні страху втратити їхню любов і повагу через те, що не досягає вказаної вершини.

Учителі. Також поширеною причиною тривожності дітей є ... вчителі. Тривожні діти не можуть самостійно вирішити, чи правильно щось зробили, а тому чекають на оцінку дорослого. Дитина стає занадто залежна від думки дорослих, бо очікує схвалення за кожен крок. Від відсутності похвали зростає ризик психологічної травми (до речі, похвала може бути шкідливою також). Оскільки саме вчитель ставить негативні оцінки (чи такі, які не задовільняють учня), саме він травмує дитину, викликаючи деструктивний стан.
Один із варіантів зняття тривожності. Чи можливо створити однаково комфортні умови одночасно для 30 учнів в одному приміщенні й в один час для досягнення 100% високого рівня? На уроках української мови впродовж усього року ми ведемо зошит-конструктор (спочатку він мав бути просто коміксом, але цього виявилося недостатньо), у якому використовуємо елементи нейрографіки, казкотерапії, "моделювання" теорії. Зошит ми доповнили бізнес-грою, під час якої навчаємося без оцінок, а бізнес-бали, зароблені при виконанні різних завдань, додаємо до оцінки, наприклад, за "справжню" самостійну роботу. Щоб перевірити ефективність такої методики, час від часу проводимо "бізнес-нараду" - мініанкетування. Учні відповідають на запитання, чи комфортно їм працювати в групах, що є позитивним і які недоліки бачать. Зрозуміло, що в 5 класі дитина не може пояснити всі свої переживання, тому одним із пунктів є пропозиція вибрати з переліку емоції під час гри і під час традиційних видів робіт. Цікаво, що на уроці з використанням бізнес-гри жоден учень не вибирає варіант "тривожність", навіть якщо передбачена невелика самостійна робота, бо оцінку можна підвищити завдяки бізнес-балам.

Оцінки. Отже, чи є виходом не ставити негативні оцінки в п'ятому класі? Ні, це не вихід: дитина й батьки повинні бачити об'єктивний рівень успішності (це нормально, що діти різні й по-різному засвоюють навчальний матеріал). З іншого боку, хтось працює більше, хтось менше - звідси й результат. Діти повинні звикати до того, що в житті їх також будуть порівнювати й оцінювати.

Допомога. Чи є виходом для зняття тривожності постійно допомагати дитині під час виконання посильних завдань? І так, і ні. Представники культурної антропології Маргарет Мід і Рут Бенедикт довели, що в культурах, де підлітки рано беруть на себе обов'язки дорослих, не відбувається криз, немає непередбачуваності в їх поведінці. Наприклад, китайські підлітки з Гонконгу мають менше конфліктів з батьками, ніж їхні однолітки з західних культур. Важливо, щоб дитина усвідомила, що праця - це частина її особистого успіху, помилки можна виправити; а бачити навіть маленький результат власної праці - неабияка насолода. Тому вчитель має будувати завдання так, щоб навіть найслабший учень бачив нехай і мінімальний, але прогрес і розумів, що він не застряг на невдачах. А це і є допомога - невидима, але реальна й не шкідлива.

Коментарі

Unknown каже…
This is how my acquaintance Wesley Virgin's tale begins with this SHOCKING AND CONTROVERSIAL video.

Wesley was in the army-and soon after leaving-he revealed hidden, "MIND CONTROL" secrets that the CIA and others used to get everything they want.

These are the exact same tactics tons of famous people (notably those who "come out of nowhere") and elite business people used to become wealthy and successful.

You probably know how you use less than 10% of your brain.

Really, that's because the majority of your brainpower is UNCONSCIOUS.

Perhaps that thought has even occurred IN YOUR very own head... as it did in my good friend Wesley Virgin's head 7 years ago, while driving a non-registered, trash bucket of a vehicle without a license and with $3 on his bank card.

"I'm absolutely fed up with living paycheck to paycheck! When will I finally make it?"

You took part in those types of questions, ain't it so?

Your success story is waiting to be written. You just need to take a leap of faith in YOURSELF.

WATCH WESLEY SPEAK NOW

Популярні дописи з цього блогу

8 клас. Українська література (2025 / 2026)

  2025 / 2026 навчальний рік Українська література. Підручник для 8 класу (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) Електронний додаток на платформі ВШО Дорожня карта за підручником Модельна програма Календарно-тематичне планування (Світлана Дячок) 2 год на тиждень 1,5 год на тиждень 1 год на тиждень Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Зошит для комплексних підсумкових робіт (за групами результатів) (буде додано згодом) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри) Додаткові м атеріали на сайті видавництва "Астон" Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Дорожня карта - 2025 / 2026

ДОРОЖНЯ КАРТА вчителя / учительки мовно-літературної галузі: інструментарії оцінювання (для 5–8 (НУШ) та 9–11 класів закладів загальної середньої освіти) - справжній грамотний помічник, створений на допомогу педагогам фахівцями Тетяною Гнаткович, Оленою Котусенко, Оксаною Опачко. НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА .. 5 НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ .. 8 РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ .. 9 Групи результатів навчання для мовно-літературної галузі 9 Планування оцінювання . 10 Тематичне оцінювання . 10 Семестрове та річне оцінювання . 11 Орієнтири щодо завдань за групами результатів для мовно-літературної галузі 12 Група 1 ― Усна взаємодія (УВ) . 12 Група 2 ― Працює з текстом (ПТ) . 12 Група 3 ― Письмова взаємодія (ПВ) . 13 Група 4 ― Досліджує мовлення (ДМ) 13 УКРАЇНСЬКА МОВА .. 14 5-8 КЛАСИ .. 14 Фіксація оцінювання за групами результатів навчання з української мови в класному журналі в 5-8 класах НУШ .... 14 Комплексна підсумкова робота (КПР) . 17 Орієнтовні зразки завдань для ...

Мовно-літературна галузь - 2025 / 2026 (Інструктивно-методичні рекомендації з прикладами та коментарями)

Оновлені  Інструктивно-методичні рекомендації на 2025/2026 навчальний рік  (укладачка - кандидат педагогічних наук Тетяна Гнаткович) стали нагадуванням, що якісна освіта — це про баланс між формальністю документів і живим словом на уроці: оцінювання результатів навчання ставить акцент не лише на знаннях, а й на компетентностях учня;  цінною  є структуризація на групи результатів для мовно-літературної галузі , адже це допомагає вчителю зрозуміти, де учень справді росте, а де ще потребує підтримки; подано планування оцінювання: ми можемо поєднувати традиційні форми з сучасними інструментами; роз'яснення про тематичне, семестрове та річне оцінювання тепер бачиться не як формальний підсумок, а як важлива частина шляху учня до власних перемог; для зручності в документі - нормативна база для вчителів мовно-літературної галузі. Власне, документ містить детальний перелік відповідей на всі запитання щодо викладання предметів мовно-літературної галузі (українська мов...

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорож...

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

7 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Навчальний рік 2025 / 2026 Підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Автори: Олеся Калинич, Світлана Дячок. За редакцією проф. Юрія Ковбасенка М одельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи»  (авт.: Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, О. А. Слижук, І. А. Тригуб) Навчальна програма української літератури (2 год)  (автор Світлана Дячок) Календарно-тематичне планування: 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів)   Діагностувальне оцінювання  (зразок) Зошит для формувального та поточного оцінювання Літературні диктанти Паспорти творів Конспекти уроків _____ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

6 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Матеріали для використання у 2025 / 2026 навчальному році 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3.Календарно-тематичне планування 1 год на тиждень 1.5 год на тиждень 2 год на тиждень 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів)   7. Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів )  8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита -  поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1  ,  інші уроки ...

5 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Оновлено для 2025/ 2026 навчального року 1️⃣ Підручник (електронна версія) 2️⃣Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3️⃣Календарно-тематичне планування (авторка Світлана Дячок): 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень 4️⃣ Літературні диктанти 5️⃣ Паспорти творів (оновлено) 6️⃣ Розробки уроків (1 частина) 7️⃣Комплексні підсумкові роботи (за групами результатів) (буде додано згодом). 8️⃣ Зошит для робіт з української літератури для 5 класу Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА  СЛУХАТИ!  Методичний супровід підручника в 2024 / 2025-му н. р. Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Українська література. 5-9 класи (2025 / 2026)

Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Літературні диктанти для 6 класу

Новинка Літературні диктанти   - один із безкоштовних методичних додатків до підручника української літератури для 6 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за ред. проф. Юрія Ковбасенка) у формі таблиць.  Літературні диктанти у формі гри «Так / ні» дозволяють швидко зорієнтуватися, наскільки уважно учні прочитали той чи той текст. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Завдання можна використовувати для формувального оцінювання (бліц-опитування, для самооцінювання, для оцінювання в парі тощо). Відповіді подано за QR -кодом (з відповідними виправленнями, якщо твердження помилкове). Літературні диктанти можна переглянути та завантажити тут  (безкоштовно).