Перейти до основного вмісту

Диктант: від енелятка до національної єдності. Точки зору


9 листопада майже вся Україна писала святковий радіодиктант. Ще напередодні традиційна акція національної єдності почала "обростати" дискусіями на кшталт варто писати диктант чи есе, застаріла форма перевірки знань чи класична... Навряд чи любителі шукати істину очікували на сюрприз: ювілейний диктант (ХХ диктант) виявився дуже неоднозначним і щодо тексту, і щодо читання (автором тексту є письменник Іван Малкович, читала акторка Римма Зюбіна).
Ми з 11-а також долучилися до диктанту. Учні написали по-різному, та і я, учителька, не взяла в лапки енеляток, а слово "Він" у значенні "Бог" написала з великої літери, не поставила тире перед підрядною частиною... Учням пообіцяла перевірити роботи і врахувати написання на їхню користь, якщо можливе пояснення через правила правопису. 

Звісно, як і очікувалося, офіційні коментарі щодо тексту диктанту надав автор Іван Малкович.  Багато років поспіль над текстами працював автор підручників та посібників з української мови та літератури, викладач Олександр Авраменко, який, до речі, читав диктанти в прямому ефірі. Зрозуміло, що мовознавець  не міг не відреагувати на тему диктанту.
Небайдужі до мовних питань користувачі соцмереж відгукнулися сотнями коментарів на дописи Івана Малковича та Олександра Авраменка. 

Що мене приємно вразило в цій ситуації? 😊
Як людина, яка нещодавно пройшла передвиборну кампанію й мимохіть бачила брудні НЕлітературні словесні баталії, зараз із замилуванням читаю виважені й тактовні коментарі щодо диктанту. І стає приємно від того, що насправді дуже багато українців і українок - добірне товариство, яке знає, вміє і може бути красивим. 
...Кажете, в диктанті не було національного єднання? А воно все-таки є, бо чому ми всі зараз об'єдналися навколо цього тексту?😊

Публікую коментарі Івана Малковича та Олександра Авраменка, які позичила зі сторінок авторів. Покликання додаю:
Іван Малкович: https://www.facebook.com/i.malkovych

Коментар, скопійований зі сторінки Івана Малковича.
Викладаю текст Національного диктанту.
Після тексту — ОФІЦІЙНІ КОМЕНТАРІ (братимуться до уваги при перевірці диктанту) щодо написання деяких слів.
ВИКЛИКИ КНИЖКОВОЇ ЕРИ
Наприкінці минулого тисячоліття читачі стурбовано запитували: «Невже електронні носії витіснять традиційну книжку?» Але коли Джоан Ролінґ написала «Гаррі Поттера» і її серія романів розійшлася стомільйонними паперовими накладами, це питання втратило свою гостроту.
Сьогодні більш-менш зрозуміло, що електронні носії, принаймні поки що, не створюють кардинальної загрози паперовим книжкам. Проте з’явилися вони не випадково. Гадаю, це Бог так готує нас до далеких мандрівок. Це він підсунув нам ґаджети, щоб ми змогли колись забрати з собою на інші планети свої улюблені книжки, музику, фотографії, картини, — бо як інакше вдалося б це зробити?
Отож доки Ілон Маск ще тільки на півдорозі до інших світів, паперова книжка в безпеці. Однак деякі науковці стверджують, що коли люди нарешті зможуть зачати й народити в космічних умовах нове життя, то таке людське дитя буде схоже радше на знайомий кінематографічний образ «енелятка» — з великою головою, очима на пів обличчя, слабкими м’язами. Для нього, на відміну від нас, такі приємні відчуття, як гортання сторінок, запах паперу, будуть невідомі. І ось, напевно, вже аж тоді й запанує ера електронної книжки.
Але й це не страшно: головне — читати, і не так важливо, з яких носіїв. Бо книжки — це знання й емоції, які, на відміну від щоденного потоку інформації, залишаються з нами надовго.
.................................................................
ОФІЦІЙНІ КОМЕНТАРІ (11.11. 18:00)
1) Прізвище письменниці Джоан Ролінґ пишеться саме так (так в українській ліцензійній версії книжки). Але варіант "Ролінг" і "Ровлінґ/Ровлінг" теж не вважатиметься помилкою. Типовий російський варіант написання "РоУлінг" — помилка.
2) Написанням з малої літери "він" (щодо Бога) Бога не зневажено. Просто у світських текстах, за правилами, "він" (у значенні "Бог") пишеться з малої. Але правильними вважатимуться обидва варіанти — і "він", і "Він".
3) Написання "ґаджет" через "г" — не помилка.
4) Слово "енелята": правильними вважатимуться варіанти написання в лапках і без лапок, бо для людей, які знають це слово понад 20 років, воно вже не новотвір.
P.S. Після кожного диктанту точаться дискусії щодо правопису і пунктуації. Кожен учасник акції сам собі авторитет. Однак хочу зазначити, що текст диктанту вичитували кілька провідних докторів і кандидатів мовознавства, а я звик довіряти справжнім професіоналам. І вам раджу.
А стосовно деяких нарікань, що в тексті мало патріотизму, мене розвеселила жартівлива ремарка п. Сергія Безкоровайного: "В одному коротенькому диктанті розказати, яка гарна Україна і які погані москалі... Та Ви оптиміст, пане."

Коментар зі сторінки Олександра Авраменка


Коментарі

Михайдо каже…
Одне зауваження. Джоан Роулінг (Joanne Rowling) а не Ролінг, як у тексті. Те ж саме і в google

Популярні дописи з цього блогу

Дисципліна й результат

Досягти успіху без тренувань неможливо ані в спорті, ані в навчанні. Тренування потребують дисципліни - саме дисципліни, а не чарів феї над мозком дитини чи дорослого.  Уявімо, що двоє навчаються плавати. Один тренується щодня, інший - зрідка, коли має настрій, натхнення. Хто навчиться плавати? Ви хочете грамотно писати, але просто не пишете? Хочете вільно спілкуватися іноземною, але просто не практикуєте щодня? Думаю, відповідь зрозуміла  Водночас якось останнім часом ми більше говоримо про мотивацію, заохочення і менше - про результати, які дає  дисципліна.  Як привчити дітей до дисципліни? 1. Установити чіткі й зрозумілі правила . Діти мають знати, які правила існують. Визначте їх разом, щоб діти відчували свою причетність. Формулюйте правила зрозуміло і без двозначностей. Наприклад, "Прибери речі в кімнаті" замість "Будь охайним / охайною". 2. Регулярність та послідовність.  Створіть графік, який включає час для навчання, ігор, відпочинку та сну. Діти краще ...

Діагностувальні роботи (контрольне оцінювання). Українська мова для 6 класу

  Через певні об'єктивні причини у видавництві "Астон" зошит для діагностувальних (контрольних робіт) ще не дійшов до своїх користувачів, тому розміщуємо  покликання для завантаження першої контрольної роботи у двох варіантах  (за підручником української мови для 6 класу (автори Олена Семеног, Олеся Калинич,Тетяна Дятленко, Михайло Білясник, Валентина Волницька).  Зошит для замовлення буде в доступі на сайті "Астон" тут.  Усі інші матеріали до підручника тут. Зошит написаний у двох варіантах. Кожний варіант містить 9 мовних діагностувальних робіт. Шкала оцінювання тестових завдань   Номер завдання 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Бали 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5...

Дорожня карта: зразки комплексних контрольних робіт та оцінювання (2024 / 2025 н. р.)

🔖Українська мова, 🔖українська література, 🔖зарубіжна література 🗂️Дорожня карта (автори Тетяна Гнаткович, Олена Котусенко, Оксана Опачко) пропонує такий маршрут у системі оцінювання - усе в одному документі:  📚нормативна база; 📚рекомендації щодо оцінювання; 📒5-7 (8 пілотні) класи: 🖇️зразки комплексних підсумкових робіт; 🖇️зразки завдань за групами результатів (УВ, ПТ, ПВ, ДМ); 🖇️зразки заповнення сторінок класного журналу (різні варіанти) тощо 📗8-11 класи: 🖇️критерії оцінювання; 🖇️поточне оцінювання; 🖇️види робіт тощо Дорожня карта  (завантажити) Дорожня карта (для нацменшин, завантажити) Більше матеріалів на тему тут.

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

Українська література для 5 класу НУШ (підручник, матеріали до нього)

Для зручності зібрано матеріали для 5-го класу (українська література): Підручник (електронна версія) Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін Календарно-тематичне планування Календарне планування для завантаження в електронний журнал («Єдина школа») від Світлани Дячо к Картки "Паспорти творів" (додаток до підручника для 5-го класу) Плани-конспекти  Розробки уроків (1 частина) Діагностувальні к онтрольні роботи  (перегляд) Діагностувальні  роботи  для формувального та поточного оцінювання (перегляд) Робочий зошит Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА СЛУХАТИ! Придбати матеріали можна тут: Українська література : підручник для 5 класу НУШ Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для контрольного оцінювання. 5 клас Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для формувального та поточного оцінювання. 5 клас Зошит для робіт з укр...

Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році

Якщо цього року викладаєте предмети мовно-літературної галузі, пройдіть тест для вчителів-словесників. Позначте пункт / пункти, які актуальні для вас. А як уникнути "двочитань" у рекомендаціях щодо оцінювання в 5-7 (8 пілотних) класах НУШ Б як заповнити сторінки журналу щодо оцінювання по-новому В що означають абревіатури УВ, ПТ, ПВ, ДМ Г скільки і яких оцінок має бути Д якою нормативно-правовою базою користуватися Е якою має бути КПР Ключ до тесту. Якщо для вас актуальним є бодай один варіант, читайте роз'яснення в Інструктивно-методичних рекомендаціях щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році від ЗІППО  Інструктивно-методичних рекомендаціях щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин у 2024/2025 н.р. від ЗІППО Дорожня карта  (завантажити) Дорожня карта (для нацменшин, завантажити) ЗМІСТ Українська мова Модельні навчальні програми з україн...

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорож...

8 клас. Українська література (методичний супровід)

2024 / 2025 навчальний рік Апробація (оновлено 25.11.2024) Для вчителів, які апробують посібник української літератури для 8 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка).  Цю сторінку будемо оновлювати поступово. Українська література. Посібник для 8 класу (частина 1) Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка) Модельна програма Навчальна програма Календарно-тематичне планування  (Світлана Дячок) Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Комплексні підсумкові роботи Завдання КПР (семестр 1, усі розділи) Відповіді КПР (семестр 1, усі розділи) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри)

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо ...

Таблиці, дорожні карти: навчально-методичні рекомендації з української мови та літератури, зарубіжної літератури на 2023 / 2024 н. р.

Українська мова. 5 клас   Українська література. 5 клас Українська література. 6 клас Дуже зручно саме для вчителя-практика - пропонують авторитені фахівці Тетяна Гнаткович, Олена Котусенко, Оксана Опачко: ✴️Рекомендовані види робіт з української мови в 5-6 класах ✴️Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт у 7-9 класах ✴️Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт у 10-11 класах ✴️Рекомендовані види робіт з української літератури в 5-6 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю з української літератури у 7–9 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю з української літератури в 10-11 класах ✴️Контрольні класні твори пропонуємо давати у формі есе, мінітворів щодо розкриття певної проблеми чи образу програмового тексту тощо ✴️Можливі види контрольних робіт із розвитку мовлення ✴️Рекомендовані види робіт із зарубіжної літератури в 5 – 6 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю із зарубіжної літератури в 7–9 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю із з...