Соцмережі стали причиною явища, коли будь-хто може писати коментарі з порадами з будь-якого приводу. Напевно, ви давно помітили, як багато в останній час серед коментаторів знавців проблем освіти, вірусології, політики...
Є багато й тих, що вважають себе компетентними майже в усіх царинах. Такі люди переконані, що володіють критичним мисленням, проте критичне мислення - не завжди здоровий глузд. Водночас люди компетентні (майстри своєї справи) уникають коментарів з приводу і без. Про ці та інші ілюзії (й не тільки) йдеться в книзі колишнього снайпера.
Брендон Уебб - керівник курсу з підготовки снайперів підрозділу SEAL ("морських котиків"). Він створив медіакомпанію "Hurricane Media", є автором популярних книжок, серед них - бестселер «Керівництво бізнесом за методиками спецназу» («Приціл. Як приймати кращі рішення...» в перекладі українською).
Застосовуючи досвід спецназівця в мирному житті, колишній військовий приходить до логічного висновку: більшість експертів, які, можливо, і добре розуміють теорію, насправді досить посередні; тільки безжалісні тренування в конкретній сфері дають можливість стати професіоналом.
Чому ж тоді так багато людей переконані, що можуть аналізувати будь-які явища як професіонали, навіть не маючи для цього базових знань?
Відповідь - у ефекті надмірної впевненості.
Чому ж тоді так багато людей переконані, що можуть аналізувати будь-які явища як професіонали, навіть не маючи для цього базових знань?
Відповідь - у ефекті надмірної впевненості.
Надмірна впевненість - це своєрідне упередження, за якого суб'єктивна впевненість людини значно вища за об'єктивну точність дійсності.
Упереджена людина не лукавить: вона справді переконана в правильності своїх суджень чи оцінок, бо підкріплює їх фактами дійсності. Проблема в тому, що часто ми "висмикуємо" з контексту лише потрібні факти. Власне, ми переконані, що наша точка зору правильна з двох причин: 1) точка зору наша; 2) ми не можемо помилятися, бо це ми.
У науковій літературі надмірна впевненість має такі основні ознаки: переоцінка власної поведінки/результату, завищення місця власного результату у порівнянні з іншими та надмірна впевненість у точності власних переконань.
Ця ілюзія переваги має також назву - ефект Лейк-Уобегона (за назвою вигаданого міста, у якому всі жінки сильні, чоловіки привабливі, а діти - майже вундеркінди). Науковці давно вивчили ефект надмірної впевненості. Наприклад, в одному з досліджень було проведено опитування. За результатами, 25% респондентів віднесли себе до лідерів. Насправді ж, лідерів був усього 1%.
Тому важливо щоразу аналізувати свої уявлення безпристрасно. Але... але поки ви будете міркувати щодо об'єктивності своїх суджень, може виникнути інша небезпека: вас завалять суб'єктивними оцінками люди, які вважають, що прочитали кілька заголовків в інтернеті й знають усе.
Ця ілюзія переваги має також назву - ефект Лейк-Уобегона (за назвою вигаданого міста, у якому всі жінки сильні, чоловіки привабливі, а діти - майже вундеркінди). Науковці давно вивчили ефект надмірної впевненості. Наприклад, в одному з досліджень було проведено опитування. За результатами, 25% респондентів віднесли себе до лідерів. Насправді ж, лідерів був усього 1%.
Тому важливо щоразу аналізувати свої уявлення безпристрасно. Але... але поки ви будете міркувати щодо об'єктивності своїх суджень, може виникнути інша небезпека: вас завалять суб'єктивними оцінками люди, які вважають, що прочитали кілька заголовків в інтернеті й знають усе.
Коментарі