Мукачівська громада - одна з найкращих в Україні в питаннях децентралізації. Це громада, яку можна назвати і спроможною, і заможною. Відповідно управління освіти, молоді і спорту - одне з найбільш прогресивних в Україні. Це й стало причиною того, що сьогодні разом із керівниками закладів освіти Хустської міської ради ми поїхали до мукачівських колег - по досвід.
Я бачила багато показових закладів у різних областях України. Переконана, що кожна громада має, чим похвалитися. Проте в Мукачеві вражає насамперед командна робота, яка дає потужні результати не в окремо взятих закладах освіти, а в усіх.
Постараюся коротко (наскільки можливо).
Освітній простір. Сучасні техніка, меблі, ремонти - велика частина зроблена за рахунок міського бюджету, частина - за кошти батьків.
Харчування - 100% оплачують батьки (але харчування дітей пільгових категорій - за рахунок місцевого бюджету). Мукачівці відмовилися від традиційних для Хуста їдалень - харчування дітей здійснюють приватні підприємці (звісно, на тендерній основі), директор школи й батьки обов‘язково контролюють якість послуг. Що це дає? Вибір шкільного меню - діти харчуються охоче. Також це й економія коштів місцевого бюджету, які спрямовують не на проїдання, а на розвиток. До речі, повноцінний обід одного учня коштує в межах 30-35 грн.
Цифровізація. Усі заклади освіти працюють на платформі «Моя школа» (платна платформа; розрахунок здійснюється на одного учня - 10 гривень на місяць). Мали можливість ознайомитися з роботою школи в дії: і електронний щоденник, і гурткова, і індивідуальна робота, і дистанційне навчання, і додаток у телефоні для батьків з миттєвими сповіщеннями, і різнорівневе оцінювання… Деякі можливості має й безкоштовна платформа G-suite. Але це той випадок, коли безкоштовне програє платному. Хоча натомість мукачівці зовсім відмовилися від паперових журналів.
Програми для учнів. На рівні міської ради діють програми фінансування учнівських проєктів, які відібрано за результатами голосування учнів. Наприклад, в одній із шкіл учні виграли 100 тисяч на фінансування проєкту літньої школи - тераси для уроків і навіть фестивалів. Хто займається з учнями? Це робота і директорів, і заступників.
Вразило й те, як школи вміють залучати бізнес - питання взагалі варте окремого досвіду.
Це тільки маленька частина почутого й побаченого сьогодні. Ще знаю, що в Мукачеві діють різні програми фінансової мотивації для вчителів.
Не варто думати, що такі прогресивні кроки - наче помах чарівної палички. Не було в Мукачеві ані фей, ані чарівників. Був і супротив щодо новацій, і нерозуміння, і боязнь невідомого. Проте сьогодні ми побачили результат вольових дій та рішучості управлінців, які мудро змогли пройти між краплинами дощу. Це результат багаторічної праці від апробації - до реальної роботи й результатів. Рада, що приклади розвитку - поруч і є в кого переймати досвід.
Чи варто втілювати якісь подібні проєкти в Хустській громаді? Однозначно - так. Звісно, ми мусимо зважати на свої реалії - не все можна втілити відразу, але перші кроки можна починати робити вже. Особливо ті, які не потребують великих бюджетних витрат.
Щиро дякуємо Бабуняк Наталії Федорівні, заступниці начальника управління відділу освіти, молоді та спорту, та Цифрі Володимиру Івановичу, начальнику відділу загальної середньої освіти управління освіти, молоді і спорту Мукачівської міської ради, а також керівникам та колективам Мукачівського ліцею #5 та спеціалізованої школи #4 Мукачівської міської ради.
Коментарі