понеділок, 12 грудня 2022 р.

Чи варто визначати рівень успіху вчителя за рівнем успішності учня?

 

Деякі факти про статус учителів і викладачів у суспільстві:

-за результатами опитування медіа (2014-ий рік), викладацька діяльність - у п'ятірці найбільш бажаних (часто - як професія мрії);

- за Державним опитуванням молоді, викладацька діяльність найбільше відповідає ключовим цінностям фінів, бо асоціюється із соціальною справедливістю, турботою про інших та щастям;

-за результатами державного опитування (2008-ий рік) про перевагу професії для свого подружжя (якої професії має бути ваш майбутній чоловік / ваша майбутня дружина), чоловіки називали бажаною дружиною вчительку (а потім - медсестру, лікарку чи архітекторку); жінки ідеальною професією свого чоловіка називали вчителя, лікаря, ветеринара.

Щоб вступити до ЗВО на педагогічну спеціальність, абітурієнти мають пройти два етапи: успішно скласти письмовий іспит, а потім пройти відбір за особистісними характеристиками (співбесіда на виявлення вміння комунікувати, виробляти ідеї, співпрацювати тощо).

Учителі у Фінляндії проводять менше часу за безпосереднім викладанням, ніж їхні колеги в інших країнах. У них вдосталь вільного часу. Багато вчителів скептично налаштовані щодо частих тестувань учнів і перевірок. За умов постійної інспекції вчительської діяльності готові змінити роботу

Рівень заробітної плати трохи вищий за середній. Законом передбачено річну заробітну плату вчителя старших класів з п'ятнадцятирічним стажем 42 600 (дані за 2014-ий рік). Доходи фінських учителів починають зростати приблизно після 20 років роботи. На зарплату ніяк не впливає успішність учнів. Проте кожен учитель отримує індивідуальну премію, сума якої залежить від результатів роботи (за відгуками батьків, колег, директора, але не за успішність учнів).

 "Я не маю наміру переконати публіку, ніби у Фінляндії найкраща система освіти. Міжнародні медіа та деякі науковці створили хибне враження буцім існує якась шкала для визначення найкращих і найгірших систем... Мало хто - якщо взагалі такі існують - із фінських освітян назве свою систему освіти найкращою у світі", - пише Пасі Салберг у книжці "Фінські уроки 2.0" Водночас світ говорить про фінське освітнє диво.

Століттями Фінляндія боролася за національну ідентичність, рідну мову та власні цінності. Така історія спонукала фінів прагнути особистісного розвитку через освіту. Саме це - причина поваги до вчителів і викладачів.

У Фінляндії всі діти особливі - і геніальні, і з певними проблемами розвитку. З цього випливає, що апріорі всі не можуть бути однаково успішними, а отже, нелогічно оцінювати роботу вчителя за успіхами учнів (звідси - й нарахування зарплати).

У Фінляндії керівники шкіл мусять мати якісні й глибокі знання про управління школою, бути прикладом постійного поглиблення знань, щоб заохочувати вчителів до постійного навчання; керівники мусять бути гарантами захисту для вчителів і школи (це автор радить і українцям).

У Фінляндії нема поняття "серце віддавати дітям", бо ні вчителі, ні учні не співпрацюють роками й не встигають стати родиною, полюбити когось чи зненавидіти. Учительська діяльність - робота, яку потрібно виконувати якісно, але аж ніяк не "частина душі".

Наведені тези - просто деякі фрагменти зі згаданої книжки Пасі Салберга. 

З Фінляндією у плані освіти Україна наразі має спільне: ми також воюємо за власну національну ідентичність та рідну мову. 


Немає коментарів: