Освітні втрати в Україні очевидні: три роки коронавірусу, десятий місяць війни. Удавати, що все йде за планом, безглуздо. Дистанційне навчання, навчання під час повітряних тривог, навчання без світла, без тепла і без спокою у межах держави - усе аж ніяк не про якість. Це хіба про те, що всі причетні до школи тримаються, як той керамічний півник на шафці в Бучі.
Тож як вплинуть втрати в освіті на наше життя? Чи означає це, що низький рівень освіти дорівнює низький рівень ВВП?
Цікаві міркування на основі певних досліджень наводить Насім Талеб у книжці «Антикрихкість».
«Британська економістка Елісон Вульф спростовує думку, що чим вищий рівень освіти, тим вищий рівень добробуту. Рівень освіти не впливає на ВВП. Навпаки, рівень освіти залежить від рівня добробуту.
Якщо вірити серйозному емпіричному дослідженню, проведеному економістом Світового банку Лентом Прітчетом, то немає прямих доказів, що підйом загального рівня освіти дає зростання добробуту на рівні країни. Але водночас справедливе протилежне твердження: багатство сприяє підвищенню рівня освіти.
Це дуже легко перевірити - достатньо подивитися на країни, де багатство супроводжує високий рівень освіти, і зʼясувати, що йшло першим.
У 1960 році рівень грамотності на Тайвані був значно нижчий, ніж на Філіпінах, а дохід тайванців складав половину від доходу філіпінців; нині середній тайванець заробляє вдесятеро більше, ніж філіпінець. У тому самому році Корея значно поступалася за рівнем освіти Аргентині (а там він був одним з найвищих у світі), а середній дохід був десь упʼятеро менший; сьогодні кореєць заробляє втричі більше за аргентинця.
За це ж півстоліття в Африці на південь від Сахари суттєво зріс рівень грамотності, а от рівень життя впав.
Я не кажу, що освіта людям не потрібна - вона таки дає поштовх карʼєрі, але в масштабі країни цей ефект нічого не значить. Освіта стабілізує дохід родини на дистанції у кілька поколінь. Торговець заробляє гроші, потім відправляє дітей у Сорбонну, вони стають лікарями й суддями. Сімʼя тримається на плаву, бо завдяки дипломам її члени не випадають із середньго класу навіть після того, як спадщина розійшлася за вітром. Але країні до цього байдуже, ефекту нуль».
Ми обов‘язково переможемо. А освітні втрати, можливо, стануть згодом причиною народження і економічного, і освітнього дива.
P. S. Щоб не втомлювати й не зловживати увагою тих, хто читає цей блог, публікуватиму фрагменти зі згаданої книжки як різні дописи.
Коментарі