Перейти до основного вмісту

Чому реформаторські зусилля провалюються?


Учителі, які мають багаторічний стаж роботи, чуючи про зміни в освіті, кажуть, що переживуть і це ( і зазвичай в інтонації звучить скептицизм). 
Хоча переважно ідеї змін світлі і прекрасні. Тож чому реформаторські зусилля провалюються?
Можливо, через брак фінансування?

Відповідає Майк Фуллан, директор Інституту освітніх студій Онтаріо університету Торонто, автор книжки "Сили змін".

Один із найдраматичніших прикладів проблеми - Нова Ініціатива Майбутнього з реструктуризації міських шкіл у США, фінансована Фундацією Енн Е. Кейсі.
Фундація упродовж пʼяти років надавала 40 мільйонів доларів, а також технічну підтримку в межах ґранту в чотирьох середніх містах, «щоб суттєво змінити життя і шанси важкої молоді, що належить до груп ризику" (Дейтон в Огайо, Литл Рок в Арканзасі, Пітсбурґ у Пенсильванії та Саванна в Джорджії) - усього 11 закладів освіти.
Обрані спільноти повинні були залучати до співпраці сімʼї, школи, бізнесові структури, соціальні служби і міську владу. Співпраця полягала в "координуванні планів спільноти щодо молоді з групи ризику". Передбачалося, що вчителі об'єднаються в культурно-інтелектуальні спільноти - і молодь зростатиме в цьому середовищі.
Кожне місто мало такі завдання:
розвинути систему управління,
забезпечити більшість підлітків із груп ризику піклуванням дорослих, які зможуть запропонувати їм свою підтримку,
зробити освітні послуги якісними,
застосувати стратегії розвитку на практиці,
матеріально забезпечити вчителів та школи, докорінно змінити та розширити інформаційну систему,
дозволити вчителям гнучкість у розкладі, у навчальних програмах, методиці тощо;
підтримка вчителів у підвищенні кваліфікації;
мотивація вчителів, у тому числі і суттєва фінанасова,
змінити управлінські підходи тощо.

Які ж результати?
Програма "Нове Майбутнє" не призвела до якісних змін. Пори затрачені ресурси вона майже не стимулювала змін в інтелектуальному житті школи. Учителі не об'єдналися в культурно-інтелектуальні спільноти. Структурні зміни не переросли в якісні.

Є зміни заплановані й незаплановані. Вище описано перший варіант. Майкл Фуллан зауважує: "Запланована зміна для дуже багатьох учителів не є стабільним розвитком зрозумілої стратегії. Це радше "ще одне прокляття, яке приходить за іншим". Запланована зміна стає основною проблемою управлінців, які намагаються полагодити систему. Для вчителів зміни стають ситуацією, у якій потрібно дати собі раду із захопленістю з боку управлінців новими освітніми примхами".

Тож як втілити якісні зміни в життя? Майкл Фуллан не дає однозначних відповідей чи рецептів, але пропонує запитання, на які в кожній школі - свої відповіді:

Наскільки освітяни піклуються про себе, один про одного, чи настільки ж, як вони піклуються (чи повинні піклуватись) про учнів?

Наскільки освітяни посилили свою реальну участь у вирішенні найважливіших педагогічних питань - для чого існує школа, як викладання і навчання можуть бути узгоджені з цим баченням?

Важелем в освіті є моральна мета окремого вчителя.
Моральна мета, якщо вона не опиниться на межі морального спустошення - про це в наступному дописі.
__________
Майкл Фуллан "Сили змін: вимірювання глибини освітніх реформ" (Львів, видавництво "Літопис").

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорожня карта  за підруч

2023 / 2024 навчальний рік: державні стандарти - типові освітні програми - навчальні (+модельні) програми

Тут зібрано матеріали з офіційних джерел, із якими будемо працювати з нового навчального року (формула: стандарт - освітня програма - навчальна програма) 1-4 класи (НУШ) Стандарт Державний стандарт початкової освіти (1 - 4 класи) Типові освітні програми Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 1-2 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 1-2 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 3-4 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 3-4 клас Навчальні програми Навчальні програми для 1-4 класів 5-9 класи  Стандарт (НУШ, 5-6, 7 (пілотні в 2023/2024 н.р.) Державний стандарт базової середньої освіти (5 - 9 класи НУШ, у 2023 / 2024 н.р. - 5-6 класи та 7 (пілотування НУШ) Модельні навчальні програми (за ними розробляють навчальні програми) Модельні навчальні програми для 5-9 класів (НУШ) Стандарт ( 7 (крім пілотних) - 9 класи в 2023/2024 н.р.) Державний стандарт загальної середн

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо й ім

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 5. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 6. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 7. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 8. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 9. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1 (усі уроки буде опубліковано поступово ) 10. През

Таблиці, дорожні карти: навчально-методичні рекомендації з української мови та літератури, зарубіжної літератури на 2023 / 2024 н. р.

Українська мова. 5 клас   Українська література. 5 клас Українська література. 6 клас Дуже зручно саме для вчителя-практика - пропонують авторитені фахівці Тетяна Гнаткович, Олена Котусенко, Оксана Опачко: ✴️Рекомендовані види робіт з української мови в 5-6 класах ✴️Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт у 7-9 класах ✴️Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт у 10-11 класах ✴️Рекомендовані види робіт з української літератури в 5-6 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю з української літератури у 7–9 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю з української літератури в 10-11 класах ✴️Контрольні класні твори пропонуємо давати у формі есе, мінітворів щодо розкриття певної проблеми чи образу програмового тексту тощо ✴️Можливі види контрольних робіт із розвитку мовлення ✴️Рекомендовані види робіт із зарубіжної літератури в 5 – 6 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю із зарубіжної літератури в 7–9 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю із заруб

Про б'юті навколо нас

Чи ти за мене душу віддаси, чи розміняєш суєтно і дрібно? Краса – і тільки, трішечки краси, душі нічого більше не потрібно. Ліна Костенко  У наше життя вже давно увірвалися б'юті-технології , про які наввипередки розповідають б'юті-блогери , рекламуючи ті чи ті б'юті-бари чи б'юті-салони . А поруч із шопоголіками давно живуть б'ютіголіки (чи б'ютиголіки?).   Якби я опанувала професію косметолога, то залюбки розповідала б про б'юті-процедури.  Але я вчителька української мови, тому на думку спадає трошки інший сенс  б'юті - його правопис.   Отже, як правильно писати слово, якого нема ані в правописі, ані в словниках української мови?  Зрозуміло, що з іншими словами  б'юті пишемо   з дефісом (складні іменники, утворені з двох самостійних іменників без сполучного голосного звука пишуться через дефіс). Отже, б'юті-бар, б'юті-процедури ...   Цікавим залишається питання апострофа. Усі знають (чи мали б знати), що апостроф у словах

Quo vadis, або Проєкт змін до Типової освітньої програми для 5-9 класів

Перед тим, як говорити про проєкт змін до Типової освітньої програми для 5-9 класів, звернімо увагу на декілька нюансів, які насправді зовсім не крихітні. Перше. Відповідно до Постанови  Кабінету Міністрів України від 5 березня 2024 р. № 245 За рахунок субвенції НЕ здійснюється фінансування закладів загальної середньої освіти (крім закладів початкової школи), кількість учнів у яких становить: з 1 вересня 2016 р. — менше 25 осіб; з 1 вересня 2025 р. — менше 45 осіб; з 1 вересня 2026 р. — менше 60 осіб. Отже, для територіальних громад, розташованих у гірській місцевості або населені пункти яких суттєво віддалені (наприклад, для Закарпаття дуже важливо) і не мають належних доріг, це суттєве навантаження на місцевий бюджет: підвіз майже неможливий; як утримувати заклад, якщо громада не зовсім спроможна? У 2024 році обсяг освітньої субвенції для всіх місцевих бюджетів визначається БЕЗ   урахування додаткових годин навчального плану для учнів групи I на окремі предмети, факультативні курси

ЗНО. ЧВЕРТЬ. Числівник чи все-таки іменник?

  Не бійтесь заглядати у словник... Максим Рильський Учора старшокласники складали ЗНО з української мови та літератури. Звісно, кожен учитель, не чекаючи офіційних відповідей, перевірив зошити своїх учнів. Так зробила і я. Але, зізнаюся, у завданні 28 зі словом "чверть" засумнівалася. Спочатку визначила як іменник (про що написала у своєму інстаграмі), адже в чинних підручниках - іменник. Але потім вирішила, що в сполуці "чверть на восьму" "чверть" - частина дробу, тому числівник. Проте все одно "чверть" - це ЩО?, тому іменник (ПРАВИЛЬНА ВІДПОВІДЬ У ТЕСТАХ - ІМЕННИК). Я вчитель і не боюся ані помилятися, ані вчитися, тому звернулася до правопису й чинних підручників (думаю, багато хто зробив так само). Варіанти наступні. 1. Правопис. У правописі (уже старому, правда, але ми до ЗНО готувалися за цим варіантом) у параграфі 72 "Дробові числівники" зазначено: "Половина (1/2), третина (1/3), чверть (1/4) відмінюються як

Методичні рекомендації щодо вивчення української мови в закладах загальної середньої освіти у 2023 / 2024 навчальному році

  Методичні рекомендації для вчителів української мови підготували Ніна Голуб, Олена Горошкіна (Інститут педагогіки НАПН України), авторки модельної навчальної програми з української мови для 5-6 класів НУШ та підручників. Олена Горошкіна надала згоду на розміщення та поширення матеріалу (авторки оприлюднили матеріали частинами у фейсбуці у фаховій групі). Методичні рекомендації щодо вивчення української мови в закладах загальної середньої освіти у 2023 / 2024 навчальному році Може бути цікаво Українська мова для 6 класу НУШ Українська література для 6 класу НУШ Українська література для 5 класу НУШ

Модельні програми для 7-9 класів

Увесь  перелік можна переглянути та завантажити тут.   Нарешті оприлюднено перелік модельних програм для 7-9-их класів.  Наказ МОН №883 від 24.07.2023 «Про надання грифа «Рекомендовано  Міністерством освіти і науки України»  модельним начальним програмам  для закладів загальної середньої освіти»  середньої освіти, яким надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» Модельна навчальна програма «Українська мова. 7-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Заболотний О. В., Заболотний В. В., Лавринчук В. П., Плівачук К. В., Попова Т. Д.)»; Модельна навчальна програма «Українська мова. 7-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Голуб Н. Б., Горошкіна О. М.)»; Модельна навчальна програма «Українська література. 7-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Яценко Т. О., Пахаренко В. І.,Слижук О. А., Тригуб I. А.)»; Модельна навчальна програма «Зарубіжна література. 7 - 9 класи» для закладів загальної середньої освіти (ав