Перейти до основного вмісту

Учитель. По той бік успіху й перемог

   Як данина моді, фразеологізм "біла ворона" щодо освітян із активною позицією став своєрідним компліментом. Виходить, що не біла ворона - чорна чи сіра, а відповідно - не "дотягує" до високого звання? Не сприймаю класифікації вчителів на білих, чорних чи ще якихось птиць. Чому? Учитель - людина насамперед - із перевагами й недоліками. 

Енциклопедія про сучасних учителів задумувалась як "братання" (за словами Любові Гарматюк) однодумців. Справді, десь за півроку вдалося "зібрати" вельми шановане товариство з неабиякими досягненнями. Неймовірно пишаюся, що колеги підтримують таку ініціативу - без них мої починання дорівнювали б нулю. Безмежно вдячна вчителям, готовим  ділитися з іншими своїми досягненнями й напрацюваннями. Так, Ваш досвід може не тільки вчити когось, його  можуть не лише наслідувати - він і надихає. Тому й запрошую вчителів - знайомитися, ділитися, надихати й надихатися.

  Запросила (уже традиційно) ще одну колегу приєднатися до енциклопедії. Хоча вона вважає, що не має досягнень. Вона любить дітей. І любить життя. У неї свій успіх.

Із мого листування
*публікується з дозволу авторки

"Що ж... написати про себе як учителя - не зовсім легке завдання для мене... мені скоро 36, але я досі себе шукаю... спробувала свої сили в журналістиці, була кадровиком, а перша освіта у мене - економічна... на філологію потягло з банальної причини - обожнюю поезії, та й сама їх пишу, є автором власної збірочки "Дорога - символ вічної надії" та співавтором збірки "Цвіту вишневого вибух".
Емоційна, занадто вразлива... на жаль, не змогла прищепити любов до літератури учням... за винятком декількох. От заради чого любила ходити на роботу - це виступи, постановки... Для мене це просто кайф. Я живу від одного заходу до іншого. Я не люблю тих свят, які потрібно робити згідно з планом, натомість мене тягне ставити п'єси, відкривати для дітей забуті імена... От навіть під час цьогорічної шкільної практики я організувала ретро-вечірку, присвячену Б. Весоловському. Тут описувати не буду, а надішлю вам статтю про це, яку я написала до районної газети. От цим я живу.... 
  А уроки... можу піднесено щось розповідати, але смішки або шум дітей виведе мене з рівноваги. З дисципліною в мене глухий номер... цієї весни так довели мене п'ятикласники, що потрапила на лікарняний... емоційне вигоряння... того літа. Серйозно приділю увагу пошуку роботи (спокійної). На жаль. Мої нерви здають... Але не можу сказати, що мене діти не люблять - є кілька учениць, які зі сльозами кажуть, що покинуть школу, якщо я звільнюся. А ще до мене приходять сусідські малявки - ми з ними малюємо для душі... тягнуться до мене. Що ще? сама виховую 8-річного сина, живемо з моєю мамою у селі. Усе життя в наших жіночих руках пилка і сокира... Люблю мандрувати, це не дає впасти в депресію (звісно, мандрівки - бюджетні). Живу 6 років з діагнозом "Рак молочної залози", перенесла купу операцій, опромінення, хіміотерапію... Намагаюсь радіти життю, з дозволу лікаря підкорила Говерлу..."

Ірина Гирило вважає себе не дуже хорошим учителем. Про таких учителів не пишуть у газетах. Про них не говорять в інтернет-виданнях з мільйонними переглядами публікацій. А насправді за цим учителем - успіх. Відкриття себе й долання меж. Це історія сильної людини. І, напевно, вона набагато цінніша за ведення блогу, наприклад. 

Таких історій багато. Можливо, колись публікуватиму (з дозволу авторів) серію подібних есе. Бо вчитель - це людське насамперед. Людина. Не всюди блиск. Не обов'язково яскраві фото. Але завжди людське. У різних виявах.
 Поважаймо кожного вчителя, бо набагато складніше не вказувати на недоліки іншим, а бачити їх у собі. Сент-Екзюпері казав, що єдиний спосіб виховати дітей хорошими - зробити їх щасливими. Це ж можна сказати й про вчителя. Тільки тоді він буде вільним птахом. А не якоюсь вороною.

P.S. Пані Ірино, дякую Вам за мужність і сміливість: Ваша історія - також історія успіху, бо він має багато облич. І вона - точно для формату енциклопедії, мета якої - надихати.

P.S. P.S.Енциклопедія про сучасних учителів - невеличкі статті, як і годиться, розміщені в алфавітному порядку. Та насправді за кожною статтею - людська доля. Учительська доля.
  На жаль, ми часто оцінюємо вчителя як машину, запрограмовану працювати ідеально. І якщо ця машина дає збій, натовп готовий кричати своє "розіпни!" Але чи кожен у натовпі досконалий?..





Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

8 клас. Українська література (2025 / 2026)

  2025 / 2026 навчальний рік Українська література. Підручник для 8 класу (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) Електронний додаток на платформі ВШО Дорожня карта за підручником Модельна програма Календарно-тематичне планування (Світлана Дячок) 2 год на тиждень 1,5 год на тиждень 1 год на тиждень Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Зошит для комплексних підсумкових робіт (за групами результатів) (буде додано згодом) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри) Додаткові м атеріали на сайті видавництва "Астон" Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Дорожня карта - 2025 / 2026

ДОРОЖНЯ КАРТА вчителя / учительки мовно-літературної галузі: інструментарії оцінювання (для 5–8 (НУШ) та 9–11 класів закладів загальної середньої освіти) - справжній грамотний помічник, створений на допомогу педагогам фахівцями Тетяною Гнаткович, Оленою Котусенко, Оксаною Опачко. НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА .. 5 НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ .. 8 РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ .. 9 Групи результатів навчання для мовно-літературної галузі 9 Планування оцінювання . 10 Тематичне оцінювання . 10 Семестрове та річне оцінювання . 11 Орієнтири щодо завдань за групами результатів для мовно-літературної галузі 12 Група 1 ― Усна взаємодія (УВ) . 12 Група 2 ― Працює з текстом (ПТ) . 12 Група 3 ― Письмова взаємодія (ПВ) . 13 Група 4 ― Досліджує мовлення (ДМ) 13 УКРАЇНСЬКА МОВА .. 14 5-8 КЛАСИ .. 14 Фіксація оцінювання за групами результатів навчання з української мови в класному журналі в 5-8 класах НУШ .... 14 Комплексна підсумкова робота (КПР) . 17 Орієнтовні зразки завдань для ...

Мовно-літературна галузь - 2025 / 2026 (Інструктивно-методичні рекомендації з прикладами та коментарями)

Оновлені  Інструктивно-методичні рекомендації на 2025/2026 навчальний рік  (укладачка - кандидат педагогічних наук Тетяна Гнаткович) стали нагадуванням, що якісна освіта — це про баланс між формальністю документів і живим словом на уроці: оцінювання результатів навчання ставить акцент не лише на знаннях, а й на компетентностях учня;  цінною  є структуризація на групи результатів для мовно-літературної галузі , адже це допомагає вчителю зрозуміти, де учень справді росте, а де ще потребує підтримки; подано планування оцінювання: ми можемо поєднувати традиційні форми з сучасними інструментами; роз'яснення про тематичне, семестрове та річне оцінювання тепер бачиться не як формальний підсумок, а як важлива частина шляху учня до власних перемог; для зручності в документі - нормативна база для вчителів мовно-літературної галузі. Власне, документ містить детальний перелік відповідей на всі запитання щодо викладання предметів мовно-літературної галузі (українська мов...

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорож...

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

7 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Навчальний рік 2025 / 2026 Підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Автори: Олеся Калинич, Світлана Дячок. За редакцією проф. Юрія Ковбасенка М одельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи»  (авт.: Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, О. А. Слижук, І. А. Тригуб) Навчальна програма української літератури (2 год)  (автор Світлана Дячок) Календарно-тематичне планування: 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів)   Діагностувальне оцінювання  (зразок) Зошит для формувального та поточного оцінювання Літературні диктанти Паспорти творів Конспекти уроків _____ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

6 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Матеріали для використання у 2025 / 2026 навчальному році 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3.Календарно-тематичне планування 1 год на тиждень 1.5 год на тиждень 2 год на тиждень 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів)   7. Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів )  8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита -  поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1  ,  інші уроки ...

5 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Оновлено для 2025/ 2026 навчального року 1️⃣ Підручник (електронна версія) 2️⃣Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3️⃣Календарно-тематичне планування (авторка Світлана Дячок): 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень 4️⃣ Літературні диктанти 5️⃣ Паспорти творів (оновлено) 6️⃣ Розробки уроків (1 частина) 7️⃣Комплексні підсумкові роботи (за групами результатів) (буде додано згодом). 8️⃣ Зошит для робіт з української літератури для 5 класу Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА  СЛУХАТИ!  Методичний супровід підручника в 2024 / 2025-му н. р. Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Українська література. 5-9 класи (2025 / 2026)

Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Літературні диктанти для 6 класу

Новинка Літературні диктанти   - один із безкоштовних методичних додатків до підручника української літератури для 6 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за ред. проф. Юрія Ковбасенка) у формі таблиць.  Літературні диктанти у формі гри «Так / ні» дозволяють швидко зорієнтуватися, наскільки уважно учні прочитали той чи той текст. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Завдання можна використовувати для формувального оцінювання (бліц-опитування, для самооцінювання, для оцінювання в парі тощо). Відповіді подано за QR -кодом (з відповідними виправленнями, якщо твердження помилкове). Літературні диктанти можна переглянути та завантажити тут  (безкоштовно).