Перейти до основного вмісту

ДПА / ЗНО після 4, 9 та 11 (12 класів) (короткий огляд Стратегії розвитку оцінювання у ЗЗСО до 2030 року)


  • ДПА / ЗНО передбачатиме письмову й усну форми (спілкування з елементами говоріння, аудіювання, презентації тощо, яке здійснюється заздалегідь, напередодні іспиту) з мов (української, іноземної, нацменшин).
  • ДПА для 4 класу у формі ЗНО відбуватиметься у школах, де навчаються учні (з 2022 року).
  •  Передбачено дві моделі ДПА для учнів 9 класів.
  • Для учнів 11 (12) класів ДПА буде проводитися у традиційному форматі ЗНО.
  • Суб'єкти організації та проведення оцінювання: МОНУ; УЦОЯО та РЦОЯО; ІМЗО; НАПНУ; ІППО, ЗЗСО.


...Відпустка. Напевно, велика частина вчителів пообіцяла собі не читати й не писати бодай місяць про школу... але поки тривають канікули, не можна оминути суботнє оприлюднення (від 11 липня 2020 року) аналітичного документа-пропозицій щодо створення системи освітніх оцінювань на сайті УЦОЯО?

  Що це за документ? «Стратегічні питання розвитку освітніх оцінювань в Україні до 2030 року» – напрацювання робочої групи експертів у галузі освіти та освітніх вимірювань в межах спільного проєкту Міжнародного фонду «Відродження» й Українського центру оцінювання якості освіти за підтримки Міністерства освіти і науки України й Американських рад з міжнародної освіти.

Отже, про "новинки" оцінювання.


ОЦІНЮВАННЯ ВИПУСКНИКІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ (ЗЗСО І СТУПЕНЯ)
ДПА в школі. Задля забезпечення комфортних умов для вихованців молодшої школи ДПА варто проводити в ЗЗСО, де учні/учениці навчаються, силами педагогічних працівників, які навчали відповідних учнів/учениць.
Разом із тим інструменти й процедури для ДПА мають бути розроблені централізовано, наприклад УЦОЯО у співпраці з ІМЗО. Таким чином, ДПА на рівні початкової школи постає як внутрішнє оцінювання з окремими елементами ЗНО.

Мова ДПА: "З огляду на специфіку пропонованих предметів (освітніх галузей), а також на норми чинного законодавства стосовно мов навчання в початковій школі (ст. 7 Закону України «Про освіту»), ДПА з української мови, мови відповідного корінного народу та національної меншини має проводитися відповідною мовою, а з математики – мовою навчання".

Мови - усна й письмова форми, математика - письмова: "Щодо форми (усної чи письмової) ДПА, то перелік загальних результатів навчання, які визначені засадничими програмовими документами для початкової освіти, переконує в доцільності проведення ДПА з мов – в усній і письмовій формах, а з математики – лише в письмовій. Уведення усної частини як складника ДПА з мов передбачає збільшення часу на проведення ДПА, а відтак тягне за собою низку питань щодо процедур проведення усних оцінювань, оплати роботи вчителів тощо".

ДПА - у квітні травні, пробна ДПА - за три місяці до основної: "За часом ДПА має відбуватися у квітні–травні відповідно до графіка, затвердженого МОНУ. Разом із тим ... доцільним бачиться за три місяці (початок другого семестру) до визначених МОНУ термінів проведення основної сесії ДПА проводити пробну сесію ДПА. При цьому участь у пробній сесії має бути добровільною...

Результати ДПА мають бути введені до системи НОЕП учителями ЗЗСО, які забезпечували перевірку робіт, за процедурами, розробленими УЦОЯО. Примітка. Під результатами ДПА, які ЗЗСО вводить у систему ЕОП, маються на увазі не лише оцінки випускників початкової школи, а й дані щодо виконання учнями/ученицями всіх завдань. Ця інформація далі буде використана для формування НІНОР-ДПА."

Перевірка ДПА - тільки атестаційною комісією; контролю за якістю перевірки не буде: "Перевірку виконаних випускниками початкової школи завдань і визначення результатів мають здійснювати члени атестаційної комісії чітко за критеріями й схемами, розробленими УЦОЯО. Зовнішнього контролю за якістю перевірки на рівні початкової школи не передбачено" (с. 14).

Конкретні дати. 2021 р. – апробація моделі ДПА на вибірці ЗЗСО, зокрема й тих, які беруть участь у пілоті НУШ. 2022 р. – повноцінне проведення ДПА за новою моделлю.

ОЦІНЮВАННЯ ВИПУСКНИКІВ ГІМНАЗІЇ (ЗЗСО ІІ СТУПЕНЯ) (ЗНО після 9 класу)

"У такому вигляді, як нині, ДПА на рівні базової освіти не здатна належним чином виконувати покладені на неї функції..." (с.19).

На рівні базової середньої освіти потенційно прийнятним може бути проведення ДПА за такими двома моделями: 

  •  у форматі, який передбачає майже повне збереження чинної практики організації та проведення ДПА як шкільного іспиту, коли оцінювання забезпечує сам ЗЗСО, використовуючи самостійно розроблені інструменти оцінювання учнів/учениць відповідно до встановлених МОНУ вимог, процедур і критеріїв. Єдиною відмінністю цієї моделі від нині чинної буде те, що всі дані, які стосуються результатів ДПА, будуть агрегуватися до НОЕП, що забезпечить можливість подальшого їх аналізу й вироблення рекомендацій щодо підвищення якості освіти; 
  • у форматі, який передбачає поєднання ЗНО та внутрішнього шкільного іспиту. Згідно з цією моделлю, за процедурами ЗНО здійснюється оцінювання з двох предметів: українська мова і література та математика як наскрізних освітніх галузей в оцінюванні навчальних досягнень учнів/учениць на всіх рівнях повної загальної середньої освіти.


 Обидва варіанти, хоч і за різними форматами, передбачають оцінювання рівня мовно-літературної (українська мова та література) та математичної (математика) компетентностей випускників.
Крім того, обидва варіанти передбачають іспити з природничої та громадянської й історичної освітніх галузей, але в різних обсягах охоплення змісту: у варіанті 1 – це один предмет за вибором; у варіанті 2 – це комплексний іспит, який охоплює основні предметні галузі знань, що вивчалися учнями як окремі предмети або інтегровані курси відповідно до певної освітньої галузі (природничої чи історичної і громадянської).

 Обидва варіанти також передбачають іспит за вибором учня/учениці або ЗЗСО.

Повертаємося до усної форми. ДПА з української мови і літератури може складатися з двох частин:
- фіксованого в часі письмового іспиту в тестовому форматі;
- усного спілкування з елементами говоріння, аудіювання, презентації тощо, яке здійснюється заздалегідь, напередодні іспиту.
Математика. Окрім тестових завдань із вибором відповіді, тестовий інструментарій із математики має містити задачі на доведення, практикоорієнтовані завдання з різних життєвих контекстів, зокрема щодо фінансової грамотності й технічних розрахунків, завдання з інтерпретації даних, поданих різними знаковими засобами (графіки, таблиці, діаграми тощо).
ДПА з іноземної мови спрямована на оцінювання готовності здобувачів базової освіти до іншомовного спілкування (як усного, так і письмового) в реальних мовленнєвих ситуаціях, тому має містити обов’язкову частину з говоріння й аудіювання

Перша модель (ДПА у шкільному форматі). Відповідно до першої моделі, завдання для предметів (освітніх галузей), визначених у варіанті 1, процедури проведення іспитів, перевірки та визначення результатів розробляє УЦОЯО в співпраці з ІМЗО. Ці матеріали через систему НОЕП надходять до ЗЗСО, де відбувається їх друк у день проведення ДПА. Адміністрування іспитів забезпечують ЗЗСО силами атестаційних комісій, утворених з учителів-предметників та адміністрації.
Оцінювання: може оцінювати атестаційна комісія ЗЗСО, де навчаються учні, чи атестаційною комісією з інших шкіл;  передбачено й варіант повторної оцінки протягом року РЦОЯО або Перевірку робіт забезпечує УЦОЯО за схемою, яка зараз використовується під час проведення ЗНО.
Друга модель (ДПА у форматі ЗНО). Відповідно до другої моделі, тестування з української мови та літератури й математики проводяться у форматі ЗНО за технологією, аналогічною з нинішнім підходом 23 до проведення ЗНО в 11 класі.


 ОЦІНЮВАННЯ ВИПУСКНИКІВ ЛІЦЕЇВ (ЗЗСО ІІІ СТУПЕНЯ) (11 (12) клас)
 Математика обов'язкова. Із 2021 року ДПА з математики у формі ЗНО буде обов’язковою для всіх здобувачів повної загальної середньої освіти. Тобто, окрім української мови, обов’язковою стане ще й математика.
Свідоцтво отримають не всі: "... планується, що свідоцтво про здобуття повної загальної середньої освіти будуть отримувати лише ті випускники, які успішно склали ДПА у формі ЗНО. Щоправда, що саме буде вважатись успішним проходженням ДПА у формі ЗНО, поки що не визначено".

Рівень тестів з обов’язкових предметів має бути базовим (не поглибленим).
Кількість предметів. "До частини за вибором у ліцеях академічного спрямування має входити від одного до трьох предметів ДПА у формі ЗНО, що становлять профіль учня/учениці й обираються ним/нею із широкого переліку (українська мова, література, математика, іноземна мова, історія, хімія, фізика, біологія, географія, мова корінного народу (національної меншини) тощо).
У ліцеях професійного спрямування, з огляду на визначену законодавством орієнтацію цих закладів на ринок праці, до частини за вибором мають входити кваліфікаційні іспити на здобуття професійної кваліфікації2.

 Усна і письмова форми. ДПА у формі ЗНО з мов для учнів/учениць ліцеїв як академічного, так і професійного спрямування має перевіряти володіння усним, так і писемним мовленням. Тому тестування з іноземних мов повинно містити аудіювання як складник письмової частини, а для перевірки говоріння як невід’ємної частини мовленнєвої діяльності необхідно запровадити усну частину ДПА з мов.

Час ДПА. Календарно ДПА може відбуватись у червні. Мовою проведення (адміністрування) ДПА у формі ЗНО, як і зараз, має бути державна мова. Тривалість конкретного оцінювання залежить від наповнення, проте загалом письмові екзамени не повинні тривати більше 3 годин, усні частини екзаменів – не більше 20 хвилин на одного здобувача.

Завантажити чи переглянути документ «Стратегічні питання розвитку освітніх оцінювань в Україні до 2030 року» можна тут.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорож...

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо ...

5 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Оновлено для 2025/ 2026 навчального року 1️⃣ Підручник (електронна версія) 2️⃣Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3️⃣Календарно-тематичне планування (авторка Світлана Дячок): 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень 4️⃣ Літературні диктанти 5️⃣ Паспорти творів (оновлено) 6️⃣ Розробки уроків (1 частина) 7️⃣Комплексні підсумкові роботи (за групами результатів) (буде додано згодом). 8️⃣ Зошит для робіт з української літератури для 5 класу Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА  СЛУХАТИ!  Методичний супровід підручника в 2024 / 2025-му н. р.

Назад у майбутнє, або Чому мовно-літературна освіта досі озирається (громадське обговорення концептуальних засад освітніх галузей)

Напевно, немає жодного вчителя літератури, який би не визнавав: неможливо якісно опрацювати за рік десятки текстів (а серед них - і повісті, і романи) - і це лише з української літератури. Приблизно стільки - із зарубіжної. Це без текстів, що стосуються інших навчальних предметів. На тему перевантаження програм дискутують давно і багато - принаймні за мій педстаж (а це понад 20 років) точно. Подібне стосується і курсу української мови. Колись на запитання, навіщо знати всі види обставин, жартома відповіла учням: «Будете знати, що таке обставини місця, часу й причини, - у житті не заблукаєте». Минуло двадцять років - і мушу визнати: ми все ж трохи заблукали. Зокрема, у лабіринті мовних термінів, вивчених напам’ять, і в літературознавчій теорії. Власне, в ідеалі терміни мали б допомогти зрозуміти тексти, а натомість зробили літературу схожою на вправу зі зразковими відповідями.  То що ж робити? Перше  - усвідомити, що навчання - не про стандарт, програму й  підручник, а про...

6 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Матеріали для використання у 2025 / 2026 навчальному році 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3.Календарно-тематичне планування 1 год на тиждень 1.5 год на тиждень 2 год на тиждень 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів)   7.Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів) (покликання буде додано невдовзі, стежте за оновленнями).  8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита -  поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти урокі...

Проєкт ЗУ. Додаток "Мрія"

 На сайті Верховної Ради України зареєстровано  ПРОЕКТ Закону України  «Про внесення змін до Закону України «Про освіту»щодо використання в освітньому процесі освітнього мобільногододатку «Мрія», а також використання е-документа про освіту» Додаток Мрія є інформаційно-комунікаційною системою, завданнями якої є:   1) забезпечення користувачів інформацією про освітній процес;   2) забезпечення комунікації та взаємодії між учасниками освітнього процесу;  3) формування засобами додатка Мрія електронних відображень інформації, що міститься в документах, які можуть пред’являтися (надаватися) через додаток Мрія, та відображення іншої інформації, що може бути отримана з національних електронних інформаційних ресурсів, інших інформаційно комунікаційних систем, єдиних інформаційних систем та систем електронного документообігу;   4) обробка (збирання, реєстрація, накопичення, зберігання, адаптування, зміна, поновлення, використання і пошире...

8 клас. Українська література (методичний супровід)

2024 / 2025 навчальний рік Апробація (оновлено 25.11.2024) Для вчителів, які апробують посібник української літератури для 8 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка).  Цю сторінку будемо оновлювати поступово. Українська література. Посібник для 8 класу (частина 1) Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка) Модельна програма Навчальна програма Календарно-тематичне планування  (Світлана Дячок) Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Комплексні підсумкові роботи Завдання КПР (семестр 1, усі розділи) Відповіді КПР (семестр 1, усі розділи) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри)

Літературні диктанти для 6 класу

Новинка Літературні диктанти   - один із безкоштовних методичних додатків до підручника української літератури для 6 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за ред. проф. Юрія Ковбасенка) у формі таблиць.  Літературні диктанти у формі гри «Так / ні» дозволяють швидко зорієнтуватися, наскільки уважно учні прочитали той чи той текст. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Завдання можна використовувати для формувального оцінювання (бліц-опитування, для самооцінювання, для оцінювання в парі тощо). Відповіді подано за QR -кодом (з відповідними виправленнями, якщо твердження помилкове). Літературні диктанти можна переглянути та завантажити тут  (безкоштовно).

10-11 класи: оновлено Типову освітню програму

  Наказ МОН України № 890 від 20 червня 2025 року вносить зміни до Типових освітніх програм для 10–11 класів, затверджених ще у 2018 році. Фактично з аклади освіти отримали більше автономії у формуванні курсів за вибором учнів, зокрема: курси за інтересами; міжгалузеві інтегровані курси; спецкурси на основі модельних або авторських програм. Оновлено й вимоги до вивчення окремих предметів: історії України та Всесвітньої історії — можлива інтеграція; громадянської освіти — акцент на критичне мислення, права людини; інформатики — з урахуванням цифрової трансформації освіти; математики — більше варіантів для профільного поглиблення. Заклади можуть створювати змішані або міжкласні групи для опанування предметів варіативного компонента. Освітня програма може включати модулі та короткострокові курси. Структура освітньої програми у 10–11 класах максимально наближена до нової профільної моделі, яка стартує у 2027 році. Ось порівняльна таблиця основних змін у Типовій освітній п...