ДПА / ЗНО після 4, 9 та 11 (12 класів) (короткий огляд Стратегії розвитку оцінювання у ЗЗСО до 2030 року)
- ДПА / ЗНО передбачатиме письмову й усну форми (спілкування з елементами говоріння, аудіювання, презентації тощо, яке здійснюється заздалегідь, напередодні іспиту) з мов (української, іноземної, нацменшин).
- ДПА для 4 класу у формі ЗНО відбуватиметься у школах, де навчаються учні (з 2022 року).
- Передбачено дві моделі ДПА для учнів 9 класів.
- Для учнів 11 (12) класів ДПА буде проводитися у традиційному форматі ЗНО.
- Суб'єкти організації та проведення оцінювання: МОНУ; УЦОЯО та РЦОЯО; ІМЗО; НАПНУ; ІППО, ЗЗСО.
...Відпустка. Напевно, велика частина вчителів пообіцяла собі не читати й не писати бодай місяць про школу... але поки тривають канікули, не можна оминути суботнє оприлюднення (від 11 липня 2020 року) аналітичного документа-пропозицій щодо створення системи освітніх оцінювань на сайті УЦОЯО?
Що це за документ? «Стратегічні питання розвитку освітніх оцінювань в Україні до 2030 року» – напрацювання робочої групи експертів у галузі освіти та освітніх вимірювань в межах спільного проєкту Міжнародного фонду «Відродження» й Українського центру оцінювання якості освіти за підтримки Міністерства освіти і науки України й Американських рад з міжнародної освіти.
Отже, про "новинки" оцінювання.
Разом із тим інструменти й процедури для ДПА мають бути розроблені централізовано, наприклад УЦОЯО у співпраці з ІМЗО. Таким чином, ДПА на рівні початкової школи постає як внутрішнє оцінювання з окремими елементами ЗНО.
Мова ДПА: "З огляду на специфіку пропонованих предметів (освітніх галузей), а також на норми чинного законодавства стосовно мов навчання в початковій школі (ст. 7 Закону України «Про освіту»), ДПА з української мови, мови відповідного корінного народу та національної меншини має проводитися відповідною мовою, а з математики – мовою навчання".
Мови - усна й письмова форми, математика - письмова: "Щодо форми (усної чи письмової) ДПА, то перелік загальних результатів навчання, які визначені засадничими програмовими документами для початкової освіти, переконує в доцільності проведення ДПА з мов – в усній і письмовій формах, а з математики – лише в письмовій. Уведення усної частини як складника ДПА з мов передбачає збільшення часу на проведення ДПА, а відтак тягне за собою низку питань щодо процедур проведення усних оцінювань, оплати роботи вчителів тощо".
ДПА - у квітні травні, пробна ДПА - за три місяці до основної: "За часом ДПА має відбуватися у квітні–травні відповідно до графіка, затвердженого МОНУ. Разом із тим ... доцільним бачиться за три місяці (початок другого семестру) до визначених МОНУ термінів проведення основної сесії ДПА проводити пробну сесію ДПА. При цьому участь у пробній сесії має бути добровільною...
Результати ДПА мають бути введені до системи НОЕП учителями ЗЗСО, які забезпечували перевірку робіт, за процедурами, розробленими УЦОЯО. Примітка. Під результатами ДПА, які ЗЗСО вводить у систему ЕОП, маються на увазі не лише оцінки випускників початкової школи, а й дані щодо виконання учнями/ученицями всіх завдань. Ця інформація далі буде використана для формування НІНОР-ДПА."
Перевірка ДПА - тільки атестаційною комісією; контролю за якістю перевірки не буде: "Перевірку виконаних випускниками початкової школи завдань і визначення результатів мають здійснювати члени атестаційної комісії чітко за критеріями й схемами, розробленими УЦОЯО. Зовнішнього контролю за якістю перевірки на рівні початкової школи не передбачено" (с. 14).
Конкретні дати. 2021 р. – апробація моделі ДПА на вибірці ЗЗСО, зокрема й тих, які беруть участь у пілоті НУШ. 2022 р. – повноцінне проведення ДПА за новою моделлю.
ОЦІНЮВАННЯ ВИПУСКНИКІВ ГІМНАЗІЇ (ЗЗСО ІІ СТУПЕНЯ) (ЗНО після 9 класу)
"У такому вигляді, як нині, ДПА на рівні базової освіти не здатна належним чином виконувати покладені на неї функції..." (с.19).
На рівні базової середньої освіти потенційно прийнятним може бути проведення ДПА за такими двома моделями:
Обидва варіанти, хоч і за різними форматами, передбачають оцінювання рівня мовно-літературної (українська мова та література) та математичної (математика) компетентностей випускників.
Крім того, обидва варіанти передбачають іспити з природничої та громадянської й історичної освітніх галузей, але в різних обсягах охоплення змісту: у варіанті 1 – це один предмет за вибором; у варіанті 2 – це комплексний іспит, який охоплює основні предметні галузі знань, що вивчалися учнями як окремі предмети або інтегровані курси відповідно до певної освітньої галузі (природничої чи історичної і громадянської).
Обидва варіанти також передбачають іспит за вибором учня/учениці або ЗЗСО.
Повертаємося до усної форми. ДПА з української мови і літератури може складатися з двох частин:
- фіксованого в часі письмового іспиту в тестовому форматі;
- усного спілкування з елементами говоріння, аудіювання, презентації тощо, яке здійснюється заздалегідь, напередодні іспиту.
Математика. Окрім тестових завдань із вибором відповіді, тестовий інструментарій із математики має містити задачі на доведення, практикоорієнтовані завдання з різних життєвих контекстів, зокрема щодо фінансової грамотності й технічних розрахунків, завдання з інтерпретації даних, поданих різними знаковими засобами (графіки, таблиці, діаграми тощо).
ДПА з іноземної мови спрямована на оцінювання готовності здобувачів базової освіти до іншомовного спілкування (як усного, так і письмового) в реальних мовленнєвих ситуаціях, тому має містити обов’язкову частину з говоріння й аудіювання
Перша модель (ДПА у шкільному форматі). Відповідно до першої моделі, завдання для предметів (освітніх галузей), визначених у варіанті 1, процедури проведення іспитів, перевірки та визначення результатів розробляє УЦОЯО в співпраці з ІМЗО. Ці матеріали через систему НОЕП надходять до ЗЗСО, де відбувається їх друк у день проведення ДПА. Адміністрування іспитів забезпечують ЗЗСО силами атестаційних комісій, утворених з учителів-предметників та адміністрації.
Оцінювання: може оцінювати атестаційна комісія ЗЗСО, де навчаються учні, чи атестаційною комісією з інших шкіл; передбачено й варіант повторної оцінки протягом року РЦОЯО або Перевірку робіт забезпечує УЦОЯО за схемою, яка зараз використовується під час проведення ЗНО.
Друга модель (ДПА у форматі ЗНО). Відповідно до другої моделі, тестування з української мови та літератури й математики проводяться у форматі ЗНО за технологією, аналогічною з нинішнім підходом 23 до проведення ЗНО в 11 класі.
Свідоцтво отримають не всі: "... планується, що свідоцтво про здобуття повної загальної середньої освіти будуть отримувати лише ті випускники, які успішно склали ДПА у формі ЗНО. Щоправда, що саме буде вважатись успішним проходженням ДПА у формі ЗНО, поки що не визначено".
Рівень тестів з обов’язкових предметів має бути базовим (не поглибленим).
Кількість предметів. "До частини за вибором у ліцеях академічного спрямування має входити від одного до трьох предметів ДПА у формі ЗНО, що становлять профіль учня/учениці й обираються ним/нею із широкого переліку (українська мова, література, математика, іноземна мова, історія, хімія, фізика, біологія, географія, мова корінного народу (національної меншини) тощо).
У ліцеях професійного спрямування, з огляду на визначену законодавством орієнтацію цих закладів на ринок праці, до частини за вибором мають входити кваліфікаційні іспити на здобуття професійної кваліфікації2.
Усна і письмова форми. ДПА у формі ЗНО з мов для учнів/учениць ліцеїв як академічного, так і професійного спрямування має перевіряти володіння усним, так і писемним мовленням. Тому тестування з іноземних мов повинно містити аудіювання як складник письмової частини, а для перевірки говоріння як невід’ємної частини мовленнєвої діяльності необхідно запровадити усну частину ДПА з мов.
Час ДПА. Календарно ДПА може відбуватись у червні. Мовою проведення (адміністрування) ДПА у формі ЗНО, як і зараз, має бути державна мова. Тривалість конкретного оцінювання залежить від наповнення, проте загалом письмові екзамени не повинні тривати більше 3 годин, усні частини екзаменів – не більше 20 хвилин на одного здобувача.
Завантажити чи переглянути документ «Стратегічні питання розвитку освітніх оцінювань в Україні до 2030 року» можна тут.
ОЦІНЮВАННЯ ВИПУСКНИКІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
(ЗЗСО І СТУПЕНЯ)
ДПА в школі. Задля забезпечення комфортних умов для вихованців молодшої школи ДПА варто проводити в ЗЗСО, де учні/учениці навчаються,
силами педагогічних працівників, які навчали відповідних учнів/учениць.Разом із тим інструменти й процедури для ДПА мають бути розроблені централізовано, наприклад УЦОЯО у співпраці з ІМЗО. Таким чином, ДПА на рівні початкової школи постає як внутрішнє оцінювання з окремими елементами ЗНО.
Мова ДПА: "З огляду на специфіку пропонованих предметів (освітніх галузей), а також на норми чинного законодавства стосовно мов навчання в початковій школі (ст. 7 Закону України «Про освіту»), ДПА з української мови, мови відповідного корінного народу та національної меншини має проводитися відповідною мовою, а з математики – мовою навчання".
Мови - усна й письмова форми, математика - письмова: "Щодо форми (усної чи письмової) ДПА, то перелік загальних результатів навчання, які визначені засадничими програмовими документами для початкової освіти, переконує в доцільності проведення ДПА з мов – в усній і письмовій формах, а з математики – лише в письмовій. Уведення усної частини як складника ДПА з мов передбачає збільшення часу на проведення ДПА, а відтак тягне за собою низку питань щодо процедур проведення усних оцінювань, оплати роботи вчителів тощо".
ДПА - у квітні травні, пробна ДПА - за три місяці до основної: "За часом ДПА має відбуватися у квітні–травні відповідно до графіка, затвердженого МОНУ. Разом із тим ... доцільним бачиться за три місяці (початок другого семестру) до визначених МОНУ термінів проведення основної сесії ДПА проводити пробну сесію ДПА. При цьому участь у пробній сесії має бути добровільною...
Результати ДПА мають бути введені до системи НОЕП учителями ЗЗСО, які забезпечували перевірку робіт, за процедурами, розробленими УЦОЯО. Примітка. Під результатами ДПА, які ЗЗСО вводить у систему ЕОП, маються на увазі не лише оцінки випускників початкової школи, а й дані щодо виконання учнями/ученицями всіх завдань. Ця інформація далі буде використана для формування НІНОР-ДПА."
Перевірка ДПА - тільки атестаційною комісією; контролю за якістю перевірки не буде: "Перевірку виконаних випускниками початкової школи завдань і визначення результатів мають здійснювати члени атестаційної комісії чітко за критеріями й схемами, розробленими УЦОЯО. Зовнішнього контролю за якістю перевірки на рівні початкової школи не передбачено" (с. 14).
Конкретні дати. 2021 р. – апробація моделі ДПА на вибірці ЗЗСО, зокрема й тих, які беруть участь у пілоті НУШ. 2022 р. – повноцінне проведення ДПА за новою моделлю.
ОЦІНЮВАННЯ ВИПУСКНИКІВ ГІМНАЗІЇ (ЗЗСО ІІ СТУПЕНЯ) (ЗНО після 9 класу)
"У такому вигляді, як нині, ДПА на рівні базової освіти не здатна належним чином виконувати покладені на неї функції..." (с.19).
На рівні базової середньої освіти потенційно прийнятним може бути проведення ДПА за такими двома моделями:
- у форматі, який передбачає майже повне збереження чинної практики організації та проведення ДПА як шкільного іспиту, коли оцінювання забезпечує сам ЗЗСО, використовуючи самостійно розроблені інструменти оцінювання учнів/учениць відповідно до встановлених МОНУ вимог, процедур і критеріїв. Єдиною відмінністю цієї моделі від нині чинної буде те, що всі дані, які стосуються результатів ДПА, будуть агрегуватися до НОЕП, що забезпечить можливість подальшого їх аналізу й вироблення рекомендацій щодо підвищення якості освіти;
- у форматі, який передбачає поєднання ЗНО та внутрішнього шкільного іспиту. Згідно з цією моделлю, за процедурами ЗНО здійснюється оцінювання з двох предметів: українська мова і література та математика як наскрізних освітніх галузей в оцінюванні навчальних досягнень учнів/учениць на всіх рівнях повної загальної середньої освіти.
Обидва варіанти, хоч і за різними форматами, передбачають оцінювання рівня мовно-літературної (українська мова та література) та математичної (математика) компетентностей випускників.
Крім того, обидва варіанти передбачають іспити з природничої та громадянської й історичної освітніх галузей, але в різних обсягах охоплення змісту: у варіанті 1 – це один предмет за вибором; у варіанті 2 – це комплексний іспит, який охоплює основні предметні галузі знань, що вивчалися учнями як окремі предмети або інтегровані курси відповідно до певної освітньої галузі (природничої чи історичної і громадянської).
Обидва варіанти також передбачають іспит за вибором учня/учениці або ЗЗСО.
Повертаємося до усної форми. ДПА з української мови і літератури може складатися з двох частин:
- фіксованого в часі письмового іспиту в тестовому форматі;
- усного спілкування з елементами говоріння, аудіювання, презентації тощо, яке здійснюється заздалегідь, напередодні іспиту.
Математика. Окрім тестових завдань із вибором відповіді, тестовий інструментарій із математики має містити задачі на доведення, практикоорієнтовані завдання з різних життєвих контекстів, зокрема щодо фінансової грамотності й технічних розрахунків, завдання з інтерпретації даних, поданих різними знаковими засобами (графіки, таблиці, діаграми тощо).
ДПА з іноземної мови спрямована на оцінювання готовності здобувачів базової освіти до іншомовного спілкування (як усного, так і письмового) в реальних мовленнєвих ситуаціях, тому має містити обов’язкову частину з говоріння й аудіювання
Перша модель (ДПА у шкільному форматі). Відповідно до першої моделі, завдання для предметів (освітніх галузей), визначених у варіанті 1, процедури проведення іспитів, перевірки та визначення результатів розробляє УЦОЯО в співпраці з ІМЗО. Ці матеріали через систему НОЕП надходять до ЗЗСО, де відбувається їх друк у день проведення ДПА. Адміністрування іспитів забезпечують ЗЗСО силами атестаційних комісій, утворених з учителів-предметників та адміністрації.
Оцінювання: може оцінювати атестаційна комісія ЗЗСО, де навчаються учні, чи атестаційною комісією з інших шкіл; передбачено й варіант повторної оцінки протягом року РЦОЯО або Перевірку робіт забезпечує УЦОЯО за схемою, яка зараз використовується під час проведення ЗНО.
Друга модель (ДПА у форматі ЗНО). Відповідно до другої моделі, тестування з української мови та літератури й математики проводяться у форматі ЗНО за технологією, аналогічною з нинішнім підходом 23 до проведення ЗНО в 11 класі.
ОЦІНЮВАННЯ ВИПУСКНИКІВ ЛІЦЕЇВ (ЗЗСО ІІІ СТУПЕНЯ) (11 (12) клас)
Математика обов'язкова. Із 2021 року ДПА з
математики у формі ЗНО буде обов’язковою для всіх здобувачів повної загальної середньої
освіти. Тобто, окрім української мови, обов’язковою стане ще й математика.Свідоцтво отримають не всі: "... планується, що свідоцтво про здобуття повної загальної середньої освіти будуть отримувати лише ті випускники, які успішно склали ДПА у формі ЗНО. Щоправда, що саме буде вважатись успішним проходженням ДПА у формі ЗНО, поки що не визначено".
Рівень тестів з обов’язкових предметів має бути базовим (не поглибленим).
Кількість предметів. "До частини за вибором у ліцеях академічного спрямування має входити від одного до трьох предметів ДПА у формі ЗНО, що становлять профіль учня/учениці й обираються ним/нею із широкого переліку (українська мова, література, математика, іноземна мова, історія, хімія, фізика, біологія, географія, мова корінного народу (національної меншини) тощо).
У ліцеях професійного спрямування, з огляду на визначену законодавством орієнтацію цих закладів на ринок праці, до частини за вибором мають входити кваліфікаційні іспити на здобуття професійної кваліфікації2.
Усна і письмова форми. ДПА у формі ЗНО з мов для учнів/учениць ліцеїв як академічного, так і професійного спрямування має перевіряти володіння усним, так і писемним мовленням. Тому тестування з іноземних мов повинно містити аудіювання як складник письмової частини, а для перевірки говоріння як невід’ємної частини мовленнєвої діяльності необхідно запровадити усну частину ДПА з мов.
Час ДПА. Календарно ДПА може відбуватись у червні. Мовою проведення (адміністрування) ДПА у формі ЗНО, як і зараз, має бути державна мова. Тривалість конкретного оцінювання залежить від наповнення, проте загалом письмові екзамени не повинні тривати більше 3 годин, усні частини екзаменів – не більше 20 хвилин на одного здобувача.
Завантажити чи переглянути документ «Стратегічні питання розвитку освітніх оцінювань в Україні до 2030 року» можна тут.
Коментарі