Перейти до основного вмісту

ДПА / ЗНО після 4, 9 та 11 (12 класів) (короткий огляд Стратегії розвитку оцінювання у ЗЗСО до 2030 року)


  • ДПА / ЗНО передбачатиме письмову й усну форми (спілкування з елементами говоріння, аудіювання, презентації тощо, яке здійснюється заздалегідь, напередодні іспиту) з мов (української, іноземної, нацменшин).
  • ДПА для 4 класу у формі ЗНО відбуватиметься у школах, де навчаються учні (з 2022 року).
  •  Передбачено дві моделі ДПА для учнів 9 класів.
  • Для учнів 11 (12) класів ДПА буде проводитися у традиційному форматі ЗНО.
  • Суб'єкти організації та проведення оцінювання: МОНУ; УЦОЯО та РЦОЯО; ІМЗО; НАПНУ; ІППО, ЗЗСО.


...Відпустка. Напевно, велика частина вчителів пообіцяла собі не читати й не писати бодай місяць про школу... але поки тривають канікули, не можна оминути суботнє оприлюднення (від 11 липня 2020 року) аналітичного документа-пропозицій щодо створення системи освітніх оцінювань на сайті УЦОЯО?

  Що це за документ? «Стратегічні питання розвитку освітніх оцінювань в Україні до 2030 року» – напрацювання робочої групи експертів у галузі освіти та освітніх вимірювань в межах спільного проєкту Міжнародного фонду «Відродження» й Українського центру оцінювання якості освіти за підтримки Міністерства освіти і науки України й Американських рад з міжнародної освіти.

Отже, про "новинки" оцінювання.


ОЦІНЮВАННЯ ВИПУСКНИКІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ (ЗЗСО І СТУПЕНЯ)
ДПА в школі. Задля забезпечення комфортних умов для вихованців молодшої школи ДПА варто проводити в ЗЗСО, де учні/учениці навчаються, силами педагогічних працівників, які навчали відповідних учнів/учениць.
Разом із тим інструменти й процедури для ДПА мають бути розроблені централізовано, наприклад УЦОЯО у співпраці з ІМЗО. Таким чином, ДПА на рівні початкової школи постає як внутрішнє оцінювання з окремими елементами ЗНО.

Мова ДПА: "З огляду на специфіку пропонованих предметів (освітніх галузей), а також на норми чинного законодавства стосовно мов навчання в початковій школі (ст. 7 Закону України «Про освіту»), ДПА з української мови, мови відповідного корінного народу та національної меншини має проводитися відповідною мовою, а з математики – мовою навчання".

Мови - усна й письмова форми, математика - письмова: "Щодо форми (усної чи письмової) ДПА, то перелік загальних результатів навчання, які визначені засадничими програмовими документами для початкової освіти, переконує в доцільності проведення ДПА з мов – в усній і письмовій формах, а з математики – лише в письмовій. Уведення усної частини як складника ДПА з мов передбачає збільшення часу на проведення ДПА, а відтак тягне за собою низку питань щодо процедур проведення усних оцінювань, оплати роботи вчителів тощо".

ДПА - у квітні травні, пробна ДПА - за три місяці до основної: "За часом ДПА має відбуватися у квітні–травні відповідно до графіка, затвердженого МОНУ. Разом із тим ... доцільним бачиться за три місяці (початок другого семестру) до визначених МОНУ термінів проведення основної сесії ДПА проводити пробну сесію ДПА. При цьому участь у пробній сесії має бути добровільною...

Результати ДПА мають бути введені до системи НОЕП учителями ЗЗСО, які забезпечували перевірку робіт, за процедурами, розробленими УЦОЯО. Примітка. Під результатами ДПА, які ЗЗСО вводить у систему ЕОП, маються на увазі не лише оцінки випускників початкової школи, а й дані щодо виконання учнями/ученицями всіх завдань. Ця інформація далі буде використана для формування НІНОР-ДПА."

Перевірка ДПА - тільки атестаційною комісією; контролю за якістю перевірки не буде: "Перевірку виконаних випускниками початкової школи завдань і визначення результатів мають здійснювати члени атестаційної комісії чітко за критеріями й схемами, розробленими УЦОЯО. Зовнішнього контролю за якістю перевірки на рівні початкової школи не передбачено" (с. 14).

Конкретні дати. 2021 р. – апробація моделі ДПА на вибірці ЗЗСО, зокрема й тих, які беруть участь у пілоті НУШ. 2022 р. – повноцінне проведення ДПА за новою моделлю.

ОЦІНЮВАННЯ ВИПУСКНИКІВ ГІМНАЗІЇ (ЗЗСО ІІ СТУПЕНЯ) (ЗНО після 9 класу)

"У такому вигляді, як нині, ДПА на рівні базової освіти не здатна належним чином виконувати покладені на неї функції..." (с.19).

На рівні базової середньої освіти потенційно прийнятним може бути проведення ДПА за такими двома моделями: 

  •  у форматі, який передбачає майже повне збереження чинної практики організації та проведення ДПА як шкільного іспиту, коли оцінювання забезпечує сам ЗЗСО, використовуючи самостійно розроблені інструменти оцінювання учнів/учениць відповідно до встановлених МОНУ вимог, процедур і критеріїв. Єдиною відмінністю цієї моделі від нині чинної буде те, що всі дані, які стосуються результатів ДПА, будуть агрегуватися до НОЕП, що забезпечить можливість подальшого їх аналізу й вироблення рекомендацій щодо підвищення якості освіти; 
  • у форматі, який передбачає поєднання ЗНО та внутрішнього шкільного іспиту. Згідно з цією моделлю, за процедурами ЗНО здійснюється оцінювання з двох предметів: українська мова і література та математика як наскрізних освітніх галузей в оцінюванні навчальних досягнень учнів/учениць на всіх рівнях повної загальної середньої освіти.


 Обидва варіанти, хоч і за різними форматами, передбачають оцінювання рівня мовно-літературної (українська мова та література) та математичної (математика) компетентностей випускників.
Крім того, обидва варіанти передбачають іспити з природничої та громадянської й історичної освітніх галузей, але в різних обсягах охоплення змісту: у варіанті 1 – це один предмет за вибором; у варіанті 2 – це комплексний іспит, який охоплює основні предметні галузі знань, що вивчалися учнями як окремі предмети або інтегровані курси відповідно до певної освітньої галузі (природничої чи історичної і громадянської).

 Обидва варіанти також передбачають іспит за вибором учня/учениці або ЗЗСО.

Повертаємося до усної форми. ДПА з української мови і літератури може складатися з двох частин:
- фіксованого в часі письмового іспиту в тестовому форматі;
- усного спілкування з елементами говоріння, аудіювання, презентації тощо, яке здійснюється заздалегідь, напередодні іспиту.
Математика. Окрім тестових завдань із вибором відповіді, тестовий інструментарій із математики має містити задачі на доведення, практикоорієнтовані завдання з різних життєвих контекстів, зокрема щодо фінансової грамотності й технічних розрахунків, завдання з інтерпретації даних, поданих різними знаковими засобами (графіки, таблиці, діаграми тощо).
ДПА з іноземної мови спрямована на оцінювання готовності здобувачів базової освіти до іншомовного спілкування (як усного, так і письмового) в реальних мовленнєвих ситуаціях, тому має містити обов’язкову частину з говоріння й аудіювання

Перша модель (ДПА у шкільному форматі). Відповідно до першої моделі, завдання для предметів (освітніх галузей), визначених у варіанті 1, процедури проведення іспитів, перевірки та визначення результатів розробляє УЦОЯО в співпраці з ІМЗО. Ці матеріали через систему НОЕП надходять до ЗЗСО, де відбувається їх друк у день проведення ДПА. Адміністрування іспитів забезпечують ЗЗСО силами атестаційних комісій, утворених з учителів-предметників та адміністрації.
Оцінювання: може оцінювати атестаційна комісія ЗЗСО, де навчаються учні, чи атестаційною комісією з інших шкіл;  передбачено й варіант повторної оцінки протягом року РЦОЯО або Перевірку робіт забезпечує УЦОЯО за схемою, яка зараз використовується під час проведення ЗНО.
Друга модель (ДПА у форматі ЗНО). Відповідно до другої моделі, тестування з української мови та літератури й математики проводяться у форматі ЗНО за технологією, аналогічною з нинішнім підходом 23 до проведення ЗНО в 11 класі.


 ОЦІНЮВАННЯ ВИПУСКНИКІВ ЛІЦЕЇВ (ЗЗСО ІІІ СТУПЕНЯ) (11 (12) клас)
 Математика обов'язкова. Із 2021 року ДПА з математики у формі ЗНО буде обов’язковою для всіх здобувачів повної загальної середньої освіти. Тобто, окрім української мови, обов’язковою стане ще й математика.
Свідоцтво отримають не всі: "... планується, що свідоцтво про здобуття повної загальної середньої освіти будуть отримувати лише ті випускники, які успішно склали ДПА у формі ЗНО. Щоправда, що саме буде вважатись успішним проходженням ДПА у формі ЗНО, поки що не визначено".

Рівень тестів з обов’язкових предметів має бути базовим (не поглибленим).
Кількість предметів. "До частини за вибором у ліцеях академічного спрямування має входити від одного до трьох предметів ДПА у формі ЗНО, що становлять профіль учня/учениці й обираються ним/нею із широкого переліку (українська мова, література, математика, іноземна мова, історія, хімія, фізика, біологія, географія, мова корінного народу (національної меншини) тощо).
У ліцеях професійного спрямування, з огляду на визначену законодавством орієнтацію цих закладів на ринок праці, до частини за вибором мають входити кваліфікаційні іспити на здобуття професійної кваліфікації2.

 Усна і письмова форми. ДПА у формі ЗНО з мов для учнів/учениць ліцеїв як академічного, так і професійного спрямування має перевіряти володіння усним, так і писемним мовленням. Тому тестування з іноземних мов повинно містити аудіювання як складник письмової частини, а для перевірки говоріння як невід’ємної частини мовленнєвої діяльності необхідно запровадити усну частину ДПА з мов.

Час ДПА. Календарно ДПА може відбуватись у червні. Мовою проведення (адміністрування) ДПА у формі ЗНО, як і зараз, має бути державна мова. Тривалість конкретного оцінювання залежить від наповнення, проте загалом письмові екзамени не повинні тривати більше 3 годин, усні частини екзаменів – не більше 20 хвилин на одного здобувача.

Завантажити чи переглянути документ «Стратегічні питання розвитку освітніх оцінювань в Україні до 2030 року» можна тут.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Дорожня карта - 2025 / 2026

ДОРОЖНЯ КАРТА вчителя / учительки мовно-літературної галузі: інструментарії оцінювання (для 5–8 (НУШ) та 9–11 класів закладів загальної середньої освіти) - справжній грамотний помічник, створений на допомогу педагогам фахівцями Тетяною Гнаткович, Оленою Котусенко, Оксаною Опачко. НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА .. 5 НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ .. 8 РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ .. 9 Групи результатів навчання для мовно-літературної галузі 9 Планування оцінювання . 10 Тематичне оцінювання . 10 Семестрове та річне оцінювання . 11 Орієнтири щодо завдань за групами результатів для мовно-літературної галузі 12 Група 1 ― Усна взаємодія (УВ) . 12 Група 2 ― Працює з текстом (ПТ) . 12 Група 3 ― Письмова взаємодія (ПВ) . 13 Група 4 ― Досліджує мовлення (ДМ) 13 УКРАЇНСЬКА МОВА .. 14 5-8 КЛАСИ .. 14 Фіксація оцінювання за групами результатів навчання з української мови в класному журналі в 5-8 класах НУШ .... 14 Комплексна підсумкова робота (КПР) . 17 Орієнтовні зразки завдань для ...

Мовно-літературна галузь - 2025 / 2026 (Інструктивно-методичні рекомендації з прикладами та коментарями)

Оновлені  Інструктивно-методичні рекомендації на 2025/2026 навчальний рік  (укладачка - кандидат педагогічних наук Тетяна Гнаткович) стали нагадуванням, що якісна освіта — це про баланс між формальністю документів і живим словом на уроці: оцінювання результатів навчання ставить акцент не лише на знаннях, а й на компетентностях учня;  цінною  є структуризація на групи результатів для мовно-літературної галузі , адже це допомагає вчителю зрозуміти, де учень справді росте, а де ще потребує підтримки; подано планування оцінювання: ми можемо поєднувати традиційні форми з сучасними інструментами; роз'яснення про тематичне, семестрове та річне оцінювання тепер бачиться не як формальний підсумок, а як важлива частина шляху учня до власних перемог; для зручності в документі - нормативна база для вчителів мовно-літературної галузі. Власне, документ містить детальний перелік відповідей на всі запитання щодо викладання предметів мовно-літературної галузі (українська мов...

8 клас. Українська література (2025 / 2026)

  2025 / 2026 навчальний рік Українська література. Підручник для 8 класу (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) Електронний додаток на платформі ВШО Дорожня карта за підручником Модельна програма Календарно-тематичне планування (Світлана Дячок) 2 год на тиждень 1,5 год на тиждень 1 год на тиждень Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Зошит для комплексних підсумкових робіт (за групами результатів) (буде додано згодом) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри) Додаткові м атеріали на сайті видавництва "Астон" Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорож...

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

7 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Навчальний рік 2025 / 2026 Підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Автори: Олеся Калинич, Світлана Дячок. За редакцією проф. Юрія Ковбасенка М одельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи»  (авт.: Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, О. А. Слижук, І. А. Тригуб) Навчальна програма української літератури (2 год)  (автор Світлана Дячок) Календарно-тематичне планування: 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів)   Діагностувальне оцінювання  (зразок) Зошит для формувального та поточного оцінювання Літературні диктанти Паспорти творів Конспекти уроків _____ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

5 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Оновлено для 2025/ 2026 навчального року 1️⃣ Підручник (електронна версія) 2️⃣Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3️⃣Календарно-тематичне планування (авторка Світлана Дячок): 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень 4️⃣ Літературні диктанти 5️⃣ Паспорти творів (оновлено) 6️⃣ Розробки уроків (1 частина) 7️⃣Комплексні підсумкові роботи (за групами результатів) (буде додано згодом). 8️⃣ Зошит для робіт з української літератури для 5 класу Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА  СЛУХАТИ!  Методичний супровід підручника в 2024 / 2025-му н. р. Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

6 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Матеріали для використання у 2025 / 2026 навчальному році 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3.Календарно-тематичне планування 1 год на тиждень 1.5 год на тиждень 2 год на тиждень 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів)   7. Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів )  8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита -  поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1  ,  інші уроки ...

9 клас. Українська література (апробація, 2025 / 2026 н. р.)

 Українська література (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією Юрія Ковбасенка). Посібник для 9 класу (апробація в 2025 / 2026 н. р.). Семестр І Модельна програма КТП (2 години на тиждень; документ можна завантажити та редагувати)  (Світлана Дячок) КПР (у 2 варіантах, семестр І). Завдання КПР (у 2 варіантах, семестр І). Відповіді Конспекти уроків (Людмила Власенко) _______________ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас

Українська література. 5-9 класи (2025 / 2026)

Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)