Перейти до основного вмісту

Хуст-2020. Майстер-клас "Мистецтво навчати й навчатися"

 
Сьогодні вперше після довгої перерви в спілкуванні з колегами вийшли з онлайну в реальне життя. Можливо, ми ніколи б не дізналися ціни живих зустрічей, якби не пандемія й вимушені перерви в живому спілкуванні.

Але сьогодні ми влаштували - принаймні я так це відчуваю - справжнє свято небайдужих освітян Хуста, Хустщини й навіть Рахівщини. Завдяки неймовірній атмосфері майстер-клас "Мистецтво навчати й навчатися" у межах презентації нового зошита з української мови для 5 / 6 класу та міського семінару "Особливості викладання словесності в умовах змішаного навчання" (мій прямий обов'язок його провести як голови міського МО) перетворився на атмосферну подію. 

 Зазвичай ми, вчителі, звикли до зібрань у актових залах. Сьогодні ж педагогів гостинно приймав малий зал Закарпатського обласного театру (виявляється, ми були першовідкривачами, бо до нас тут не проведено жодного заходу).
Надзвичайно приємно зустрічати гостей і запрошувати взяти подушку і зошит, та зручно вмоститися напроти екрану з кавою чи чаєм.

З вітальним словом до гостей звернувся Михайло Комарницький, директор львівського видавництва "Літопис". Надзвичайно пишаюся співпрацею, адже "Літопис" видає знану у світі інтелектуальну літературу різного спрямування, знайомить українського читача з вершинами світової гуманістичної думки, поширює ідеї толерантності, пропагує європейську культурну спадщину в Україні й українську - у світі. Дуже приємно, що пан Михайло зазначив, що зошит-конструктор Олесі Калинич - новаторський і створений у дусі ідей Нової української школи. Проте жодні інструменти нічого не варті без учителя, бо, як стверджує геній Іван Франко, "учителем школа стоїть".

Учасниці (абсолютно жіноче товариство) майстер-класу мали можливість гортати зошит, працювати з ним. Основа зошита-конструктора - деякі методики арттерапії. Ми живемо в надшвидкісному цифровому світі, чи не щодня потрапляючи в стресові ситуації. Сьогодні як ніколи важливо зняти напругу, під уплив якої потрапляють не лише дорослі, а й діти. Одним із беззаперечних способів "м'якого" навчання є створення асоціацій.

Звісно, у цифровий час друк тексту значно економить час. Водночас провідні сучасні вчені та мислителі закликають повернутися й до ручного письма. Якщо науковці сперечаються щодо переможця в битві "друк / письмо", то визнають беззаперечно користь малювання. Саме тому пропоную вивчати українську мову через малювання.
Якщо дитина працює з зошитом-конструктором, але не любить малювати, також має завдання до душі: можна створювати чи вклеювати навчальні наліпки, виконувати вправи чи працювати з таблицями.

Чому така увага до візуалізації? Привчати дітей до розуміння й аналізу креолізованого тексту в 11 класі запізно (ви ж бачили тести ЗНО-2021?).

Якщо ми, дорослі, думаємо, що дітям складно малювати асоціації до правил, то глибоко помиляємося. Сьогодні мала нагоду демонструвати прийоми навчання з зошитом-конструктором, висвітливши на екран і деякі малюнки своїх шестикласників: творчість дітей не знає меж. Ми, дорослі, повинні створити грунт для того, щоб проростали зерна багатої дитячої уяви. Ми не маємо права заганяти дитину в межі стандартних таблиць і схем.

Дякую всім, хто знайшов час і можливість прийти. Уже не вперше звертаюся до слів Лі Яккоки: "Основою будь-якої справи є люди, продукт і доходи. На першому місці - люди. Доки не матимете хорошої команди, вам мало що вдасться з двома іншими аспектами".
У переддень учительського свята хочеться не тільки привітати колег. Хочеться, щоб усі гасла про те, що вчителі важливі, стали реальністю.

Я вчителька. Свою роботу - нелегку, непросту (а хіба бувають інші?) - обожнюю.
І пам'ятаю, що поодинці ми безсилі перед обличчям обставин, але разом можемо багато.

P.S. Насамкінець. Чи була зустріч агітаційною акцією? Ні. Про це я сказала відразу, щоб уникнути двозначностей чи недомовок. Жодної політичної назви. Жодного політичного обличчя. Так, я могла разом із зошитами роздати газети чи календарики зі своїм обличчям. А сенс? Можливо, це й неправильно з точки зору передвиборної гонитви. Але, знаєте, учителі мені аплодували. Кожна свідома людина зробить вибір своїм розумом і серцем.

Безмежно вдячна всім за підтримку та організацію заходу:колегам-практикам та завідувачу методкабінету управління освіти, релігій та у справах національностей Хустської міської ради Світлані Луканець і методисту Хустського районного методкабінету Наталії Подолей,
директору Закарпатського обласного театру та колективу (зокрема нашій чарівній колезі Олесі Чепелюк та адміністратору Кароліні),Володимиру Власюку, начальнику управління культури, молоді і спорту Хустської міської ради,
пану Комарницькому, директору видавництва "Літопис"
та іншим порядним і небайдужим людям, які не на словах уважають учительську працю важливою й допомагають добрим словом, порадою навіть там, де ти й не сподіваєшся.

P.S.P.S. Поки завершила цей допис, отримала запрошення провести ще один майстер-клас. Відповідь на запитання, чи він відбудеться, дасть наступний поділ на карантинні зони.



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

8 клас. Українська література (2025 / 2026)

  2025 / 2026 навчальний рік Українська література. Підручник для 8 класу (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) Електронний додаток на платформі ВШО Дорожня карта за підручником Модельна програма Календарно-тематичне планування (Світлана Дячок) 2 год на тиждень 1,5 год на тиждень 1 год на тиждень Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Зошит для комплексних підсумкових робіт (за групами результатів) (буде додано згодом) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри) Додаткові м атеріали на сайті видавництва "Астон" Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Дорожня карта - 2025 / 2026

ДОРОЖНЯ КАРТА вчителя / учительки мовно-літературної галузі: інструментарії оцінювання (для 5–8 (НУШ) та 9–11 класів закладів загальної середньої освіти) - справжній грамотний помічник, створений на допомогу педагогам фахівцями Тетяною Гнаткович, Оленою Котусенко, Оксаною Опачко. НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА .. 5 НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ .. 8 РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ .. 9 Групи результатів навчання для мовно-літературної галузі 9 Планування оцінювання . 10 Тематичне оцінювання . 10 Семестрове та річне оцінювання . 11 Орієнтири щодо завдань за групами результатів для мовно-літературної галузі 12 Група 1 ― Усна взаємодія (УВ) . 12 Група 2 ― Працює з текстом (ПТ) . 12 Група 3 ― Письмова взаємодія (ПВ) . 13 Група 4 ― Досліджує мовлення (ДМ) 13 УКРАЇНСЬКА МОВА .. 14 5-8 КЛАСИ .. 14 Фіксація оцінювання за групами результатів навчання з української мови в класному журналі в 5-8 класах НУШ .... 14 Комплексна підсумкова робота (КПР) . 17 Орієнтовні зразки завдань для ...

Мовно-літературна галузь - 2025 / 2026 (Інструктивно-методичні рекомендації з прикладами та коментарями)

Оновлені  Інструктивно-методичні рекомендації на 2025/2026 навчальний рік  (укладачка - кандидат педагогічних наук Тетяна Гнаткович) стали нагадуванням, що якісна освіта — це про баланс між формальністю документів і живим словом на уроці: оцінювання результатів навчання ставить акцент не лише на знаннях, а й на компетентностях учня;  цінною  є структуризація на групи результатів для мовно-літературної галузі , адже це допомагає вчителю зрозуміти, де учень справді росте, а де ще потребує підтримки; подано планування оцінювання: ми можемо поєднувати традиційні форми з сучасними інструментами; роз'яснення про тематичне, семестрове та річне оцінювання тепер бачиться не як формальний підсумок, а як важлива частина шляху учня до власних перемог; для зручності в документі - нормативна база для вчителів мовно-літературної галузі. Власне, документ містить детальний перелік відповідей на всі запитання щодо викладання предметів мовно-літературної галузі (українська мов...

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорож...

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

7 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Навчальний рік 2025 / 2026 Підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Автори: Олеся Калинич, Світлана Дячок. За редакцією проф. Юрія Ковбасенка М одельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи»  (авт.: Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, О. А. Слижук, І. А. Тригуб) Навчальна програма української літератури (2 год)  (автор Світлана Дячок) Календарно-тематичне планування: 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів)   Діагностувальне оцінювання  (зразок) Зошит для формувального та поточного оцінювання Літературні диктанти Паспорти творів Конспекти уроків _____ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

6 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Матеріали для використання у 2025 / 2026 навчальному році 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3.Календарно-тематичне планування 1 год на тиждень 1.5 год на тиждень 2 год на тиждень 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів)   7. Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів )  8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита -  поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1  ,  інші уроки ...

5 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Оновлено для 2025/ 2026 навчального року 1️⃣ Підручник (електронна версія) 2️⃣Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3️⃣Календарно-тематичне планування (авторка Світлана Дячок): 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень 4️⃣ Літературні диктанти 5️⃣ Паспорти творів (оновлено) 6️⃣ Розробки уроків (1 частина) 7️⃣Комплексні підсумкові роботи (за групами результатів) (буде додано згодом). 8️⃣ Зошит для робіт з української літератури для 5 класу Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА  СЛУХАТИ!  Методичний супровід підручника в 2024 / 2025-му н. р. Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Українська література. 5-9 класи (2025 / 2026)

Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Літературні диктанти для 6 класу

Новинка Літературні диктанти   - один із безкоштовних методичних додатків до підручника української літератури для 6 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за ред. проф. Юрія Ковбасенка) у формі таблиць.  Літературні диктанти у формі гри «Так / ні» дозволяють швидко зорієнтуватися, наскільки уважно учні прочитали той чи той текст. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Завдання можна використовувати для формувального оцінювання (бліц-опитування, для самооцінювання, для оцінювання в парі тощо). Відповіді подано за QR -кодом (з відповідними виправленнями, якщо твердження помилкове). Літературні диктанти можна переглянути та завантажити тут  (безкоштовно).