Перейти до основного вмісту

Батьки і діти, або Нульовий ризик


У психології є поняття когнітивного спотворення - це викривлені способи, якими ми сприймаємо інформацію, інтерпретуємо події та робимо висновки. Ці спотворення можуть виникати як від особистого досвіду, так і від культурних впливів. Серед таких спотворень виокремлюють перевагу нульового ризику.

Якщо дуже коротко, то перевага нульового ризику - це віра в те, що коли ми, дорослі, на нашу ж думку, контролюємо певну ситуацію з дотриманням правил, то ризик зводиться до нуля. Наприклад, я мама дев'ятикласниці. Переді мною вибір: 1) дитина залишиться в школі, де навчається з 1-го класу (аргументи: тут вона всіх знає, її всі знають, я тут навчалася, школа близько від дому; не все одно, де навчатися? свідоцтво в усіх школах однакове тощо; 2) дитина перейде до іншого закладу (ліцею, коледжу тощо) (усе нове, треба звикати, заклад далеко, вищі вимоги до навчання, можливий стрес тощо). У варіанті 1 я повністю контролюю ситуацію - обираю нульовий ризик, зумовлений власним досвідом. Але саме тут і криється найбільший ризик через переоцінку контролю - я насправді приймаю егоїстичне рішення (дбаючи насамперед про свій спокій) і закриваю дитині шлях розвиватися, соціально адаптуватися через особистий страх або особисті незручності, пов'язані зі змінами в житті моєї дитини. Я переоцінюю контроль над життям своєї дитини, чим можу завдати їй шкоди.

Насправді повного контролю не існує - ризик є завжди. Перевага нульового ризику може пригнічувати наші можливості, оскільки призводить до уникнення ситуацій, які сприяли б розвитку.

Ми живемо в час невизначеності й швидких змін абсолютно в усіх сферах життя. На жаль, дорослі не завжди можуть дати раду безлічі виборів, зумовлених змінами. Багато хто досі не може усвідомити, що жити, як раніше, нам не вдасться. Це, безумовно, відображається в ставленні дорослих до дітей. Не розуміючи, що відбувається, мимоволі можемо негативно вплинути на долю своїх дітей.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році

Якщо цього року викладаєте предмети мовно-літературної галузі, пройдіть тест для вчителів-словесників. Позначте пункт / пункти, які актуальні для вас. А як уникнути "двочитань" у рекомендаціях щодо оцінювання в 5-7 (8 пілотних) класах НУШ Б як заповнити сторінки журналу щодо оцінювання по-новому В що означають абревіатури УВ, ПТ, ПВ, ДМ Г скільки і яких оцінок має бути Д якою нормативно-правовою базою користуватися Е якою має бути КПР Ключ до тесту. Якщо для вас актуальним є бодай один варіант, читайте роз'яснення в Інструктивно-методичних рекомендаціях щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році від ЗІППО  Інструктивно-методичних рекомендаціях щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин у 2024/2025 н.р. від ЗІППО ЗМІСТ Українська мова Модельні навчальні програми з української мови для 5-6, 7 класів Начальні програми з української мови для 5-

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1  , інші уроки 11. Презе

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорожня карта  за підруч

8 клас. Українська література (методичний супровід)

2024 / 2025 навчальний рік Апробація Для вчителів, які апробують посібник української літератури для 8 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка).  Цю сторінку будемо оновлювати поступово. Українська література. Посібник для 8 класу (частина 1) Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка) Модельна програма Навчальна програма Календарно-тематичне планування Конспекти уроків Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Комплексні підсумкові роботи   Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанти Паспорти творів

Таблиці, дорожні карти: навчально-методичні рекомендації з української мови та літератури, зарубіжної літератури на 2023 / 2024 н. р.

Українська мова. 5 клас   Українська література. 5 клас Українська література. 6 клас Дуже зручно саме для вчителя-практика - пропонують авторитені фахівці Тетяна Гнаткович, Олена Котусенко, Оксана Опачко: ✴️Рекомендовані види робіт з української мови в 5-6 класах ✴️Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт у 7-9 класах ✴️Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт у 10-11 класах ✴️Рекомендовані види робіт з української літератури в 5-6 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю з української літератури у 7–9 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю з української літератури в 10-11 класах ✴️Контрольні класні твори пропонуємо давати у формі есе, мінітворів щодо розкриття певної проблеми чи образу програмового тексту тощо ✴️Можливі види контрольних робіт із розвитку мовлення ✴️Рекомендовані види робіт із зарубіжної літератури в 5 – 6 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю із зарубіжної літератури в 7–9 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю із заруб

2023 / 2024 навчальний рік: державні стандарти - типові освітні програми - навчальні (+модельні) програми

Тут зібрано матеріали з офіційних джерел, із якими будемо працювати з нового навчального року (формула: стандарт - освітня програма - навчальна програма) 1-4 класи (НУШ) Стандарт Державний стандарт початкової освіти (1 - 4 класи) Типові освітні програми Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 1-2 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 1-2 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 3-4 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 3-4 клас Навчальні програми Навчальні програми для 1-4 класів 5-9 класи  Стандарт (НУШ, 5-6, 7 (пілотні в 2023/2024 н.р.) Державний стандарт базової середньої освіти (5 - 9 класи НУШ, у 2023 / 2024 н.р. - 5-6 класи та 7 (пілотування НУШ) Модельні навчальні програми (за ними розробляють навчальні програми) Модельні навчальні програми для 5-9 класів (НУШ) Стандарт ( 7 (крім пілотних) - 9 класи в 2023/2024 н.р.) Державний стандарт загальної середн

7 клас. Українська література (методичний супровід)

  Навчальний рік 2024 / 2025 Підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Автори: Олеся Калинич, Світлана Дячок. За редакцією проф. Юрія Ковбасенка М одельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи» (авт.: Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, О. А. Слижук, І. А. Тригуб) Навчальна програма української літератури (відповідно до змін, зазначених у додатку 6 Типової освітньої програми+ особливості оцінювання у 2024/2025 н.р.) (автор Світлана Дячок) Календарно-тематичне планування (оновлене відповідно до вимог щодо оцінювання) (автор Світлана Дячок) Календарно-тематичне планування для завантаження на платформу "Єдина школа" (електронний журнал) (автор Світлана Дячок) Діагностувальне оцінювання (зразок) Зошит для формувального та поточного оцінювання Зошит для контрольного оцінювання Літературні диктанти Паспорти творів Конспекти уроків Зразок (буде додано поступово, також їх можна завантажити на сайті вид

Про внесення змін до типової освітньої програми для 5 - 9 класів (наказ МОН №1120 від 9 серпня 2024 року)

Поки школи активно готуються до початку нового навчального року, 9 серпня зʼявився наказ МОН №1120 «Про внесення змін до типової освітньої програми для 5 - 9 класів закладів загальної середньої освіти»   Що це за документ? Документ передбачає традиційні для нього аспекти, а от серед нового - більше годин для перерозподілу: визначена мінімальна і максимальна кількість годин за галузями (і предметами теж) - власне, майже як і раніше. Чому "Майже"? Бо в попередньому варіанті Типової освітньої програми було вказано й середнє навантаження. У чому ж тоді зміни? Їх можемо простежити в Додатку 3 на прикладі мовно-літературної галузі: якщо раніше мінімальна кількість годин у 5- 9 класах на українську літературу була по 2 години на тиждень, зарубіжної літератури - 1,5 год на тиждень, то зараз це по 1,5 (5-7). 1 (8-9) година української літератури та по 1 година відповідно зарубіжної. Заклад освіти на власний розсуд перерозподіляє "зекономлені години" і схвалює педагогічною р

Методичні рекомендації щодо вивчення української мови в закладах загальної середньої освіти у 2023 / 2024 навчальному році

  Методичні рекомендації для вчителів української мови підготували Ніна Голуб, Олена Горошкіна (Інститут педагогіки НАПН України), авторки модельної навчальної програми з української мови для 5-6 класів НУШ та підручників. Олена Горошкіна надала згоду на розміщення та поширення матеріалу (авторки оприлюднили матеріали частинами у фейсбуці у фаховій групі). Методичні рекомендації щодо вивчення української мови в закладах загальної середньої освіти у 2023 / 2024 навчальному році Може бути цікаво Українська мова для 6 класу НУШ Українська література для 6 класу НУШ Українська література для 5 класу НУШ

Літературні диктанти для 6 класу

Новинка Літературні диктанти   - один із безкоштовних методичних додатків до підручника української літератури для 6 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за ред. проф. Юрія Ковбасенка) у формі таблиць.  Літературні диктанти у формі гри «Так / ні» дозволяють швидко зорієнтуватися, наскільки уважно учні прочитали той чи той текст. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Завдання можна використовувати для формувального оцінювання (бліц-опитування, для самооцінювання, для оцінювання в парі тощо). Відповіді подано за QR -кодом (з відповідними виправленнями, якщо твердження помилкове). Літературні диктанти можна переглянути та завантажити тут  (безкоштовно).