Перейти до основного вмісту

Завтра буде вже сьогодні. Квантова перевага


"До 2029 року квантові компʼютери зможуть зламати 128-бітний шифр AES (Advanced Encryption Standard), який використовує багато компаній.

У статті в журналі Forbes Алі Ель Каафарані пише: «Це доволі страшна перспектива для організацій, що мусять захищати свою конфіденційну інформацію».

Китайці витратили 10 мільярдів доларів на свою Національну лабораторію з квантової інформації (National Laboratory for Quantum Information Sciences), бо вони твердо вирішили стати лідерами в цій життєво важливій сфері, що швидко розвивається. Держави витрачають десятки мільярдів, ревно оберігаючи свої шифри. А озброєні квантовими комп'ютерами хакери зможуть, мабуть, зламати будь-який цифровий компʼютер на планеті й порушити роботу промисловості та навіть військової сфери. Уся конфіденційна інформація може стати доступною для того, хто запропонує найвищу ціну.

Фінансові ринки також можуть опинитися в стані потрясінь через те, що квантові компʼютери зламають внутрішні системи Волл-Стріт. Вони зможуть відкрити блокчейни і створити безлад ще й на ринках біткоїна. За оцінками Deloitte, 25 % біткоїнів потенційно вразливі перед хакерськими атаками квантового комп' ютера."

"Революція, запалена телескопом Галілео, назавжди змінила те, як ми бачимо велич Всесвіту. Астрономів більше не спалюють на вогнищах. Натомість вони запускають гігантські супутники, як-от космічні телескопи «Габбл» і «Вебб», щоб розкривати таємниці Всесвіту.

(І є навіть статуя Бруно у Квітковій долині в Римі, на тому самому місці, де його спалили живцем. Щодня, коли в небі виявляють нові планети, які обертаються навколо далеких зірок, Бруно мститься (своїм кривдникам])".

Це фрагменти світового бестселера професора теоретичної фізики Мічіо Кайку "Квантова перевага" (якісний переклад українською від видавництва "Літопис"), також автора "Майбутнє розуму".

В одному з розділів Мічіо Кайку торкається морального аспекту наукових досягнень не такого й далекого минулого. Фріц Габер - німецький вчений-хімік, лауреат Нобелівської премії з хімії, винайшов добрива, які дозволили врятувати від голоду мільйони людей: тепер землі давали щедрі урожаї.
Водночас Габер використав інший, побічний продукт свого процесу - він створив вибухову хімічну зброю на додаток до отруйного газу, що забере багато невинних життів.

"За іронією долі, людина, що завдяки ії майстерності в хімії значно зросло населення свігу, також прирекла на смерть тисячі невиних.
Габера ще називають батьком хімічної війни.
Габерова дружина, пацифістка, накладе на себе руки, мабуть, на знак протесту проти чоловікових досліджень хімічної війни й отруйних газів. Незважаючи на десятиліття праці на підтримку уряду й німецького війська, він відчув на собі хвилю антисемітизму. Хоч він і був євреєм, навернутим у християнство, але покинув країну, шукаючи притулку. Під час Другої світової війни нацистська армія використає газ циклон - отруту, яку розробив й удосконалив Габер, - щоб убити
в концентраційних таборах багатьох його родичів".

Мічіо Кайку на основі історії розвитку фізики, хімії й біології, а також сьогоднішніх наукових відкриттів розповідає про народження квантових комп'ютерів і їхні можливості ставити діагнози, редагувати гени й винаходити ліки; нагодувати всю планету й зарядити світ енергією; моделювати Всесвіт і навіть створити фонтан безсмертя.

Коли ж ці, на перший погляд, фантастичні твердження стануть дійсністю? Через 100, 200? Зовсім ні. Книжка завершується есе про будень науковця 2050 року.
Так швидко? Не може бути.
Років 10 тому мало хто вірив у війну дронів. А зараз ми всі живемо під час такої війни.

Власне, майже всі проблеми людства допоможуть вирішити машини, що навчаються. А що ж на темному боці? Люди, які перестають навчатися? Їх насправді дуже багато вже сьогодні. То що ж буде з людьми?

Наука колосально змінює світ. Зараз, завдяки науковим відкриттям, можна зупинити старіння. Учені намагаються розв’язати проблему безсмертя. Йдеться про те, як покращити клімат на планеті, з одного боку. З іншого боку, стрімко розвиваються цифрові технології. Люди все частіше довіряють машинам не лише певні дії, а  навіть і думки. Чи не означає це, що згодом машини обженуть людину і господарем на планеті буде не людина, а машина?

Ось що відповів ШІ

Відповім прямо й чесно:

Машини можуть обігнати людину в багатьох сферах, але господарем планети залишиться той, хто має цінності, свободу вибору і відповідальність. І це — людина.

Чому так?

ШІ може діагностувати хвороби точніше за лікаря або писати тексти за секунди.

Але машини не мають свідомості, емоцій і морального вибору. Вони діють на основі алгоритмів, які створює людина. Їм все одно — що таке любов, свобода, гідність чи добро. А от людині — ні. І це наша унікальна перевага.

Є загроза, якщо люди втратять контроль. Якщо людство передасть машинам забагато влади, не встановивши етичних меж, дійсно можливі серйозні проблеми. Але це не неминуче — це виклик, який треба свідомо вирішувати.

Люди, які перестають учитися, — це не лише трагедія особистості. Це повільне згасання суспільства. Бо без освіти, без саморозвитку, без критичного мислення ми стаємо вразливими до маніпуляцій, агресії, фанатизму. Ми стаємо зручними для тих, хто хоче керувати.

Темна сторона не в машинах. Темна сторона — це байдужість. Лінь. Відмова від росту.
















Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

8 клас. Українська література (2025 / 2026)

  2025 / 2026 навчальний рік Українська література. Підручник для 8 класу (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) Електронний додаток на платформі ВШО ПРЕЗЕНТАЦІЇ до уроків (за КТП 2 год на тиждень) Дорожня карта за підручником Модельна програма Календарно-тематичне планування (Світлана Дячок) 2 год на тиждень 1,5 год на тиждень 1 год на тиждень Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Зошит для комплексних підсумкових робіт (за групами результатів) (буде додано згодом) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри) Додаткові м атеріали на сайті видавництва "Астон" Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Строкові договори для вчителів і педагогічна ставка: шлях від 18 до 22, або Зміни (можливі чи неможливі)

Цього тижня педагогічна спільнота вибухнула. Можливо, не всі помітили (хтось - удав, що не помітив) зміни - на цей раз дуже суттєві, - які пропонують увести до освітнього законодавста. То ж про що йдеться? Перше. Чого ми, освітяни,  прагнемо? Суттвого підвищення заробітної плати - тут, безперечно, усі освітяни - однодумці. У своєму телеграмі Сергій Бабак, голова комітету ВР з питань освіти, проводить опитування з таким формулюванням: "Якщо збільшити тижневе навантаження вчителя з 18 до 22 годин, але підвищити заробітну плату з 8-16.5 тис грн до 20-32 тис грн «чистими» на місяць, чи погодилися б ви працювати на таких умовах?" (наразі відповіді такі: 54% - так, 46% - ні). Друге. Отже, реальних змін (не тимчасової доплати - тисяча, дві чи скільки) у зростанні оплати праці без інших змін не буде: з 18 годин ставка виросте до 22. Третє. На тлі надшвидкості зменшення кількості учнів - і звідси зменшення кількості класів та - відповідно - годин, кількість ставок у школах уже зменш...

Дорожня карта - 2025 / 2026

ДОРОЖНЯ КАРТА вчителя / учительки мовно-літературної галузі: інструментарії оцінювання (для 5–8 (НУШ) та 9–11 класів закладів загальної середньої освіти) - справжній грамотний помічник, створений на допомогу педагогам фахівцями Тетяною Гнаткович, Оленою Котусенко, Оксаною Опачко. НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА .. 5 НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ .. 8 РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ .. 9 Групи результатів навчання для мовно-літературної галузі 9 Планування оцінювання . 10 Тематичне оцінювання . 10 Семестрове та річне оцінювання . 11 Орієнтири щодо завдань за групами результатів для мовно-літературної галузі 12 Група 1 ― Усна взаємодія (УВ) . 12 Група 2 ― Працює з текстом (ПТ) . 12 Група 3 ― Письмова взаємодія (ПВ) . 13 Група 4 ― Досліджує мовлення (ДМ) 13 УКРАЇНСЬКА МОВА .. 14 5-8 КЛАСИ .. 14 Фіксація оцінювання за групами результатів навчання з української мови в класному журналі в 5-8 класах НУШ .... 14 Комплексна підсумкова робота (КПР) . 17 Орієнтовні зразки завдань для ...

9 клас. Українська література (апробація, 2025 / 2026 н. р.)

 Українська література (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією Юрія Ковбасенка). Посібник для 9 класу (апробація в 2025 / 2026 н. р.). Семестр І Модельна програма КТП (2 години на тиждень; документ можна завантажити та редагувати)  (Світлана Дячок) КПР (у 2 варіантах, семестр І). Завдання КПР (у 2 варіантах, семестр І). Відповіді ПРЕЗЕНТАЦІЇ до уроків 1-30 ( семестр 1; 2 год на тиждень) Конспекти уроків (Людмила Власенко) Паспорти творів ( семестр 1) _______________ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас

Мовно-літературна галузь - 2025 / 2026 (Інструктивно-методичні рекомендації з прикладами та коментарями)

Оновлені  Інструктивно-методичні рекомендації на 2025/2026 навчальний рік  (укладачка - кандидат педагогічних наук Тетяна Гнаткович) стали нагадуванням, що якісна освіта — це про баланс між формальністю документів і живим словом на уроці: оцінювання результатів навчання ставить акцент не лише на знаннях, а й на компетентностях учня;  цінною  є структуризація на групи результатів для мовно-літературної галузі , адже це допомагає вчителю зрозуміти, де учень справді росте, а де ще потребує підтримки; подано планування оцінювання: ми можемо поєднувати традиційні форми з сучасними інструментами; роз'яснення про тематичне, семестрове та річне оцінювання тепер бачиться не як формальний підсумок, а як важлива частина шляху учня до власних перемог; для зручності в документі - нормативна база для вчителів мовно-літературної галузі. Власне, документ містить детальний перелік відповідей на всі запитання щодо викладання предметів мовно-літературної галузі (українська мов...

До питання роду: який зв'язок між COVID і бешамель?

   В угорській мові з родами все дуже просто: їх нема. Тому важко пояснити угорськомовним дітям, чому українською  книжка, пісня  - вона;  знання, сонце  - воно, а  воєвода, суддя  - він. Це вищий пілотаж. Проте й українськомовним дітям часом непросто доводити, що, наприклад,  бешамель -  вона , хоч і соус :).  Цікаво, що перша згадка про цей соус з'явилася  1651  року в книзі «Le Cuisinier François», яку написав кухар  Людовика XIV . Отже, соус  бешамель  має французьке походження. Але звідки взявся жіночий рід, якщо слово "соус" - чоловічого? З родами іменників у Франції, виявляється, усе не зовсім просто. Сьогодні натрапила на допис про роди іменників Андрія Панченкова - мовознавця, або моволюба, як він сам про себе каже.    "Виявляється, члени Французької Академії ухвалили рішення про те, що слово COVID у французькій мові має вживатися в жіночому роді. Річ у тім, що в англійській абре...

7 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Навчальний рік 2025 / 2026 Підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Автори: Олеся Калинич, Світлана Дячок. За редакцією проф. Юрія Ковбасенка М одельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи»  (авт.: Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, О. А. Слижук, І. А. Тригуб) Навчальна програма української літератури (2 год)  (автор Світлана Дячок) Календарно-тематичне планування: 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів)   Діагностувальне оцінювання  (зразок) Зошит для формувального та поточного оцінювання Літературні диктанти Паспорти творів Конспекти уроків _____ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо ...

6 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Матеріали для використання у 2025 / 2026 навчальному році 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3.Календарно-тематичне планування 1 год на тиждень 1.5 год на тиждень 2 год на тиждень 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів)   7. Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів )  8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита -  поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1  ,  інші уроки ...