"Якщо ти представник контролюючих органів, ти ніколи не будеш класний і популярний,- так починав свій виступ Нік Морган під час семінару TAIEX (Київ, 17-18 квітня, вивчення досвіду країн ЄС щодо інспектування у сфері освіти) про систему освіти в Шотландії. - Наш міністр освіти описує нашу систему як досконалу, але це бажання, а не дійсність".
Якщо для освіти Нідерландів ключовим поняттям є довіра, то для Шотландії це відкритість.
В основі інспекції шкіл лежить самооцінка. Умовно кажучи, учителі й директор самі ставлять собі оцінки за 14 показниками, а потім ці своєрідні звіти вивчає інспекція. Думаю, багато б наших колег творчо підійшли до самооцінки: тут було б усе: і розмаїття форм, і методів роботи, і самоосвіта - на сторінках звітів наші школи вмить стали б досконалими... Виявляється, шотландці теж часом грішать неправдою. Тільки якщо українські вчителі охоче вдаються до гіперболи, то шотландські колеги - до літоти (применшення) - і цьому теж є логічне пояснення :) . Якщо школа має слабкі результати, місцевий орган, який є засновником, зобов'язаний збільшити фінансування навчального закладу.
Загалом життя в Шотландії дуже схоже на наше: про перевірку школу попереджають за три тижні. А далі все як унас: стіни фарбуються, дерева підрізаються, документи приводяться до ладу :)
Цікаво, що перевірка триває з понеділка по четвер. Оцінка школі обов'язково ставиться у четвер увечері й оголошується в п'ятницю на педраді - швидко й прозоро.
Звіт по кожній школі публікується в інтернеті та газетах, проте він не має форми рейтингу.
Якщо вчитель отримав низькі результати атестації, його переводять до школи з гіршими умовами (виходить, є штучно створені слабкі школи?).
Учителі повинні щорічно підвищувати кваліфікацію (35 годин на рік), але це не тільки тренінги, семінари, а й навіть активність у фейсбуці 😊). До речі, сторінки освітян добре моніторяться - і за критику, наприклад, міністра чи контролюючих органів можуть звільнити з роботи.
До цього допису проситься післямова. Свобода й довіра - це, звичайно, добре. Я щаслива знати багатьох колег, які ще навіть до Концепції Нової української школи й нового Закону про освіту творили Школу, не чекаючи ні атестації, ні інспекції. Але чи готові не тільки до свободи й довіри, а й до відповідальності за вибір, учинки й слова усі 100% наших освітян?
До цього допису проситься післямова. Свобода й довіра - це, звичайно, добре. Я щаслива знати багатьох колег, які ще навіть до Концепції Нової української школи й нового Закону про освіту творили Школу, не чекаючи ні атестації, ні інспекції. Але чи готові не тільки до свободи й довіри, а й до відповідальності за вибір, учинки й слова усі 100% наших освітян?
Коментарі