Перейти до основного вмісту

Українська мова. Підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти з навчанням угорською мовою


 Учора в рамках Першого світового форуму українознавчих та суботніх шкіл мала честь презентувати нове видання "Українська мова. Підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти з навчанням угорською мовою" (авторський колектив: Галина Шумицька, Тетяна Гнаткович, Олеся Ківеждій (Калинич), Андріана Лукач, Єва Борисова), видруковане у видавництві "Карпати" (м. Ужгород).
 Чим новий підручник відрізняється від попередніх?
 Теоретична частина. Ми намагалися спростити, де це було можливо, теорію. Оскільки підручник адресовано угорськомовним школярам, правила написано переважно простими реченнями та дібрано відповідні приклади, а також подано їх у формі таблиць. Новинкою є словник термінів у кінці кожного параграфа: українські поняття для зручності перекладено угорською. Звичайно, є й словник нових для учнів українських слів. Багато правил візуалізовано: на основі ключових слів ми створили меми, які полегшать засвоєння нового матеріалу й обов'язково сприятимуть гарному настрою в учнів. Більше того, учитель може запропонувати учням "погратися" із зображеннями й дібрати до них інші надписи - діти також можуть створювати меми. Звичайно, ми усвідомлюємо, що мода на зображення мульт- чи кіногероїв швидкоплинна, тому "героями" наших малюнків стали переважно тварини, яких обожнюють діти. "Навчання в радість" - своєрідний девіз підручника. Тому майже кожен параграф розпочинається не наказавою формулою "Вивчіть", а пропозицією перейти за QR-кодом за допомогою смартфона й переглянути навчальний кількахвилинний мультфільм на YouTube-каналі "Нова школа"; також дібрано відео з онлайн-платформи EdEra (з поясненнями, доступними для п'ятикласників). Крім цього, QR-коди в підручнику приховують багато цікавого і для вчителів, і для учнів.
Практична частина. В основі підручника - текстоцентризм. У кожному параграфі представлено різні види мовленнєвої діяльності: учням пропонується прослухати текст, прочитати самостійно мовчки чи вголос, побудувати есе тощо та виконати завдання до тексту. Оскільки всі школярі складатимуть ЗНО з української мови, то одним із завдань у роботі з текстом є тести (і за змістом, і за мовним матеріалом). Ми дібрали достатню кількість вправ різних видів (тренувальні, з ключем, творчі), на основі яких учитель може організувати цікаву роботу на уроці: у парах, у групах; влаштувати дискусію за проблемним питанням чи погратися. Підручник укладено так, щоб учитель мав змогу розвивати в учнів усі ключові компетентності.
Дизайн. Дітей виховує те, що їх оточує. Підручник вийшов стильним і, за термінологією підлітків, класним. А все тому, що пані Леся Поліха - ужгородський дизайнер, викладач УжНУ - зробила підручник схожим на яскравий журнал. Родзинкою його оформлення є "стиль QR-кодів": наприклад, кожне зображення "прикріплюється" логотипом - буквою "Ї" ( з квадратиками замість крапок), вправи та рубрики, навіть сторінки стилізовано під елементи кодів.

Роздуми. "Мовна" (сьома) стаття Закону про освіту оголила проблему Закарпаття (й не тільки): "раптово" з'ясувалося, що діти зі шкіл з угорською мовою навчання не володіють українською. Як і належить, почали шукати причини - і знайшли. Винними виявилися ... підручники.    Урахувавши побажання вчителів та нарікання на недосконалість підручників під час круглого столу (навіть коментарі у фейсбуці), залучивши відповідних фахівців, ми створили підручник, який, сподіваємося, допоможе вирішити проблему із вивченням української мови в школах з угорською мовою навчання.

Учора після презентації до мене підійшли угорські колеги (Державне самоврядування українців Угорщини) - їх цікавить, як замовити та придбати партію цього підручника для українців, що живуть в Угорщині. Колега з Чехії (Regionalni ukrajinsky spolek) висловила думку про можливість його перекладу чеською для користування українцями в Чехії. Підходили колеги з Португалії, Румунії й просили подібний підручник для початкової школи. Звичайно, така увага освітян із-за кордону не може не тішити. Дуже хочеться, аби й нашим, українським, учителям і дітям він припав до душі й допомагав у навчанні.

P.S. Це видання не виникло раптово: в його основу лягли матеріали з попередніх підручників для шкіл з угорською мовою навчання (автори Тетяна Гнаткович, завідувач кафедри суспільно-гуманітарних дисциплін ЗІППО, та ін.). Також при укладанні ми врахували побажання вчителів, які працюють у школах для нацменшин. Сподіваємося, підручник допоможе зробити навчання більш легким і цікавим, проте як практик розумію: навіть найкращі у світі посібники залишаться мертвими на уроці без учителя, бо диригентом уроку є все-таки він, а не кольорові сторінки підручника.

Світлини - скрини сторінок макета підручника.





Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

8 клас. Українська література (2025 / 2026)

  2025 / 2026 навчальний рік Українська література. Підручник для 8 класу (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) Електронний додаток на платформі ВШО ПРЕЗЕНТАЦІЇ до уроків (за КТП 2 год на тиждень) Дорожня карта за підручником Модельна програма Календарно-тематичне планування (Світлана Дячок) 2 год на тиждень 1,5 год на тиждень 1 год на тиждень Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Зошит для комплексних підсумкових робіт (за групами результатів) (буде додано згодом) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри) Додаткові м атеріали на сайті видавництва "Астон" Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Строкові договори для вчителів і педагогічна ставка: шлях від 18 до 22, або Зміни (можливі чи неможливі)

Цього тижня педагогічна спільнота вибухнула. Можливо, не всі помітили (хтось - удав, що не помітив) зміни - на цей раз дуже суттєві, - які пропонують увести до освітнього законодавста. То ж про що йдеться? Перше. Чого ми, освітяни,  прагнемо? Суттвого підвищення заробітної плати - тут, безперечно, усі освітяни - однодумці. У своєму телеграмі Сергій Бабак, голова комітету ВР з питань освіти, проводить опитування з таким формулюванням: "Якщо збільшити тижневе навантаження вчителя з 18 до 22 годин, але підвищити заробітну плату з 8-16.5 тис грн до 20-32 тис грн «чистими» на місяць, чи погодилися б ви працювати на таких умовах?" (наразі відповіді такі: 54% - так, 46% - ні). Друге. Отже, реальних змін (не тимчасової доплати - тисяча, дві чи скільки) у зростанні оплати праці без інших змін не буде: з 18 годин ставка виросте до 22. Третє. На тлі надшвидкості зменшення кількості учнів - і звідси зменшення кількості класів та - відповідно - годин, кількість ставок у школах уже зменш...

Дорожня карта - 2025 / 2026

ДОРОЖНЯ КАРТА вчителя / учительки мовно-літературної галузі: інструментарії оцінювання (для 5–8 (НУШ) та 9–11 класів закладів загальної середньої освіти) - справжній грамотний помічник, створений на допомогу педагогам фахівцями Тетяною Гнаткович, Оленою Котусенко, Оксаною Опачко. НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА .. 5 НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ .. 8 РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ .. 9 Групи результатів навчання для мовно-літературної галузі 9 Планування оцінювання . 10 Тематичне оцінювання . 10 Семестрове та річне оцінювання . 11 Орієнтири щодо завдань за групами результатів для мовно-літературної галузі 12 Група 1 ― Усна взаємодія (УВ) . 12 Група 2 ― Працює з текстом (ПТ) . 12 Група 3 ― Письмова взаємодія (ПВ) . 13 Група 4 ― Досліджує мовлення (ДМ) 13 УКРАЇНСЬКА МОВА .. 14 5-8 КЛАСИ .. 14 Фіксація оцінювання за групами результатів навчання з української мови в класному журналі в 5-8 класах НУШ .... 14 Комплексна підсумкова робота (КПР) . 17 Орієнтовні зразки завдань для ...

9 клас. Українська література (апробація, 2025 / 2026 н. р.)

 Українська література (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією Юрія Ковбасенка). Посібник для 9 класу (апробація в 2025 / 2026 н. р.). Семестр І Модельна програма КТП (2 години на тиждень; документ можна завантажити та редагувати)  (Світлана Дячок) КПР (у 2 варіантах, семестр І). Завдання КПР (у 2 варіантах, семестр І). Відповіді ПРЕЗЕНТАЦІЇ до уроків 1-30 ( семестр 1; 2 год на тиждень) Конспекти уроків (Людмила Власенко) Паспорти творів ( семестр 1) _______________ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас

Мовно-літературна галузь - 2025 / 2026 (Інструктивно-методичні рекомендації з прикладами та коментарями)

Оновлені  Інструктивно-методичні рекомендації на 2025/2026 навчальний рік  (укладачка - кандидат педагогічних наук Тетяна Гнаткович) стали нагадуванням, що якісна освіта — це про баланс між формальністю документів і живим словом на уроці: оцінювання результатів навчання ставить акцент не лише на знаннях, а й на компетентностях учня;  цінною  є структуризація на групи результатів для мовно-літературної галузі , адже це допомагає вчителю зрозуміти, де учень справді росте, а де ще потребує підтримки; подано планування оцінювання: ми можемо поєднувати традиційні форми з сучасними інструментами; роз'яснення про тематичне, семестрове та річне оцінювання тепер бачиться не як формальний підсумок, а як важлива частина шляху учня до власних перемог; для зручності в документі - нормативна база для вчителів мовно-літературної галузі. Власне, документ містить детальний перелік відповідей на всі запитання щодо викладання предметів мовно-літературної галузі (українська мов...

До питання роду: який зв'язок між COVID і бешамель?

   В угорській мові з родами все дуже просто: їх нема. Тому важко пояснити угорськомовним дітям, чому українською  книжка, пісня  - вона;  знання, сонце  - воно, а  воєвода, суддя  - він. Це вищий пілотаж. Проте й українськомовним дітям часом непросто доводити, що, наприклад,  бешамель -  вона , хоч і соус :).  Цікаво, що перша згадка про цей соус з'явилася  1651  року в книзі «Le Cuisinier François», яку написав кухар  Людовика XIV . Отже, соус  бешамель  має французьке походження. Але звідки взявся жіночий рід, якщо слово "соус" - чоловічого? З родами іменників у Франції, виявляється, усе не зовсім просто. Сьогодні натрапила на допис про роди іменників Андрія Панченкова - мовознавця, або моволюба, як він сам про себе каже.    "Виявляється, члени Французької Академії ухвалили рішення про те, що слово COVID у французькій мові має вживатися в жіночому роді. Річ у тім, що в англійській абре...

7 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Навчальний рік 2025 / 2026 Підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Автори: Олеся Калинич, Світлана Дячок. За редакцією проф. Юрія Ковбасенка М одельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи»  (авт.: Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, О. А. Слижук, І. А. Тригуб) Навчальна програма української літератури (2 год)  (автор Світлана Дячок) Календарно-тематичне планування: 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів)   Діагностувальне оцінювання  (зразок) Зошит для формувального та поточного оцінювання Літературні диктанти Паспорти творів Конспекти уроків _____ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо ...

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

6 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Матеріали для використання у 2025 / 2026 навчальному році 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3.Календарно-тематичне планування 1 год на тиждень 1.5 год на тиждень 2 год на тиждень 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів)   7. Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів )  8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита -  поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1  ,  інші уроки ...