Перейти до основного вмісту

Китайська школа: яка вона в країні з населенням понад мільярд?

 
Учителі складають тести на визначення рівня кваліфікації, за результатами яких ті, хто не бажає чи не може вдосконалюватися, втрачають роботу. У середньому 45 учнів у класі, 100-бальна система оцінювання, оцінки в соцмережах; виправні роботи для дітей як засіб боротьби з булінгом; система розпізнавання облич, яка слідкує за уважністю учнів на уроці та дає можливість учителеві оцінити свою роботу. 
      Про це та багато іншого в розповіді вчительки Оксани Сочки.

Оксана Сочка - одна з найкращих учениць нашої школи, випускниця Хустської гімназії-інтернату. Доля закинула дівчину до країни п'яти часових поясів - до Китаю . Талановита, щира й натхненна, залюблена у свою роботу, учителька Оксана ділиться враженнями про китайську систему освіти.

  • Структура.  Діти навчаються в школі протягом 12 років. Початкова освіта триває 5 років(з 6 до 11 років), неповна середня - з 12 до 14; повна середня - з 15 до 18 (вона не є обов’язковою,батьки вирішують, чи варто дитині навчатися ще 3 роки). Це три різні навчальні заклади. Після закінчення кожного з них учні складають екзамени і за їх результатами переходять до наступної школи (кращих учнів зараховують до більш престижних закладів). 
  • Система оцінювання. Щоденників в учнів немає, оцінки виставляють у журнали, а з результатами тестових чи контрольних робіт батьки можуть ознайомитися особисто (практикують створення груп класу в популярній соцмережі Wechat, де є зареєстрованими ще й бабусі з дідусями. Тут повідомлять про останні новини, потреби чи розміщують оголошення). Для оцінки знань використовується 100-бальна система.
  • Тривалість уроків та перерв. Уроки тривають 45 хвилин, а найдовша перерва - 15 хв.
  • Кількість дітей у класі. За партами учні сидять поодинці, а в одному класі може навчатися до 60 дітей( в більшості класів 35-45). 
  • Шкільна форма. Обов’язковою є шкільна форма - це спортивний костюм з назвою школи та червоний галстук.
  • Предмети. Основними предметами є математика та китайська мова. До обіду проводяться уроки з основних дисциплін(математика, історія, мови), після - з другорядних (хореографія,фізкультура,бойові мистецтва, каліграфія).
  • Робочі дні. Як і в Україні, китайські учні мають  п'ятиденний робочий тиждень, але, на відміну від нас, відпочинку на вихідних чекати не варто. Більшість дітей уже з 3 років відвідує різні заняття: уроки англійської, малювання, танці, каліграфії чи бойових мистецтв. Конкуренція в країні з такою чисельністю населення є величезною, і, звичайно ж, кожен хоче здобути хорошу освіту, щоб потім знайти високооплачувану роботу. Школярі настільки завантажені, що навіть у вихідні продовжують учитися: відвідують додаткові заняття, готують домашні завдання, дуже рідко сплять і релаксують.
  • Патріотичне виховання. Велика увага приділяється ідейному та моральному вихованню учнів. Щопонеділка обов’язковою є церемонія підняття державного прапора, де учні та всі присутні співають гімн та дають обіцянку вірності батьківщині.

  • Особливості професії вчителя. Що ж стосується вчителів,то Китай теж дещо відрізняється від України: щороку вчителі складають тести на визначення рівня кваліфікації, за результатами яких ті, хто не бажає чи не може вдосконалюватися, втрачають роботу. Через кожні три роки проводиться переатестація, після якої вчителів часто переводять до слабших чи сильніших шкіл. Заробітна плата починається з 400$ і варіюється в залежності від розташування (провінція чи велике місто) та рівня навчального закладу . 
  • Важливим є моральне "обличчя" вчителя, тому все, що можуть побачити інші, має бути максимально стриманим (це стосується одягу, висловлювань, оточення та навіть активності в соцмережах).  
  • Робочий час ділиться на робочі та офісні години , а його облік проводиться за відбитками пальців. Приходиш на роботу - відмічаєшся, відпрацював - знову до апарата. Знайомства та хитрощі тут не допоможуть. Не відмітився -не отримав грошей, пішов швидше - отримав менше (шкода, що за затримки на роботі не доплачують). 
  • Професія вчителя є дуже шанованою в Китаї. Приваблює вона ще й довгими канікулами та вихідними під час державних свят, адже для більшості китайців вільними від роботи є лише 2 тижні новорічних канікул).
Виховання в сім`ї теж є дещо дивним для нас. Дітей вчать любити себе і робити все, щоб показати свою перевагу над іншими. Діти чи дорослі, які ніби дружать, із легкістю забувають про дружбу, коли йдеться про власну вигоду. Основне правило - на роботі друзів нема, дружити ми будемо після роботи, а тепер кожен дбає про себе. Проживши деякий час тут, зрозуміла багато дивних для мене явищ. Шалена конкуренція диктує саої правила.


Булінг. Питання булінгу розкрити не дуже легко, про мінуси, недопрацювання чи погані сторони чогось, що стосується країни, воліють не говорити.

У деяких школах хлопцям і дівчатам заборонено сидіти за одним столом у їдальні,а про шкільну любов не може бути й мови. Закоханим світить догана від адміністрації і чималий прочухан від батьків. Дружба чи захоплення кимось обов`язково призведе до зниження успішності - так уважають батьки й учителі. Величезне академічне навантаження дещо гальмує емоційний розвиток дітей, а декого провокує на жорстокі вчинки щодо однолітків чи молодших. Булінг у китайських школах є досить поширеним явищем. У коридорах, класах, на подвір’ї та в їдальні ведеться відеонагляд, а дітей, які були помічені в сутичках, беруть під особливий контроль. Звичайно ж, за вчинки дітей несуть відповідальність батьки, тому в деяких випадках покаранням за неналежне виховання є штрафи та зауваження, а для дітей - виправні роботи.

Враження. Китай - країна неймовірних контрастів. Тут легко поєднують несумісне: суперрозвинені мегаполіси і примітивні маленькі міста, надсучасна техніка та прадавні знаряддя праці, школи та садочки, які викликають захоплення та дуже бідні й убого оснащені провінційні навчальні заклади. "Мала можливість особисто порівняти мегаполіс і маленьке місто, відкрила для себе зовсім інший Китай - Китай, який шокує. Дивно, що в багатій державі існує така прірва. Більшість шкіл фінансуються з місцевих бюджетів та за кошти спонсорів, відповідно в маленьких містах можливостей набагато менше. Хороша освіта є дорогою починаючи з ДНЗ", - ділиться Оксана.
У деяких школах Китаю запустили систему розпізнавання обличчя. Система слідкує за відвідуванням занять і уважністю учнів, фіксує емоції та дає вчителю можливість оцінити свою роботу.

Головною особливістю китайців є те, що за жодних обставин ніхто й ніколи не скаже, що в чомусь винна держава. Вони закохані в свою країну, вони не допускають думки, що десь може бути краще, ніхто не дозволить ні собі, ні іншим негативно висловлюватися про все, що стосується країни, традицій і політики. На провокаційні запитання (наприклад, пов’язані з булінгом, поганими умовами тощо) у більшості випадків вам не дадуть відповіді або просто змінять тему. Усі щиро вірять у те, що все неодмінно покращиться, але для цього потрібно кожному ще більше працювати.

P.S. Дорога Оксанко! Дякую за співпрацю, спілкування і дуже цікавий матеріал.  

Також може бути цікаво:
Чеська школа
Канадська школа







Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Дисципліна й результат

Досягти успіху без тренувань неможливо ані в спорті, ані в навчанні. Тренування потребують дисципліни - саме дисципліни, а не чарів феї над мозком дитини чи дорослого.  Уявімо, що двоє навчаються плавати. Один тренується щодня, інший - зрідка, коли має настрій, натхнення. Хто навчиться плавати? Ви хочете грамотно писати, але просто не пишете? Хочете вільно спілкуватися іноземною, але просто не практикуєте щодня? Думаю, відповідь зрозуміла  Водночас якось останнім часом ми більше говоримо про мотивацію, заохочення і менше - про результати, які дає  дисципліна.  Як привчити дітей до дисципліни? 1. Установити чіткі й зрозумілі правила . Діти мають знати, які правила існують. Визначте їх разом, щоб діти відчували свою причетність. Формулюйте правила зрозуміло і без двозначностей. Наприклад, "Прибери речі в кімнаті" замість "Будь охайним / охайною". 2. Регулярність та послідовність.  Створіть графік, який включає час для навчання, ігор, відпочинку та сну. Діти краще ...

Діагностувальні роботи (контрольне оцінювання). Українська мова для 6 класу

  Через певні об'єктивні причини у видавництві "Астон" зошит для діагностувальних (контрольних робіт) ще не дійшов до своїх користувачів, тому розміщуємо  покликання для завантаження першої контрольної роботи у двох варіантах  (за підручником української мови для 6 класу (автори Олена Семеног, Олеся Калинич,Тетяна Дятленко, Михайло Білясник, Валентина Волницька).  Зошит для замовлення буде в доступі на сайті "Астон" тут.  Усі інші матеріали до підручника тут. Зошит написаний у двох варіантах. Кожний варіант містить 9 мовних діагностувальних робіт. Шкала оцінювання тестових завдань   Номер завдання 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Бали 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5...

Дорожня карта: зразки комплексних контрольних робіт та оцінювання (2024 / 2025 н. р.)

🔖Українська мова, 🔖українська література, 🔖зарубіжна література 🗂️Дорожня карта (автори Тетяна Гнаткович, Олена Котусенко, Оксана Опачко) пропонує такий маршрут у системі оцінювання - усе в одному документі:  📚нормативна база; 📚рекомендації щодо оцінювання; 📒5-7 (8 пілотні) класи: 🖇️зразки комплексних підсумкових робіт; 🖇️зразки завдань за групами результатів (УВ, ПТ, ПВ, ДМ); 🖇️зразки заповнення сторінок класного журналу (різні варіанти) тощо 📗8-11 класи: 🖇️критерії оцінювання; 🖇️поточне оцінювання; 🖇️види робіт тощо Дорожня карта  (завантажити) Дорожня карта (для нацменшин, завантажити) Більше матеріалів на тему тут.

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

Українська література для 5 класу НУШ (підручник, матеріали до нього)

Для зручності зібрано матеріали для 5-го класу (українська література): Підручник (електронна версія) Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін Календарно-тематичне планування Календарне планування для завантаження в електронний журнал («Єдина школа») від Світлани Дячо к Картки "Паспорти творів" (додаток до підручника для 5-го класу) Плани-конспекти  Розробки уроків (1 частина) Діагностувальні к онтрольні роботи  (перегляд) Діагностувальні  роботи  для формувального та поточного оцінювання (перегляд) Робочий зошит Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА СЛУХАТИ! Придбати матеріали можна тут: Українська література : підручник для 5 класу НУШ Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для контрольного оцінювання. 5 клас Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для формувального та поточного оцінювання. 5 клас Зошит для робіт з укр...

Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році

Якщо цього року викладаєте предмети мовно-літературної галузі, пройдіть тест для вчителів-словесників. Позначте пункт / пункти, які актуальні для вас. А як уникнути "двочитань" у рекомендаціях щодо оцінювання в 5-7 (8 пілотних) класах НУШ Б як заповнити сторінки журналу щодо оцінювання по-новому В що означають абревіатури УВ, ПТ, ПВ, ДМ Г скільки і яких оцінок має бути Д якою нормативно-правовою базою користуватися Е якою має бути КПР Ключ до тесту. Якщо для вас актуальним є бодай один варіант, читайте роз'яснення в Інструктивно-методичних рекомендаціях щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році від ЗІППО  Інструктивно-методичних рекомендаціях щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин у 2024/2025 н.р. від ЗІППО Дорожня карта  (завантажити) Дорожня карта (для нацменшин, завантажити) ЗМІСТ Українська мова Модельні навчальні програми з україн...

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорож...

8 клас. Українська література (методичний супровід)

2024 / 2025 навчальний рік Апробація (оновлено 25.11.2024) Для вчителів, які апробують посібник української літератури для 8 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка).  Цю сторінку будемо оновлювати поступово. Українська література. Посібник для 8 класу (частина 1) Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка) Модельна програма Навчальна програма Календарно-тематичне планування  (Світлана Дячок) Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Комплексні підсумкові роботи Завдання КПР (семестр 1, усі розділи) Відповіді КПР (семестр 1, усі розділи) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри)

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо ...

Таблиці, дорожні карти: навчально-методичні рекомендації з української мови та літератури, зарубіжної літератури на 2023 / 2024 н. р.

Українська мова. 5 клас   Українська література. 5 клас Українська література. 6 клас Дуже зручно саме для вчителя-практика - пропонують авторитені фахівці Тетяна Гнаткович, Олена Котусенко, Оксана Опачко: ✴️Рекомендовані види робіт з української мови в 5-6 класах ✴️Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт у 7-9 класах ✴️Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт у 10-11 класах ✴️Рекомендовані види робіт з української літератури в 5-6 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю з української літератури у 7–9 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю з української літератури в 10-11 класах ✴️Контрольні класні твори пропонуємо давати у формі есе, мінітворів щодо розкриття певної проблеми чи образу програмового тексту тощо ✴️Можливі види контрольних робіт із розвитку мовлення ✴️Рекомендовані види робіт із зарубіжної літератури в 5 – 6 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю із зарубіжної літератури в 7–9 класах ✴️Обов’язкова кількість видів контролю із з...