Перейти до основного вмісту

Китайська школа: яка вона в країні з населенням понад мільярд?

 
Учителі складають тести на визначення рівня кваліфікації, за результатами яких ті, хто не бажає чи не може вдосконалюватися, втрачають роботу. У середньому 45 учнів у класі, 100-бальна система оцінювання, оцінки в соцмережах; виправні роботи для дітей як засіб боротьби з булінгом; система розпізнавання облич, яка слідкує за уважністю учнів на уроці та дає можливість учителеві оцінити свою роботу. 
      Про це та багато іншого в розповіді вчительки Оксани Сочки.

Оксана Сочка - одна з найкращих учениць нашої школи, випускниця Хустської гімназії-інтернату. Доля закинула дівчину до країни п'яти часових поясів - до Китаю . Талановита, щира й натхненна, залюблена у свою роботу, учителька Оксана ділиться враженнями про китайську систему освіти.

  • Структура.  Діти навчаються в школі протягом 12 років. Початкова освіта триває 5 років(з 6 до 11 років), неповна середня - з 12 до 14; повна середня - з 15 до 18 (вона не є обов’язковою,батьки вирішують, чи варто дитині навчатися ще 3 роки). Це три різні навчальні заклади. Після закінчення кожного з них учні складають екзамени і за їх результатами переходять до наступної школи (кращих учнів зараховують до більш престижних закладів). 
  • Система оцінювання. Щоденників в учнів немає, оцінки виставляють у журнали, а з результатами тестових чи контрольних робіт батьки можуть ознайомитися особисто (практикують створення груп класу в популярній соцмережі Wechat, де є зареєстрованими ще й бабусі з дідусями. Тут повідомлять про останні новини, потреби чи розміщують оголошення). Для оцінки знань використовується 100-бальна система.
  • Тривалість уроків та перерв. Уроки тривають 45 хвилин, а найдовша перерва - 15 хв.
  • Кількість дітей у класі. За партами учні сидять поодинці, а в одному класі може навчатися до 60 дітей( в більшості класів 35-45). 
  • Шкільна форма. Обов’язковою є шкільна форма - це спортивний костюм з назвою школи та червоний галстук.
  • Предмети. Основними предметами є математика та китайська мова. До обіду проводяться уроки з основних дисциплін(математика, історія, мови), після - з другорядних (хореографія,фізкультура,бойові мистецтва, каліграфія).
  • Робочі дні. Як і в Україні, китайські учні мають  п'ятиденний робочий тиждень, але, на відміну від нас, відпочинку на вихідних чекати не варто. Більшість дітей уже з 3 років відвідує різні заняття: уроки англійської, малювання, танці, каліграфії чи бойових мистецтв. Конкуренція в країні з такою чисельністю населення є величезною, і, звичайно ж, кожен хоче здобути хорошу освіту, щоб потім знайти високооплачувану роботу. Школярі настільки завантажені, що навіть у вихідні продовжують учитися: відвідують додаткові заняття, готують домашні завдання, дуже рідко сплять і релаксують.
  • Патріотичне виховання. Велика увага приділяється ідейному та моральному вихованню учнів. Щопонеділка обов’язковою є церемонія підняття державного прапора, де учні та всі присутні співають гімн та дають обіцянку вірності батьківщині.

  • Особливості професії вчителя. Що ж стосується вчителів,то Китай теж дещо відрізняється від України: щороку вчителі складають тести на визначення рівня кваліфікації, за результатами яких ті, хто не бажає чи не може вдосконалюватися, втрачають роботу. Через кожні три роки проводиться переатестація, після якої вчителів часто переводять до слабших чи сильніших шкіл. Заробітна плата починається з 400$ і варіюється в залежності від розташування (провінція чи велике місто) та рівня навчального закладу . 
  • Важливим є моральне "обличчя" вчителя, тому все, що можуть побачити інші, має бути максимально стриманим (це стосується одягу, висловлювань, оточення та навіть активності в соцмережах).  
  • Робочий час ділиться на робочі та офісні години , а його облік проводиться за відбитками пальців. Приходиш на роботу - відмічаєшся, відпрацював - знову до апарата. Знайомства та хитрощі тут не допоможуть. Не відмітився -не отримав грошей, пішов швидше - отримав менше (шкода, що за затримки на роботі не доплачують). 
  • Професія вчителя є дуже шанованою в Китаї. Приваблює вона ще й довгими канікулами та вихідними під час державних свят, адже для більшості китайців вільними від роботи є лише 2 тижні новорічних канікул).
Виховання в сім`ї теж є дещо дивним для нас. Дітей вчать любити себе і робити все, щоб показати свою перевагу над іншими. Діти чи дорослі, які ніби дружать, із легкістю забувають про дружбу, коли йдеться про власну вигоду. Основне правило - на роботі друзів нема, дружити ми будемо після роботи, а тепер кожен дбає про себе. Проживши деякий час тут, зрозуміла багато дивних для мене явищ. Шалена конкуренція диктує саої правила.


Булінг. Питання булінгу розкрити не дуже легко, про мінуси, недопрацювання чи погані сторони чогось, що стосується країни, воліють не говорити.

У деяких школах хлопцям і дівчатам заборонено сидіти за одним столом у їдальні,а про шкільну любов не може бути й мови. Закоханим світить догана від адміністрації і чималий прочухан від батьків. Дружба чи захоплення кимось обов`язково призведе до зниження успішності - так уважають батьки й учителі. Величезне академічне навантаження дещо гальмує емоційний розвиток дітей, а декого провокує на жорстокі вчинки щодо однолітків чи молодших. Булінг у китайських школах є досить поширеним явищем. У коридорах, класах, на подвір’ї та в їдальні ведеться відеонагляд, а дітей, які були помічені в сутичках, беруть під особливий контроль. Звичайно ж, за вчинки дітей несуть відповідальність батьки, тому в деяких випадках покаранням за неналежне виховання є штрафи та зауваження, а для дітей - виправні роботи.

Враження. Китай - країна неймовірних контрастів. Тут легко поєднують несумісне: суперрозвинені мегаполіси і примітивні маленькі міста, надсучасна техніка та прадавні знаряддя праці, школи та садочки, які викликають захоплення та дуже бідні й убого оснащені провінційні навчальні заклади. "Мала можливість особисто порівняти мегаполіс і маленьке місто, відкрила для себе зовсім інший Китай - Китай, який шокує. Дивно, що в багатій державі існує така прірва. Більшість шкіл фінансуються з місцевих бюджетів та за кошти спонсорів, відповідно в маленьких містах можливостей набагато менше. Хороша освіта є дорогою починаючи з ДНЗ", - ділиться Оксана.
У деяких школах Китаю запустили систему розпізнавання обличчя. Система слідкує за відвідуванням занять і уважністю учнів, фіксує емоції та дає вчителю можливість оцінити свою роботу.

Головною особливістю китайців є те, що за жодних обставин ніхто й ніколи не скаже, що в чомусь винна держава. Вони закохані в свою країну, вони не допускають думки, що десь може бути краще, ніхто не дозволить ні собі, ні іншим негативно висловлюватися про все, що стосується країни, традицій і політики. На провокаційні запитання (наприклад, пов’язані з булінгом, поганими умовами тощо) у більшості випадків вам не дадуть відповіді або просто змінять тему. Усі щиро вірять у те, що все неодмінно покращиться, але для цього потрібно кожному ще більше працювати.

P.S. Дорога Оксанко! Дякую за співпрацю, спілкування і дуже цікавий матеріал.  

Також може бути цікаво:
Чеська школа
Канадська школа







Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ЗНО. ЧВЕРТЬ. Числівник чи все-таки іменник?

  Не бійтесь заглядати у словник... Максим Рильський Учора старшокласники складали ЗНО з української мови та літератури. Звісно, кожен учитель, не чекаючи офіційних відповідей, перевірив зошити своїх учнів. Так зробила і я. Але, зізнаюся, у завданні 28 зі словом "чверть" засумнівалася. Спочатку визначила як іменник (про що написала у своєму інстаграмі), адже в чинних підручниках - іменник. Але потім вирішила, що в сполуці "чверть на восьму" "чверть" - частина дробу, тому числівник. Проте все одно "чверть" - це ЩО?, тому іменник (ПРАВИЛЬНА ВІДПОВІДЬ У ТЕСТАХ - ІМЕННИК). Я вчитель і не боюся ані помилятися, ані вчитися, тому звернулася до правопису й чинних підручників (думаю, багато хто зробив так само). Варіанти наступні. 1. Правопис. У правописі (уже старому, правда, але ми до ЗНО готувалися за цим варіантом) у параграфі 72 "Дробові числівники" зазначено: "Половина (1/2), третина (1/3), чверть (1/4) відмінюються як

2023 / 2024 навчальний рік: державні стандарти - типові освітні програми - навчальні (+модельні) програми

Тут зібрано матеріали з офіційних джерел, із якими будемо працювати з нового навчального року (формула: стандарт - освітня програма - навчальна програма) 1-4 класи (НУШ) Стандарт Державний стандарт початкової освіти (1 - 4 класи) Типові освітні програми Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 1-2 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 1-2 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 3-4 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 3-4 клас Навчальні програми Навчальні програми для 1-4 класів 5-9 класи  Стандарт (НУШ, 5-6, 7 (пілотні в 2023/2024 н.р.) Державний стандарт базової середньої освіти (5 - 9 класи НУШ, у 2023 / 2024 н.р. - 5-6 класи та 7 (пілотування НУШ) Модельні навчальні програми (за ними розробляють навчальні програми) Модельні навчальні програми для 5-9 класів (НУШ) Стандарт ( 7 (крім пілотних) - 9 класи в 2023/2024 н.р.) Державний стандарт загальної середн

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 5. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 6. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 7. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 8. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 9. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1 (усі уроки буде опубліковано поступово ) 10. През

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо й ім

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорожня карта  за підруч

Діагностувальні роботи (контрольне оцінювання). Українська мова для 6 класу

  Через певні об'єктивні причини у видавництві "Астон" зошит для діагностувальних (контрольних робіт) ще не дійшов до своїх користувачів, тому розміщуємо  покликання для завантаження першої контрольної роботи у двох варіантах  (за підручником української мови для 6 класу (автори Олена Семеног, Олеся Калинич,Тетяна Дятленко, Михайло Білясник, Валентина Волницька).  Зошит для замовлення буде в доступі на сайті "Астон" тут.  Усі інші матеріали до підручника тут. Зошит написаний у двох варіантах. Кожний варіант містить 9 мовних діагностувальних робіт. Шкала оцінювання тестових завдань   Номер завдання 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Бали 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5

Інтерактивні додатки до підручника української літератури для 6 класу

Корисні інтерактивні додатки до підручника української літератури для 6 класу створені Людмили Кузьмич, учительки української мови та літератури Самчиківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старокостянтинівської міської ради: ✅аудіокнига, ✅експрес-уроки, ✅онлайн-пазли, ✅інтерактивні вправи, ✅онлайн-ігри, ✅літературне доміно, ✅ребуси, ✅онлайн-тести Сьогодні написала колега пані Людмила з Хмельниччини. Надзвичайно приємно читати, що наш підручник української літератури для 6 класу (Олеся Калинич, Світлана Дячок; за наук. редакцією професора Юрія Ковбасенка) надихнув на творчість. Пані Людмила створила сайт - безоплатний інтерактивний додаток. Тож рекомендуємо до використання: інтерактивний додаток зробить уроки цікавішими і яскравішими✨ Дякуємо, пані Людмило! Анотація Зміст Інтерактивні ресурси _____________________________________________ Матеріали до підручника української літератури 5 клас 6 клас 7 клас

До питання роду: який зв'язок між COVID і бешамель?

   В угорській мові з родами все дуже просто: їх нема. Тому важко пояснити угорськомовним дітям, чому українською  книжка, пісня  - вона;  знання, сонце  - воно, а  воєвода, суддя  - він. Це вищий пілотаж. Проте й українськомовним дітям часом непросто доводити, що, наприклад,  бешамель -  вона , хоч і соус :).  Цікаво, що перша згадка про цей соус з'явилася  1651  року в книзі «Le Cuisinier François», яку написав кухар  Людовика XIV . Отже, соус  бешамель  має французьке походження. Але звідки взявся жіночий рід, якщо слово "соус" - чоловічого? З родами іменників у Франції, виявляється, усе не зовсім просто. Сьогодні натрапила на допис про роди іменників Андрія Панченкова - мовознавця, або моволюба, як він сам про себе каже.    "Виявляється, члени Французької Академії ухвалили рішення про те, що слово COVID у французькій мові має вживатися в жіночому роді. Річ у тім, що в англійській абревіатурі COVID "Coronavirus disease" головне слово "disease&q

Про блог 📚

  Понад три мільйони переглядів блогу🙃🙂 Блог Олесі Калинич народився як одна з вимог участі в конкурсі «Учитель року». Хотілося тоді придумати красиву і цікаву назву, яка б легко запамʼятовувалася й привертала увагу… але так і не встигла🙂 Чи планувала таке довге життя для блогу?  Чесно? Звісно, ні. Але виявилося, що моя писанина цікава й іншим. Тому з часом навіть почала називати її більш серйозним словом - допис☝️🙃 …А зараз пишеться все менше й менше…  Чи то часу немає.  Чи не так хочеться реагувати.  Чи не можеш дозволити собі розкоші думок уголос.  Або взагалі з віком мудрієш і усвідомлюєш, що люди обійдуться й без твоїх коментарів 🙂🙃 Дякую постійним читачам і всім, хто залишив свій перегляд як частинку цих трьох мільйонів 🌱

Українська література для 5 класу НУШ (підручник, матеріали до нього)

Для зручності зібрано матеріали для 5-го класу (українська література): Підручник (електронна версія) Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін Календарно-тематичне планування Календарне планування для завантаження в електронний журнал («Єдина школа») від Світлани Дячо к Картки "Паспорти творів" (додаток до підручника для 5-го класу) Плани-конспекти  Розробки уроків (1 частина) Діагностувальні к онтрольні роботи  (перегляд) Діагностувальні  роботи  для формувального та поточного оцінювання (перегляд) Робочий зошит Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА СЛУХАТИ! Придбати матеріали можна тут: Українська література : підручник для 5 класу НУШ Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для контрольного оцінювання. 5 клас Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для формувального та поточного оцінювання. 5 клас Зошит для робіт з української