Перейти до основного вмісту

Руйнування стереотипів, або Афілійований mini-EdCamp Yanoshi - 2019

    "У Монастирці (село на Хустщині) ще багато снігу", - ділиться вчора Оленка, учителька сільської школи. А Берегівщина навіть у вітряний день зустрічає сонцем і цвітом ліщини на узбіччях. У селі Яноші снігу точно нема - це було з'ясовано після 20 хвилин блукань по вуличках чистого й охайного села, у якому навігатор відмовиввся визначати вулиці. Напевно, піддався стереотипу, що на Берегівщині української не розуміють. Та люди в Яношах привітні й добре розуміють українську, бо за кілька хвилин, дослухавшись до їхніх порад, ми, чотири хустянки, опинилися біля Яношівської ЗОШ І - ІІІ ступенів, у якій учора відбувся  афілійований міні-EdCamp Yanoshi 2019. 170 гостей із різних куточків України зібралися на (не)конференцію "Сучасні тренди в освіті", організовану координаторами Іванною Хіміч та Ельвірою Лесишин за сприяння Департаменту освіти й науки Закарпатської ОДА та Берегівської РДА, а також за участі очільниці  Департаменту освіти й науки Закарпатської ОДА Ганни Сопкової та заступника міністра освіти й науки України Вадима Карандія.

Пані Сопкова привітала гостей сонячного Закарпаття та наголосила на ключовій ролі вчителя в школі, адже завдяки тільки добре оснащеному освітньому простору реформа не відбудеться. Ганна Іванівна наголосила, що найкращі вчителі повинні підтримуватись місцевою владою і матеріально, саме тому переможці обласного етапу конкурсу "Учитель року-2019" (завершився в п'ятницю 22 лютого) отримали значні грошові винагороди. Також було зазначено, що навчальний простір усіх перших класів Закарпаття з кількістю 7 - 30 учнів укомплектований згідно з вимогами НУШ.

Пан Карандій виступ розпочав із актуальної теми — нової форми підвищення кваліфікації, на яку із держбюджету виділено 265 мільйонів гривень. 165 мільйонів -- для традиційного підвищення кваліфікації в ІППО, а 100 мільйонів виділено закладам освіти (учителі матимуть змогу обирати курси, майстер-класи, які хочуть відвідати, або можуть запросити освітнього тренера до навчального закладу). Невдовзі має з'явитися проект постанови,  щоб із 1 вересня 2019 року такі курси для педагогів почали діяти.
Утворено Державну службу якості освіти.  Один із напрямів роботи ДСЯО  — інституційний аудит, який не варто ототожнювати з традиційною атестацією навчальних закладів, бо вона була неефективною й формальною. До інституційного аудиту залучатимуться й акредитовані громадські організації.
Наразі стартував пілотний проект (розрахований на три роки) - сертифікація  вчителів початкової школи.  У сертифікованого вчителя не лише зарплата збільшується - він матиме більше прав і свобод (наприклад, може брати участь у сертифікації інших учителів). Важливо, що вся додаткова діяльність буде оплачуватися окремо, а не грунтуватиметься на ентузіазмі. Сьогодні сертифікацію можуть пройти вчителі тільки початкових класів, бо наразі є тільки Стандарт початкової школи - нового Стандарту загальної середньої освіти ще нема.
Важливим напрямом реформування освіти є інклюзія - це не лише робота з дітьми з особливими фізичними потребами, а й з особливими освітніми потребами. Одним із важливих завдань інклюзивної освіти є питання, яким чином збільшити кількість вступників, наприклад, угорської нацменшини, до українських ВНЗ. Для цього адаптовано поріг склав / не склав ЗНО з української мови та літератури для угорців.
Пан Вадим наголосив, що ЗНО після 9 класу треба проводити в іншому форматі; це має бути засіб, який підтримує навчальний процес, а не лише вимірює, бо інакше вчитель все одно орієнтуватиметься не на Стандарт, а на ЗНО, адже саме цим інструментом "вимірюють" його учня.
 ДПА у формі ЗНО в початковій школі буде жорсткою оцінкою, яка має юридичне значення, а стане моніторингом освіти, щоб проаналізувати результати НУШ.

Наступний етап -- сесії експертів (див. програму).
Слухаючи анонс кожного експерта, подумала: єдине, що є "незручним" в організації (не)конференцій, так це те, що коли ти сам експерт, не можеш почути колег, які проводять майстер-класи в один час із тобою (хотілося відвідати майстер-клас талановитого земляка Сашка Папіша, який працює з Освіторією над гейміфікацією підготовки до ЗНО).

Про стереотипи. Є стереотип, що великі міста організовують масштабні освітянські заходи, а, периферія, мовляв, живе в іншому вимірі. Дуже важливо, що на Закарпатті саме невеликі села стають майданчиком для освітянських дискусій, щоб надихати вчителів: (не)конференції проведено в Лукові (Іршавщина);  Рокосово (Хустщина), місті Мукачево та селі Яноші (Берегівщина).
    Інша стереотипна думка полягає в тому, що сьогодні вчитель не має свободи, проте освітянські заходи показують, що ми насправді вільні, звичайно, якщо самі того хочемо, і саме від нас, освітян залежить те, що хочемо почути й зробити.
    Є стереотип, що високопосадовці тільки контролюють роботу вчителів. Проте вчора й заступник міністра освіти й науки України Вадим Карандій, і директор Департаменту освіти й науки Закарпатської ОДА Ганна Сопкова відвідали майстер-класи, темами яких зацікавилися.

   Радію спілкуванню з колегами з різних куточків України й тішуся, адже щоразу закарпатських учителів, готових учитися й ділитися власними ідеями, стає все більше й більше.

  Щиро дякую всім колегам, які обрали мій виступ, за підтримку та за роботу під час майстер-класу, адже без зворотного зв'язку немає спілкування. Звичайно, можна було сказати й показати більше, але строго регламентований час збіг... і так приємно, коли пора завершувати, а присутні ще хочуть почаклувати над есе.
  Безмежно рада зустрічі з однодумцями із Закарпаття, гостям із Запоріжжя, Кропивницького та навіть Дебальцева. Бути вчителем непросто (а чи є прості професії?), та коли ти йдеш у клас до дітей, розумієш, що маєш навчити кожного, а як це зробити - залежить лише від тебе.
  Щиро дякую пані Ірині Бакаленко за запрошення зустрітися зі студентами Запорізького національного університету та пану Сергію Вожжову за пропозицію долучитися до цікавого проекту.
  
  P.S. Дякую колегиням із Ужгорода, які вкотре обирають мій майстер-клас: дівчата, хоча спілкуємося мало, але враження, що знайомі багато років :) . 








Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ЗНО. ЧВЕРТЬ. Числівник чи все-таки іменник?

  Не бійтесь заглядати у словник... Максим Рильський Учора старшокласники складали ЗНО з української мови та літератури. Звісно, кожен учитель, не чекаючи офіційних відповідей, перевірив зошити своїх учнів. Так зробила і я. Але, зізнаюся, у завданні 28 зі словом "чверть" засумнівалася. Спочатку визначила як іменник (про що написала у своєму інстаграмі), адже в чинних підручниках - іменник. Але потім вирішила, що в сполуці "чверть на восьму" "чверть" - частина дробу, тому числівник. Проте все одно "чверть" - це ЩО?, тому іменник (ПРАВИЛЬНА ВІДПОВІДЬ У ТЕСТАХ - ІМЕННИК). Я вчитель і не боюся ані помилятися, ані вчитися, тому звернулася до правопису й чинних підручників (думаю, багато хто зробив так само). Варіанти наступні. 1. Правопис. У правописі (уже старому, правда, але ми до ЗНО готувалися за цим варіантом) у параграфі 72 "Дробові числівники" зазначено: "Половина (1/2), третина (1/3), чверть (1/4) відмінюються як

2023 / 2024 навчальний рік: державні стандарти - типові освітні програми - навчальні (+модельні) програми

Тут зібрано матеріали з офіційних джерел, із якими будемо працювати з нового навчального року (формула: стандарт - освітня програма - навчальна програма) 1-4 класи (НУШ) Стандарт Державний стандарт початкової освіти (1 - 4 класи) Типові освітні програми Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 1-2 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 1-2 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 3-4 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 3-4 клас Навчальні програми Навчальні програми для 1-4 класів 5-9 класи  Стандарт (НУШ, 5-6, 7 (пілотні в 2023/2024 н.р.) Державний стандарт базової середньої освіти (5 - 9 класи НУШ, у 2023 / 2024 н.р. - 5-6 класи та 7 (пілотування НУШ) Модельні навчальні програми (за ними розробляють навчальні програми) Модельні навчальні програми для 5-9 класів (НУШ) Стандарт ( 7 (крім пілотних) - 9 класи в 2023/2024 н.р.) Державний стандарт загальної середн

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 5. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 6. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 7. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 8. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 9. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1 (усі уроки буде опубліковано поступово ) 10. През

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо й ім

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорожня карта  за підруч

Діагностувальні роботи (контрольне оцінювання). Українська мова для 6 класу

  Через певні об'єктивні причини у видавництві "Астон" зошит для діагностувальних (контрольних робіт) ще не дійшов до своїх користувачів, тому розміщуємо  покликання для завантаження першої контрольної роботи у двох варіантах  (за підручником української мови для 6 класу (автори Олена Семеног, Олеся Калинич,Тетяна Дятленко, Михайло Білясник, Валентина Волницька).  Зошит для замовлення буде в доступі на сайті "Астон" тут.  Усі інші матеріали до підручника тут. Зошит написаний у двох варіантах. Кожний варіант містить 9 мовних діагностувальних робіт. Шкала оцінювання тестових завдань   Номер завдання 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Бали 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5

Інтерактивні додатки до підручника української літератури для 6 класу

Корисні інтерактивні додатки до підручника української літератури для 6 класу створені Людмили Кузьмич, учительки української мови та літератури Самчиківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старокостянтинівської міської ради: ✅аудіокнига, ✅експрес-уроки, ✅онлайн-пазли, ✅інтерактивні вправи, ✅онлайн-ігри, ✅літературне доміно, ✅ребуси, ✅онлайн-тести Сьогодні написала колега пані Людмила з Хмельниччини. Надзвичайно приємно читати, що наш підручник української літератури для 6 класу (Олеся Калинич, Світлана Дячок; за наук. редакцією професора Юрія Ковбасенка) надихнув на творчість. Пані Людмила створила сайт - безоплатний інтерактивний додаток. Тож рекомендуємо до використання: інтерактивний додаток зробить уроки цікавішими і яскравішими✨ Дякуємо, пані Людмило! Анотація Зміст Інтерактивні ресурси _____________________________________________ Матеріали до підручника української літератури 5 клас 6 клас 7 клас

До питання роду: який зв'язок між COVID і бешамель?

   В угорській мові з родами все дуже просто: їх нема. Тому важко пояснити угорськомовним дітям, чому українською  книжка, пісня  - вона;  знання, сонце  - воно, а  воєвода, суддя  - він. Це вищий пілотаж. Проте й українськомовним дітям часом непросто доводити, що, наприклад,  бешамель -  вона , хоч і соус :).  Цікаво, що перша згадка про цей соус з'явилася  1651  року в книзі «Le Cuisinier François», яку написав кухар  Людовика XIV . Отже, соус  бешамель  має французьке походження. Але звідки взявся жіночий рід, якщо слово "соус" - чоловічого? З родами іменників у Франції, виявляється, усе не зовсім просто. Сьогодні натрапила на допис про роди іменників Андрія Панченкова - мовознавця, або моволюба, як він сам про себе каже.    "Виявляється, члени Французької Академії ухвалили рішення про те, що слово COVID у французькій мові має вживатися в жіночому роді. Річ у тім, що в англійській абревіатурі COVID "Coronavirus disease" головне слово "disease&q

Про блог 📚

  Понад три мільйони переглядів блогу🙃🙂 Блог Олесі Калинич народився як одна з вимог участі в конкурсі «Учитель року». Хотілося тоді придумати красиву і цікаву назву, яка б легко запамʼятовувалася й привертала увагу… але так і не встигла🙂 Чи планувала таке довге життя для блогу?  Чесно? Звісно, ні. Але виявилося, що моя писанина цікава й іншим. Тому з часом навіть почала називати її більш серйозним словом - допис☝️🙃 …А зараз пишеться все менше й менше…  Чи то часу немає.  Чи не так хочеться реагувати.  Чи не можеш дозволити собі розкоші думок уголос.  Або взагалі з віком мудрієш і усвідомлюєш, що люди обійдуться й без твоїх коментарів 🙂🙃 Дякую постійним читачам і всім, хто залишив свій перегляд як частинку цих трьох мільйонів 🌱

Українська література для 5 класу НУШ (підручник, матеріали до нього)

Для зручності зібрано матеріали для 5-го класу (українська література): Підручник (електронна версія) Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін Календарно-тематичне планування Календарне планування для завантаження в електронний журнал («Єдина школа») від Світлани Дячо к Картки "Паспорти творів" (додаток до підручника для 5-го класу) Плани-конспекти  Розробки уроків (1 частина) Діагностувальні к онтрольні роботи  (перегляд) Діагностувальні  роботи  для формувального та поточного оцінювання (перегляд) Робочий зошит Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА СЛУХАТИ! Придбати матеріали можна тут: Українська література : підручник для 5 класу НУШ Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для контрольного оцінювання. 5 клас Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для формувального та поточного оцінювання. 5 клас Зошит для робіт з української