Перейти до основного вмісту

Руйнування стереотипів, або Афілійований mini-EdCamp Yanoshi - 2019

    "У Монастирці (село на Хустщині) ще багато снігу", - ділиться вчора Оленка, учителька сільської школи. А Берегівщина навіть у вітряний день зустрічає сонцем і цвітом ліщини на узбіччях. У селі Яноші снігу точно нема - це було з'ясовано після 20 хвилин блукань по вуличках чистого й охайного села, у якому навігатор відмовиввся визначати вулиці. Напевно, піддався стереотипу, що на Берегівщині української не розуміють. Та люди в Яношах привітні й добре розуміють українську, бо за кілька хвилин, дослухавшись до їхніх порад, ми, чотири хустянки, опинилися біля Яношівської ЗОШ І - ІІІ ступенів, у якій учора відбувся  афілійований міні-EdCamp Yanoshi 2019. 170 гостей із різних куточків України зібралися на (не)конференцію "Сучасні тренди в освіті", організовану координаторами Іванною Хіміч та Ельвірою Лесишин за сприяння Департаменту освіти й науки Закарпатської ОДА та Берегівської РДА, а також за участі очільниці  Департаменту освіти й науки Закарпатської ОДА Ганни Сопкової та заступника міністра освіти й науки України Вадима Карандія.

Пані Сопкова привітала гостей сонячного Закарпаття та наголосила на ключовій ролі вчителя в школі, адже завдяки тільки добре оснащеному освітньому простору реформа не відбудеться. Ганна Іванівна наголосила, що найкращі вчителі повинні підтримуватись місцевою владою і матеріально, саме тому переможці обласного етапу конкурсу "Учитель року-2019" (завершився в п'ятницю 22 лютого) отримали значні грошові винагороди. Також було зазначено, що навчальний простір усіх перших класів Закарпаття з кількістю 7 - 30 учнів укомплектований згідно з вимогами НУШ.

Пан Карандій виступ розпочав із актуальної теми — нової форми підвищення кваліфікації, на яку із держбюджету виділено 265 мільйонів гривень. 165 мільйонів -- для традиційного підвищення кваліфікації в ІППО, а 100 мільйонів виділено закладам освіти (учителі матимуть змогу обирати курси, майстер-класи, які хочуть відвідати, або можуть запросити освітнього тренера до навчального закладу). Невдовзі має з'явитися проект постанови,  щоб із 1 вересня 2019 року такі курси для педагогів почали діяти.
Утворено Державну службу якості освіти.  Один із напрямів роботи ДСЯО  — інституційний аудит, який не варто ототожнювати з традиційною атестацією навчальних закладів, бо вона була неефективною й формальною. До інституційного аудиту залучатимуться й акредитовані громадські організації.
Наразі стартував пілотний проект (розрахований на три роки) - сертифікація  вчителів початкової школи.  У сертифікованого вчителя не лише зарплата збільшується - він матиме більше прав і свобод (наприклад, може брати участь у сертифікації інших учителів). Важливо, що вся додаткова діяльність буде оплачуватися окремо, а не грунтуватиметься на ентузіазмі. Сьогодні сертифікацію можуть пройти вчителі тільки початкових класів, бо наразі є тільки Стандарт початкової школи - нового Стандарту загальної середньої освіти ще нема.
Важливим напрямом реформування освіти є інклюзія - це не лише робота з дітьми з особливими фізичними потребами, а й з особливими освітніми потребами. Одним із важливих завдань інклюзивної освіти є питання, яким чином збільшити кількість вступників, наприклад, угорської нацменшини, до українських ВНЗ. Для цього адаптовано поріг склав / не склав ЗНО з української мови та літератури для угорців.
Пан Вадим наголосив, що ЗНО після 9 класу треба проводити в іншому форматі; це має бути засіб, який підтримує навчальний процес, а не лише вимірює, бо інакше вчитель все одно орієнтуватиметься не на Стандарт, а на ЗНО, адже саме цим інструментом "вимірюють" його учня.
 ДПА у формі ЗНО в початковій школі буде жорсткою оцінкою, яка має юридичне значення, а стане моніторингом освіти, щоб проаналізувати результати НУШ.

Наступний етап -- сесії експертів (див. програму).
Слухаючи анонс кожного експерта, подумала: єдине, що є "незручним" в організації (не)конференцій, так це те, що коли ти сам експерт, не можеш почути колег, які проводять майстер-класи в один час із тобою (хотілося відвідати майстер-клас талановитого земляка Сашка Папіша, який працює з Освіторією над гейміфікацією підготовки до ЗНО).

Про стереотипи. Є стереотип, що великі міста організовують масштабні освітянські заходи, а, периферія, мовляв, живе в іншому вимірі. Дуже важливо, що на Закарпатті саме невеликі села стають майданчиком для освітянських дискусій, щоб надихати вчителів: (не)конференції проведено в Лукові (Іршавщина);  Рокосово (Хустщина), місті Мукачево та селі Яноші (Берегівщина).
    Інша стереотипна думка полягає в тому, що сьогодні вчитель не має свободи, проте освітянські заходи показують, що ми насправді вільні, звичайно, якщо самі того хочемо, і саме від нас, освітян залежить те, що хочемо почути й зробити.
    Є стереотип, що високопосадовці тільки контролюють роботу вчителів. Проте вчора й заступник міністра освіти й науки України Вадим Карандій, і директор Департаменту освіти й науки Закарпатської ОДА Ганна Сопкова відвідали майстер-класи, темами яких зацікавилися.

   Радію спілкуванню з колегами з різних куточків України й тішуся, адже щоразу закарпатських учителів, готових учитися й ділитися власними ідеями, стає все більше й більше.

  Щиро дякую всім колегам, які обрали мій виступ, за підтримку та за роботу під час майстер-класу, адже без зворотного зв'язку немає спілкування. Звичайно, можна було сказати й показати більше, але строго регламентований час збіг... і так приємно, коли пора завершувати, а присутні ще хочуть почаклувати над есе.
  Безмежно рада зустрічі з однодумцями із Закарпаття, гостям із Запоріжжя, Кропивницького та навіть Дебальцева. Бути вчителем непросто (а чи є прості професії?), та коли ти йдеш у клас до дітей, розумієш, що маєш навчити кожного, а як це зробити - залежить лише від тебе.
  Щиро дякую пані Ірині Бакаленко за запрошення зустрітися зі студентами Запорізького національного університету та пану Сергію Вожжову за пропозицію долучитися до цікавого проекту.
  
  P.S. Дякую колегиням із Ужгорода, які вкотре обирають мій майстер-клас: дівчата, хоча спілкуємося мало, але враження, що знайомі багато років :) . 








Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

8 клас. Українська література (2025 / 2026)

  2025 / 2026 навчальний рік Українська література. Підручник для 8 класу (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) Електронний додаток на платформі ВШО Дорожня карта за підручником Модельна програма Календарно-тематичне планування (Світлана Дячок) 2 год на тиждень 1,5 год на тиждень 1 год на тиждень Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Зошит для комплексних підсумкових робіт (за групами результатів) (буде додано згодом) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри) Додаткові м атеріали на сайті видавництва "Астон" Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Дорожня карта - 2025 / 2026

ДОРОЖНЯ КАРТА вчителя / учительки мовно-літературної галузі: інструментарії оцінювання (для 5–8 (НУШ) та 9–11 класів закладів загальної середньої освіти) - справжній грамотний помічник, створений на допомогу педагогам фахівцями Тетяною Гнаткович, Оленою Котусенко, Оксаною Опачко. НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА .. 5 НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ .. 8 РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ .. 9 Групи результатів навчання для мовно-літературної галузі 9 Планування оцінювання . 10 Тематичне оцінювання . 10 Семестрове та річне оцінювання . 11 Орієнтири щодо завдань за групами результатів для мовно-літературної галузі 12 Група 1 ― Усна взаємодія (УВ) . 12 Група 2 ― Працює з текстом (ПТ) . 12 Група 3 ― Письмова взаємодія (ПВ) . 13 Група 4 ― Досліджує мовлення (ДМ) 13 УКРАЇНСЬКА МОВА .. 14 5-8 КЛАСИ .. 14 Фіксація оцінювання за групами результатів навчання з української мови в класному журналі в 5-8 класах НУШ .... 14 Комплексна підсумкова робота (КПР) . 17 Орієнтовні зразки завдань для ...

Мовно-літературна галузь - 2025 / 2026 (Інструктивно-методичні рекомендації з прикладами та коментарями)

Оновлені  Інструктивно-методичні рекомендації на 2025/2026 навчальний рік  (укладачка - кандидат педагогічних наук Тетяна Гнаткович) стали нагадуванням, що якісна освіта — це про баланс між формальністю документів і живим словом на уроці: оцінювання результатів навчання ставить акцент не лише на знаннях, а й на компетентностях учня;  цінною  є структуризація на групи результатів для мовно-літературної галузі , адже це допомагає вчителю зрозуміти, де учень справді росте, а де ще потребує підтримки; подано планування оцінювання: ми можемо поєднувати традиційні форми з сучасними інструментами; роз'яснення про тематичне, семестрове та річне оцінювання тепер бачиться не як формальний підсумок, а як важлива частина шляху учня до власних перемог; для зручності в документі - нормативна база для вчителів мовно-літературної галузі. Власне, документ містить детальний перелік відповідей на всі запитання щодо викладання предметів мовно-літературної галузі (українська мов...

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорож...

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

7 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Навчальний рік 2025 / 2026 Підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Автори: Олеся Калинич, Світлана Дячок. За редакцією проф. Юрія Ковбасенка М одельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи»  (авт.: Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, О. А. Слижук, І. А. Тригуб) Навчальна програма української літератури (2 год)  (автор Світлана Дячок) Календарно-тематичне планування: 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів)   Діагностувальне оцінювання  (зразок) Зошит для формувального та поточного оцінювання Літературні диктанти Паспорти творів Конспекти уроків _____ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

6 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Матеріали для використання у 2025 / 2026 навчальному році 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3.Календарно-тематичне планування 1 год на тиждень 1.5 год на тиждень 2 год на тиждень 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів)   7. Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів )  8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита -  поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1  ,  інші уроки ...

5 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Оновлено для 2025/ 2026 навчального року 1️⃣ Підручник (електронна версія) 2️⃣Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3️⃣Календарно-тематичне планування (авторка Світлана Дячок): 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень 4️⃣ Літературні диктанти 5️⃣ Паспорти творів (оновлено) 6️⃣ Розробки уроків (1 частина) 7️⃣Комплексні підсумкові роботи (за групами результатів) (буде додано згодом). 8️⃣ Зошит для робіт з української літератури для 5 класу Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА  СЛУХАТИ!  Методичний супровід підручника в 2024 / 2025-му н. р. Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Українська література. 5-9 класи (2025 / 2026)

Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Літературні диктанти для 6 класу

Новинка Літературні диктанти   - один із безкоштовних методичних додатків до підручника української літератури для 6 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за ред. проф. Юрія Ковбасенка) у формі таблиць.  Літературні диктанти у формі гри «Так / ні» дозволяють швидко зорієнтуватися, наскільки уважно учні прочитали той чи той текст. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Завдання можна використовувати для формувального оцінювання (бліц-опитування, для самооцінювання, для оцінювання в парі тощо). Відповіді подано за QR -кодом (з відповідними виправленнями, якщо твердження помилкове). Літературні диктанти можна переглянути та завантажити тут  (безкоштовно).