Перейти до основного вмісту

Про проєкт ПРОФЕСІЙНОГО СТАНДАРТУ за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти»

Сьогодні оприлюднено проєкт ПРОФЕСІЙНОГО СТАНДАРТУ за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти» (можна завантажити). 

Розробником професійного стандарту є Міністерство освіти і науки України (п.8.1). 
Суб'єкт перевірки професійного стандарту - Науково-дослідний Інститут праці і зайнятості населення Міністерства соціальної політики України і НАН України (п.8.2).
А підпише наказ про цей важливий документ міністр Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України.

Короткий огляд Проєкту. Обсяг - усього-на-всього 39 "класичних" сторінок.
Коли відкриваєш / розгортаєш  документ, відразу впадає в око таблиця, у якій зазначено, що вчителі - це з розділу "Професіонали". З розділу "Назва виду професійної діяльності та її код згідно з Національним класифікатором України ДК 003:2010 "Класифікатор професій""  випливає, що вчителі не "надавачі послуг", а професіонали - викладачі - викладачі середніх навчальних закладів - вчитель закладу загальної середньої освіти.
...Ось де, напевно, задокументовано, що вчителі важливі...

Розглянемо деякі пункти Проєкту. 
Відразу зазначу, що чогось приголомшливо-нового не прочитаєте. 
До речі, зауваження та пропозиції  до проєкту приймаються до 20 травня. 
У пункті 1.8. "Умови праці" зазначено те, що кожен учитель відчув на собі: педагогічна діяльність пов'язана з підвищеним нервово-емоційним та інтелектуальним навантаженням. Справді, людина зі слабкою нервовою системою в школі надовго не затримається.


1.9. Умови допуску до роботи за професією
          Педагогічна освіта, вища освіта та/або професійна кваліфікація.
Вільне володіння державною мовою (для громадян України) або володіння державною мовою в обсязі, достатньому для спілкування (для іноземців та осіб без громадянства).
Моральні якості, які дозволяють виконувати професійні обов’язки (відповідно до Закону України «Про освіту»).
Фізичний і психічний стан здоров’я дозволяє виконувати професійні обов’язки (необхідні щорічні медичні огляди).
Необхідне попереднє проходження інструктажів, навчання та перевірки знань з питань охорони праці  та безпеки життєдіяльності.

1.10. Документи, що підтверджують професійну та освітню кваліфікацію, її віднесення до рівня Національної рамки кваліфікацій (НРК). Для роботи в школі мусите володіти дипломом молодшого бакалавра (молодшого спеціаліста) (6 рівень НРК),  бакалавра (7 рівень НРК), дипломом магістра (спеціаліста) (8 рівень НРК).
Серед документів - атестаційний лист, сертифікат про проходження добровільної сертифікації педагогічних працівників, інші документи, що підтверджують володіння компетенціями, необхідними для виконання трудових функцій.

2.1. Підвищення кваліфікації. Законодавством передбачено обов'язкове щорічне підвищення кваліфікації та проведення атестації не рідше ніж один раз на 5 років, за результатами якої визначається відповідність педагогічного працівника займаній посаді, присвоюються кваліфікаційні категорії, педагогічні звання.


3. Основні документи, які регулюють професійну діяльність
Кодекс законів про працю України;
Закон України «Про освіту»;
Закон України «Про повну загальну середню освіту»;
Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, затверджена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 року № 988-р;
Концепція розвитку педагогічної освіти, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 16 липня 2018 року № 776;
Державні стандарти відповідного рівня повної загальної середньої освіти;
Типові освітні програми (інші освітні програми, які використовує заклад освіти);
Методичні рекомендації про викладання окремих навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти;
Критерії та рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів закладів загальної середньої освіти;
санітарні правила та норми в закладах загальної середньої освіти;
правила пожежної безпеки для закладів освіти;
установчі документи, правила внутрішнього розпорядку закладу освіти;
інші нормативні та правові акти у сфері освіти.


Подано вичерпний перелік професійних компетентностей:
  1. Мовно-комунікативна 
  2. Предметна компетентність
  3. Інформаційно-цифрова компетентність
  4. Психологічна компетентність
  5. Емоційно-етична компетентність
  6. Компетентність педагогічного партнерства
  7. Інклюзивна компетентність
  8. Здоров’язбережувальна компетентність
  9. Проєктувальна компетентність
  10. Прогностична компетентність
  11. Організаційна компетентність
  12. Оцінювальна компетентність
  13. Здатність до навчання впродовж життя
  14. Інноваційна компетентність
  15. Рефлексивна компетентність

Глобально прописано трудові функції. Серед них - застосування сучасних змісту освіти, методик і технологій. Для цього в учителя повинен бути персональний комп'ютер, інші засоби оргтехніки; підручники, навчальні та методичні посібники, вказівки, рекомендації в паперовій та електронній формах, засоби наочності, педагогічні програмні засоби.
Зазначено юридичні й етичні аспекти використання інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій.
Також учитель, який не викладає іноземну мову розуміє одну з іноземних мов, за потреби підтримує діалог, відповідає на запитання в простих комунікаційних ситуаціях незалежно від категорії.
 Зрозуміло, що вчитель повинен уміти: 
організовувати освітній процес з використанням технологій дистанційного навчання; 
визначати і враховувати в освітньому процесі індивідуальні особливості учнів; 
знати основні техніки спілкування з дорослими; 
активно залучати батьків до освітнього процесу на засадах партнерства;
надавати домедичну допомогу учням;
на основі модельних програм розробити власні;
активно долучатися до діяльності професійних спільнот та асоціацій педагогічних працівників;
бути здатним до супроводу та підтримки педагогічних працівників (наставництво, супервізія, інтервізія тощо)
та багато-багато іншого...

P.S. ...З іншого боку, учителі і так здійснювали все описане, ба, навіть більше. 

Але прочитала-от Проєкт і думаю: універсальні все-таки люди працюють у школі. Знати, уміти, визначати, надавати, залучати, спонукати, мотивувати, розробляти, володіти, оцінювати, прогнозувати, враховувати...Ціни їм нема.  Недарма кажуть, що вчителі важливі... 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ЗНО. ЧВЕРТЬ. Числівник чи все-таки іменник?

  Не бійтесь заглядати у словник... Максим Рильський Учора старшокласники складали ЗНО з української мови та літератури. Звісно, кожен учитель, не чекаючи офіційних відповідей, перевірив зошити своїх учнів. Так зробила і я. Але, зізнаюся, у завданні 28 зі словом "чверть" засумнівалася. Спочатку визначила як іменник (про що написала у своєму інстаграмі), адже в чинних підручниках - іменник. Але потім вирішила, що в сполуці "чверть на восьму" "чверть" - частина дробу, тому числівник. Проте все одно "чверть" - це ЩО?, тому іменник (ПРАВИЛЬНА ВІДПОВІДЬ У ТЕСТАХ - ІМЕННИК). Я вчитель і не боюся ані помилятися, ані вчитися, тому звернулася до правопису й чинних підручників (думаю, багато хто зробив так само). Варіанти наступні. 1. Правопис. У правописі (уже старому, правда, але ми до ЗНО готувалися за цим варіантом) у параграфі 72 "Дробові числівники" зазначено: "Половина (1/2), третина (1/3), чверть (1/4) відмінюються як

Інтерактивні додатки до підручника української літератури для 6 класу

Корисні інтерактивні додатки до підручника української літератури для 6 класу створені Людмили Кузьмич, учительки української мови та літератури Самчиківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старокостянтинівської міської ради: ✅аудіокнига, ✅експрес-уроки, ✅онлайн-пазли, ✅інтерактивні вправи, ✅онлайн-ігри, ✅літературне доміно, ✅ребуси, ✅онлайн-тести Сьогодні написала колега пані Людмила з Хмельниччини. Надзвичайно приємно читати, що наш підручник української літератури для 6 класу (Олеся Калинич, Світлана Дячок; за наук. редакцією професора Юрія Ковбасенка) надихнув на творчість. Пані Людмила створила сайт - безоплатний інтерактивний додаток. Тож рекомендуємо до використання: інтерактивний додаток зробить уроки цікавішими і яскравішими✨ Дякуємо, пані Людмило! Анотація Зміст Інтерактивні ресурси _____________________________________________ Матеріали до підручника української літератури 5 клас 6 клас 7 клас

2023 / 2024 навчальний рік: державні стандарти - типові освітні програми - навчальні (+модельні) програми

Тут зібрано матеріали з офіційних джерел, із якими будемо працювати з нового навчального року (формула: стандарт - освітня програма - навчальна програма) 1-4 класи (НУШ) Стандарт Державний стандарт початкової освіти (1 - 4 класи) Типові освітні програми Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 1-2 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 1-2 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 3-4 клас Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 3-4 клас Навчальні програми Навчальні програми для 1-4 класів 5-9 класи  Стандарт (НУШ, 5-6, 7 (пілотні в 2023/2024 н.р.) Державний стандарт базової середньої освіти (5 - 9 класи НУШ, у 2023 / 2024 н.р. - 5-6 класи та 7 (пілотування НУШ) Модельні навчальні програми (за ними розробляють навчальні програми) Модельні навчальні програми для 5-9 класів (НУШ) Стандарт ( 7 (крім пілотних) - 9 класи в 2023/2024 н.р.) Державний стандарт загальної середн

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 5. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 6. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 7. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 8. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 9. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1 (усі уроки буде опубліковано поступово ) 10. През

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо й ім

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорожня карта  за підруч

Діагностувальні роботи (контрольне оцінювання). Українська мова для 6 класу

  Через певні об'єктивні причини у видавництві "Астон" зошит для діагностувальних (контрольних робіт) ще не дійшов до своїх користувачів, тому розміщуємо  покликання для завантаження першої контрольної роботи у двох варіантах  (за підручником української мови для 6 класу (автори Олена Семеног, Олеся Калинич,Тетяна Дятленко, Михайло Білясник, Валентина Волницька).  Зошит для замовлення буде в доступі на сайті "Астон" тут.  Усі інші матеріали до підручника тут. Зошит написаний у двох варіантах. Кожний варіант містить 9 мовних діагностувальних робіт. Шкала оцінювання тестових завдань   Номер завдання 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Бали 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5

Українська література для 5 класу НУШ (підручник, матеріали до нього)

Для зручності зібрано матеріали для 5-го класу (українська література): Підручник (електронна версія) Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін Календарно-тематичне планування Календарне планування для завантаження в електронний журнал («Єдина школа») від Світлани Дячо к Картки "Паспорти творів" (додаток до підручника для 5-го класу) Плани-конспекти  Розробки уроків (1 частина) Діагностувальні к онтрольні роботи  (перегляд) Діагностувальні  роботи  для формувального та поточного оцінювання (перегляд) Робочий зошит Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА СЛУХАТИ! Придбати матеріали можна тут: Українська література : підручник для 5 класу НУШ Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для контрольного оцінювання. 5 клас Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для формувального та поточного оцінювання. 5 клас Зошит для робіт з української

До питання роду: який зв'язок між COVID і бешамель?

   В угорській мові з родами все дуже просто: їх нема. Тому важко пояснити угорськомовним дітям, чому українською  книжка, пісня  - вона;  знання, сонце  - воно, а  воєвода, суддя  - він. Це вищий пілотаж. Проте й українськомовним дітям часом непросто доводити, що, наприклад,  бешамель -  вона , хоч і соус :).  Цікаво, що перша згадка про цей соус з'явилася  1651  року в книзі «Le Cuisinier François», яку написав кухар  Людовика XIV . Отже, соус  бешамель  має французьке походження. Але звідки взявся жіночий рід, якщо слово "соус" - чоловічого? З родами іменників у Франції, виявляється, усе не зовсім просто. Сьогодні натрапила на допис про роди іменників Андрія Панченкова - мовознавця, або моволюба, як він сам про себе каже.    "Виявляється, члени Французької Академії ухвалили рішення про те, що слово COVID у французькій мові має вживатися в жіночому роді. Річ у тім, що в англійській абревіатурі COVID "Coronavirus disease" головне слово "disease&q

Про блог 📚

  Понад три мільйони переглядів блогу🙃🙂 Блог Олесі Калинич народився як одна з вимог участі в конкурсі «Учитель року». Хотілося тоді придумати красиву і цікаву назву, яка б легко запамʼятовувалася й привертала увагу… але так і не встигла🙂 Чи планувала таке довге життя для блогу?  Чесно? Звісно, ні. Але виявилося, що моя писанина цікава й іншим. Тому з часом навіть почала називати її більш серйозним словом - допис☝️🙃 …А зараз пишеться все менше й менше…  Чи то часу немає.  Чи не так хочеться реагувати.  Чи не можеш дозволити собі розкоші думок уголос.  Або взагалі з віком мудрієш і усвідомлюєш, що люди обійдуться й без твоїх коментарів 🙂🙃 Дякую постійним читачам і всім, хто залишив свій перегляд як частинку цих трьох мільйонів 🌱