Про проєкт ПРОФЕСІЙНОГО СТАНДАРТУ за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти»
Сьогодні оприлюднено проєкт ПРОФЕСІЙНОГО СТАНДАРТУ за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти» (можна завантажити).
Розробником професійного стандарту є Міністерство освіти і науки України (п.8.1).
Суб'єкт перевірки професійного стандарту - Науково-дослідний Інститут праці і зайнятості населення Міністерства соціальної політики України і НАН України (п.8.2).
А підпише наказ про цей важливий документ міністр Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України.
Короткий огляд Проєкту. Обсяг - усього-на-всього 39 "класичних" сторінок.
Коли відкриваєш / розгортаєш документ, відразу впадає в око таблиця, у якій зазначено, що вчителі - це з розділу "Професіонали". З розділу "Назва виду професійної діяльності та її код згідно з Національним класифікатором України ДК 003:2010 "Класифікатор професій"" випливає, що вчителі не "надавачі послуг", а професіонали - викладачі - викладачі середніх навчальних закладів - вчитель закладу загальної середньої освіти.
...Ось де, напевно, задокументовано, що вчителі важливі...
Розглянемо деякі пункти Проєкту.
...Ось де, напевно, задокументовано, що вчителі важливі...
Розглянемо деякі пункти Проєкту.
Відразу зазначу, що чогось приголомшливо-нового не прочитаєте.
До речі, зауваження та пропозиції до проєкту приймаються до 20 травня.
1.9. Умови допуску до роботи за професією
У пункті 1.8. "Умови праці" зазначено те, що кожен учитель відчув на собі: педагогічна діяльність пов'язана з підвищеним нервово-емоційним та інтелектуальним навантаженням. Справді, людина зі слабкою нервовою системою в школі надовго не затримається.
1.9. Умови допуску до роботи за професією
Вільне володіння державною
мовою (для громадян України) або володіння державною мовою в обсязі,
достатньому для спілкування (для іноземців та осіб без громадянства).
Моральні
якості, які дозволяють
виконувати професійні обов’язки (відповідно до Закону України «Про освіту»).
Фізичний
і психічний стан здоров’я дозволяє виконувати професійні обов’язки (необхідні
щорічні медичні огляди).
Необхідне попереднє проходження інструктажів,
навчання та перевірки знань з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності.
1.10. Документи, що підтверджують професійну та
освітню кваліфікацію, її віднесення до рівня Національної
рамки кваліфікацій (НРК). Для роботи в школі мусите володіти дипломом молодшого бакалавра (молодшого спеціаліста) (6 рівень НРК), бакалавра (7 рівень НРК), дипломом магістра (спеціаліста)
(8 рівень НРК).
Серед документів - атестаційний лист, сертифікат про проходження добровільної сертифікації
педагогічних працівників, інші документи, що підтверджують володіння компетенціями, необхідними для
виконання трудових функцій.
2.1. Підвищення кваліфікації. Законодавством передбачено
обов'язкове щорічне підвищення кваліфікації та проведення атестації не рідше
ніж один раз на 5 років, за результатами якої визначається відповідність
педагогічного працівника займаній посаді, присвоюються кваліфікаційні
категорії, педагогічні звання.
3. Основні документи, які регулюють
професійну діяльність
Кодекс
законів про працю України;
Закон України
«Про освіту»;
Закон України
«Про повну загальну середню освіту»;
Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної
середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, затверджена
розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 року № 988-р;
Концепція розвитку педагогічної освіти, затверджена наказом Міністерства
освіти і науки України від 16 липня 2018 року № 776;
Державні стандарти відповідного
рівня повної загальної середньої освіти;
Типові освітні програми (інші
освітні програми, які використовує заклад освіти);
Методичні рекомендації про
викладання окремих навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти;
Критерії та рекомендації щодо
оцінювання навчальних досягнень учнів закладів загальної середньої освіти;
санітарні
правила та норми в закладах загальної середньої освіти;
правила
пожежної безпеки для закладів освіти;
установчі документи, правила
внутрішнього розпорядку закладу освіти;
інші нормативні та правові акти у сфері освіти.
Подано вичерпний перелік професійних компетентностей:
- Мовно-комунікативна
- Предметна компетентність
- Інформаційно-цифрова компетентність
- Психологічна компетентність
- Емоційно-етична компетентність
- Компетентність педагогічного партнерства
- Інклюзивна компетентність
- Здоров’язбережувальна компетентність
- Проєктувальна компетентність
- Прогностична компетентність
- Організаційна компетентність
- Оцінювальна компетентність
- Здатність до навчання впродовж життя
- Інноваційна компетентність
- Рефлексивна компетентність
Глобально прописано трудові функції. Серед них - застосування сучасних змісту освіти, методик і
технологій. Для цього в учителя повинен бути персональний
комп'ютер, інші засоби оргтехніки; підручники, навчальні та методичні
посібники, вказівки, рекомендації в паперовій та електронній формах, засоби
наочності, педагогічні програмні засоби.
Зазначено юридичні
й етичні аспекти використання інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій.
Також учитель,
який не викладає іноземну мову розуміє одну з іноземних мов, за потреби
підтримує діалог, відповідає на запитання в простих комунікаційних ситуаціях незалежно від категорії.
Зрозуміло, що вчитель повинен уміти:
організовувати
освітній процес з використанням технологій дистанційного навчання;
визначати
і враховувати в освітньому процесі індивідуальні
особливості учнів;
знати основні техніки спілкування з дорослими;
активно залучати батьків до освітнього процесу на
засадах партнерства;
надавати домедичну допомогу учням;
на основі модельних програм розробити власні;
активно долучатися до діяльності професійних
спільнот та асоціацій педагогічних працівників;
бути здатним до супроводу та підтримки педагогічних працівників (наставництво, супервізія, інтервізія тощо)
та багато-багато іншого...
P.S. ...З іншого боку, учителі і так здійснювали все описане, ба, навіть більше.
Але прочитала-от Проєкт і думаю: універсальні все-таки люди працюють у школі. Знати, уміти, визначати, надавати, залучати, спонукати, мотивувати, розробляти, володіти, оцінювати, прогнозувати, враховувати...Ціни їм нема. Недарма кажуть, що вчителі важливі...
Коментарі