Перейти до основного вмісту

Поділ класів на групи: оновлений Порядок

Огляд Наказу МОН № 808 від 3 червня 2025 року щодо змін у  порядку поділу класів на групи

  1. Наказ поширюється на всі державні й комунальні заклади загальної середньої освіти.
  2. Поділ класів на групи можливий за наявності відповідних умов (кадри, лабораторії, укриття) і в межах фонду зарплат.
  3. Навчальне навантаження не має перевищувати затверджені плани з урахуванням поділу.
  4. Засновник зможе самостійно ініціювати поділ класу, у тому числі на інші предмети, за рахунок власних коштів.
  5. Перелік предметів та порогові значення:
    • Українська мова/курси– понад 27 учнів (або 22 в містах/15 у селі для мов нацменшин)
    • Іноземні мови – понад 27 учнів
    • Мови нацменшин – мінімум 2 групи по ≥ 8 учнів
    • Різні іноземні мови – мін. 2 групи або міжкласні групи
    • Поглиблене вивчення мов та профільні предмети – групи по ≥ 8 учнів, не більше 3 груп
    • Семінари, практичні, лабораторні – понад 27 учнів
    • Фізкультура (10–12 класи) – при > 27 учнів, але ≥ 8 в групі
    • Захист України – аналогічно фізкультурі, і для дистанційних класів — ≥ 2 групи по ≥ 8 учнів
    • Інформатика, робототехніка, STEM – ≥ 2 групи по ≥ 8 учнів
    • Трудове навчання/технології – у 5–9 класах (>27 у місті / >25 у селі); 10–12 класи – >27; у спеціальних закладах – >7
    • Профільні предмети у ліцеях — понад 16 учнів (з 2027 р.).
    • Наказ набував чинності 1 липня 2025 року.

Порівняльна таблиця: 

"старий" / "новий" порядок поділу класів на групи


🔹 Критерій

Старий порядок (до 2025)

Новий порядок (з 1 липня 2025)

Порогова кількість учнів для поділу

28 і більше учнів у класі

Більше 27 учнів (але можливі винятки — менше, якщо дозволяють умови або специфіка предмета)

Обов’язковість дотримання норм

Строге дотримання єдиних норм, без варіантів

Гнучкий підхід: поділ можливий навіть при меншій кількості учнів за рішенням закладу/засновника

Трудове навчання

Поділ обов’язковий при >27 учнях

Залишається, але для сільських шкіл – >25 учнів; спецшколи — >7 учнів

Мови навчання (українська/іноземна)

Поділ при >28 учнях

Поділ при >27 учнях; для мов нацменшин — мінімум 2 групи по ≥8 осіб

Поглиблене вивчення/профіль

Не завжди передбачений поділ

Дозволено створювати до 3 груп по ≥8 учнів

Поділ на практичних заняттях

Можливий, але часто обмежувався

Чітко визначено: практичні, лабораторні, семінари — поділ при >27 учнях

Фізкультура та «Захист України»

Поділ не регламентувався чітко

Чітко прописано: поділ при >27 учнях, але мінімум 8 учнів у групі

STEM, інформатика, робототехніка

Лише за наявності комп’ютерного класу та великої кількості учнів

Поділ дозволено: ≥2 групи по ≥8 учнів

Фінансування додаткових груп

Здійснювалось лише в межах освітньої субвенції

Можливе додаткове фінансування із місцевого бюджету або за рахунок варіативної складової

Міжшкільні групи

Рідко застосовувались, юридично не оформлювались

Дозволені — особливо при поглибленому вивченні іноземних мов

Групи у спецзакладах

Обмежено, без точних норм

Чітко визначено: ЛФК — по 4–6 дітей у групі або індивідуально

Законодавче обґрунтування

Спирався на застарілі документи (2000–2002 рр.)

Приведено у відповідність до Закону «Про повну загальну середню освіту» (2020)

Групи у ліцеях (10–12 класи)

Поділ не регулювався окремо

Чітка норма: з 2027 року – поділ профільних класів при понад 16 учнях

Групи подовженого дня

До 25 учнів у групі

До 30 учнів у групі

Умови безпеки (укриття)

Не враховувались при поділі

Уперше враховано: можливість поділу, якщо в укритті недостатньо місць

Ініціатива поділу

Переважно централізована (від МОН)

Ініціатива може виходити від засновника або школи

Форма фіксації поділу

Часто не регламентована

Має бути зафіксована в освітній програмі та робочому навчальному плані


Матеріал створено із застосуванням ШІ


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорож...

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

7 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Навчальний рік 2025 / 2026 Підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Автори: Олеся Калинич, Світлана Дячок. За редакцією проф. Юрія Ковбасенка М одельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи»  (авт.: Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, О. А. Слижук, І. А. Тригуб) Навчальна програма української літератури (2 год)  (автор Світлана Дячок) Календарно-тематичне планування: 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів) (буде додано згодом) Діагностувальне оцінювання  (зразок) Зошит для формувального та поточного оцінювання Літературні диктанти Паспорти творів Конспекти уроків 6 клас 5 клас

6 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Матеріали для використання у 2025 / 2026 навчальному році 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3.Календарно-тематичне планування 1 год на тиждень 1.5 год на тиждень 2 год на тиждень 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів)   7.Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів) (покликання буде додано невдовзі, стежте за оновленнями).  8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита -  поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти урокі...

5 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Оновлено для 2025/ 2026 навчального року 1️⃣ Підручник (електронна версія) 2️⃣Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3️⃣Календарно-тематичне планування (авторка Світлана Дячок): 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень 4️⃣ Літературні диктанти 5️⃣ Паспорти творів (оновлено) 6️⃣ Розробки уроків (1 частина) 7️⃣Комплексні підсумкові роботи (за групами результатів) (буде додано згодом). 8️⃣ Зошит для робіт з української літератури для 5 класу Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА  СЛУХАТИ!  Методичний супровід підручника в 2024 / 2025-му н. р.

Літературні диктанти для 6 класу

Новинка Літературні диктанти   - один із безкоштовних методичних додатків до підручника української літератури для 6 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за ред. проф. Юрія Ковбасенка) у формі таблиць.  Літературні диктанти у формі гри «Так / ні» дозволяють швидко зорієнтуватися, наскільки уважно учні прочитали той чи той текст. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Завдання можна використовувати для формувального оцінювання (бліц-опитування, для самооцінювання, для оцінювання в парі тощо). Відповіді подано за QR -кодом (з відповідними виправленнями, якщо твердження помилкове). Літературні диктанти можна переглянути та завантажити тут  (безкоштовно).

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо ...

8 клас. Українська література (методичний супровід)

2024 / 2025 навчальний рік Апробація (оновлено 25.11.2024) Для вчителів, які апробують посібник української літератури для 8 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка).  Цю сторінку будемо оновлювати поступово. Українська література. Посібник для 8 класу (частина 1) Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка) Модельна програма Навчальна програма Календарно-тематичне планування  (Світлана Дячок) Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Комплексні підсумкові роботи Завдання КПР (семестр 1, усі розділи) Відповіді КПР (семестр 1, усі розділи) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри)

Назад у майбутнє, або Чому мовно-літературна освіта досі озирається (громадське обговорення концептуальних засад освітніх галузей)

Напевно, немає жодного вчителя літератури, який би не визнавав: неможливо якісно опрацювати за рік десятки текстів (а серед них - і повісті, і романи) - і це лише з української літератури. Приблизно стільки - із зарубіжної. Це без текстів, що стосуються інших навчальних предметів. На тему перевантаження програм дискутують давно і багато - принаймні за мій педстаж (а це понад 20 років) точно. Подібне стосується і курсу української мови. Колись на запитання, навіщо знати всі види обставин, жартома відповіла учням: «Будете знати, що таке обставини місця, часу й причини, - у житті не заблукаєте». Минуло двадцять років - і мушу визнати: ми все ж трохи заблукали. Зокрема, у лабіринті мовних термінів, вивчених напам’ять, і в літературознавчій теорії. Власне, в ідеалі терміни мали б допомогти зрозуміти тексти, а натомість зробили літературу схожою на вправу зі зразковими відповідями.  То що ж робити? Перше  - усвідомити, що навчання - не про стандарт, програму й  підручник, а про...

10-11 класи: оновлено Типову освітню програму

  Наказ МОН України № 890 від 20 червня 2025 року вносить зміни до Типових освітніх програм для 10–11 класів, затверджених ще у 2018 році. Фактично з аклади освіти отримали більше автономії у формуванні курсів за вибором учнів, зокрема: курси за інтересами; міжгалузеві інтегровані курси; спецкурси на основі модельних або авторських програм. Оновлено й вимоги до вивчення окремих предметів: історії України та Всесвітньої історії — можлива інтеграція; громадянської освіти — акцент на критичне мислення, права людини; інформатики — з урахуванням цифрової трансформації освіти; математики — більше варіантів для профільного поглиблення. Заклади можуть створювати змішані або міжкласні групи для опанування предметів варіативного компонента. Освітня програма може включати модулі та короткострокові курси. Структура освітньої програми у 10–11 класах максимально наближена до нової профільної моделі, яка стартує у 2027 році. Ось порівняльна таблиця основних змін у Типовій освітній п...