Дякую всім учасникам експерименту за те, що витримали шалений темп і нестерпну вчительку, яка не вірила, що 5 хвилин - це мало :) . Дорогі десятикласники! Ви - молодці! А деякі оцінки... Повірте, ви їх обов'язково виправите :)
Подив\несприйняття\байдужість - цікавість - обурення\гнів - екстрим - спортивний азарт - ентузіазм -задоволення собою - вдячність - бажання продовжувати - народження власних ідей - десь такі емоційні "американські гірки" подолали десятикласники, які протягом двох тижнів стали учасниками експерименту, метою якого було заглянути в найглибші комірки власної пам'яті й пригадати твори, вивчені на уроках літератури з 8 по 10 клас. З правилами та умовами експерименту можна ознайомитися нижче у "Щоденнику вчителя" (див. день 1).
Думки про експеримент.
Висновок. Варто перегрупувати учнів й забирати картки останніх прочитаних творів.
2. Група чи окремий учень отримує однакові набори карток із літератури за програмовими творами ЗНО (зразок картки - збільшіть фото).
3. Учитель оголошує проблемне питання, до якого учні протягом 5 хвилин добирають якомога більше прикладів із літератури, аргументуючи вибір.
Проблемне питання на сьогодні: лідерами народжуються чи стають?
4. Робота в групі.
Варіант 1. Учні діляться картками, щоб швидше їх опрацювати. Кожен на основі проблем, образів твору зі своїх карток добирає приклади, підтверджуючи думку фактами, цитатами з твору, але "без водички" - зайве викреслюємо. Власні думки можна записувати.
Варіант 2. Усі учні колективно обговорюють кожен твір.
5. Команда, котра навела найбільше (чи найменше; найбільш активна чи найбільш пасивна - на розсуд учителя) прикладів, обирає спікера для публічного виступу. Учні самостійно обирають спікера (згодом - за вибором класу чи вчителя). Кожен учасник команди отримує оцінку, зароблену спікером, тому дуже важливо не тільки самому вчитися, але й учити іншого. Команда може доповнити відповідь свого спікера й тим самим підвищити зароблений бал.
Якщо учень працює індивідуально, сам і є спікером. Час виступ - 1 хвилина.
6. Додаткові ідеї щодо прикладів (обговорення з класом) - 1 хвилина.
7. Вимоги до прикладів - якомога більше конкретики: автор твору, жанр, цитати, імена персонажів, образи, цитати. Зараховується не тільки зміст, а граматично правильно побудовані речення.
Сьогодні десятикласникам експеримент сподобався. Цікавих ідей прозвучало багато (Маруся Кайдашиха народилася лідером, але не стала ним у власній родині; Датан і Авірон - псевдолідери тощо).
Побачимо, чи буде результат (і який?) далі? :)
Звідки відомо про емоції? Сьогодні ми написали есе :) .
Оскільки експеримент для учнів, то почнемо з результатів, які й описали самі учні - починаємо з кінця "Щоденник учителя. День 9". Якщо хочете уявити, як усе було насправді, гортайте цей допис униз - до дня 1 - і читайте знизу вверх.
Примітка. Кілька разів бачила в коментарях до поширених дописів сумніви щодо того, чи публікую думки своїх дітей - занадто позитивні в мене діти виходять. Дякую за комплімент і підкреслюю: так думають мої діти . Більше того, вони читають блог і тримають під контролем те, що про них пишу :) .
Щоденник учителя
День 9. Есе про враження від експерименту. Висновки та пропозиції
Ці висновки й пропозиції - з учнівських есе (не ділю їх на позитивні й негативні, бо навіть негативні написані щиро й мені чомусь здаються позитивними :) ) :
- коли оцінки ставляться за нашим бажанням, зникає хвилювання й думається краще;
- 5 хвилин для роботи в групі - дуже мало;
- хочеться більше експериментів;
- звичайно, тому, хто нічого не читав, не допоможе ніякий експеримент, але натомість він примусив схаменутися й почати читати. Можу сказати, що це непросто. Сам від себе не очікував такого висновку. Хочу продовження експерименту;
- дратує, коли в команді, крім тебе, ніхто не працює й ти мусиш "вигрібати" сам;
- дуже вдала методика для повторення. Треба, щоб учителька придумала щось подібне й для повторення мови;
- ця вправа дійсно допомагає. Хочу, щоб так повторили всі вірші й народні твори;
- я почала спостерігати, що мої однокласники десь із середини експерименту почали добирати дуже оригінальні приклади на підтвердження своїх думок;
- такий вид роботи змушує допомагати іншим, розвиває командний дух;
- методика допомагає розвивати усне мовлення;
- робота з командою вчить, що слабший відіграє дуже важливу роль. Було б добре, якби команду можна обирати за власним бажанням;
- я не задоволений експериментом, тому що учень з моєї команди заробив нам погану оцінку. Хочу працювати в більш сильній групі;
- спочатку нічого не виходило, але далі все стало простіше. Дуже бракує часу;
- у команді, де всі мають однакові знання працювати дуже легко, тому я хочу продовжувати експеримент саме в такому вигляді;
- сьогодні експеримент мені не сподобався, тому що нас поділили неправильно - за рівнем знань і я потрапив логічно до найслабшої групи. Нам потрібен хоча б один лідер;
- спершу я категорично заперечував і не визнавав "Експеримент-10", але невдовзі передумав. Нудні уроки з поясненнями не можуть зрівнятися з таким експериментом. Ми "втяглися" в процес і готові вирішити будь-яку морально-етичну проблему;
- крім того, що експеримент дуже корисний, він має суттєвий недолік: це чудова причина для початку сварки між членами команди;
- мені здається, краще б аналізувати заново кожен твір, а не пригадувати одразу тринадцять, бо дуже мало часу;
- подяка за екстримальну подорож :)
Мої висновки :)
- Відповідальність за інших. Діти, які можуть тиждень ледарювати, змінюються на очах і, коли бачать, що відступати нікуди, досить успішно вирішують проблеми.
- Людина в 10 класі (так, Людина), яка ДБАЄ про інших, переживає, чи комфортно однокласникам у групах; аналізує вплив оцінок; дає посутні поради. Знаєте, багатьом дорослим є чому вчитися в дітей.
- Учора Артур обурювався з приводу критики свого публічного виступу, а сьогодні рекомендує мені продовжувати експеримент :) .
- Скарги на важке життя припинилися на 5-6-ий день. Життя любить тих, хто на нього не скаржиться :)
- Експеримент буде продовжуватися протягом 10-11 класу, але вже раз на тиждень, натомість збільшимо час до 10-12 хвилин.
- Подумаю про експеримент із мови.
- Для слабших учнів варто змінити формат роботи.
- І, звичайно, не зупинятися :)
День 8. Як часто ми, промовляючи тисячі слів, можемо чути інших і самі бути сприйнятими?
Учнів поділено на команди за рівнем знань. Команда, у якій опинилися слабші учні, вдає, що працює. Усі інші дуже задоволені.
Висновок. Для слабших учнів потрібна "легше" проблемне питання.
День 7. Контрольне тестування (без попередження про зміну форми гри).
10-А. Оцінки полярно розділилися на 11-10 і 5-6. Учні зізнаються, що в них був шок, адже писали без попередження й не встигли морально налаштуватися й повторити.
10-Б написав набагато краще, бо учні вже знали (10-А попередив), що чекатиме їх, і повторили на перерві.
Примітка. Оцінки в журнал ставимо за бажанням учнів, а результати тестування - сигнал для вчителя. Нічого страшного не сталося :) .
Примітка. Оцінки в журнал ставимо за бажанням учнів, а результати тестування - сигнал для вчителя. Нічого страшного не сталося :) .
День 6. 10-А. Чи хотіли б ви опинитися в ситуації, коли відмовляються від вас заради чогось глобального?
10-Б. Як навчитися відрізняти справжні факти від фальшивих?
Сьогодні оголошую, що оцінки за висловлювання ставимо в журнал за бажанням.
10-А добирає дуже вдалі приклади. Оцінки не ставимо й далі, тому що групи працюють злагоджено й плідно.
10-Б. Під страхом оцінки всі працюють дуже активно.
10-Б. Під страхом оцінки всі працюють дуже активно.
День 5. Чи можна стверджувати, що переможений - завжди невдаха?
10-А. Оцінки озвучую, а в журнал ставимо за бажанням. Дарина запропонувала записувати наведені приклади не в чернетки, а в зошити для творчих робіт, які ведемо з 8-го класу. Учень, який ніколи особливо навчанням не переймався, навів дуже вдалі приклади. Це - маленька перемога :) .
10-Б. Одна група хлопців перестала активно працювати - оцінки ж і так не буде. Фактично робота зірвана.
Висновок. Не існує однаково ефективних прийомів навчання. Результат залежить не тільки від учителя, а й від мікроклімату в класі.
10-Б. Одна група хлопців перестала активно працювати - оцінки ж і так не буде. Фактично робота зірвана.
Висновок. Не існує однаково ефективних прийомів навчання. Результат залежить не тільки від учителя, а й від мікроклімату в класі.
День 4. Чи варто жертвувати собою заради порятунку інших?
Сьогодні відмовляємося від оцінювання: у щоденнику Дарина стверджує, що страх перед оцінкою обмежує мислення учнів. Вирішили перевірити, чи так це. Усі полегшено зітхнули :) .
День 3. Біблія гарантує всім грішникам прощення. Чи не означає це, що можна свідомо чинити зло, а згодом покаятися й бути пробаченим?
Учитель сам обирає групу. Спікера делегують учні. Якщо відповідь учня не влаштовує команду, учасники можуть допомагати. Це робиться для того, щоб кожен учень працював, а не просто відсижувався. Щоб приклади не повторювалися, учитель називає твір, а учень коментує зв'язок із проблемним питанням.Думки про експеримент.
День 2. Як чинити, щоб добро перемагало?
Недолік. Слабші учні опрацьовують картки за темами, пройденими нещодавно.Висновок. Варто перегрупувати учнів й забирати картки останніх прочитаних творів.
День 1. Ознайомлення з правилами (10 хвилин). Експеримент проводиться в тестовому режимі.
Лідерами народжуються чи стають?
1. Учень може працювати в групі чи індивідуально (за власним вибором).2. Група чи окремий учень отримує однакові набори карток із літератури за програмовими творами ЗНО (зразок картки - збільшіть фото).
3. Учитель оголошує проблемне питання, до якого учні протягом 5 хвилин добирають якомога більше прикладів із літератури, аргументуючи вибір.
Проблемне питання на сьогодні: лідерами народжуються чи стають?
4. Робота в групі.
Варіант 1. Учні діляться картками, щоб швидше їх опрацювати. Кожен на основі проблем, образів твору зі своїх карток добирає приклади, підтверджуючи думку фактами, цитатами з твору, але "без водички" - зайве викреслюємо. Власні думки можна записувати.
Варіант 2. Усі учні колективно обговорюють кожен твір.
5. Команда, котра навела найбільше (чи найменше; найбільш активна чи найбільш пасивна - на розсуд учителя) прикладів, обирає спікера для публічного виступу. Учні самостійно обирають спікера (згодом - за вибором класу чи вчителя). Кожен учасник команди отримує оцінку, зароблену спікером, тому дуже важливо не тільки самому вчитися, але й учити іншого. Команда може доповнити відповідь свого спікера й тим самим підвищити зароблений бал.
Якщо учень працює індивідуально, сам і є спікером. Час виступ - 1 хвилина.
6. Додаткові ідеї щодо прикладів (обговорення з класом) - 1 хвилина.
7. Вимоги до прикладів - якомога більше конкретики: автор твору, жанр, цитати, імена персонажів, образи, цитати. Зараховується не тільки зміст, а граматично правильно побудовані речення.
Сьогодні десятикласникам експеримент сподобався. Цікавих ідей прозвучало багато (Маруся Кайдашиха народилася лідером, але не стала ним у власній родині; Датан і Авірон - псевдолідери тощо).
Побачимо, чи буде результат (і який?) далі? :)
Коментарі