Перейти до основного вмісту

Експеримент-10: правила, щоденник і результати (висловлювання, тести ЗНО)


Дякую всім учасникам експерименту за те, що витримали шалений темп і нестерпну вчительку, яка не вірила, що 5 хвилин - це мало :) . Дорогі десятикласники! Ви - молодці! А деякі оцінки...  Повірте, ви їх обов'язково виправите :)   

Подив\несприйняття\байдужість - цікавість -  обурення\гнів - екстрим - спортивний азарт - ентузіазм -задоволення собою - вдячність - бажання продовжувати - народження власних ідей - десь такі емоційні "американські гірки" подолали десятикласники, які протягом двох тижнів стали учасниками експерименту, метою якого було заглянути в найглибші комірки  власної пам'яті й пригадати твори, вивчені на уроках літератури з 8 по 10 клас. З правилами та умовами експерименту можна ознайомитися нижче у "Щоденнику вчителя" (див. день 1).
Звідки відомо про емоції? Сьогодні ми написали есе :) .
Оскільки експеримент для учнів, то почнемо з результатів, які й описали самі учні - починаємо з кінця "Щоденник учителя. День 9". Якщо хочете уявити, як усе було насправді, гортайте цей допис униз - до дня 1 - і читайте знизу вверх.
Примітка. Кілька разів бачила в коментарях до поширених дописів сумніви щодо того, чи публікую думки своїх дітей - занадто позитивні в мене діти виходять. Дякую за комплімент і  підкреслюю: так думають мої діти . Більше того, вони читають блог і тримають під контролем те, що про них пишу :) .

Щоденник учителя 

День 9. Есе про враження від експерименту. Висновки та пропозиції

Ці висновки й пропозиції - з учнівських есе (не ділю їх на позитивні й негативні, бо навіть негативні написані щиро й мені чомусь здаються позитивними :) ) :
- коли оцінки ставляться за нашим бажанням, зникає хвилювання й думається краще;
- 5 хвилин для роботи в групі - дуже мало;
- хочеться більше експериментів;
- звичайно, тому, хто нічого не читав, не допоможе ніякий експеримент, але натомість він примусив схаменутися й почати читати. Можу сказати, що це непросто. Сам від себе не очікував такого висновку. Хочу продовження експерименту;
- дратує, коли в команді, крім тебе, ніхто не працює й ти мусиш "вигрібати" сам;
- дуже вдала методика для повторення. Треба, щоб учителька придумала щось подібне й для повторення мови;
- ця вправа дійсно допомагає. Хочу, щоб так повторили всі вірші й народні твори;
- я почала спостерігати, що мої однокласники десь із середини експерименту почали добирати дуже оригінальні приклади на підтвердження своїх думок;
- такий вид роботи змушує допомагати іншим, розвиває командний дух;
- методика допомагає розвивати усне мовлення;
- робота з командою вчить, що слабший відіграє дуже важливу роль. Було б добре, якби команду можна обирати за власним бажанням;
- я не задоволений експериментом, тому що учень з моєї команди заробив нам погану оцінку. Хочу працювати в більш сильній групі;
- спочатку нічого не виходило, але далі все стало простіше. Дуже бракує часу;
- у команді, де всі мають однакові знання працювати дуже легко, тому я хочу продовжувати експеримент саме в такому вигляді;
- сьогодні експеримент мені не сподобався, тому що нас поділили неправильно - за рівнем знань і я потрапив логічно до найслабшої групи. Нам потрібен хоча б один лідер;
- спершу я категорично заперечував і не визнавав "Експеримент-10", але невдовзі передумав. Нудні уроки з поясненнями не можуть зрівнятися з таким експериментом. Ми "втяглися" в процес і готові вирішити будь-яку морально-етичну проблему
- крім того, що експеримент дуже корисний, він має суттєвий недолік: це чудова причина для початку сварки між членами команди;
- мені здається, краще б аналізувати заново кожен твір, а не пригадувати одразу тринадцять, бо дуже мало часу;
- подяка за екстримальну подорож :)  


Мої висновки :)
  • Відповідальність за інших. Діти, які можуть тиждень ледарювати, змінюються на очах і, коли бачать, що відступати нікуди, досить успішно вирішують проблеми.
  • Людина в 10 класі (так, Людина), яка ДБАЄ про інших, переживає, чи комфортно однокласникам у групах; аналізує вплив оцінок; дає посутні поради. Знаєте, багатьом дорослим є чому вчитися в дітей.
  • Учора Артур обурювався з приводу критики свого публічного виступу, а сьогодні рекомендує мені продовжувати експеримент :) .
  • Скарги на важке життя припинилися на 5-6-ий день. Життя любить тих, хто на нього не скаржиться :)
  • Експеримент буде продовжуватися протягом 10-11 класу, але вже раз на тиждень, натомість збільшимо час до 10-12 хвилин.
  • Подумаю про експеримент із мови.
  • Для слабших учнів варто змінити формат роботи.
  • І, звичайно, не зупинятися :)

День 8. Як часто ми, промовляючи тисячі слів, можемо чути інших і самі бути сприйнятими?

Учнів поділено на команди за рівнем знань. Команда, у якій опинилися слабші учні, вдає, що працює. Усі інші дуже задоволені.
Висновок. Для слабших учнів потрібна "легше" проблемне питання.

День 7. Контрольне тестування (без попередження про зміну форми гри).

10-А. Оцінки полярно розділилися на 11-10 і 5-6. Учні зізнаються, що в них був шок, адже писали без попередження й не встигли морально налаштуватися й повторити. 
10-Б написав набагато краще, бо учні вже знали (10-А попередив), що чекатиме їх, і повторили на перерві.
Примітка. Оцінки в журнал ставимо за бажанням учнів, а результати тестування - сигнал для вчителя. Нічого страшного не сталося :) .

День 6. 10-А. Чи хотіли б ви опинитися в ситуації, коли відмовляються від вас заради чогось глобального? 

10-Б. Як навчитися відрізняти справжні факти від фальшивих?

Сьогодні оголошую, що оцінки за висловлювання ставимо в журнал за бажанням.
10-А добирає дуже вдалі приклади. Оцінки не ставимо й далі, тому що  групи працюють злагоджено й плідно.
10-Б. Під страхом оцінки всі працюють дуже активно.

День 5. Чи можна стверджувати, що переможений - завжди невдаха?

10-А. Оцінки озвучую, а в журнал ставимо за бажанням. Дарина запропонувала записувати наведені приклади не в чернетки, а в зошити для творчих робіт, які ведемо з 8-го класу. Учень, який ніколи особливо навчанням не переймався, навів дуже вдалі приклади. Це - маленька перемога :) .
10-Б. Одна група хлопців перестала активно працювати - оцінки ж і так не буде. Фактично робота зірвана.
Висновок. Не існує однаково ефективних прийомів навчання. Результат залежить не тільки від учителя, а й від мікроклімату в класі.

День 4. Чи варто жертвувати собою заради порятунку інших?

Сьогодні відмовляємося від оцінювання: у щоденнику Дарина стверджує, що страх перед оцінкою обмежує мислення учнів. Вирішили перевірити, чи так це. Усі полегшено зітхнули :) .

День 3. Біблія гарантує всім грішникам прощення. Чи не означає це, що можна свідомо чинити зло, а згодом покаятися й бути пробаченим?

Учитель сам обирає групу. Спікера делегують учні. Якщо відповідь учня не влаштовує команду, учасники можуть допомагати. Це робиться для того, щоб кожен учень працював, а не просто відсижувався. Щоб приклади не повторювалися, учитель називає твір, а учень коментує зв'язок із проблемним питанням.
Думки про експеримент.

День 2. Як чинити, щоб добро перемагало?

Недолік. Слабші учні опрацьовують картки за темами, пройденими нещодавно.
Висновок. Варто перегрупувати учнів й забирати картки останніх прочитаних творів.

День 1. Ознайомлення з правилами (10 хвилин). Експеримент проводиться в тестовому режимі. 

Лідерами народжуються чи стають?

1. Учень може працювати в групі чи індивідуально (за власним вибором).
2. Група чи окремий учень отримує однакові набори карток із літератури за програмовими творами ЗНО (зразок картки - збільшіть фото).
3. Учитель оголошує проблемне питання, до якого учні протягом 5 хвилин добирають якомога більше прикладів із літератури, аргументуючи вибір.
Проблемне питання на сьогодні: лідерами народжуються чи стають?
4. Робота в групі.
Варіант 1. Учні діляться картками, щоб швидше їх опрацювати. Кожен на основі проблем, образів твору зі своїх карток добирає приклади, підтверджуючи думку фактами, цитатами з твору, але "без водички" - зайве викреслюємо. Власні думки можна записувати.
Варіант 2. Усі учні колективно обговорюють кожен твір.
5. Команда, котра навела найбільше (чи найменше; найбільш активна чи найбільш пасивна - на розсуд учителя) прикладів, обирає спікера для публічного виступу. Учні самостійно обирають спікера (згодом - за вибором класу чи вчителя). Кожен учасник команди отримує оцінку, зароблену спікером, тому дуже важливо не тільки самому вчитися, але й учити іншого. Команда може доповнити відповідь свого спікера й тим самим підвищити зароблений бал.
Якщо учень працює індивідуально, сам і є спікером. Час виступ  - 1 хвилина.
6. Додаткові ідеї щодо прикладів (обговорення з класом) - 1 хвилина.
7. Вимоги до прикладів - якомога більше конкретики: автор твору, жанр, цитати, імена персонажів, образи, цитати. Зараховується не тільки зміст, а  граматично правильно побудовані речення.

Сьогодні десятикласникам експеримент сподобався. Цікавих ідей прозвучало багато (Маруся Кайдашиха народилася лідером, але не стала ним у власній родині; Датан і Авірон - псевдолідери тощо).
Побачимо, чи буде результат (і який?) далі? :)

Експеримент-10. Пролог (причини та мета)

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Діагностувальні роботи (контрольне оцінювання). Українська мова для 6 класу

  Через певні об'єктивні причини у видавництві "Астон" зошит для діагностувальних (контрольних робіт) ще не дійшов до своїх користувачів, тому розміщуємо  покликання для завантаження першої контрольної роботи у двох варіантах  (за підручником української мови для 6 класу (автори Олена Семеног, Олеся Калинич,Тетяна Дятленко, Михайло Білясник, Валентина Волницька).  Зошит для замовлення буде в доступі на сайті "Астон" тут.  Усі інші матеріали до підручника тут. Зошит написаний у двох варіантах. Кожний варіант містить 9 мовних діагностувальних робіт. Шкала оцінювання тестових завдань   Номер завдання 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Бали 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5...

Дорожня карта: зразки комплексних контрольних робіт та оцінювання (2024 / 2025 н. р.)

🔖Українська мова, 🔖українська література, 🔖зарубіжна література 🗂️Дорожня карта (автори Тетяна Гнаткович, Олена Котусенко, Оксана Опачко) пропонує такий маршрут у системі оцінювання - усе в одному документі:  📚нормативна база; 📚рекомендації щодо оцінювання; 📒5-7 (8 пілотні) класи: 🖇️зразки комплексних підсумкових робіт; 🖇️зразки завдань за групами результатів (УВ, ПТ, ПВ, ДМ); 🖇️зразки заповнення сторінок класного журналу (різні варіанти) тощо 📗8-11 класи: 🖇️критерії оцінювання; 🖇️поточне оцінювання; 🖇️види робіт тощо Дорожня карта  (завантажити) Дорожня карта (для нацменшин, завантажити) Більше матеріалів на тему тут.

Дисципліна й результат

Досягти успіху без тренувань неможливо ані в спорті, ані в навчанні. Тренування потребують дисципліни - саме дисципліни, а не чарів феї над мозком дитини чи дорослого.  Уявімо, що двоє навчаються плавати. Один тренується щодня, інший - зрідка, коли має настрій, натхнення. Хто навчиться плавати? Ви хочете грамотно писати, але просто не пишете? Хочете вільно спілкуватися іноземною, але просто не практикуєте щодня? Думаю, відповідь зрозуміла  Водночас якось останнім часом ми більше говоримо про мотивацію, заохочення і менше - про результати, які дає  дисципліна.  Як привчити дітей до дисципліни? 1. Установити чіткі й зрозумілі правила . Діти мають знати, які правила існують. Визначте їх разом, щоб діти відчували свою причетність. Формулюйте правила зрозуміло і без двозначностей. Наприклад, "Прибери речі в кімнаті" замість "Будь охайним / охайною". 2. Регулярність та послідовність.  Створіть графік, який включає час для навчання, ігор, відпочинку та сну. Діти краще ...

Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році

Якщо цього року викладаєте предмети мовно-літературної галузі, пройдіть тест для вчителів-словесників. Позначте пункт / пункти, які актуальні для вас. А як уникнути "двочитань" у рекомендаціях щодо оцінювання в 5-7 (8 пілотних) класах НУШ Б як заповнити сторінки журналу щодо оцінювання по-новому В що означають абревіатури УВ, ПТ, ПВ, ДМ Г скільки і яких оцінок має бути Д якою нормативно-правовою базою користуватися Е якою має бути КПР Ключ до тесту. Якщо для вас актуальним є бодай один варіант, читайте роз'яснення в Інструктивно-методичних рекомендаціях щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році від ЗІППО  Інструктивно-методичних рекомендаціях щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин у 2024/2025 н.р. від ЗІППО Дорожня карта  (завантажити) Дорожня карта (для нацменшин, завантажити) ЗМІСТ Українська мова Модельні навчальні програми з україн...

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо ...

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорож...

8 клас. Українська література (методичний супровід)

2024 / 2025 навчальний рік Апробація (оновлено 25.11.2024) Для вчителів, які апробують посібник української літератури для 8 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка).  Цю сторінку будемо оновлювати поступово. Українська література. Посібник для 8 класу (частина 1) Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка) Модельна програма Навчальна програма Календарно-тематичне планування  (Світлана Дячок) Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Комплексні підсумкові роботи Завдання КПР (семестр 1, усі розділи) Відповіді КПР (семестр 1, усі розділи) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри)

ЗНО. ЧВЕРТЬ. Числівник чи все-таки іменник?

  Не бійтесь заглядати у словник... Максим Рильський Учора старшокласники складали ЗНО з української мови та літератури. Звісно, кожен учитель, не чекаючи офіційних відповідей, перевірив зошити своїх учнів. Так зробила і я. Але, зізнаюся, у завданні 28 зі словом "чверть" засумнівалася. Спочатку визначила як іменник (про що написала у своєму інстаграмі), адже в чинних підручниках - іменник. Але потім вирішила, що в сполуці "чверть на восьму" "чверть" - частина дробу, тому числівник. Проте все одно "чверть" - це ЩО?, тому іменник (ПРАВИЛЬНА ВІДПОВІДЬ У ТЕСТАХ - ІМЕННИК). Я вчитель і не боюся ані помилятися, ані вчитися, тому звернулася до правопису й чинних підручників (думаю, багато хто зробив так само). Варіанти наступні. 1. Правопис. У правописі (уже старому, правда, але ми до ЗНО готувалися за цим варіантом) у параграфі 72 "Дробові числівники" зазначено: "Половина (1/2), третина (1/3), чверть (1/4) відмінюються як...

Українська література для 5 класу НУШ (підручник, матеріали до нього)

Для зручності зібрано матеріали для 5-го класу (українська література): Підручник (електронна версія) Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін Календарно-тематичне планування Календарне планування для завантаження в електронний журнал («Єдина школа») від Світлани Дячо к Картки "Паспорти творів" (додаток до підручника для 5-го класу) Плани-конспекти  Розробки уроків (1 частина) Діагностувальні к онтрольні роботи  (перегляд) Діагностувальні  роботи  для формувального та поточного оцінювання (перегляд) Робочий зошит Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА СЛУХАТИ! Придбати матеріали можна тут: Українська література : підручник для 5 класу НУШ Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для контрольного оцінювання. 5 клас Діагностувальні роботи з української літератури: завдання для формувального та поточного оцінювання. 5 клас Зошит для робіт з укр...