Перейти до основного вмісту

Експеримент-10: правила, щоденник і результати (висловлювання, тести ЗНО)


Дякую всім учасникам експерименту за те, що витримали шалений темп і нестерпну вчительку, яка не вірила, що 5 хвилин - це мало :) . Дорогі десятикласники! Ви - молодці! А деякі оцінки...  Повірте, ви їх обов'язково виправите :)   

Подив\несприйняття\байдужість - цікавість -  обурення\гнів - екстрим - спортивний азарт - ентузіазм -задоволення собою - вдячність - бажання продовжувати - народження власних ідей - десь такі емоційні "американські гірки" подолали десятикласники, які протягом двох тижнів стали учасниками експерименту, метою якого було заглянути в найглибші комірки  власної пам'яті й пригадати твори, вивчені на уроках літератури з 8 по 10 клас. З правилами та умовами експерименту можна ознайомитися нижче у "Щоденнику вчителя" (див. день 1).
Звідки відомо про емоції? Сьогодні ми написали есе :) .
Оскільки експеримент для учнів, то почнемо з результатів, які й описали самі учні - починаємо з кінця "Щоденник учителя. День 9". Якщо хочете уявити, як усе було насправді, гортайте цей допис униз - до дня 1 - і читайте знизу вверх.
Примітка. Кілька разів бачила в коментарях до поширених дописів сумніви щодо того, чи публікую думки своїх дітей - занадто позитивні в мене діти виходять. Дякую за комплімент і  підкреслюю: так думають мої діти . Більше того, вони читають блог і тримають під контролем те, що про них пишу :) .

Щоденник учителя 

День 9. Есе про враження від експерименту. Висновки та пропозиції

Ці висновки й пропозиції - з учнівських есе (не ділю їх на позитивні й негативні, бо навіть негативні написані щиро й мені чомусь здаються позитивними :) ) :
- коли оцінки ставляться за нашим бажанням, зникає хвилювання й думається краще;
- 5 хвилин для роботи в групі - дуже мало;
- хочеться більше експериментів;
- звичайно, тому, хто нічого не читав, не допоможе ніякий експеримент, але натомість він примусив схаменутися й почати читати. Можу сказати, що це непросто. Сам від себе не очікував такого висновку. Хочу продовження експерименту;
- дратує, коли в команді, крім тебе, ніхто не працює й ти мусиш "вигрібати" сам;
- дуже вдала методика для повторення. Треба, щоб учителька придумала щось подібне й для повторення мови;
- ця вправа дійсно допомагає. Хочу, щоб так повторили всі вірші й народні твори;
- я почала спостерігати, що мої однокласники десь із середини експерименту почали добирати дуже оригінальні приклади на підтвердження своїх думок;
- такий вид роботи змушує допомагати іншим, розвиває командний дух;
- методика допомагає розвивати усне мовлення;
- робота з командою вчить, що слабший відіграє дуже важливу роль. Було б добре, якби команду можна обирати за власним бажанням;
- я не задоволений експериментом, тому що учень з моєї команди заробив нам погану оцінку. Хочу працювати в більш сильній групі;
- спочатку нічого не виходило, але далі все стало простіше. Дуже бракує часу;
- у команді, де всі мають однакові знання працювати дуже легко, тому я хочу продовжувати експеримент саме в такому вигляді;
- сьогодні експеримент мені не сподобався, тому що нас поділили неправильно - за рівнем знань і я потрапив логічно до найслабшої групи. Нам потрібен хоча б один лідер;
- спершу я категорично заперечував і не визнавав "Експеримент-10", але невдовзі передумав. Нудні уроки з поясненнями не можуть зрівнятися з таким експериментом. Ми "втяглися" в процес і готові вирішити будь-яку морально-етичну проблему
- крім того, що експеримент дуже корисний, він має суттєвий недолік: це чудова причина для початку сварки між членами команди;
- мені здається, краще б аналізувати заново кожен твір, а не пригадувати одразу тринадцять, бо дуже мало часу;
- подяка за екстримальну подорож :)  


Мої висновки :)
  • Відповідальність за інших. Діти, які можуть тиждень ледарювати, змінюються на очах і, коли бачать, що відступати нікуди, досить успішно вирішують проблеми.
  • Людина в 10 класі (так, Людина), яка ДБАЄ про інших, переживає, чи комфортно однокласникам у групах; аналізує вплив оцінок; дає посутні поради. Знаєте, багатьом дорослим є чому вчитися в дітей.
  • Учора Артур обурювався з приводу критики свого публічного виступу, а сьогодні рекомендує мені продовжувати експеримент :) .
  • Скарги на важке життя припинилися на 5-6-ий день. Життя любить тих, хто на нього не скаржиться :)
  • Експеримент буде продовжуватися протягом 10-11 класу, але вже раз на тиждень, натомість збільшимо час до 10-12 хвилин.
  • Подумаю про експеримент із мови.
  • Для слабших учнів варто змінити формат роботи.
  • І, звичайно, не зупинятися :)

День 8. Як часто ми, промовляючи тисячі слів, можемо чути інших і самі бути сприйнятими?

Учнів поділено на команди за рівнем знань. Команда, у якій опинилися слабші учні, вдає, що працює. Усі інші дуже задоволені.
Висновок. Для слабших учнів потрібна "легше" проблемне питання.

День 7. Контрольне тестування (без попередження про зміну форми гри).

10-А. Оцінки полярно розділилися на 11-10 і 5-6. Учні зізнаються, що в них був шок, адже писали без попередження й не встигли морально налаштуватися й повторити. 
10-Б написав набагато краще, бо учні вже знали (10-А попередив), що чекатиме їх, і повторили на перерві.
Примітка. Оцінки в журнал ставимо за бажанням учнів, а результати тестування - сигнал для вчителя. Нічого страшного не сталося :) .

День 6. 10-А. Чи хотіли б ви опинитися в ситуації, коли відмовляються від вас заради чогось глобального? 

10-Б. Як навчитися відрізняти справжні факти від фальшивих?

Сьогодні оголошую, що оцінки за висловлювання ставимо в журнал за бажанням.
10-А добирає дуже вдалі приклади. Оцінки не ставимо й далі, тому що  групи працюють злагоджено й плідно.
10-Б. Під страхом оцінки всі працюють дуже активно.

День 5. Чи можна стверджувати, що переможений - завжди невдаха?

10-А. Оцінки озвучую, а в журнал ставимо за бажанням. Дарина запропонувала записувати наведені приклади не в чернетки, а в зошити для творчих робіт, які ведемо з 8-го класу. Учень, який ніколи особливо навчанням не переймався, навів дуже вдалі приклади. Це - маленька перемога :) .
10-Б. Одна група хлопців перестала активно працювати - оцінки ж і так не буде. Фактично робота зірвана.
Висновок. Не існує однаково ефективних прийомів навчання. Результат залежить не тільки від учителя, а й від мікроклімату в класі.

День 4. Чи варто жертвувати собою заради порятунку інших?

Сьогодні відмовляємося від оцінювання: у щоденнику Дарина стверджує, що страх перед оцінкою обмежує мислення учнів. Вирішили перевірити, чи так це. Усі полегшено зітхнули :) .

День 3. Біблія гарантує всім грішникам прощення. Чи не означає це, що можна свідомо чинити зло, а згодом покаятися й бути пробаченим?

Учитель сам обирає групу. Спікера делегують учні. Якщо відповідь учня не влаштовує команду, учасники можуть допомагати. Це робиться для того, щоб кожен учень працював, а не просто відсижувався. Щоб приклади не повторювалися, учитель називає твір, а учень коментує зв'язок із проблемним питанням.
Думки про експеримент.

День 2. Як чинити, щоб добро перемагало?

Недолік. Слабші учні опрацьовують картки за темами, пройденими нещодавно.
Висновок. Варто перегрупувати учнів й забирати картки останніх прочитаних творів.

День 1. Ознайомлення з правилами (10 хвилин). Експеримент проводиться в тестовому режимі. 

Лідерами народжуються чи стають?

1. Учень може працювати в групі чи індивідуально (за власним вибором).
2. Група чи окремий учень отримує однакові набори карток із літератури за програмовими творами ЗНО (зразок картки - збільшіть фото).
3. Учитель оголошує проблемне питання, до якого учні протягом 5 хвилин добирають якомога більше прикладів із літератури, аргументуючи вибір.
Проблемне питання на сьогодні: лідерами народжуються чи стають?
4. Робота в групі.
Варіант 1. Учні діляться картками, щоб швидше їх опрацювати. Кожен на основі проблем, образів твору зі своїх карток добирає приклади, підтверджуючи думку фактами, цитатами з твору, але "без водички" - зайве викреслюємо. Власні думки можна записувати.
Варіант 2. Усі учні колективно обговорюють кожен твір.
5. Команда, котра навела найбільше (чи найменше; найбільш активна чи найбільш пасивна - на розсуд учителя) прикладів, обирає спікера для публічного виступу. Учні самостійно обирають спікера (згодом - за вибором класу чи вчителя). Кожен учасник команди отримує оцінку, зароблену спікером, тому дуже важливо не тільки самому вчитися, але й учити іншого. Команда може доповнити відповідь свого спікера й тим самим підвищити зароблений бал.
Якщо учень працює індивідуально, сам і є спікером. Час виступ  - 1 хвилина.
6. Додаткові ідеї щодо прикладів (обговорення з класом) - 1 хвилина.
7. Вимоги до прикладів - якомога більше конкретики: автор твору, жанр, цитати, імена персонажів, образи, цитати. Зараховується не тільки зміст, а  граматично правильно побудовані речення.

Сьогодні десятикласникам експеримент сподобався. Цікавих ідей прозвучало багато (Маруся Кайдашиха народилася лідером, але не стала ним у власній родині; Датан і Авірон - псевдолідери тощо).
Побачимо, чи буде результат (і який?) далі? :)

Експеримент-10. Пролог (причини та мета)

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорож...

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо ...

5 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Оновлено для 2025/ 2026 навчального року 1️⃣ Підручник (електронна версія) 2️⃣Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3️⃣Календарно-тематичне планування (авторка Світлана Дячок): 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень 4️⃣ Літературні диктанти 5️⃣ Паспорти творів (оновлено) 6️⃣ Розробки уроків (1 частина) 7️⃣Комплексні підсумкові роботи (за групами результатів) (буде додано згодом). 8️⃣ Зошит для робіт з української літератури для 5 класу Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА  СЛУХАТИ!  Методичний супровід підручника в 2024 / 2025-му н. р.

Назад у майбутнє, або Чому мовно-літературна освіта досі озирається (громадське обговорення концептуальних засад освітніх галузей)

Напевно, немає жодного вчителя літератури, який би не визнавав: неможливо якісно опрацювати за рік десятки текстів (а серед них - і повісті, і романи) - і це лише з української літератури. Приблизно стільки - із зарубіжної. Це без текстів, що стосуються інших навчальних предметів. На тему перевантаження програм дискутують давно і багато - принаймні за мій педстаж (а це понад 20 років) точно. Подібне стосується і курсу української мови. Колись на запитання, навіщо знати всі види обставин, жартома відповіла учням: «Будете знати, що таке обставини місця, часу й причини, - у житті не заблукаєте». Минуло двадцять років - і мушу визнати: ми все ж трохи заблукали. Зокрема, у лабіринті мовних термінів, вивчених напам’ять, і в літературознавчій теорії. Власне, в ідеалі терміни мали б допомогти зрозуміти тексти, а натомість зробили літературу схожою на вправу зі зразковими відповідями.  То що ж робити? Перше  - усвідомити, що навчання - не про стандарт, програму й  підручник, а про...

Проєкт ЗУ. Додаток "Мрія"

 На сайті Верховної Ради України зареєстровано  ПРОЕКТ Закону України  «Про внесення змін до Закону України «Про освіту»щодо використання в освітньому процесі освітнього мобільногододатку «Мрія», а також використання е-документа про освіту» Додаток Мрія є інформаційно-комунікаційною системою, завданнями якої є:   1) забезпечення користувачів інформацією про освітній процес;   2) забезпечення комунікації та взаємодії між учасниками освітнього процесу;  3) формування засобами додатка Мрія електронних відображень інформації, що міститься в документах, які можуть пред’являтися (надаватися) через додаток Мрія, та відображення іншої інформації, що може бути отримана з національних електронних інформаційних ресурсів, інших інформаційно комунікаційних систем, єдиних інформаційних систем та систем електронного документообігу;   4) обробка (збирання, реєстрація, накопичення, зберігання, адаптування, зміна, поновлення, використання і пошире...

6 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Матеріали для використання у 2025 / 2026 навчальному році 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3.Календарно-тематичне планування 1 год на тиждень 1.5 год на тиждень 2 год на тиждень 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів)   7.Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів) (покликання буде додано невдовзі, стежте за оновленнями).  8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита -  поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти урокі...

8 клас. Українська література (методичний супровід)

2024 / 2025 навчальний рік Апробація (оновлено 25.11.2024) Для вчителів, які апробують посібник української літератури для 8 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка).  Цю сторінку будемо оновлювати поступово. Українська література. Посібник для 8 класу (частина 1) Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка) Модельна програма Навчальна програма Календарно-тематичне планування  (Світлана Дячок) Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Комплексні підсумкові роботи Завдання КПР (семестр 1, усі розділи) Відповіді КПР (семестр 1, усі розділи) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри)

Літературні диктанти для 6 класу

Новинка Літературні диктанти   - один із безкоштовних методичних додатків до підручника української літератури для 6 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за ред. проф. Юрія Ковбасенка) у формі таблиць.  Літературні диктанти у формі гри «Так / ні» дозволяють швидко зорієнтуватися, наскільки уважно учні прочитали той чи той текст. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Завдання можна використовувати для формувального оцінювання (бліц-опитування, для самооцінювання, для оцінювання в парі тощо). Відповіді подано за QR -кодом (з відповідними виправленнями, якщо твердження помилкове). Літературні диктанти можна переглянути та завантажити тут  (безкоштовно).

10-11 класи: оновлено Типову освітню програму

  Наказ МОН України № 890 від 20 червня 2025 року вносить зміни до Типових освітніх програм для 10–11 класів, затверджених ще у 2018 році. Фактично з аклади освіти отримали більше автономії у формуванні курсів за вибором учнів, зокрема: курси за інтересами; міжгалузеві інтегровані курси; спецкурси на основі модельних або авторських програм. Оновлено й вимоги до вивчення окремих предметів: історії України та Всесвітньої історії — можлива інтеграція; громадянської освіти — акцент на критичне мислення, права людини; інформатики — з урахуванням цифрової трансформації освіти; математики — більше варіантів для профільного поглиблення. Заклади можуть створювати змішані або міжкласні групи для опанування предметів варіативного компонента. Освітня програма може включати модулі та короткострокові курси. Структура освітньої програми у 10–11 класах максимально наближена до нової профільної моделі, яка стартує у 2027 році. Ось порівняльна таблиця основних змін у Типовій освітній п...