Перейти до основного вмісту

Львів. Дякую за зустріч

 Львів для мене - місто знакове. Саме тут почалися мої виступи. Із великою вдячністю вже не один раз згадую  директора видавництва "Літопис" пана Михайла Комарницького, який  запросив провести майстер-клас під час Форуму видавців (тоді склалося так, що кінцівку слухала міністерка освіти й науки України пані Лілія Гриневич). У пана Михайла професійне чуття не тільки видання книг, які стануть бестселерами в Україні. Він бачить людей, яким треба підказати бути сміливими.

   Наступне запрошення отримала від методисток Львівського НМЦ - двох чарівних Оксан (Оксана Бєлова та Оксана Галамай), які є серцем активного освітянського життя. Замість 50 очікуваних гостей,  на зустріч приїхало понад 200 вчителів Львова та сусідніх міст (і навіть областей).
  Згодом - перший Світовий форум українознавчих суботніх та недільних шкіл, де мала змогу спілкуватися з колегами з різних країн (дякую пані Олені Мицько й директору Міжнародного інституту освіти, культури та зв'язків з діаспорою пані Ірині Ключковській).
  Напевно, після цього у видавництві, де вийшло на той час кілька моїх зошитів, подумали, що було б непогано, якби авторка виступала на семінарах для вчителів, організованих "Соняшником"☺. Саме тому, коли вчора в залі мене намагався представити пан Руслан Шаламов (заслужений учитель України, автор підручників із біології), колеги посміхалися, бо нового нічого не почули ☺.

Виступ почала зі статті 19 (пункт 3) Закону "Про повну загальну середню освіту", який передбачає, що зараз у школі може працювати кожен охочий, хто володіє державною мовою та має вищу освіту (за певних умов). Звісно, той, хто здійснив злочин проти дітей, ніколи вчителем не стане. Та є одне АЛЕ. Із цього формулювання випливає, що інші злочинці мають право працювати в школі (вже писала детально тут).
Суспільство ж переконане: учитель повинен бути бездоганний у всьому, навіть в особистому житті. Не вірите? Я провела невеличкий експеримент - опублікувала у фейсбуці допис про те, як перевищила швидкість, але поліцейські відпустили під обіцянку їздити чемно. Паралельно попросила брата написати схоже на своїй сторінці. Не пройшло й декілька хвилин, як мені зробили в коментарях зауваження (дякую, що експеримент "не згорів"☺), а на допис брата реагували смайликами "ха-ха").  Чому так? Насамперед тому, що кожен учитель і кожна вчителька - особа публічна, хочемо того чи ні. Є ціла армія людей, готових учити й критикувати тих, які приходять у клас до дітей. Часом подібне викликає моральний дискомфорт (ідеться не про коментарі). Чи може психологічно втомлена людина творити щоденне диво на уроці? Сумніваюся. Тому нам треба вчитися боротися зі стресом, приймати  життєві поразки й швидко відновлюватися. Уже доведено, що високий IQ не може зробити людину успішною (формула "успішний учень - успішний учитель"). Власне, і гонитва за "вище, краще" не стає запорукою щастя. Деніел Пінк говорить про асимптоту майстерності - знання того, що довершеності не існує, а гонитва за нею і вабить, і може розчарувати. Щастя - це шлях, а не результат (чи не позичив цю думку американський письменник і журналіст" у нашого Григорія Сковороди ("Спитайте вашого хорта, коли він веселіший? — Тоді,— відповість вам,— коли полюю зайця")?

Кажуть, діти не вміють чекати й хочуть усе відразу. А може, це адаптація до сучасного світу? Коли винаходи, які кардинально змінювали життя, з'являлися раз на 100 років, важливо було вміти чекати. А зараз? А зараз важливо, щоб діти не чекали, а швидко включалися в процес і реагували на зміни.  Є багато форм роботи. З колегами ділилася своїми: зошитами з елементами нейрографіки та бізнес-грою, в основі якої і "бізнес", і казкотерапія.

Дякую всім присутнім за розуміння й підтримку, за спілкування. Ми не встигли зробити жодного фото, але все попереду. Дякую методисткам Оксані Бєловій та Оксані Галамай, які освітянські зустрічі організовують в атмосферній Науковій бібліотеці ЛНУ ім. Івана Франка та запрошують до подальшої співпраці :)

Окрема подяка видавництву "Соняшник" за ініціативу зустрічі.

Дуже шкода, що була змушена скоротити свій виступ (мав бути перший, але перенесли на пізніше), щоб швидше виїхати додому через погодні умови: дорога зі Львова на Закарпаття лежить через туманні гори (це, до речі, дуже погана ідея - їхати вночі в місцями тумані, місцями зливами - через гірські перевали☺)). Але я встигла на перший урок :)



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

8 клас. Українська література (2025 / 2026)

  2025 / 2026 навчальний рік Українська література. Підручник для 8 класу (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) Електронний додаток на платформі ВШО Дорожня карта за підручником Модельна програма Календарно-тематичне планування (Світлана Дячок) 2 год на тиждень 1,5 год на тиждень 1 год на тиждень Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Зошит для комплексних підсумкових робіт (за групами результатів) (буде додано згодом) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри) Додаткові м атеріали на сайті видавництва "Астон" Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Дорожня карта - 2025 / 2026

ДОРОЖНЯ КАРТА вчителя / учительки мовно-літературної галузі: інструментарії оцінювання (для 5–8 (НУШ) та 9–11 класів закладів загальної середньої освіти) - справжній грамотний помічник, створений на допомогу педагогам фахівцями Тетяною Гнаткович, Оленою Котусенко, Оксаною Опачко. НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА .. 5 НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ .. 8 РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ .. 9 Групи результатів навчання для мовно-літературної галузі 9 Планування оцінювання . 10 Тематичне оцінювання . 10 Семестрове та річне оцінювання . 11 Орієнтири щодо завдань за групами результатів для мовно-літературної галузі 12 Група 1 ― Усна взаємодія (УВ) . 12 Група 2 ― Працює з текстом (ПТ) . 12 Група 3 ― Письмова взаємодія (ПВ) . 13 Група 4 ― Досліджує мовлення (ДМ) 13 УКРАЇНСЬКА МОВА .. 14 5-8 КЛАСИ .. 14 Фіксація оцінювання за групами результатів навчання з української мови в класному журналі в 5-8 класах НУШ .... 14 Комплексна підсумкова робота (КПР) . 17 Орієнтовні зразки завдань для ...

Мовно-літературна галузь - 2025 / 2026 (Інструктивно-методичні рекомендації з прикладами та коментарями)

Оновлені  Інструктивно-методичні рекомендації на 2025/2026 навчальний рік  (укладачка - кандидат педагогічних наук Тетяна Гнаткович) стали нагадуванням, що якісна освіта — це про баланс між формальністю документів і живим словом на уроці: оцінювання результатів навчання ставить акцент не лише на знаннях, а й на компетентностях учня;  цінною  є структуризація на групи результатів для мовно-літературної галузі , адже це допомагає вчителю зрозуміти, де учень справді росте, а де ще потребує підтримки; подано планування оцінювання: ми можемо поєднувати традиційні форми з сучасними інструментами; роз'яснення про тематичне, семестрове та річне оцінювання тепер бачиться не як формальний підсумок, а як важлива частина шляху учня до власних перемог; для зручності в документі - нормативна база для вчителів мовно-літературної галузі. Власне, документ містить детальний перелік відповідей на всі запитання щодо викладання предметів мовно-літературної галузі (українська мов...

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорож...

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

7 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Навчальний рік 2025 / 2026 Підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Автори: Олеся Калинич, Світлана Дячок. За редакцією проф. Юрія Ковбасенка М одельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи»  (авт.: Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, О. А. Слижук, І. А. Тригуб) Навчальна програма української літератури (2 год)  (автор Світлана Дячок) Календарно-тематичне планування: 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів)   Діагностувальне оцінювання  (зразок) Зошит для формувального та поточного оцінювання Літературні диктанти Паспорти творів Конспекти уроків _____ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

6 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Матеріали для використання у 2025 / 2026 навчальному році 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3.Календарно-тематичне планування 1 год на тиждень 1.5 год на тиждень 2 год на тиждень 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів)   7. Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів )  8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита -  поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1  ,  інші уроки ...

5 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Оновлено для 2025/ 2026 навчального року 1️⃣ Підручник (електронна версія) 2️⃣Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3️⃣Календарно-тематичне планування (авторка Світлана Дячок): 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень 4️⃣ Літературні диктанти 5️⃣ Паспорти творів (оновлено) 6️⃣ Розробки уроків (1 частина) 7️⃣Комплексні підсумкові роботи (за групами результатів) (буде додано згодом). 8️⃣ Зошит для робіт з української літератури для 5 класу Література для читання влітку (4 клас) Література для читання влітку (5 клас) Презентація підручника ПІДРУЧНИК МОЖНА  СЛУХАТИ!  Методичний супровід підручника в 2024 / 2025-му н. р. Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Українська література. 5-9 класи (2025 / 2026)

Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Літературні диктанти для 6 класу

Новинка Літературні диктанти   - один із безкоштовних методичних додатків до підручника української літератури для 6 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за ред. проф. Юрія Ковбасенка) у формі таблиць.  Літературні диктанти у формі гри «Так / ні» дозволяють швидко зорієнтуватися, наскільки уважно учні прочитали той чи той текст. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Завдання можна використовувати для формувального оцінювання (бліц-опитування, для самооцінювання, для оцінювання в парі тощо). Відповіді подано за QR -кодом (з відповідними виправленнями, якщо твердження помилкове). Літературні диктанти можна переглянути та завантажити тут  (безкоштовно).