четвер, 30 липня 2020 р.

Дієприслівник + інфінітив

Уже стало (доброю?) традицією обурення вчителів після ЗНО. Цього року - не виняток (традиції не люблять винятків😏). Ідеться не про завдання з літератури, а про формулювання теми власного висловлення, зокрема речення « Як можна бути патріотом, живучи поза межами своєї країни?» 

Чи вживаємо дієприслівник у безособовому реченні?🤔

УЦОЯО підготував ґрунтовне роз‘яснення формули «дієприслівник+інфінітив»👌


УЖИВАННЯ ДІЄПРИСЛІВНИКІВ І ДІЄПРИСЛІВНИКОВИХ ЗВОРОТІВ У БЕЗОСОБОВИХ РЕЧЕННЯХ
Дієприслівник – невідмінювана форма дієслова, що означає додаткову дію, яка супроводить іншу дію, має морфологічні ознаки дієслова і, пояснюючи інші дієслівні форми, виступає в реченні в ролі обставини. Дієприслівник разом із залежними від нього словами творить дієприслівниковий зворот.
У безособових реченнях з модальними словами та інфінітивом (треба, можна, потрібно, варто, належить + інфінітив) дієприслівник можливий, оскільки суб’єкт дієприслівника співвідносний ізсуб’єктом-істотою інфінітива. При цьому нормативними є лише ті випадки, за яких немає давального відмінка суб’єкта. Наприклад:
Необхідно, керуючись стрілкою, обійти всі прапорці й перетнути фінішну лінію.
Трохи яскравих барв можна додати, висадивши кілька кущиків красолі та чорнобривців.
Ненормативним уважають таке вживання:
У такому випадку вам (Д. в.) треба використати один її елемент, добувши його тим самим способом, яким «добувають» родзинки з булочок і ртуть з термометрів, тобто батарейку доведеться розламати.
Отже, можуть бути ускладненідієприслівниковим зворотом такі безособово-інфінітивні конструкції, у структурі яких інфінітив поєднується із суб’єктивно-модальними компонентами на зразок: треба, необхідно, можна, доцільно, варто, слушно, доречно, бажано, можна, можливо, що виражають модальні значення можливості, необхідності, бажаності, облігаторностіта под., наприклад: Умотивовуючи відповідь на запит, слід керуватися…; Обґрунтувавши заявлену позицію, необхідно відмовити…; Посилаючись на законодавчий акт, варто стежити…; Переконуючи співбесідника, можна скористатися…; Помилково вважаючи цю позицію виправданою, не можна залишити поза увагою…; Надсилаючи запит, слушно було б потурбуватися про… .

Шкільні підручники дають зразки таких унормованих синтаксичних конструкцій:
• Українська мова: підруч. для 8 клзагальноосвітнавчзакл. / О.В.Заболотний, В.В. Заболотний. – К.: Генеза, 2016, с.161:
Можна робити добрі справи і не чекаючи похвали.
• Українська мова: підруч. для 8 клзагальноосвітнавчзаклз навчрос. Мовою / Н.В. Бондаренко, А.В. Ярмолюк. – К.: Освіта, 2008, с.131:
Читати, відпочиваючи влітку; читати, засмагаючи на пляжі; читати, зайшовши до магазину; читати, зайшовши до магазину:
• Українська мова: підруч. для 8 клзагальноосвітнавчзакл. / О. М. Данилевська. – К.: Освіта, 2016, с. 262–263.

Щоб вибрати в списку кілька фотографій, їх треба виділититримаючи натиснутою клавішу CNTRL.



Немає коментарів: