Перейти до основного вмісту

Створено з любов'ю. Зошит-конструктор для 5 (6 класу): огляд, зразки.

За створення цього видання дякую тим,
 хто спонукав, 
надихав, 
не дозволяв опустити руки й утомитися, 
обіймаючи безперестанку на перервах (та віртуально під час дистанціного навчання :) ) 
- своєму неймовірному 5-а
який зараз уже 6-а 
Створено з любов'ю до дітей😊

Кажуть, сучасні діти не вміють чекати й хочуть усе відразу. А може, це не нетерплячість, а адаптація до сучасного світу? Може, у добу, коли винаходи, які кардинально змінювали життя, з'являлися раз на 100 років, і важливо було вміти чекати. А зараз? Зараз ми фактично співіснуємо з надшвидкісним цифровим світом і доповненою реальністю.  Креолізовані тексти в інтернеті, "хобі" гортати соцмережі, щоб переглянути тисячі зображень за день - усе це призводить до швидкого, а тому часто фрагментарного й невдумливого сприйняття інформації (так зване кліпове мислення).

Віддаючи перевагу ґаджетам (дистанційне навчання теж сприяє цьому), ми пишемо від руки все менше й менше. Чи корисно це? Кілька експериментів вчених з Університету Вашингтона та з Каліфорнійського університету довели, що записаний текст краще запам’ятовують ті, хто виводить літери в зошиті, ніж ті, хто друкує.

Записаний текст краще запам’ятовують ті, хто виводить літери в зошиті, ніж ті, хто друкує. Це довели кілька експериментів учених з Університету Вашингтона та з Каліфорнійського університету. 
Рюта Кавашіма в книзі "Тренуй свою пам'ять" робить акцент на письмі вручну, бо під час роботи зі складання речень на комп'ютері префронтальна кора головного мозку не активізується - це відбувається лише під час ручного письма.
Проте й ці дослідження зараз ставлять під сумнів. Водночас науковці майже одноголосно стверджують, що найкращий варіант запам'ятовування не друк і не записи від руки, а малюнки.

Саме малювання лежить в основі багатьох методик арттерапії.
Арттерапія - найчастіше терапія образотворчим мистецтвом з метою аналізу та позитивного впливу на психоемоційний стан людини. Я могла б сказати, що згадані дослідження лягли в основу нового зошита-конструктора, проте ці слова не зовсім правдиві. 
Річ у тім, що рушійною силою для створення цього нового зошита став мій минулорічний 5-а (зараз 6-а). Це неймовірні діти (можу назвати всіх поіменно), які прагнуть насамперед ласки й любові, а вже потім навчання; діти, які дуже хвилюються про оцінку, бо ж батьки очікують досягнення вершин; діти абсолютно щирих, без нотки фальшу емоцій; діти, які стикаються з труднощами й навчаються їх долати; діти, які змушують тебе творити і діти, яких я люблю :)

Детальніше про зошит.

Робота з теорією. Так, ми живемо в час, коли в інтернеті можна знайти все, але, погодьтеся, навряд чи щоразу людина встигатиме перевіряти правопис кожного слова чи правильність побудови речень; практика без теорії - це мандрівка вночі із зав'язаними очима.  Навчання в зошиті супроводжуватимуть герої: кіт Порадник, дівчинка Орфа та хлопчик Синт (зрозуміло, чому героїв звати саме так :)). Їх можна домальовувати, зафарбовувати – це одне із завдань під час вивчення мовних тем. 

Розмальовки та створення власної візуалізації на основі готових зразків для кращого запам'ятовування й усвідомлення навчального матеріалу.




Конструктор. У зошиті сконцентрована основна інформація з кожної мовної теми. Звісно, учні можуть виконувати й інші види роботи чи створювати більше ілюстрацій. Для цього за бажання в зошит можна вклеювати додаткові аркуші (згинати їх, робити "таємні записи", уклеювати конвертики з секретами - власне, працювати у форматі лепбука).

Практика (компетентнісний підхід). Учні можуть спробувати себе в ролі вчителя: створювати тести, редагувати вже готові тексти, аналізувати притчі (виховання толерантності, поваги, відповідальності за власні вчинки) та доповнювати їх. 
Кожна тема завершується тестами, після них  – бланк відповідей, який допоможе дітям спрогнозувати оцінку в рубриці «Мій результат» і поставити бал, на який, на твою думку, заслуговуєш. У кінці зошита є відповіді до тестів, щоб перевіритися в разі потреби.

Арттерапія - своєрідна терапія малюванням, коли дитина сигналізує про свій з психоемоційний стан через лінії та кольори (у кінці зошита є додаток про значення кольорів: учитель чи батьки можуть переглядати зошит, зчитуючи інформацію з кольорів про настрій дитини під час уроку). Також малюючи й розфарбовуючи, людина виконує ряд монотонних рухів, що допомагає розслабитися й зняти стрес, що особливо важливо для учнів 5 класів, які переживають часом непросту адаптацію від початкової школи до середньої.

Зошит для 6 класу. Це видання створено для п'ятикласників. Проте пандемія стала своєрідним співавтором призначення зошита. Рік мусимо почати з коригувального навчання, а отже майже всі теми від 12 березня (чи не увесь розділ "Синтаксис та пунктуація") потрібно пройти заново. З іншого боку, у 6 класі вивчаються ті розділи, що й у 5 (більш поглиблено): "Лексикологія" (у тому числі лексична помилка), "Фразеологія", "Словотвір. Орфографія".

Підготовка до ЗНО. Це видання також може стати чудовим подарунком навіть для деяких одинадцятикласників, які в попередні роки просто навідувалися до школи, а зараз вирішили готуватися до ЗНО (теорія мови однакова що в 5 класі, що в 11 :) ) :)

Дистанційне навчання. Зошит зручно використовувати під час дистанційного навчання - про це підготую окремий допис.

Моя найкраща думка сьогодні - такою рубрикою починається кожна тема в усіх виданнях, де я є авторкою. Це своєрідний мотиватор бачити в кожному дні щось прекрасне. Зараз такий підхід важливий як ніколи.

Слово вдячності. Висловлюю щиру подяку львівському видавництву "Літопис" та зокрема директору панові Михайлу Комарницькому за якісну роботу, за співпрацю та за бажання йти назустріч у форматі видання: зошит має розмір А4, кегль літер 14, міжрядковий інтервал 1,5, великі малюнки та достатньо місця для записів і малюнків. 
Усі малюнки створені талановитою художницею Анною Гіренко з  урахуванням кожного мого ескізу (так, я намагалася і малювати :) ).


Замовити зошит можна тут:

Коментарі

Анонім каже…
Добрий день, а зошит-конструктор вже є у продажу?
Анонім каже…
Добрий день. Коли можна буде купити зошит?

Популярні дописи з цього блогу

Українська мова для 6 класу НУШ

Українська мова: підручник для 6 класу (сайт ІМЗО) . Підручник зараз у друці (з вересня учні матимуть можливість користуватися паперовим варіантом - безоплатно).  Презентація підручників української мови та української літератури Діагностувальні роботи (формувальне оцінювання, контрольне оцінювання) уміщено в підручнику за відповідними QR-кодами. Тести можна завантажувати й залежно від потреб учнів редагувати (без реєстрації). Діагностувальні роботи з української мови. 6 клас (зразок для перегляду) . Зошит НЕ дублює завдання, уміщені в підручнику.  Замовити діагностувальні контрольні роботи можна тут . Головоломки (картки - додаток до підручника) Відеоогляд підручника Календарно-тематичне планування  (1 семестр, 2 семестр) Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) Зошит-конструктор з української мови  (можна використовувати на уроках повторення вивченого в 5 класі) і тут Дорож...

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

Поділ класів на групи: оновлений Порядок

Огляд  Наказу МОН № 808 від 3 червня 2025 року  щодо змін у  порядку поділу класів на групи Наказ поширюється на всі державні й комунальні заклади загальної середньої освіти. Поділ класів на групи можливий за наявності відповідних умов (кадри, лабораторії, укриття) і в межах фонду зарплат. Навчальне навантаження не має перевищувати затверджені плани з урахуванням поділу. Засновник зможе самостійно ініціювати поділ класу, у тому числі на інші предмети, за рахунок власних коштів. Перелік предметів та порогові значення: Українська мова/курси– понад 27 учнів (або 22 в містах/15 у селі для мов нацменшин) Іноземні мови – понад 27 учнів Мови нацменшин – мінімум 2 групи по ≥ 8 учнів Різні іноземні мови – мін. 2 групи або міжкласні групи Поглиблене вивчення мов та профільні предмети – групи по ≥ 8 учнів, не більше 3 груп Семінари, практичні, лабораторні – понад 27 учнів Фізкультура (10–12 класи) – при > 27 учнів, але ≥ 8 в групі Захист України – аналогічно фізк...

Дитиноцентризм чи вседозволеність? Межа, яку легко стерти й дуже боляче повертати

Катерина Гольцберг, українська авторка, дитяча та сімейна психологиня, під час фестивалю "Вчителі майбутнього" у Львові говорила про надзвичайно важливі істини - істини, які для багатьох  батьків звучать не дуже приємно. Але голос здорового глузду варто чути. Ось деякі думки. Дитина — не клієнт. І не король. І навіть не проєкт. А хтось значно важливіший. Чому ідея «успішного успіху» так стрімко вкорінилась у нашій культурі? Чому батьківство все частіше нагадує біг у колесі: швидко, голосно, дорого — і постійно з відчуттям, що відстаєш? Найпростіше те, що можна купити.  «Усе найкраще — для дитини» звучить, як мантра, яку зручно підхопили комерційні сервіси. Курси, гаджети, репетитори продають не знання й уміння, а тільки обіцянку прекрасного майбутнього. Але чи можна купити дорослість, що тримається не на кількості занять, а на внутрішньому стрижні? «Швидкі поради» із соцмереж на кшталт «ніколи не засмучуйте дитину». А якщо засмучує світ? Якщо біль — частина росту? Якщо, уника...

10-11 класи: оновлено Типову освітню програму

  Наказ МОН України № 890 від 20 червня 2025 року вносить зміни до Типових освітніх програм для 10–11 класів, затверджених ще у 2018 році. Фактично з аклади освіти отримали більше автономії у формуванні курсів за вибором учнів, зокрема: курси за інтересами; міжгалузеві інтегровані курси; спецкурси на основі модельних або авторських програм. Оновлено й вимоги до вивчення окремих предметів: історії України та Всесвітньої історії — можлива інтеграція; громадянської освіти — акцент на критичне мислення, права людини; інформатики — з урахуванням цифрової трансформації освіти; математики — більше варіантів для профільного поглиблення. Заклади можуть створювати змішані або міжкласні групи для опанування предметів варіативного компонента. Освітня програма може включати модулі та короткострокові курси. Структура освітньої програми у 10–11 класах максимально наближена до нової профільної моделі, яка стартує у 2027 році. Ось порівняльна таблиця основних змін у Типовій освітній п...

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо ...

Надання платних послуг у системі освіти

Липень рясний на оновлення нормативної бази в освіті.  Так, Постановою Кабінету Міністрів України від 7 липня 2025 р. № 808 унормовано ЗМІНИ, що вносяться до переліку платних послуг, які можуть надаватися закладами освіти, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності. Платні послуги в системі освіти - тема не нова, адже вони зафіксовані П остановою КМУ №796 (2010 р.) , а згодом - і ЗУ "Про освіту" (2017 р). Зручно аналізувати зміни у формі таблиці, яка відображає постанову Кабінету Міністрів України від 7 липня 2025 року № 808 у зв'язку з попередніми документами — Законом України «Про освіту» (ст. 78) та Постановою КМУ № 796 від 27.08.2010. Порівняльна таблиця нормативних актів щодо платних послуг у системі освіти Критерій / Документ Закон України «Про освіту» (ст. 78) Постанова КМУ № 796 (2010) Постанова КМУ № 808 (2025) Тип документа Закон Постанова Постанова (зміни до попередньої) ...

8 клас. Українська література (методичний супровід)

2024 / 2025 навчальний рік Апробація (оновлено 25.11.2024) Для вчителів, які апробують посібник української літератури для 8 класу Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка).  Цю сторінку будемо оновлювати поступово. Українська література. Посібник для 8 класу (частина 1) Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією Юрія Ковбасенка) Модельна програма Навчальна програма Календарно-тематичне планування  (Світлана Дячок) Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Комплексні підсумкові роботи Завдання КПР (семестр 1, усі розділи) Відповіді КПР (семестр 1, усі розділи) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри)

Дорожня карта: зразки комплексних контрольних робіт та оцінювання (2024 / 2025 н. р.)

🔖Українська мова, 🔖українська література, 🔖зарубіжна література 🗂️Дорожня карта (автори Тетяна Гнаткович, Олена Котусенко, Оксана Опачко) пропонує такий маршрут у системі оцінювання - усе в одному документі:  📚нормативна база; 📚рекомендації щодо оцінювання; 📒5-7 (8 пілотні) класи: 🖇️зразки комплексних підсумкових робіт; 🖇️зразки завдань за групами результатів (УВ, ПТ, ПВ, ДМ); 🖇️зразки заповнення сторінок класного журналу (різні варіанти) тощо 📗8-11 класи: 🖇️критерії оцінювання; 🖇️поточне оцінювання; 🖇️види робіт тощо Дорожня карта  (завантажити) Дорожня карта (для нацменшин, завантажити) Більше матеріалів на тему тут.

ЗНО. ЧВЕРТЬ. Числівник чи все-таки іменник?

  Не бійтесь заглядати у словник... Максим Рильський Учора старшокласники складали ЗНО з української мови та літератури. Звісно, кожен учитель, не чекаючи офіційних відповідей, перевірив зошити своїх учнів. Так зробила і я. Але, зізнаюся, у завданні 28 зі словом "чверть" засумнівалася. Спочатку визначила як іменник (про що написала у своєму інстаграмі), адже в чинних підручниках - іменник. Але потім вирішила, що в сполуці "чверть на восьму" "чверть" - частина дробу, тому числівник. Проте все одно "чверть" - це ЩО?, тому іменник (ПРАВИЛЬНА ВІДПОВІДЬ У ТЕСТАХ - ІМЕННИК). Я вчитель і не боюся ані помилятися, ані вчитися, тому звернулася до правопису й чинних підручників (думаю, багато хто зробив так само). Варіанти наступні. 1. Правопис. У правописі (уже старому, правда, але ми до ЗНО готувалися за цим варіантом) у параграфі 72 "Дробові числівники" зазначено: "Половина (1/2), третина (1/3), чверть (1/4) відмінюються як...