Перейти до основного вмісту

Створено з любов'ю. Зошит-конструктор для 5 (6 класу): огляд, зразки.

За створення цього видання дякую тим,
 хто спонукав, 
надихав, 
не дозволяв опустити руки й утомитися, 
обіймаючи безперестанку на перервах (та віртуально під час дистанціного навчання :) ) 
- своєму неймовірному 5-а
який зараз уже 6-а 
Створено з любов'ю до дітей😊

Кажуть, сучасні діти не вміють чекати й хочуть усе відразу. А може, це не нетерплячість, а адаптація до сучасного світу? Може, у добу, коли винаходи, які кардинально змінювали життя, з'являлися раз на 100 років, і важливо було вміти чекати. А зараз? Зараз ми фактично співіснуємо з надшвидкісним цифровим світом і доповненою реальністю.  Креолізовані тексти в інтернеті, "хобі" гортати соцмережі, щоб переглянути тисячі зображень за день - усе це призводить до швидкого, а тому часто фрагментарного й невдумливого сприйняття інформації (так зване кліпове мислення).

Віддаючи перевагу ґаджетам (дистанційне навчання теж сприяє цьому), ми пишемо від руки все менше й менше. Чи корисно це? Кілька експериментів вчених з Університету Вашингтона та з Каліфорнійського університету довели, що записаний текст краще запам’ятовують ті, хто виводить літери в зошиті, ніж ті, хто друкує.

Записаний текст краще запам’ятовують ті, хто виводить літери в зошиті, ніж ті, хто друкує. Це довели кілька експериментів учених з Університету Вашингтона та з Каліфорнійського університету. 
Рюта Кавашіма в книзі "Тренуй свою пам'ять" робить акцент на письмі вручну, бо під час роботи зі складання речень на комп'ютері префронтальна кора головного мозку не активізується - це відбувається лише під час ручного письма.
Проте й ці дослідження зараз ставлять під сумнів. Водночас науковці майже одноголосно стверджують, що найкращий варіант запам'ятовування не друк і не записи від руки, а малюнки.

Саме малювання лежить в основі багатьох методик арттерапії.
Арттерапія - найчастіше терапія образотворчим мистецтвом з метою аналізу та позитивного впливу на психоемоційний стан людини. Я могла б сказати, що згадані дослідження лягли в основу нового зошита-конструктора, проте ці слова не зовсім правдиві. 
Річ у тім, що рушійною силою для створення цього нового зошита став мій минулорічний 5-а (зараз 6-а). Це неймовірні діти (можу назвати всіх поіменно), які прагнуть насамперед ласки й любові, а вже потім навчання; діти, які дуже хвилюються про оцінку, бо ж батьки очікують досягнення вершин; діти абсолютно щирих, без нотки фальшу емоцій; діти, які стикаються з труднощами й навчаються їх долати; діти, які змушують тебе творити і діти, яких я люблю :)

Детальніше про зошит.

Робота з теорією. Так, ми живемо в час, коли в інтернеті можна знайти все, але, погодьтеся, навряд чи щоразу людина встигатиме перевіряти правопис кожного слова чи правильність побудови речень; практика без теорії - це мандрівка вночі із зав'язаними очима.  Навчання в зошиті супроводжуватимуть герої: кіт Порадник, дівчинка Орфа та хлопчик Синт (зрозуміло, чому героїв звати саме так :)). Їх можна домальовувати, зафарбовувати – це одне із завдань під час вивчення мовних тем. 

Розмальовки та створення власної візуалізації на основі готових зразків для кращого запам'ятовування й усвідомлення навчального матеріалу.




Конструктор. У зошиті сконцентрована основна інформація з кожної мовної теми. Звісно, учні можуть виконувати й інші види роботи чи створювати більше ілюстрацій. Для цього за бажання в зошит можна вклеювати додаткові аркуші (згинати їх, робити "таємні записи", уклеювати конвертики з секретами - власне, працювати у форматі лепбука).

Практика (компетентнісний підхід). Учні можуть спробувати себе в ролі вчителя: створювати тести, редагувати вже готові тексти, аналізувати притчі (виховання толерантності, поваги, відповідальності за власні вчинки) та доповнювати їх. 
Кожна тема завершується тестами, після них  – бланк відповідей, який допоможе дітям спрогнозувати оцінку в рубриці «Мій результат» і поставити бал, на який, на твою думку, заслуговуєш. У кінці зошита є відповіді до тестів, щоб перевіритися в разі потреби.

Арттерапія - своєрідна терапія малюванням, коли дитина сигналізує про свій з психоемоційний стан через лінії та кольори (у кінці зошита є додаток про значення кольорів: учитель чи батьки можуть переглядати зошит, зчитуючи інформацію з кольорів про настрій дитини під час уроку). Також малюючи й розфарбовуючи, людина виконує ряд монотонних рухів, що допомагає розслабитися й зняти стрес, що особливо важливо для учнів 5 класів, які переживають часом непросту адаптацію від початкової школи до середньої.

Зошит для 6 класу. Це видання створено для п'ятикласників. Проте пандемія стала своєрідним співавтором призначення зошита. Рік мусимо почати з коригувального навчання, а отже майже всі теми від 12 березня (чи не увесь розділ "Синтаксис та пунктуація") потрібно пройти заново. З іншого боку, у 6 класі вивчаються ті розділи, що й у 5 (більш поглиблено): "Лексикологія" (у тому числі лексична помилка), "Фразеологія", "Словотвір. Орфографія".

Підготовка до ЗНО. Це видання також може стати чудовим подарунком навіть для деяких одинадцятикласників, які в попередні роки просто навідувалися до школи, а зараз вирішили готуватися до ЗНО (теорія мови однакова що в 5 класі, що в 11 :) ) :)

Дистанційне навчання. Зошит зручно використовувати під час дистанційного навчання - про це підготую окремий допис.

Моя найкраща думка сьогодні - такою рубрикою починається кожна тема в усіх виданнях, де я є авторкою. Це своєрідний мотиватор бачити в кожному дні щось прекрасне. Зараз такий підхід важливий як ніколи.

Слово вдячності. Висловлюю щиру подяку львівському видавництву "Літопис" та зокрема директору панові Михайлу Комарницькому за якісну роботу, за співпрацю та за бажання йти назустріч у форматі видання: зошит має розмір А4, кегль літер 14, міжрядковий інтервал 1,5, великі малюнки та достатньо місця для записів і малюнків. 
Усі малюнки створені талановитою художницею Анною Гіренко з  урахуванням кожного мого ескізу (так, я намагалася і малювати :) ).


Замовити зошит можна тут:

Коментарі

Анонім каже…
Добрий день, а зошит-конструктор вже є у продажу?
Анонім каже…
Добрий день. Коли можна буде купити зошит?

Популярні дописи з цього блогу

8 клас. Українська література (2025 / 2026)

  2025 / 2026 навчальний рік Українська література. Підручник для 8 класу (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) Електронний додаток на платформі ВШО ПРЕЗЕНТАЦІЇ до уроків (за КТП 2 год на тиждень) Дорожня карта за підручником Модельна програма Календарно-тематичне планування (Світлана Дячок) 2 год на тиждень 1,5 год на тиждень 1 год на тиждень Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Зошит для комплексних підсумкових робіт (за групами результатів) (буде додано згодом) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри) Додаткові м атеріали на сайті видавництва "Астон" Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Строкові договори для вчителів і педагогічна ставка: шлях від 18 до 22, або Зміни (можливі чи неможливі)

Цього тижня педагогічна спільнота вибухнула. Можливо, не всі помітили (хтось - удав, що не помітив) зміни - на цей раз дуже суттєві, - які пропонують увести до освітнього законодавста. То ж про що йдеться? Перше. Чого ми, освітяни,  прагнемо? Суттвого підвищення заробітної плати - тут, безперечно, усі освітяни - однодумці. У своєму телеграмі Сергій Бабак, голова комітету ВР з питань освіти, проводить опитування з таким формулюванням: "Якщо збільшити тижневе навантаження вчителя з 18 до 22 годин, але підвищити заробітну плату з 8-16.5 тис грн до 20-32 тис грн «чистими» на місяць, чи погодилися б ви працювати на таких умовах?" (наразі відповіді такі: 54% - так, 46% - ні). Друге. Отже, реальних змін (не тимчасової доплати - тисяча, дві чи скільки) у зростанні оплати праці без інших змін не буде: з 18 годин ставка виросте до 22. Третє. На тлі надшвидкості зменшення кількості учнів - і звідси зменшення кількості класів та - відповідно - годин, кількість ставок у школах уже зменш...

Дорожня карта - 2025 / 2026

ДОРОЖНЯ КАРТА вчителя / учительки мовно-літературної галузі: інструментарії оцінювання (для 5–8 (НУШ) та 9–11 класів закладів загальної середньої освіти) - справжній грамотний помічник, створений на допомогу педагогам фахівцями Тетяною Гнаткович, Оленою Котусенко, Оксаною Опачко. НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА .. 5 НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ .. 8 РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ .. 9 Групи результатів навчання для мовно-літературної галузі 9 Планування оцінювання . 10 Тематичне оцінювання . 10 Семестрове та річне оцінювання . 11 Орієнтири щодо завдань за групами результатів для мовно-літературної галузі 12 Група 1 ― Усна взаємодія (УВ) . 12 Група 2 ― Працює з текстом (ПТ) . 12 Група 3 ― Письмова взаємодія (ПВ) . 13 Група 4 ― Досліджує мовлення (ДМ) 13 УКРАЇНСЬКА МОВА .. 14 5-8 КЛАСИ .. 14 Фіксація оцінювання за групами результатів навчання з української мови в класному журналі в 5-8 класах НУШ .... 14 Комплексна підсумкова робота (КПР) . 17 Орієнтовні зразки завдань для ...

9 клас. Українська література (апробація, 2025 / 2026 н. р.)

 Українська література (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією Юрія Ковбасенка). Посібник для 9 класу (апробація в 2025 / 2026 н. р.). Семестр І Модельна програма КТП (2 години на тиждень; документ можна завантажити та редагувати)  (Світлана Дячок) КПР (у 2 варіантах, семестр І). Завдання КПР (у 2 варіантах, семестр І). Відповіді ПРЕЗЕНТАЦІЇ до уроків 1-30 ( семестр 1; 2 год на тиждень) Конспекти уроків (Людмила Власенко) Паспорти творів ( семестр 1) _______________ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас

Мовно-літературна галузь - 2025 / 2026 (Інструктивно-методичні рекомендації з прикладами та коментарями)

Оновлені  Інструктивно-методичні рекомендації на 2025/2026 навчальний рік  (укладачка - кандидат педагогічних наук Тетяна Гнаткович) стали нагадуванням, що якісна освіта — це про баланс між формальністю документів і живим словом на уроці: оцінювання результатів навчання ставить акцент не лише на знаннях, а й на компетентностях учня;  цінною  є структуризація на групи результатів для мовно-літературної галузі , адже це допомагає вчителю зрозуміти, де учень справді росте, а де ще потребує підтримки; подано планування оцінювання: ми можемо поєднувати традиційні форми з сучасними інструментами; роз'яснення про тематичне, семестрове та річне оцінювання тепер бачиться не як формальний підсумок, а як важлива частина шляху учня до власних перемог; для зручності в документі - нормативна база для вчителів мовно-літературної галузі. Власне, документ містить детальний перелік відповідей на всі запитання щодо викладання предметів мовно-літературної галузі (українська мов...

До питання роду: який зв'язок між COVID і бешамель?

   В угорській мові з родами все дуже просто: їх нема. Тому важко пояснити угорськомовним дітям, чому українською  книжка, пісня  - вона;  знання, сонце  - воно, а  воєвода, суддя  - він. Це вищий пілотаж. Проте й українськомовним дітям часом непросто доводити, що, наприклад,  бешамель -  вона , хоч і соус :).  Цікаво, що перша згадка про цей соус з'явилася  1651  року в книзі «Le Cuisinier François», яку написав кухар  Людовика XIV . Отже, соус  бешамель  має французьке походження. Але звідки взявся жіночий рід, якщо слово "соус" - чоловічого? З родами іменників у Франції, виявляється, усе не зовсім просто. Сьогодні натрапила на допис про роди іменників Андрія Панченкова - мовознавця, або моволюба, як він сам про себе каже.    "Виявляється, члени Французької Академії ухвалили рішення про те, що слово COVID у французькій мові має вживатися в жіночому роді. Річ у тім, що в англійській абре...

7 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Навчальний рік 2025 / 2026 Підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Автори: Олеся Калинич, Світлана Дячок. За редакцією проф. Юрія Ковбасенка М одельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи»  (авт.: Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, О. А. Слижук, І. А. Тригуб) Навчальна програма української літератури (2 год)  (автор Світлана Дячок) Календарно-тематичне планування: 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів)   Діагностувальне оцінювання  (зразок) Зошит для формувального та поточного оцінювання Літературні диктанти Паспорти творів Конспекти уроків _____ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо ...

Українська література. 5-9 класи (2025 / 2026)

Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)