Не пам'ятаю, де прочитала слушну думку: можемо безперервно сперечатися про доцільність / недоцільність спрощення навчальних програм, про важливість / неважливість знань у ХХІ столітті, проте повинні визнати: кожен учасник дискусії говорить істину.
А й справді, для когось достатньо "низьких порогів", за Сеймуром Пейпертом, іншим же потрібні "високі стелі". У кожного свій прохідний бал у житті. Заручниками цієї вже майже вічної теми стають учителі. З одного боку, їхнім обов'язком є навчити, виховати, сформувати. З іншого боку, вони не повинні перевантажувати дітей навчанням.
Отже, як навчити й не перевантажити? Як допомогти досягти "високої стелі" навіть тим, чиї батьки вважають, що для успішного життя достатньо "низьких порогів" (їхні діти за потреби правопис слова перевірять в онлайн-словнику)?
Відповідь проста й очевидна: зробити урок максимально ефективним. Звичайно кожна вчителька й кожен учитель мають свої рецепти.
Ми з 5-А, наприклад, протягом першого семестру навчалися за системою створення навчальних коміксів (апробували зошит-комікс), а в 2 семестрі вирішили піти далі. У понеділок на уроці створили власні організації й почали проект під загальною назвою "Бізнес-гра" (раніше робили щось схоже з 7-В та 9-А). Тепер кабінет став офісом, навчання - бізнесом, а учні - партнерами. Ми підписуємо майже справжнісіньку трудову угоду (правила гри, умови співпраці та навіть штрафу), а після цього кожна організація (група) отримує пакет документів: банківський рахунок, бізнес-план, робочий щоденник тощо. Суть роботи організацій - створення "інтелектуального продукту" на основі шаблонів (наприклад, дизайн-метафор, "науково-фантастичних" прототипів). Ідея дизайн-шаблонів не моя, а позичена в менеджерів із продажів. Правда, усі їхні професійні "штучки" довелося трансформувати в мовні завдання, відкинувши поради світових економістів😊 .
Робота з дизайн-шаблонами дуже ефективна, адже діти не просто засвоюють базові знання (спрощення, правила милозвучності, вживання м'якого знака), навчаються писати грамотно ("низькі пороги"), але й формують навички "дорослої співпраці", вирішують проблеми й шукають компроміси. До речі, час такої роботи обмежений таймером - до 10 хвилин. Бізнес-гра - етап уроку, коли діти вмотивовані вчитися й творити, адже заробляють бізнес-бали, які згодом можна буде обміняти на бали справжньої оцінки в журнал (за певним курсом, звичайно).
Гра довгострокова, розрахована на вивчення всього розділу "Орфографія" у 5 класі.
Увесь згаданий вище "пакет документів", дизайн-шаблони для гри - додатки в кінці зошита (можна використовувати і як просто творчі завдання).
Уся інформація про авторські зошити та умови придбання - тут або у видавництві "Соняшник".
Коментарі