Перейти до основного вмісту

2019. Підсумки

...Коли минав 2018 рік, думала, що то був шалений рік. Зараз минає 2019 - усвідомлюю, що шаленим, виявляється, був 2019😊

Як і в кожного, було вдосталь усього: приємні сюрпризи й нереальні розчарування, робота й відпочинок, подорожі й домашній затишок, усмішки й сльози, прощання й знайомства, здобутки, нагороди... багато всього було😊

Сьогодні переглядаю архів блогу - 102 дописи за минулий рік... ні, це не блог, а щоденник, тому зараз ризикую уподібнитися до сімдесятилітнього героя, який пише мемуари (так, із роману "Майстер корабля" Юрія Яновського), тому спробую коротко😊

Як не дивно, друзі, але цей рік ми провели разом. Не вірите? Я тут зробила підбірку коротеньких спогадів про кожне місто, де виступала цього року. Кожне місто запам'яталося обличчями, й розвіртуаленням, бо враження, що зустрілася з усіма своїми фейсбучними друзями😊
Дякую всім причетним до наших зустрічей, а особливо - кожній учительці й учителю, який знайшов час у напруженому робочому графіку відвідати захід.

Отже, починаємо😊
Якщо маєте світлини з цих заходів, публікуйте їх у коментарях😊

Січень
Київ
Біла Церква
Дякую дівчатам, які вже вдруге приїхали на майстер-клас - виявляється, уперше ми познайомилися минулого року над EdCamp-Rokosovo (ви не даєте можливості повторюватися :) ).
До Києва, виявилося, приїхали й колеги з Сум, Конотопа, і Броварів, і Вінниці, Кропивницького, Луганська...

Лютий
Берегівщина (село Яноші)
Про стереотипи. Є стереотип, що великі міста організовують масштабні освітянські заходи, а, периферія, мовляв, живе в іншому вимірі. Дуже важливо, що на Закарпатті саме невеликі села стають майданчиком для освітянських дискусій, щоб надихати вчителів: (не)конференції проведено в Лукові (Іршавщина); Рокосово (Хустщина), місті Мукачево та селі Яноші (Берегівщина).

Березень
Полтава
Харків
Суми
Ми, сучасні вчителі, також хочемо уникати критики. Саме тому, навіть багато і якісно працюючи, мовчимо про здобутки: а раптом щось не так; можливо, десь помиляємося й про нашу недосконалість знатимуть усі? Ні, мовчання - золото.

Дніпро
Кропивницький
У "Листах незнайомці" Андре Моруа писав: "Я знав чимало людей, безперечно, талановитих — вони до самої смерті залишалися на березі й усі запитували себе: «Чи вистачить у мене сил?»"
Часом здається, що й ми, учителі, також стоїмо на березі з подібним запитанням, не помічаючи, що вода вже біля ніг, а нам не залишається нічого іншого, як ловити хвилю.

Травень
Ужгород
Учорашній виступ починала словами Лі Якокка із книги "Кар'єра менеджера": "Основою будь-якої справи є люди, продукт і доходи. На першому місці – люди. Доки не матимете хорошої команди, вам мало що вдасться з двома іншими аспектами". Лі Якокка став найкращим менеджером світу, але зробив величезну помилку: оточив себе людьми, які тільки хвалили його. Урешті-решт блискучий успіх перетворився на згасання, бо Лі Якокка не працював над власними помилками.
Мені щастить більше, бо оточена людьми, які підтримують і надихають, які в час певних потрясінь вселяють віру в те, що все буде добре, які вказують на помилки, а часом - стримують від необдуманих учинків.

Червень
Харків (10-ліття "Соняшника")
Що повезуть гості з Харкова? Звичайно, нагороди, подяки, настрій, сонячні емоції й... живе соняшникове насіння, щоб посадити в кожній області України. Тож нехай і "Соняшник" із цих зерняток росте, квітне, повертається до сонця, дає щедрі урожаї й залишається не декорацією, а важливою ланкою освітнього процесу.

Серпень
Вінниця
Тепер Вінниця в моєму серці буде синонімом людського тепла❤️

Хмельницький
...А після заходу запитують, звідки береться натхнення... я довго не знала, що відповісти, а сьогодні зрозуміла: як веселка живиться дощем, так і натхнення народжується з розмов із колегами.

Тернопіль
Файне місто Тернопіль😊, дуже файне😊.
Атмосфера в залі настільки доброзичлива, що забуваєш про мікрофон, але тебе все одно добре чує понад 200 колег.

Луцьк
Для мене спогадом про зустріч у Луцьку будуть яскраві волинські троянди, солом‘яний янгол-оберіг і - найголовніше - щедрі на добро люди.

Івано-Франківськ
Але я знаю, що написати, щоб не повторити публікації з інших міст😊.
Про найбільший учительський комплімент. Із зали в коридор вийшла колега, щоб сказати одне таке важливе для мене речення: «Я вчителька із 42-річним стажем роботи, заслужений учитель України, постійно думаю, коли ж побачу заслуженого вчителя України з новим педагогічним типом мислення. Сьогодні я його побачила»😊❤️ Дякую, іванофранківці, за крила😊.

Житомир
У Житомирі раніше ніколи не була, але житомирські колеги приїздили в гості минулого року й бачили мою рідну школу та кабінет, де працюю, тому, напевно, у цій залі легко виступати😊, а багато колег є друзями 😊, із якими дуже рада зустрітися😊❤️

Хуст
Освітня реформа вибудовується навколо потреб дитини. Це дуже важливо. Проте не менш важливим є розуміння, що реформа має втілюватися насамперед через учителя - умотивованого вчителя (не через наказ, догану чи ще якусь вказівку). Байдужий учитель ніколи навіть не буде намагатися запалити дитину - і навіть найкраща реформа залишиться мертвою.

Жовтень
Одеса
Деніел Гоулман, американський експерт у галузі емоційного інтелекту, доводить, що
емоції керують нами, коли потрапляємо в скрутне становище. Де мозок не може проаналізувати, нас рятують емоції.
У контексті освітньої реформи важливо говорити про емоційний потенціал учителя: можливо, у контексті цієї теми захована відповідь на багато непростих запитань освіти?

Миколаїв
Миколаїв - знакове місто для мене.
Я тут не вперше.
У 2015 перемогла в конкурсі «Учитель року» саме в Миколаєві.
...Чи могла тоді подумати, що за 4 роки повернуся, а в залі сидітиме заслужений учитель України із 45-річним стажем роботи пані Валентина, із учнями якої працювали на відкритому уроці?

Херсон
Про психологічну стабільність, психологічний комфорт учителя як запоруку якісної освіти варто говорити не тільки з учительською аудиторією.

...Окрема подяка за те, що вчителі (понад 370 учасників) з різних куточків змогли приїхати дорогами, яких, по суті, нема😊🙃🙃🙃

Завершую ці спогади словами, які написала на згадку про Миколаїв.
😊Справді, життя непередбачуване.
І дуже добре, що не знаємо, на яких стежках можуть перетнутися наші долі, бо, можливо, ми злякалися б і стояли на місці, так і не відкривши для себе нові обрії 😊

З прийдешнім Новим роком! Візьмімо в нього найкраще. За не дуже щасливі моменти просто подякуймо, бо це був досвід😊

P.S. Сподіваюся, через рік не писатиму, що, виявляється, не 2019 рік був шаленим😊

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

8 клас. Українська література (2025 / 2026)

  2025 / 2026 навчальний рік Українська література. Підручник для 8 класу (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) Електронний додаток на платформі ВШО ПРЕЗЕНТАЦІЇ до уроків (за КТП 2 год на тиждень) Дорожня карта за підручником Модельна програма Календарно-тематичне планування (Світлана Дячок) 2 год на тиждень 1,5 год на тиждень 1 год на тиждень Плани-конспекти уроків  (Юлія Мухортова) Комплексні підсумкові роботи. Матеріал на допомогу вчителям Зошит для комплексних підсумкових робіт (за групами результатів) (буде додано згодом) Вимоги до оцінювання (Додаток 2 Державного стандарту базової загальної середньої освіти) Варіанти оформлення КПР у журналі  Літературні диктанити (І семестр) Паспорти творів (1, 2 семестри) Додаткові м атеріали на сайті видавництва "Астон" Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

7 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Навчальний рік 2025 / 2026 Підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Автори: Олеся Калинич, Світлана Дячок. За редакцією проф. Юрія Ковбасенка М одельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи»  (авт.: Т. О. Яценко, В. І. Пахаренко, О. А. Слижук, І. А. Тригуб) Навчальна програма української літератури (2 год)  (автор Світлана Дячок) Презентації до уроків (2 год на тиждень) Календарно-тематичне планування: 1 год на тиждень 1,5 год на тиждень 2 год на тиждень Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів)   Діагностувальне оцінювання  (зразок) Зошит для формувального та поточного оцінювання Літературні диктанти Паспорти творів Конспекти уроків _____ Підручники Олесі Калинич, Світлани Дячок (за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) та додатки до них 5 клас 6 клас 7 клас 8 клас 9 клас (апробація)

Презентації до підручників української літератури (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка)

Наші підручники української літератури (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) не ревнують до презентацій: вони знають, що працюють у парі, як текст і підтекст. Презентації до підручників на уроці - це не «щоб було яскраво», а щоб дитина раптом упіймала сенс між рядками і перестала боятися великого тексту. Ми створюємо підручники, а презентації допомагають їх не просто прочитати, а побачити, почути й відчути. Бо живий урок літератури - це коли книжка розгортає зміст, а презентація делікатно підсвічує головне, не заважаючи думати, аналізувати, дискутувати й інтерпретувати. Презентації до підручників української літератури (Олеся Калинич, Світлана Дячок, за науковою редакцією професора Юрія Ковбасенка) можна завантажити тут (ПРОДАЖ ЗАБОРОНЕНО): 9 клас; інші матеріали тут. 8 клас; інші матеріали тут . 7 клас ; і нші матеріали тут . 6 клас ; інші матеріали тут. 5 клас (буде додано); інші матеріали тут.

Мовно-літературна галузь - 2025 / 2026 (Інструктивно-методичні рекомендації з прикладами та коментарями)

Оновлені  Інструктивно-методичні рекомендації на 2025/2026 навчальний рік  (укладачка - кандидат педагогічних наук Тетяна Гнаткович) стали нагадуванням, що якісна освіта — це про баланс між формальністю документів і живим словом на уроці: оцінювання результатів навчання ставить акцент не лише на знаннях, а й на компетентностях учня;  цінною  є структуризація на групи результатів для мовно-літературної галузі , адже це допомагає вчителю зрозуміти, де учень справді росте, а де ще потребує підтримки; подано планування оцінювання: ми можемо поєднувати традиційні форми з сучасними інструментами; роз'яснення про тематичне, семестрове та річне оцінювання тепер бачиться не як формальний підсумок, а як важлива частина шляху учня до власних перемог; для зручності в документі - нормативна база для вчителів мовно-літературної галузі. Власне, документ містить детальний перелік відповідей на всі запитання щодо викладання предметів мовно-літературної галузі (українська мов...

Дорожня карта - 2025 / 2026

ДОРОЖНЯ КАРТА вчителя / учительки мовно-літературної галузі: інструментарії оцінювання (для 5–8 (НУШ) та 9–11 класів закладів загальної середньої освіти) - справжній грамотний помічник, створений на допомогу педагогам фахівцями Тетяною Гнаткович, Оленою Котусенко, Оксаною Опачко. НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА .. 5 НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ .. 8 РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ .. 9 Групи результатів навчання для мовно-літературної галузі 9 Планування оцінювання . 10 Тематичне оцінювання . 10 Семестрове та річне оцінювання . 11 Орієнтири щодо завдань за групами результатів для мовно-літературної галузі 12 Група 1 ― Усна взаємодія (УВ) . 12 Група 2 ― Працює з текстом (ПТ) . 12 Група 3 ― Письмова взаємодія (ПВ) . 13 Група 4 ― Досліджує мовлення (ДМ) 13 УКРАЇНСЬКА МОВА .. 14 5-8 КЛАСИ .. 14 Фіксація оцінювання за групами результатів навчання з української мови в класному журналі в 5-8 класах НУШ .... 14 Комплексна підсумкова робота (КПР) . 17 Орієнтовні зразки завдань для ...

6 клас. Українська література (2025 / 2026)

  Матеріали для використання у 2025 / 2026 навчальному році 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма.  Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3.Календарно-тематичне планування 1 год на тиждень 1.5 год на тиждень 2 год на тиждень 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів)   7. Зошит для комплексного підсумкового оцінювання (за групами результатів )  8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита -  поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від Людмили Власенко. Урок 1  ,  інші уроки ...

Звертання. ОлесЮ чи ОлесЕ?

Звертання до Олесі викликає плутанину (ОлесЮ / ОлесЕ) - це точно знаю  :) А насправді плутанини нема - пояснює Катерина Городенська. Кілька жіночих особових імен на -я, які донедавна булискороченими пестливими формами повних імен, стали в українському вжитку документальними, офіційними. Це — Леся (скорочене від Лариса, Олександра), Олеся (скорочене від Олександра), Орися (скорочене від Ірина, Ореста). У звертаннях до жінок із цими іменами спостерігаємо непослідовність у використанні закінчення кличного відмінка. Одні вживають їх із закінченням -е (Лесе, Олесе, Орисе), бо вони мають форму іменників жіночого роду м’якої групи першої відміни,інші — із закінченням -ю (Лесю, Олесю, Орисю), тому що цііменники виражають пестливе значення. Зважаючи на українську традицію утворювати форму кличного відмінка від загальних та особових жіночих імен м’якої групи з пестливимзначенням за допомогою закінчення ‑ю (пор.: бабуся — бабусю, матуся — матусю, Галя — Галю, Ганнуся — Ганнусю),рекомендуємо ...

Діагностувальні роботи (контрольне оцінювання). Українська мова для 6 класу

  Через певні об'єктивні причини у видавництві "Астон" зошит для діагностувальних (контрольних робіт) ще не дійшов до своїх користувачів, тому розміщуємо  покликання для завантаження першої контрольної роботи у двох варіантах  (за підручником української мови для 6 класу (автори Олена Семеног, Олеся Калинич,Тетяна Дятленко, Михайло Білясник, Валентина Волницька).  Зошит для замовлення буде в доступі на сайті "Астон" тут.  Усі інші матеріали до підручника тут. Зошит написаний у двох варіантах. Кожний варіант містить 9 мовних діагностувальних робіт. Шкала оцінювання тестових завдань   Номер завдання 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Бали 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5...

Українська література для 6 класу НУШ

Навчальні матеріали   з української літератури для 6 класу НУШ та супровідний матеріал до них 1. Підручник (електронна версія)   Підручник містить коди з додатковими матеріалами на платформі видавництва. Матеріали можна завантажувати та редагувати (без реєстрації). 2.Модельна навчальна програма. Українська література 5-6 кл. Яценко та ін 3. Календарно-тематичне планування 4.  Літературні диктанти 5. Паспорти творів  для 6 класу (1 семестр, 2 семестр)        Паспорти творів за двома програмами 6. Розвиток мовлення (аркуші / зошит для учнів) 7. Діагностувальні роботи для контрольного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути першу частину діагностувальних робіт (контрольне оцінювання) ; 8. Діагностувальні роботи для формувального та поточного оцінювання (замовити можна тут) .  А тут можна переглянути фрагмент зошита - поточне та формувальне оцінювання 9. Робочий зошит (авторка Світлана Дячок) 10. Плани-конспекти уроків від...

Про групи результатів, батьків і трохи про каву

Багато моїх колишніх учнів уже виросли настільки, що самі тепер водять дітей до школи. Їхні діти навчаються в місцевих закладах освіти, тож маю унікальну можливість дізнаватися про шкільні новації не тільки з постанов, наказів чи методичних рекомендацій, а з батьківських монологів - щирих, емоційних і дуже життєвих. Зустрічаю Марію (ім’я, звісно, змінене, але сміх - автентичний). Вона дивиться на мене, свою колишню вчительку, і пам'ять відразу малює шкільні роки, щоденник, оцінки, які можна було швидко сховати від мами. Порівнюємо це зі школою її сина й сміємося, бо інакше довелося б плакати.  І тут Марія починає розповідь про своє знайомство з оцінюванням за групами результатів. Для тих, хто ще не занурювався в новітній жанр сучасної освітньої прози, поясню: це коли замість цифр тобі видають докладний словесний аналіз усього: від знань дитини до її внутрішнього космосу. Отже, отримує Марія "табель" - свідоцтво досягень. Власне, не табель, а том перший, частина перша. Арк...